Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

לכבוד יום הסוכרת - מהי בדיוק סוכרת סוג 2?

מאת: ד"ר מריאלה גלאנט
זמן קריאה: 3 דקות
ה-14 בנובמבר הוא יום הסוכרת הבינלאומי. זה הזמן לעצור ולהבין מה גורם להופעת המחלה ואיך לטפל בה באופן יעיל

סוכרת - מסתבר שהיא קשורה לקורונה (צילום: RF123)

Laisha_In

כדי להבין יותר טוב מהי סוכרת מסוג 2 ואיך מטפלים בה, חשוב להבין מה קורה כשאנחנו אוכלים. 3 אבות המזון שאנו אוכלים, מתפרקים בגוף בצורה מעט שונה. כשאנחנו אוכלים שומן הוא מתפרק למולקולות קטנות שנכנסות אל התאים כמעט בלי בעיה. לעומת זאת, כשאוכלים חלבון, הוא מתפרק לחומצות אמינו שהן מולקולות שיכולות להיכנס מהדם אל התאים. אבל כשאנחנו אוכלים פחמימות, רובן הופכות לגלוקוז (סוכר), שזו מולקולה ענקית שלא יכולה להיכנס לתוך התאים לבד. כדי שגלוקוז יוכל להכנס לתאים, אינסולין צריך "לפתוח את הדלת" ולאפשר לגלוקוז להיכנס.

מה זה אינסולין?

אינסולין הוא הורמון המופרש מהלבלב כתגובה למזון, ובעיקר כתגובה לפחמימות. הוא ההורמון העיקרי ששולט ברמות הגלוקוז בגוף, בתחושת הרעב ובמשקל שלנו. כשאנחנו אוכלים פחמימות כמו לחם, הלחם מתפרק לגלוקוז, כתוצאה מכך מופרש אינסולין, מה שמאפשר לגלוקוז להיכנס לתוך התאים.  התאים משתמשים בכמות הגלוקוז שהם צריכים ועודף הגלוקוז הולך לכבד, שם הגלוקוז נשמר כ"גליקוגן". הבעיה היא שיש לנו יכולות מוגבלת של אחסון גלוקוז בצורת גליקוגן בגוף, ולכן ברגע שאין עוד מקום לכל הגלוקוז הוא יוצא מהכבד ומאוחסן כשומן בתאי השומן.

סוכרת

 

לכל אדם יש את היכולת שלו להכיל כמות מסוימת של תאי שומן.  יש אנשים שיכולים להכיל את כמות השומן בלי בעיות למעט אי נוחות גופנית מסוימת, אך אנשים אלו הם במיעוט. רוב האנשים מגיעים למצב שבו הגוף אומר "די, אין מקום לעוד גלוקוז", ולכן הגוף לא מגיב יותר לאינסולין ולא מכניס עוד סוכר לתאים. בעצם, זוהי תנגודת לאינסולין.

 

בתנאים נורמליים, אינסולין מופרש כשאנחנו אוכלים, על מנת לעזור באחסון המזון שנאכל, והאינסולין יורד כמעט לאפס בין הארוחות, על מנת לאפשר לגוף לשרוף לאנרגיה את מה שנאכל. אבל ברגע שיש עמידות לאינסולין, אינסולין עולה לרמות הרבה יותר גבוהות מהנורמה בכל ארוחה, וגם נשאר גבוה בין הארוחות.  למה זה בעייתי?  כי רמות גבוהות של אינסולין הן לא טובות לנו. בטווח הקצר רמות גבוהות של אינסולין מובילות לתחושת רעב מוגברת שמובילה לעליה במשקל. בטווח הארוך, רמות גבוהות של אינסולין גורמות לנו להיות חולים יותר.

 

ב-30 השנים האחרונות אנו יודעים שרמות גבוהות של אינסולין קשורות להתקף לב ואירוע מוחי, ולאחרונה, אנו עדים כי אינסולין קשור גם לסרטן ואלצהיימר. הסימנים לתנגודת לאינסולין הם יתר לחץ דם, טריגלצרידים גבוהים, HDL נמוך, עליה בהיקף המותניים ועליה ברמות הסוכר בדם, כל אלה הם סימפטומים של התסמונת המטבולית, ממנה סובלים מעל 70% מהמבוגרים בארצות הברית.

דונטס בשלל זיגוגים, עמוסים בסוכר המשפיע לרעה על המוח שלנו ועל בריאותנו

פנים רבות לסוכר. צילום: unsplash

 

מתי מופיעה מחלת הסוכרת?

סוכרת מסוג 2 מופיעה כשהלבלב לא יכול לעמוד בדרישה הגבוהה לאינסולין, לכן הסוכר בדם מתחיל לעלות. סוכרת היא שילוב של תנגודת לאינסולין, ובאותו הזמן מצב שבו לא מופרש מספיק אינסולין כדי שהסוכר יכנס מהדם לתאים. לכן, הסוכר בדם עולה והתאים לא מקבלים את האנרגיה הדרושה להם, מה שמוביל לחולשה ורעב בחולי סוכרת. מטופלי סוכרת מסוג 2 סובלים מ-2 סוגים של סיבוכים; סיבוכים הקשורים לכלי הדם הגדולים שנחשפים לרמות גבוהות של אינסולין. סיבוכים אלה כוללים התקפי לב, שבץ, חוסר תפקוד מיני. סוג נוסף של סיבוכים הוא סיבוכים הקשורים לכלי הדם הקטנים אשר נחשפים לרמות גבוהות מדי של סוכר בדם. סיבוכים אלה כוללים פגיעה בעיניים, כליות ורגליים.

 

מהי מטרת הטיפול בסוכרת מסוג 2?

מטרת הטיפול היא להשיג את רמות הסוכר האפשריות הנמוכות ביותר בדם, באמצעות רמות נמוכות ככל הניתן של אינסולין. תזונה היא הכלי העיקרי, אבל שחקני מפתח נוספים בטיפול הם תזמון הארוחות, שינה, סטרס ופעילות גופנית.

 

מהי חשיבות התזונה בטיפול בסוכרת מסוג 2?

תזונה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בסוכרת מסוג 2. האוכל שאנחנו אוכלים משפיע ישירות על רמות הסוכר בדם ורמות האינסולין שמופרש אל הדם. לכן חשוב לאכול מזונות שלא מעלים את רמות האינסולין בדם. אכילה של פחמימות מעלה משמעותית את רמות האינסולין, אכילה של חלבונים מעלה מעט את רמות האינסולין. ואילו, אכילה של שומנים לא דורשת הפרשה של אינסולין. לכן, תזונה שמכילה מעט פחמימות ככל הניתן וכמות גבוהה של שומן, יכולה להוריד את רמות האינסולין בדם.  חשוב להדגיש שהשומנים צריכים להיות שומנים טבעיים ובריאים כמו שמן זית, חמאה ואבוקדו לדוגמה ולא שמנים מעובדים.

אבוקדו

שומן בריא – מומלץ. צילום: 123RF

 

איזה תרופות את משלבת כחלק מהטיפול בסוכרת מסוג 2?

אני משלבת תרופות שמסייעות להוריד את רמות האינסולין בדם. תרופות כמו גלוקומין, GLP-1  ומעכבי SGLT2. הטיפול התרופתי חייב להתבצע בפיקוח רופא מומחה. לעומת זאת, תרופות כמו אינסולין וסולפיניל אוראה אומנם מסייעות בהורדת רמות הסוכר בדם, אבל הן לא מסייעות בהפחתת רמות הסוכר בדם באמצעות רמות נמוכות ככל הניתן של אינסולין. תרופות אלו הן סוג של "פלסטר" והן פחות מתאימות להשגת מטרות הטיפול.

 

הכתבה באדיבות ד"ר מריאלה גלאנט, מרכז גלאנט לטיפול בסכרת.

 

מעוניינים לשמוע תכנים נוספים אודות הסוכרת? כנס אוכלים בריא 10 יארח את ד"ר מיכאל ויינפאס עם ההרצאה: סוכרת – כיצד לצעוד בשביל האיזון. ד"ר ויינפאס הוא רופא סוכרת והרבליסט קליני.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו