Laisha_Fly
Laisha_Fly

כורכומין וסוף לכאבים!

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
סובלים מכאבים? כדאי שתכירו את המרכיב הטבעי והאפקטיבי שיכול לשפר את ההרגשה שלכם באופן משמעותי

סובלים מכאב? צילום: RF123

Laisha_In

כורכומין הוא אחד מהצמחים הנחקרים בעולם בעשור האחרון, הודות לספקטרום הרחב של התועלות הבריאותיות שלו והשפעתו על מערכות הגוף השונות. עיקר המוניטין של כורכומין נודע לו הודות להשפעתו המיטיבה על מערכת העיכול (במצבים של מחלות מעי דלקתיות כדוגמת קרוהן וקוליטיס, טפילים, פטריות), על הכבד (כולל פעילות אנטי ויראלית הנוגעת למחלות כבד כדוגמת הפטיטיס על סוגיה השונים והפחתת רמות שומן בדם), הגנה בפני מחלות כלי דם ולב, השפעה מיטיבה על מחלות עור, תמיכה במערכת החיסון ועוד.

כבר חציתם את גיל 30 ואתם סובלים מכאב – אולי אתם סובלים מסקרפוניה

בשנים האחרונות נמצא כי השפעתו של הכורכומין נרחבת יותר ממה שסברו בעבר, והיא נוגעת גם למחלות שונות, בהן קיימת פגיעה בשרירים או בשלד. כך למשל במניעת SACROPENIA  ("דלדול שריר"). סקרופניה היא ירידה במסת השריר, הקשורה על פי רב לגיל ומצבים פתולוגיים.

מגיל 30 לערך, מתרחשת ירידה בכמות רקמת השריר, מספר וגודל סיבי השרירים, אשר פוחתים בהדרגה. בעקבות זאת, השרירים מאבדים אט אט מהמסה שלהם ומחוזקם. בשלבי גיל מתקדמים השרירים אינם מסוגלים להתכווץ באותו אופן ובאותו קצב, כפי שיכלו בעבר.

עם הזמן המחלה עשויה להחמיר ולפגוע בתפקודים יומיומיים, ובהמשך באיכות החיים. בסופו של התהליך, המחלה עשויה להוביל לעלייה בסיכון לנפילות, אשפוז ונכות. ניתן להתגבר באופן חלקי על אובדן מסת וחוזק השריר באמצעות פעילות גופנית על בסיס קבוע.

בשל תוחלת החיים הגבוהה בעולם, חלה בשנים האחרונות גם עלייה בשכיחות המחלה בעולם המערבי. לסקרופניה יש סיבות רבות, הכוללות שינויים ביולוגיים, תת תזונה ומחלות כדוגמת אי ספיקת לב,  מחלת ריאות כרונית ,דלקת מפרקים כרונית, יתר פעילות של בלוטת התריס, פרקינסון,  זיהום כרוני או דלקת כרונית ועוד. עם זאת, המכניזם של המחלה נותר עלום. אולם יש סברה שמצטיירת כנכונה – קיימת מעורבות של דלקת כרונית הממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות המחלה. לכן אין זה מפתיע כי כורכומין נמצא כאחד מהצמחים היעילים לעצירת התהליך הדלקתי המתחולל בגוף בזמן המחלה.

חשבתם שאתם זקוקים לתרופה כדי להתגבר על דלקת?

כורכומין מסייע בעיכוב תהליכים דלקתיים, בין היתר הודות ליכולתו להפריע לאותות פרו דלקתיים ולהגביר את ההגנה של נוגדי חימצון על תאי הגוף. ולכן לעכב את השפעתם של גורמים מתווכי דלקת, כדוגמת ציטוקינים, פרוסטגלנדינים, אנזימים מחוללי דלקת ובמיוחד   KB-NF   שמעורב בהתפתחות של אובדן שריר במהלך מצבים קטבוליים כמו בסקרופניה. מחקרים בבע"ח הראו שעיכוב של פעילות KB – NF  בשרירי השלד, מאפשרים להפחית את תהליך אובדן החלבון. אפקט דומה נקשר עם עיכוב של אנזים פרו דלקתי אחר שמופרש ע"י כורכומין. זאת ועוד, כורכומין תורם להפחתה של העומס הדלקתי שמוביל לאובדן שריר בקרב חולי סקרופניה, ע"י עיכוב של פעילות פי קינאז 38, לצד השפעות נוספות. וכל אלו תורמים להגבלת ההתפרצות של המחלה.

במחקר שבוצע על 86 נבדקים בריאים, בני 65 שדיווחו על אובדן כוח ועייפות פיסית, חולקו המשתתפים לשלוש קבוצות –

 

מצבם של הנבדקים הוערך בתחילת המחקר ולאחר תקופה של 3 חודשים בהתאם לפעולות שביצעו (הרמת משקולות, זמן/מרחק מרגע שמתלוננים על עייפות, עלייה במדרגות, כושר כללי, סטרס חימצוני ועוד).

מתוצאות המחקר שפורסם בשנת 2016 ב – EUROPEAN REVIEW FOR MEDICAL PHARMACOLOGICAL SCIENCES      עולה, שתוספת של מריווה עם וללא תוספים אחרים – בשילוב עם דיאטה מותאמת ותכנית של פעילות גופנית באוכלוסייה מבוגרת, הינה בעלת פוטנציאל במניעת התפתחות של סקרופניה ומסייעת לשיפור בכל הפרמטרים.

מריווה – דרך יעילה לצרוך כורכומין

מריווה (MERIVA) הוא מוצר המבוסס על אסטרטגיית הפיטוסום (PHYTOSOME) של חברת אינדנה – החברה המובילה בעולם לזיהוי, פיתוח וייצור מרכיבים פעילים מהצומח, לשימוש בתעשיית התרופות והבריאות. באסטרטגיה זו נעשה שימוש בכורכומין ולציטין סויה (שאינה מהונדסת גנטית) שנקשרות ל- phosphatidylcholine (PC) – חלק חשוב בתאי הגוף. הגוף שלנו מייצר את הרכיב הזה באופן טבעי וגם סופג אותו מהמזון שאנו אוכלים. במטרה לשפר את כמות הכורכומין הנספגת במחזור הדם ועל מנת להאריך את משך הזמן שיישאר בגוף וברקמות היעד, מריווה נקשר ל – PC  (שנחשבים לבעלי יכולת ספיגה טובה). כך שכאשר אנו מעכלים מריווה, הגוף שלנו סופג למעשה הן את ה – PC   והן את הכורכומין שנקשר אליו, בצורה אופטימלית – פי 30 מכורכומין מסחרי (המהווה שילוב של שלושה כורכומינואידים או פוליפנולים שהם למעשה נגזרות של כורכום ונוגדי חימצון המגנים על התא).

מתברר כי פנולים (מרכיבים פעילים בצמח) כדוגמת כורכומין, נמשכים באופן מובהק לממברנות ביולוגיות. כאשר יוצרים קומפלקס בינם לבין פוספוליפידים (אחת מקבוצות השומנים), הם משובצים בתוך מטריקס ליפידי, המסוגל "לנצל" את המעבר המהיר של פוספוליפידים בין ממברנות ביולוגיות לבין הנוזלים החוץ תאיים. לשנע אותם לתוך ממברנות ביולוגיות וכך להגדיל את כמותם בתוך התאים.

בנוסף נמצא המריווה כמגדילה את כמות הכורכומין בפלסמה – פי 29 בהשוואה לכורכומין מסחרי ואת שתי הנגזרות השונות של הכורכום פי 50-60.

שיכוך כאב טבעי ומוכח

השפעתה המיטיבה של טכנולוגיית מריווה נמצאה רלוונטית גם במצבים של כאבי שריר – עצם, בהיבט של שיכוך כאבים. במחקר שנערך בשנת 2017 ופורסם גם הוא ב EUROPEAN REVIEW FOR MEDICAL PHARMACOLOGICAL SCIENCES,  נבדקו 50 שחקני רוגבי שסבלו מכאבי שריר – עצם, עקב פציעה טראומטית, עומס פיסי או כאב כרוני כתוצאה מפעילות ספורטיבית, בעקבותיהם טופלו בתרופות נוגדות כאב קונבנציונליות (NSAID  או משככי כאבים כדוגמת פרצטמול) או בכמוסות מריווה. הנבדקים קיבלו תרופות קונבנציונליות לשיכוך כאבים למשך פרקי זמן שונים, בהתאם להחלטת הרופא המטפל או כמוסה אחת של מריווה (1 גרם) מדי 12 שעות (דהיינו פעמיים ביום) במשך 5 או 10 ימים.

השפעת הטיפול נבדקה על פי פרמטרים שונים (תחושת כאב וכד'), נבחנה לאורך תקופה של יום אחד, 3, 6 ו-10 ימים. הטבה הושגה כבר מהיום השלישי של הטיפול.  והיה מיעוט בתופעות הלוואי, בהשוואה לתרופות קונבנציונליות. מסקנת החוקרים היתה שהכורכומין של מריווה, יכול להסתמן כתרופה נוגדת כאב בטוחה לטיפול בכאבי עצם – שריר שמקורם בפעילות פיסית אינטנסיבית בעצימות גבוהה.

כורכומין

טבעי. עוצמתי. אפקטיבי. הכורכומין. צילום: RF123

התקווה של נשים עם צפיפות עצם נמוכה

תוצאות מבטיחות בשימוש בטכנולוגיית מריווה נמצאו גם כבעלי השפעה מיטיבה במצבים של אוסטאופניה (צפיפות עצם נמוכה) וכאב שריר מושהה/מאוחר DOMS – Delayed onset muscle sorenes אוסטאופניה היא מחלת  הפוגעת במסת העצם וצפיפותה, המחלה מובילה בסופו של דבר לאוסטאופורוזיס ושברים בעצמות, ביחוד בנשים לאחר גיל הבלות. נמצא שתוספת יומית של מריווה, בכמות של גרם ליום, שניתנה לאורך  24 שבועות (חצי שנה), מנעה אובדן עצם ב – 57 נשים בקבוצת הסיכון, כפי שנבדק באולטרה סאונד לעומת קבוצה שלא נטלה את התוסף.

ישנם בשוק מספר תוספי תזונה המבוססים על טכנולוגיית הפיטוסום. לצורך תחזוקה שוטפת מומלץ לצרוך טבליה אחת ביום של 1,000 מ"ג, כמו למשל במוצר כורכורמין MP30, המכיל את הנוסחה הפטנטית של מריווה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו