supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

מה אכלתי כדי לשקם את בלוטת התריס שלי?

מאת: - יועצת מוסמכת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית ניו יורק
השינוי התזונתי לטיפול בבלוטת התריס שלי הצריך יצירתיות, כיוון שלא היה מענה למתכונים פשוטים קלים וטעימים ב- 5 דקות עבודה. התחלתי לפתח מתכונים בדיוק כאלו - הנה כמה מהם שיתאימו לכם בדיוק לעכשיו

צילום: גלי הנדל

Thymoquin_In

לקח לי מעל 5 שנים לקבל אישור מהרופאים שבלוטת התריס שלי במצב של תת פעילות. 5 שנים בהן נשלחתי הביתה עם המלצה לקחת תרופות פסיכיאטריות. 5 שנים בהן המצב שלי המשיך להידרדר, כאבי הבטן ליווי אותי 24/7, חוויתי בחילות, צרבות וכבדות. סבלתי מעצירות כרונית, אקנה, מצבי רוח, בעיות משקל ופריון.

אבל גם כשכבר הצלחתי לקבל את האבחנה המיוחלת, איש לא שוחח איתי על אפשרויות טיפול נוספות מלבד טיפול תרופתי. אף רופא שביקרתי אצלו, לא שאל אותי על המתחים בחיי, על התקופה הקשה שעברתי, על שעות השינה שלי, על פעילות גופנית, מצב העור, מערכת העיכול, או על התזונה שלי.

באותה תקופה בדיוק סיימתי את לימודי התזונה, אך לא היה לי די מידע על הקשר בין תזונה לבלוטת התריס מלבד הנחיות כלליות לתזונה בריאה: להימנע מג'אנק פוד, סוכרים, מזונות מעובדים ומתועשים, ומספר דגשים כללים לבלוטה (להימנע מירקות מצליבים, לצרוך סלניום באמצעות אכילה של אגוזי ברזיל, להימנע מסויה), הנחיות שבהמשך דרכי המקצועית למדתי שאינן תמיד נכונות בתהליך שיקום ואיזון בלוטת התריס.

כיוון שסבלתי שנים ממעי שאובחן כרגיז החלטתי להתנסות עם תזונה ללא גלוטן ומוצרי חלב. ההקלה הייתה כמעט מידית. בפרק זמן קצר יחסית ירדו משמעותי גם רמות הנוגדנים להשימוטו (המחלה האוטואימונית בבלוטת התריס ממנה סבלתי). השינוי הצריך יצירתיות, כיוון שלא היה מענה למתכונים פשוטים קלים וטעימים ב- 5 דקות עבודה. התחלתי לפתח מתכונים בדיוק כאלו שיתאימו לתזונה החדשה.

אז מה המצאתי ב- 5 דקות עבודה או פחות?

ציפ'ס גזר ממכר (אפשר להוסיף גם סלק, שורש סלרי או שורש פטרוזיליה)

צ'יפס בריא

צילום: 123RF

או פנקייק קישוא ודבש (ללא גלוטן מוצרי חלב או סוכר)

פנקייק קישוא דבש

צילום: 123RF

אבל האמת הייתה שלאחר ההקלה הראשונית, לא הרגשתי שיפור מתמשך ומשמעותי על אף שהתמדתי בתזונה זו מספר שנים. לא הצלחתי להרגיש מעולה כמו שחלמתי, העצירות הכרונית לא חלפה ומזונות רבים עדיין עשו לי כאבי בטן (אגוזים, זרעים, פירות, טחינה) ועם חלקם ממש לא הסתדרתי (כרובית, ברוקולי, קינואה, קטניות). בלוטת התריס לא תמיד התאזנה, גם לא עם טיפול תרופתי. עדיין סבלתי ממצבי רוח, בעיות עור ונשירת שיער. ידעתי שחסר לי חלק בפאזל ההחלמה.

המשכתי להעמיק ולחקור על התזונה המדויקת לבלוטת התריס. כשהבנתי שאני סובלת בעצם ממעי דליף גיליתי שהתזונה שלי לא הייתה בכלל בכיוון! הבנתי שתיקון המעיים לא יתרחש אם אמשיך לאכול דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים ואפילו תבלינים מסוימים, שעלי להסיר גם את הירקות הסולניים (תפוח אדמה, חציל, פלפל ועגבנייה) ולהיפרד מביצים וקפאין לתקופה. בקיצור, היה עליי לשנות מסלול ולהתנסות עם כיוון חדש לחלוטין.

בשלב זה של הסיפור אתם בטח חושבים מה שחשבתי בעצמי: אין מה לאכול… אבל מסתבר שעם יצירתיות והתמדה גם לתזונה זו, המבוססת על כמויות אדירות של ירקות, שמנים בריאים וחלבונים, שהייתה שונה מאד מכל מה שהכרתי עד אז, היה המון מה להציע. האוכל היה טעים, מגוון, צבעוני, ומשמח – כל מה שאנו רוצים!

הנה דוגמאות למזונות שאכלתי והכנתי בפרוטוקול המיוחד לבלוטת התריס

תזונה לבלוטת התריס

צילום: גלי הנדל וסיון צברה

ומה היו התוצאות?

הפסקתי להיות עייפה כל הזמן, לא קמתי סחוטה בכל בוקר, הצלחתי לעלות מדרגות ולסחוב קניות, חזרתי להיות אנרגטית, השיער הפסיק לנשור, מערכת העיכול שלי נרגעה וחזרתי לאכול מזונות שמהם נמנעתי שנים כגון כרובית או ברוקולי. רמות הנוגדנים למחלה האוטואימונית שלי החלו לרדת בקצב מדהים ומנוגדנים שהיו גבוהים פי ארבע מהטווח העליון (ועמדו על 155) ירדו לרמות של 12! הרופאים נדהמו…

להלן תוצאות בדיקות הנוגדנים שלי בפרוטוקול התזונה לבלוטת התריס

היום כבר ברור לי ולמטופלים רבים שקיים קשר הדוק בין בחירות המזון שלנו לאיזון בלוטת התריס ושלתזונה יש השפעה דרמטית על התחושות והבריאות שלנו. לרבים הסובלים מחוסר איזון בבלוטת התריס יש ערכי בלוטה תקינים אך הם עדיין מתלוננים על הסימפטומים הידועים: עייפות, תשישות, בעיות משקל, עור, דופק מואץ, הזעות, בעיות ראיה, עור ומצבי רוח. תזונה מותאמת משפרת משמעותית את ההרגשה של רבים וגם הבדיקות מצוינות!

אני רוצה לעודד אתכם הקוראים, לערוך את הבחירות התזונתיות הנכונות עבור בלוטת התריס הבריאות שלכם. ולא פחות חשוב – להמשיך ליהנות מאוכל טעים, משמח ובריא, בדיוק כמוני!

גלי רולוף הנדל – מנחת הסדנה "תזונה לבלוטת התריס"

צרו קשר עם גלי הנדל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו