supherb_Fly
Laisha_Fly

לגלות את האוצר שבפנים ואת סוד הבריאותונים

מאת: ד"ר נעמי אפל
זמן קריאה: 3 דקות
על השמנה, דיאטה, ערך עצמי והקשר לחינוך של הילדים שלנו
PassoverFocus_IN

היא נכנסת לפגישתנו הראשונה ואני נדהמת מיופייה, משערה הזהוב שמתגלגל עד המותן, מעיני השקד, שנפערות לעברי וכל שנותר לי לעשות, באופן אוטומטי כמעט, הוא לומר: "וואוו, כמה שאת יפה". עיני השקד שלה מתמלאות לחלוחית ודמעות יורדות על לחייה.

 

"מה אומרות הדמעות?" אני שואלת והטיפול מתחיל עוד לפני שהצגתי את עצמי. היא בת 31, מבנה גופה מלא, היא אימא לילדה בת 4, עובדת בכירה במקום עבודתה ומוערכת מאוד. "למה הגעת לטיפול?" אני שואלת. "כי אני לא אוהבת את מי שאני", היא עונה. "ולמה הגעת דווקא עכשיו?" אני ממשיכה, "כי אני לא רוצה לעשות את הטעויות שאימא שלי עשתה איתי, ואני מרגישה שאני עושה עם הבת שלי את אותן הטעויות שמהן כל כך פחדתי", היא עונה ובוכה. "אילו טעויות?" אני שואלת. "אני כל הזמן שמה לב לכמויות שהיא אוכלת, מעירה לה על הדרך שבה היא אוכלת, והכי מפחיד אותי שהיא תהיה שמנה כמוני, וכשתגדל יצחקו עליה כפי שצחקו עליי ואולי ינדו אותה ויחרימו אותה. אני לא יכולה לשאת את המחשבה הזו שזה יקרה לה והכי מדאיג אותי  שגם היא, כמוני, תסתובב בעולם ולא תאהב את מי שהיא".

 

בין משקל לערך עצמי

דבריה מתיישבים היטב עם אחת ההגדרות למושג ערך עצמי (Self  Esteem), כמידה שבה אדם אוהב את עצמו כפי שהוא. והערך העצמי שלנו קשור קשר ישיר בחברה המודרנית לנראות שלנו, או יותר נכון, לאופן שבו אנו תופסים את הנראות שלנו ואת הערך שלנו בעיני אחרים. ותפיסת הנראות שלנו בעידן המודרני קשורה בין השאר, ליחסינו עם האוכל ולהתנהגות האכילה.

אנחנו חיים בחברה שמקדמת ריגוש ותשוקה ויש לזה ביטוי גם ביחס שלנו לאוכל, עד כדי כך שאנו מבלים שליש מחיינו במחשבות ובתשוקה לאוכל. אבל מה קורה לנו כשאנחנו אוכלים יתר על המידה? כשאנחנו משמינים? המסרים בחברה המודרנית לנראות טובה כוללים מבנה גוף חטוב ורזה, כפי שמוקרנים אלינו שוב ושוב מכל מדיה אפשרית. נוצרת אצלנו דיאלקטיקה לא פשוטה לגבי התנהגות האכילה: מצד אחד האוכל מהווה את אחת התשוקות המשמעותיות בחיינו, אך בו בזמן מופעלים עלינו איסורים לגבי כמות המזון, איכותו ותדירות אכילתו. במובן זה האוכל הופך לאויב, שמגביר אצלנו את רגשי האשמה ואת החשש מתוצאות של אכילה "לא מותאמת".

דיאטה בחורף

קשה להתמודד עם הדחף לאכול אוכל "אסור" לאורך זמן. צילום: 123RF

 

אוכל נחמה והנזקים שלו

זה לא נגמר שם. אצל כולנו קיימת התניה רגשית לאוכל כדבר מנחם רגע לאחר הלידה. כשתינוק יונק על זרועות הוריו, מופרשים אצלו כמויות גדולות של הורמונים שונים, שמרגיעים את מערכת העצבים, מפחיתים את רמות הלחץ ומסייעים ליצירת תחושת אמון וביטחון. ההתניה הזו שנוצרת בינקותנו בין אוכל, מגע ושחרור הורמונים מווסתים, נשמרת גם בבגרותנו. לא במקרה אנחנו פותחים את המקרר כשעצוב לנו, או כשמשעמם לנו, או כשרע לנו. המוח מחפש נחמה מול רגש או תחושה שקשה לנו לשאת.

 

יש אגב אנשים שאצלם נראה תגובה הפוכה – הימנעות מאכילה ואפילו גועל מאוכל במצבי לחץ. אם כך, חלק גדול מהאכילה שלנו קשור במצב הרגשי שלנו ולא קשור כלל לתחושת הרעב שלנו. איך זה קורה? כשהמטופלת שלי בעלת עיני השקד המדהימות רואה את בתה בת הארבע נהנית מהאוכל, משחקת איתו, ומכניסה ממנו עוד ועוד לפיה הקטן, היא נחרדת ומעבירה מסרים מילוליים ובלתי מילויים שמבלבלים את האופן הטבעי והנורמלי של ילדתה להתנהגות האכילה. העברת מסרים מבלבלים, שליליים וביקורתיים, לא רק שמשבשים את הקשר עם האוכל, אלא משבשים גם את דימוי הגוף והערך העצמי. מהם אם כן מסרים מיטיבים ויעילים עבור ילדים בנוגע לאכילה, דימוי גוף וערך עצמי?

 

בספר חדש לילדים ("אופי טופי מלכת היופי" מאת אופירה עזריאלי ונעמי אפל), יש ניסיון לתת מענה למציאת "האוצר הפנימי" של הילדים ללא שום קשר למראה או למשקל שלהם. "יש בעולם אנשים בכל מיני צורות וצבעים וזה ממש לא חשוב איך הם נראים, אלא איזה אוצר מתחבא אצלם בפנים" אומרת אימא לאופי טופי, גיבורת הספר. הספר מנסה לתת גם מענה לאיכות האכילה ותעדוף של אוכל בריא שמזין את הגוף, לא באמצעות כללים ואיסורים אלא באמצעות "סוד הבריאותונים" שנותנים כבוד לכל מאכל, אך מבדילים בין "ריקנונים" שהם ריקים באיכות המזון לעומת הבריאותונים שהם מזונות בעלי איכות תזונתית גבוהה.

 

מטרת הספר להגביר את ה Well being ורמת החוסן הפסיכולוגי והפיסיולוגי באמצעות הגברת ערך עצמי והעדפה של אוכל בריא. ההורים בשני מקרים אלה הם מודל עבור הילד ומתווים את התבניות הקוגניטיביות והרגשיות שלו כלפי עצמו וכלפי התנהגות האכילה ולכן, טוב עשתה האימא בעלת עיני השקד שפנתה לטיפול.

 

עוד על האוצר שבפנים, סוד הבריאותונים והמסרים ההוריים המיטיבים, ניתן יהיה לשמוע ביום עיון חשוב ומרתק שהוא חובה לכל הורה, מטפל ואיש חינוך. 4.2.20 בבית ציוני אמריקה.

פרטים נוספים באתר של מכון שיטות בהנהלת ד"ר נעמי אפל, מומחית ומדריכה בטיפול התנהגותי קוגניטיבי, מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ומחברת הספר "אופי טופי מלכת היופי" יחד עם אופירה עזריאלי שראה אור באחרונה בהוצאת ספרי ניב.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו