Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

כנס עיל"ם- העמותה לצמחי מרפא

מאת: עדן פלד, נטורופתית והרבליסטית קלינית
זמן קריאה: 3 דקות
ב- 5.7 נערך כנס צמחי המרפא של העיל"ם בבית החולים תל השומר, שעסק בנושא "דלקת וכאב בשרירים ובשלד". מטרת הכנס היתה לעודד מטפלים לחקור יותר את התחום שקיים כבר אלפי שנים לגבי יעילותם הקלינית של צמחים.
In2024_Article

ביום שני ה- 5/7/2010 נערך כנס צמחי מרפא של עמותת עיל"ם בבית החולים תל השומר, שעסק בנושא "דלקת וכאב בשרירים ובשלד".

 נראה שהכנס המקצועי מעודד את המטפלים לחקור יותר את התחום שאינו מפסיק להתפתח במשך אלפי שנים ולקבל, בעידן החדש, אסמכתאות מדעיות ליעילותם הקלינית של הצמחים, שידועה לנו, המרפאים ההרבליסטים, הנטורפתים, האירוודים, הסיניים והטיבטים, במשך שנים רבות.

הכנס נפתח בהרצאתו של ד"ר גלעד כהן, שסיפר על השילוב המוצלח בקופות החולים, של רפואה משולבת, טיפול שמחבר בין הגישה המערבית והכלים הטיפוליים שלה, הפרמקולוגיה שלה ואנשי המקצוע בתחום, ובין הגישה הטבעית, המשלימה לדבריו וכליה הטיפוליים, הפרמקולוגיה שלה ואנשי המקצוע בתחום. ההרצאה שהיתה בחלקים רבים ידועה מראש, הדגישה ומיקדה את שיתוף הפעולה המהותי בין העולמות השונים של הרפואה לכדי עולם אחד משותף.

צמחים תרמו משחר ההיסטוריה לחיזוק העצם

לאחר מכן עלתה לבמה ד"ר מינה פארן, אישה יוצאת דופן שפעילותה נטמעה בקרב הציבור והיא עושה גלים. נראה שבהרצאתה נתנה ד"ר פארן את מה שהיא עושה בחייה, את הדברים הפשוטים ביותר והידועים ביותר, אותם הצמחים שבשדה בשעת טיול, בגינת ביתנו, בחנות הירקות ובהכנה פשוטה ושילבה אותם בטיפול בונה עצם ומקל על הכאב הנגרם בשל הדלקת.

בהרצאתה סקרה באופן מרתק את הצמחים מבחינה בוטנית ונתנה פן רחב של העמקה ביכולתו של כל צמח לרפא, מה שחיבר אותי להסתכלות על כל צמח ובית גידולו וההקשר לאפקט התרפויטי שלו.

לדבריה, הצמחים שמשחר ההסטוריה תרמו לחיזוק העצם, הם אלו שיש בהם מינרלים חיוניים, אלו שיכולים לנייד את אותם המינרלים למקום הפגוע וכן אלו שמגבירים זרימת דם, שיזין ויצמיח את העצם החדשה. חשיבות התזונה היא מהותית בהקשר זה והיא באה יד ביד עם הטיפול ההרבליסטי.

פרופ' זהרה יניב, יו"ר העמותה, הרצתה על מחקר אתנו-בוטני וסקרה את הדרך לעשות זאת. היא מספרת על יותר מעשרים מחקרים שנעשו ואוששו חכמה עתיקה של טיפול קליני בצמחי מרפא, אמתו אותה וקבעוה לעולם. יש הקבלה בין הטיפול ההרבליסטי המסורתי בבעיות ומחלות שונות ובין הימצאות הרכיבים הפעילים והוכחת הפעילות של הצמח כיום. בהרצאתה סקרה יניב את הצמחים הישראליים הבולטים ביותר, הפיגם והטיון הדביק. לשניהם יכולות ריפוי רבות ומגוונות, ואף בהקשר הזה, של ריפוי דלקת בשלד.

הסיבות לדלקות בשריר ובשלד

עמוס זיו, מרפא סיני וראש אגף המחקרים במרכז הרפואי אסף הרופא, סקר בהרצאתו את הסיבות לדלקות בשריר ובשלד. על פי הפילוסופיה הסינית, הרואה את החשיבות העצומה של איזון עם הסביבה וגורמי האקלים שלה. חדירת הקור, החום, הלחות והרוח תביא לתקיעות אנרגטית של צ'י, אנרגיית החיים, תקיעות דם ובעיות בזרימת הדם, ליובש וחוסר יין וסקר שלל צמחי מרפא המטפלים בכך ומשיבים את האיזון.

היה מופלא לראות כי הצמחים בחלקם שונים ומיוחדים למסורת הסינית, בודאי בראייה הטיפולית שבהם, אך היו צמחים רבים שהיו דומים לאלו שבשימוש נפוץ גם בעולם המערבי וכן, היו אף חפיפות רבות ביניהן. אכן, huang qi הינו האסטרגלוס למשל.

גל ראן, הרבליסט ידוע בעל חברת הצמחים "ראן צמחים", סיפר על הרפואה היוונית ערבית ועקרונותיה, היא המקור לנטורופתיה של היום ואל הגישה הרווחת בקרב המרפאים ברפואה טבעית במערב. הרצאתו סקרה היסטורית את האנשים ותורתם והרחיבה על העקרונות של המרות, הליחות והיסודות המקבילים אליהן. בסיום ההרצאה נתן ראן סקירת צמחים להבשלת המרה שאינה מאוזנת ומביאה למחלה, שמכונה בשפתו "אל מזג".

 ד"ר דוד מורניקין תיאר באריכות את תכונותיה הטובות והמופלאות של המורינגיה המכונפת, עץ שנמצא בשימוש נרחב בארץ בשנתיים האחרונות ומתפרסם כמזון על ומולטיויטמין טבעי היעיל בריפוי מחלות רבות.

בשלב השני, לאחר שסקרנו את הדוכנים שהציגו מרכולתם ואת המוצרים החדשים, כמו גם את המוצרים הישנים והטובים בשוק, נכנסנו שוב לסבב חדש של הרצאות.

צמחי מרפא לריפוי 

סוורוף ורמה, מרפא אירוודי יקר, שנמצא בארץ כבר למעלה מ-15 שנה, סיפר לנו בפשטות על צמחי האיורוודה לטיפול זה, כמו הכורכום והקיקיון והשימושים השונים שאפשר לעשות בהם, אפילו בהכנה ביתית וזולה, בשימוש יומיומי. הכל נעשה בשפתו המקסימה ובחוש ההומור שבו ניחן ואכן, זו האווירה שמביאה איתה האיורוודה לטיפול, מדע החיים.
 

אמיר קלי סיפר לנו בהמשך על הרכבת פורמולת צמחים לפי הרפואה הסינית וכלל בתוכה את צמחי הקיסר, השר, העוזרים והמשרתים. החשיבה שמאחורי הרכבת פורמולת צמחים כזו מביעה את ההסתכלות של הרפואה הסינית השלמה על הגוף כמורכבות אקולוגית שבה האיזון מחויב בכל. הוא אף סיפר לנו על התרופה המוכרת הראשונה כתרופת מרשם צמחית, שהתפרסמה בגרמניה לאחרונה, ומכונה “veregen” .

אורני זקס סקרה את הטיפול הטיבטי מצדה, תוך הכרת התרופה הטיבטית "דסי לום", שהוכחה לאחרונה במחקרים באירופה. גם ברפואה הטיבטית דלקת היא כתוצאה מחדירת רוח, כשהטיבטים מחלקים את מגוון המחלות לשלוש: חומר, חום ותנועה. זוהי מחלת התנועה, הדלקת.

עידית חן, ארומתרפיסטית, הציגה את השימוש בשמנים אתריים לטיפול בשברים והציגה מקרה קליני אישי לדוגמא. העבודה בשמנים יעילה להרפיית האיזור, חימום והזרמת דם, שיכוך כאבים דרך מערכת העצבים, נוגדי דלקת ומפרקי חומצה לקטית וחומצה יורית. אך החשוב מכל, שהם עשויים לשקם ולבנות רקמות.

 

פרץ גן, מגדל צמחי מרפא והיו"ר הראשון של העמותה, הציג את גידול ועיבוד שורשי הכורכום והג'ינג'ר בארץ, הם בעצם קנה מעובה והעביר בינינו שורש כורכום כתום מבריק שנקטף בימים האלו ממש.

פרופסור ערף אבו-רביעה, חוקר בדואי ואיש מקסים, הציג את השימוש המסורתי בצמחי מרפא בעדה הבדואית ונתן טיפים ביתיים לשימוש.

לסיום היה דיון בהנחיית גילי פינצ'וק, בהשתתפות יניב מורסיאנו, ד"ר תמר שבט, שרון בר-גילו אלה גרינברג. כל מטפל סקר את השאלה מכיוונו ונתן את מיטב העצות, צמחי המרפא והפילוסופיה המיוחדת שלו בנושא.

אין ספק שכנסים אלה מפתחים ומקדמים את המטפלים בצמחי מרפא ובעיקר, מחזקים ומגבשים אותם, לגוף אחד, שיכול להקשיב לכל דבר שלפרט בו יש לומר ולקדם ולהתפתח יחד, מה שיביא לשינוי ורגולציה בתחומים רבים החשובים לנו.

עדן פלד, נטורופתית והרבליסטית קלינית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו