Thymoquin_Fly
In2024_Fly

לכבוד חג הגבינות: איך חוגגים שבועות טבעוני?

לכל הטבעונים, רגישים ללקטוז ולנמנעים-יש פתרון מן הצומח לגבינות ומוצרי חלב- והוא נפלא
Thymoquin_In

חג הביכורים המזוהה עם שלל מוצרי חלב יכול להוות בעיה לכל מי שנמנע מהם אם מבחינה אידיאולוגית או בריאותית ומעלה את השאלה- ״האם אפשר לחגוג שבועות כהלכתו בלי מוצרי חלב״?. ובכן, בדקנו עם מספר עסקים טבעוניים ברחבי הארץ ונראה שיש מבחר רחב של אופציות, ואף אחת מהן לא מרגישה כמו פשרה.

תמר איילון, בחרה באורח חיים טבעוני ובריא ודוגלת בהעברת הערכים האלו גם בבית הקפה והמעדנייה הטבעונית שבבעלותה יחד עם שותפה רועי עזר- ׳אנסטסיה׳ שבתל אביב. ״אנחנו חוגגים את חג השבועות כמו יתר עם ישראל- אנחנו מייצרים במעדנייה שלנו מגוון של קישים במילוי גבינות וירקות, סוגים שונים של גבינות, איולי, יוגורט מאפים וכמובן עוגות גבינה הכל על טהרת הצומח. הגבינות שלנו עשויות משלל חומרי גלם צמחיים כמו אגוזים, זרעים ושקדים שנותנים טעמים עשירים ומרקמים יוצאי דופן".

״הבחירה בגבינות מן הצומח, מלבד הפן ההומאני שבדבר- הרבה פעמים מגיעה מתוך מקום של בריאות הגוף ורגישויות. גבינות שקדים, סויה, קשיו, זרעי חמניה ועוד מתעכלות בקלות יתרה לעומת גבינות מהחי. בנוסף, הגבינות שלנו מכילות חיידקים פרוביוטיים ועוברות התססה וכך תורמות רבות לפלורת המעיים שלנו ולבריאותנו. השנה החלטנו לבצע משלוחים ולהרחיב את מערך השליחויות שלנו לאיזורים נוספים בדרום, בירושלים בשרון ועד חיפה כדי להנגיש טבעונות בריאה בחג השבועות ובכלל.״

 

לאפשר לכל עם ישראל להזמין ארוחת שבועות טבעונית

יאיר ישראל, מנכ״ל מפעל ׳אותנטבעי׳ שממוקדם בדימונה ומתופעל בעיקר ע״י חברי קהילת העבריים אשר חוגגים 50 שנות טבעונות בישראל מספר: ״אצלנו, בקהילת העבריים, חלב מהחי הוא לא אופציה- נולדנו טבעונים ואנחנו מתבססים אך ורק על חלבונים מהצומח ואנו בריאים, מלאי סידן, חיוניים ובעיקר שוברים את כל המיתוסים שכל העולם המערבי גדל עליהם. את נזקי החלב, לא דואגים לעדכן את הציבור וחבל שכך כי הטבע מציע לנו פתרון אקולוגי, בריא וטעים במיוחד״

לכבוד חג השבועות, מפעל ׳אותנטבעי׳ החליט לצאת ביוזמה ולאפשר לכל עם ישראל להזמין ארוחת שבועות טבעונית מלאה הכוללת גבינות קשות, גבינות למריחה, קישים, לזניות ואפילו קינוח- עוגת גבינה חגיגית במשלוח חינם ולכל הארץ עד פתח הבית רק כדי לאפשר לאנשים להתנסות ולהתאהב בבריאות ובטעמים שאפשר להפיק מהטבע.

אנסטסיה | צילום: אסף קרלה

 

הגוף שלנו פשוט אומר תודה

השפית נדיה אליס, איטלקיה שעברה לישראל ומארחת ארוחות שף איטלקיות רק מחומרי גלם טבעוניים משתפת מהידע שלה בנושא: ״אני לא רופאה וגם לא דיאטנית אבל חשוב לי לציין שאני לא באה לתת הסבר מדעי על למה עדיף לבחור בגבינות טבעוניות על פני גבינות לא טבעוניות: יש שפע של מחקרים, מטא-מחקרים והוכחות מדעיות על למה חלב פרה לא טוב לבריאות האדם. מספיק להתעניין ולחפש, ולדעת למצוא מקורות אמינים ובלתי-תלויים בתעשיית החלב. מה שכן, אני רוצה לציין כמה נקודות למחשבה: חלב פרה הוא חלב אם שמיועד לעגל, בדיוק כמו חלב אם של אישה מיועד לתינוק. זה די ברור שמשהו לא תקין בזה שאנשים מבוגרים ממשיכים לשתות, ובכמויות בלתי נתפסות, חלב אם של בעל חיים אחר אחרי שהפסיקו לינוק את חלב אימם. בעצם, מספיק לחשוב על זה שאחוזים מטורפים באוכלוסיה רגישים או אלרגים ללקטוז כדי להבין שהגוף שלנו פשוט לא מגיב טוב למוצרי חלב.״

רביולי | צילום: נדיה אליס

 

היא מרחיבה, ״בפועל, מספיק לנסות להגמל ממוצרי חלב למשך חודש כדי להרגיש בהבדל על עצמנו. הגוף שלנו פשוט אומר תודה. מצד שני, הרבה יגידו, זה טעים. ובאסה לוותר על טעים.
כאן- אני מסכימה, וזאת הסיבה שהפכתי את הסוגיה הזאת למרכז חיי- אני שפית איטלקיה שעלתה ארצה לפני 12 שנים, ושעברה לטבעונות לפני שש שנים.
אישה שגדלה על המטבח הטוב בעולם, ששם במרכזו גבינות, מוצרי חלב ומה לא.

הבשורה שלי היא- אפשר גם להיות בריאים וגם להנות מהחיים: פשוט משחזרים את המאכלים האלה בגרסה טבעונית שהיא עד כדי כך דומה למקור, שאי-אפשר להרגיש בהבדל. אני מציעה אינספור גרסאות למאכלים חלביים בארוחות שלי שכולם ללא מרכיבים מהחי. זה רק עניין של החלטה״

לסיכום, נראה שאת חג השבועות הקרוב בהחלט ניתן לחגוג באופן מסורתי, בריא ואקולוגי כאחד בעזרת שפע של גבינות מן הצומח שאפשר להשיג באינספור דרכים, ואפילו להכין בבית בקלות. כך ששכל מה שנדרש הוא לתת הזדמנות לשינוי התפיסתי שמתחיל מצעד אחד קטן ולזרום עם תקופת השינוי שאופפת אותנו למנהגים בריאים יותר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו