Sunrider_Fly
Nadar_Fly

לעבור את המשבר מבלי להישבר - ברוח היהדות

מאת: הרב אסף אהרן מכבי
זמן קריאה: 3 דקות
טיפים להתמודדות ואכילה נכונה בתקופת הקורונה המבוססים על גישת הבריאות הטבעית ו-CBT יהודי
Nadar_IN

בין הגלים? לקראת סגר נוסף? סגר לילה? אולי שגרת קורונה קשוחה? מיליארדים של אנשים ברחבי העולם חווים את משבר הקורונה, כל אחד בדרכו.

יש בני אדם שדעתם קצרה מלהשיג את ההתרחשויות, והם אלו הסובלים מחרדות, מתחים, עצבים, פחדים וכדומה ויש בני אדם שדעתם רחבה, והם רואים בעין החכמה את ההתחוללות והתכלית הפנימית של ההתרחשויות, והם אלו שנשארים מיושבים בדעתם, שלווים בנפשם ורפויים במנוחת ובריאות גופם.

הכל שאלה של הסתכלות והזדהות הנקראת דעת. דעת בריאה תוליד גוף בריא, מנוחה נפשית ויכולת ריפוי עוצמתית, ודעת קטנה וחיצונית תוליד החלשות לכוחות הגוף והנפש ויציאה מאיזון.

 

אכילה בזמן מתח – בעת הקורונה

אכילה הינה פעולה הגוררת אחריה פעולות רבות וארוכות של עיכול וספיגה של המזון הנאכל. בכדי שתהליך העיכול יוכל להתבצע כראוי הוא צריך שכל אברי הגוף הקשורים בו יפעלו כשורה, אחד לא יחסר. רגשות שליליים, כגון: מתח, לחץ, פחד, כעס וכד' משבשים ביותר את היעילות של מערכת העיכול (ממס' סיבות שאין כאן המקום לפרטן). ולכן, בראש ובראשונה נרצה להרגיע את מצבנו הרגשי ולהרגיע את מערכת העצבים שלנו מדריכותה, בכדי שנוכל לאפשר לגופנו לעכל ולספוג בפועל וביעילות את המזונות שנאכל.

בזמנים של מתח ושאר רגשות שליליים, או בזמני החסד של 'ניקוי רעלים' המתבטא בחום, ליחות, שיעול ועייפות – אם אין תיאבון אין צורך לאכול, אלא לשתות מים טהורים, כפי הצמא בלבד ומעט יותר. אל דאגה, בגופנו יש מספיק רזרבות לשרוד עם מים בלבד ללא אוכל גם חודשיים ויותר. מזון שיאכל ללא תיאבון או מתוך מצב נפשי סוער פשוט לא יתעכל ולא ייספג, וייקח מהגוף כוח במקום לתת לו כוח.

בחירה טובה לימי הקורונה – אוכל טבעי. צילום: PEXELS

 

מה מומלץ לאכול בזמנים של סטרס?

המזונות המומלצים הם אינם אלא המזונות הראויים לאדם מצד טבע גופו וצורך האורגניזם שלו, והם: פירות, אגוזים, ירקות חיים, זירעונים, קטניות מונבטות ודגנים, ולא מוצרים מן החי ומוצרים תעשייתיים ומעובדים.

אין זה מספיק לאכול מזון בריא, אלא שיש להקפיד גם על הלכות אכילה ועל צירופי מזון נכונים.

 

הדרך להרגעת ואיזון הנפש בזמן החששות מפני הקורונה

המושג נפש הוא מושג רחב מאוד אך אנו נתייחס אליו כרגע רק במובן הפשוט של מצבו הרגשי של האדם. רגשותיו של האדם הינם תולדה ישירה מצורת החשיבה שלו. כלומר, מחשבה מולידה רגש! אין רגש ללא מחשבה שמולידה אותו! וכידוע, לאדם יש בחירה איך להרגיש!

אדם שחווה חוויות רגשיות שליליות כאלה ואחרות סביב משבר הקורונה, בין מן הצד הבריאותי עצמו ובין מן ההשלכות הנפשיות והכלכליות וכדומה.

 

ידע שהמקור לרגשותיו השליליים הוא אינו אלא צורת החשיבה שלו, והיא בהכרח לא נכונה וזקוקה לבירור ותיקון. לאחר שיעשה הבירור והתיקון הנפש תהא רגועה ומאוזנת, וגם אם האירועים עוד ילכו ויחריפו, הוא במקומו הרגוע והשליו יישאר יציב ובטוח.

הדרך לברר ולתקן את המחשבות היא עבודה נפלאה שעלינו לעשות עם עצמנו והיא מקור כל הברכה, החירות האמיתית שלנו והיציאה ממצרים – לבחור לחשוב נכון ולא לתת למחשבות גופניות, חיצוניות ואוטומטיות לנהל אותנו- את התהליכים לבירור ותיקון המחשבה אנו מלמדים באופן אישי בקליניקה שלנו.

 

עצה כללית ברוח היהדות

האמונה הבסיסית שלנו כיהודים היא שהכל עושה הקדוש ברוך הוא לטובה, וזו ממש הלכה מפורשת להאמין בכך. אם כן, עלינו למצוא נקודות טובות גם בתקופה זו, ותאמינו לי, לא אפרט כאן אך אצלי המחברת כבר מלאה ברווחים גדולים שאני וכולנו מרוויחים מכל המאורעות שאנו מתמודדים עמם.

חשוב ומומלץ לנצל את הזמן שהתפנה להטענת כוחות החיים, להרפיית הגוף והמחשבה, לחיזוק והעמקת הקשרים הזוגיים וההוריים. ניתן להכין את הבית בנחת עבור חג הפסח הקדוש שבפתחנו, לישון מספיק, לאכול ברוגע ובנחת, להתענג ממוסיקה ומקריאה וכן הלאה.

אמנם, איזה טעם יש לאדם שלוקח הזדמנות זו והופך אותה לזמן יותר מלחיץ ומעמיס מחיי היום יום שלו, והוא מעסיק את שכלו מן הבוקר ועד הלילה בחדשות ובמסרונים, ומוחו רצוץ באלפי מחשבות המטלטלות את נפשו לכל מיני מחוזות דמיוניים, ורגשותיו נגררים אחריהם מפחד על עצמו ועל הוריו ועל כספו ועל ראשות הממשלה ועל עתיד העולם.

והנה, עם העצה לנצל את התקופה הזאת למנוחה ומרגוע והטענת כוחות ויישוב הדעת והשלמת ענייניו. לא פחות חשוב הוא לנהל סדר יום ולהיות פעיל ככל האפשר, הן מבחינה מעשית והן מבחינה שכלית – להמשיך להתקדם בחיים!

 

מה עוד אפשר לעשות כדי לשפר את הבריאות וההרגשה בזמני הקורונה?

אנו ממליצים לקום בבוקר לאחר שינה מספקת, להתפלל, לעשות פעילות גופנית, להתרחץ (נשים יכולות להתאפר ולהתבשם), ללבוש בגדים יפים ולהיות אתם עד שעות הערב. לאכול ארוחת בוקר בריאה וטעימה עם  אווירה שמחה ואח"כ להתחיל בפעילות מתוך שמחה וחדוות עשייה כל אחד לפי ענייניו. ניתן לשמוע מוסיקה חלק מהזמן, לשוחח עם קרובים שיחה אופטימית, חיובית ומחזקת, לנוח צהריים מי שצריך ובלבד שהנפש תהא במקום מנוחה מתמשכת, רפויה בחיק השגחתו, יתברך על כל פרטי המעשים.

כמו כן, מומלץ לעשות עיסויים מושקעים אחד עבור השני שמלבד העונג שהוא אור הנפש שבזה, זה גם מחזק את מערכת החיסון.

בריאות גופנית שמחה נפשית ואמונה נשמתית לכולנו.

הכתבה באדיבות הרב אסף אהרן מכבי, מטפל מומחה מעל עשור בריפוי מחלות כרוניות בשיטת הבריאות הטבעית בשילוב CBT יהודי.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו