Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

להמתיק את הכאב והדלקת

 אם יש צמח שכל סיני היה רוצה לקחת עמו לאי בודד, אנחנו מנחשים שיהיה זה  הליקוריץ (LICORICE) הידוע גם בשם "שוש קרח". זאת כיוון שהוא משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות רפואיות.  בשנת 2013, אף הכתירו אותו חוקרים מאוניברסיטת טיאנג ין בסין כ"עשב הנמכר ביותר ברפואה הסינית"
PassoverFocus_IN

אחד מהשימושים הנרחבים הפופולארי בצמח ידוע בעיקר בהקשר להפרעות במערכת העיכול (הפרעות פפטיות) כדוגמת כיבים, צרבות, קוליק, דלקות (גסטריטיס) ועוד. במצבים אלו נגרם נזק לרפידת הוושט, הקיבה או התריסריון (החלק העליון של המעי הדק). הנזק עשוי להתרחש כתוצאה מעודף בחומצות קיבה (חומצת מלח או חומצת מימן כלורי), זיהום של החיידק הליקובקטר פילורי, שימוש בתרופות נוגדות דלקת (לא על בסיס סטרואידים) ועוד.

פעילותו העיקרית של שורש הליקוריץ ( Glycyrrhiza radix ) נוגעת לטיפול בכיבים לאורך צינור העיכול, דלקות וכן תופעות של ספאזם וכאב. הכימיקלים הנמצאים בליקוריץ, מסייעים ככל הנראה בהפחתת תופעות כגון נפיחות, וכאב, והאופי הדמולצנטי(מלחלח) של הצמח מסייע בלחלוח והרגעה של הריריות במעי ומעודד את פעילות החומרים בגופנו המסייעים בריפוי כיבים.

במינון נמוך אגב, נחשב לנוגד בחילות, בעוד שבמינון גבוה מעודד הקאות.

כמעט ואין פורמולה ברפואה הסינית שאינו כלול בה, כיוון שנחשב לצמח שמסייע להגביר את פעילות והשפעת הצמחים האחרים. את האפקט התרפויתי של הצמח נהוג לייחס לחומר בשם
Glycyrrihizin  – נגזרת של Glycyrrhetinic Acid   וגם ל Liquiritin  – פלבנואיד המופק מהצמח, הנחשב לבעל פעילות נוגדת דלקת משמעותית. חומרים פעילים נוספים הנמצאים בצמח הם קומרינים וספונינים טריטרפנואידים.

במחקר שנערך באוניברסיטת איספאן למדעי הרפואה, נבדקה השפעתו של הצמח על כיבים במעי כתוצאה מהליקובטר פילורי. מתוצאות המחקר עולה, כי הצמח עשוי להוות תחליף לתרפיה הנהוגה כיום. במהלך המחקר נבדקו 40 חולים עם כיבים פפטיים  שחולקו ל – 2 קבוצות שוות. כל המשתתפים עברו בדיקה אנדוסקופית לאשר קיומם של כיבים ונוכחות של החיידק במבחני נשיפה. הקבוצה הראשונה שכללה 15 גברים ו-15 נשים קיבלה טיפול תרופתי שכלל מספר תרופות נפוצות לאורך תקופה של 15-30 יום. בקבוצה השנייה שכללה 11 גברים ו-9 נשים משטר התרופות היה זהה, למעט תרופה אחת שהוחלפה בליקוריץ במינון של 250 מ"ג 3 פעמים ביום. לאחר כחודש של טיפול, עברו כל המשתתפים בשנית אנדוסקופיה ובדיקת נשיפה.

מתוצאות המחקר עולה, כי ריפוי של הכיב בקבוצה הראשונה עמד על 95% ו-70% בקבוצה השנייה. הפחתת הכאב עמדה על 80% בקבוצה הראשונה ו-70% בקבוצה השניה. והכחדה של הכיב – 70% בקבוצה הראשונה לעומת 45% בקבוצה השניה. מסקנת החוקרים היתה כי נטילה של הצמח עשויה לסייע לטיפול בכיבים ובעלויות נמוכות יותר מאלו הכרוכות בטיפול התרופתי.

במחקר אחר משנת 2011, חולקו 48 עכברים זכרים ל – 6 קבוצות שונות. כל אחת מהן קיבלה תמיסת מלח או תמצית ליקוריץ  במינונים שונים – 50 מ"ג, 100 מ"ג, 150 מ"ג דרך הפה ו-150 מ"ג ישירות למעי (INTRA COLONIC). כדי ליצור דלקת, ניתן להם טיפול בחומצה אסטית שגרמה לבצקת. לאחר שבוע ימים הסירו לכל העכברים 10 ס"מ מהאזור הדיסטלי במעי, לשם בדיקה היסטולוגית ומיקרוסקופית.

מתוצאות המחקר עולה ששימוש בליקוריץ בלקיחה פנימית וישירות למערכת העיכול, הפחיתו באופן משמעותי תופעות של דלקת במעי ובצקתיות בקרב העכברים.

מחקר אחר שפורסם ב 2011 בכתב העת "Evidence-based Complementary and Alternative Medicine " מצא כי שורש ליקוריץ עשוי להוות חלופה בטוחה ויעילה לתרופות OTC נגד דיספפסיה (נפיחות, גזים, כאבי בטן).

תכונות אלו ואחרות, הופכות את הליקוריץ לצמח משמעותי בטיפול במגוון רחב של בעיות עיכול, כדוגמת טיפול בכיבים ודלקות קיבה ותריסריון, מחלות דלקתיות של מערכת העיכול ( קרוהן וקוליטיס), עצירות, הפרעות בספיגת מזון ועוד.

 

ליקוריץ' פטנט הוא תוסף תזונה ייחודי של ליקוריץ, המשווק ע"י חברת ליקו-ריץ' פטנט (תוספי בריאות) בע"מ.

 

בטיחות השימוש:

  1. הצמח נחשב לבטוח למרבית האנשים. אולם כאשר נלקח במינון גבוה לאורך תקופה של 4 שבועות או במינון נמוך לאורך תקופה ארוכה, עשוי לגרום ליתר לחץ דם, חולשה, עייפות, היעדר וסת, בצקת והפחתת חשק מיני בקרב גברים ועוד. לצורך העניין, צריכה של 3 גרם צמח (3 מ"ל של תמצית 1:1) ליום נחשבת לבטוחה. צריכה של מעל 10 גרם צמח ליום נחשבת למינון גבוה.
  2. אינו מומלץ לאנשים הסובלים ממחלות לב, אי ספיקת כליות או כשל כלייתי, יתר לחץ דם ומחלות כבד (שחמת, אלכוהוליזם).

בליקוריץ' פטנט" הוצא הסטרואיד שמעלה את לחץ הדם בתהליך ייחודי שנקרא מיצוי אלכוהולי בתהליך מוגן פטנט, מה שהופך אותו לבטוח לשימוש בהיבט זה.

  1. זהירות במצבים של אוסטאופורוזיס כיוון שמעכב ספיגה של אשלגן וסידן.
  2. ליקוריש פועל בגוף כאסטרוגן, לכן לנשים עם הסטוריה של סרטן שד, סרטן רחם, סרטן שחלות, אנדומטריוזיס ושרירנים ברחם – כדאי להיוועץ ברופא המטפל.

 

הפורטל לתזונה בריאה Eatwell משמש כערוץ פרסומי ואין הוא ממליץ על מטפל כזה או אחר ואינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו