bari14_Fly
bari14_Fly

על כוחו של המזון

מאת: עדן פלד, מרפאה בהולותרפיה, נטורופתיה והרבליזם קליני
זמן קריאה: 3 דקות
מזונות על הם אוצר מופלא שנותן לנו אפשרות לשפר משמעותית את בריאותנו באמצעות תזונה טבעית, פשוטה וטעימה. מהם מזונות העל ומספר טיפים לשילוב באורח החיים שלנו
bari14_In

מזונות על

אל מזונות העל התוודעתי לפני כשנתיים, מגלה את סודות המזון הפשוט, שעם פשטותו הרבה מלא בכל טוב. גיליתי את הקקאו והתחלתי להכין ממנו מטעמים בריאים, וכמי שלא אהבה שוקולד לפני כן מעולם, והיתה רגילה להמנע ממנו בגלל עקרונות  נטורופתיים רלוונטיים או פחות, ומכל מיני תפיסות של תשוקות מול נזירות לשמה, ראיתי שיש דרך אחרת להסתכל על מזון האלים של המלך האצטקי, ומזונות על רבים באו בעקבותיו.

את הספר של טליה לוין שמחתי לקרוא משתי סיבות עיקריות: ראשית, האווריריות שבה הוא נכתב, שמסמלת את השימוש בו, הן בהכנת המזונות והן בתמורה מול כמות (שפע מינרלים וויטמינים, סיבים ועוד מיני תופינים). טליה לוין הוסיפה מגוון מתכונים רחב, וכן סיפורים ואנקדוטות שמקשרים את המזונות פנימה ומבטיחים שייכנס לשגרת החיים. שנית, בשל החדשנות שבו, שגם היא מסמלת את מזונות העל, שמבחינתי הם סוג של מזון שיהפוך אותנו לסופרמן – קודים לסריקה שמחברים ישירות לאינטרנט, איזכור של המזוות מרחבי העולם וכיצד להשיגם בשוק ועוד. פשוט פלא.

הפרק השביעי בספר מתחיל בסיפורה של לוין על הפגישה המשמחת עם המזונות הטובים האלו, וזה נראה כך: "אחת הדרכים הטובות והמהירות ביותר שמצאתי לשדרוג איכות המזון שלנו, היא הוספה של מזונות-על (דלקי-על) לתזונה. אתם לא חייבים לשנות כלום; כל מה שעליכם לעשות הוא להוסיף אותם למה שאתם כבר אוכלים.
אני אוכלת מזון בריא כבר שנים, ואני צמחונית לסירוגין. לפני כמה שנים, כשאכלתי תזונה טבעונית של פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ודגנים, גיליתי שמצבי לא כל-כך טוב: הייתה לי נשירת שיער, הציפורניים שלי נטו להישבר, השתוקקתי למתוקים (למרות שאכלתי דברים מתוקים בריאים, הם כללו יותר מדי תפוחים, תמרים ושוקולד מריר אורגני), המוח שלי לא תיפקד כפי שידעתי שהוא אמור לפעול. ואז, כשלמדתי תזונה במכון לתזונה אינטגרטיבית בניו-יורק, נתן לנו דיוויד וולף, הגורו של הרו-פוד (מזון צמחי חי) ומזונות-העל, הרצאה משנת-חיים. יצאנו מלאי השראה והתלהבות, כמו אחרי הופעת רוק. בזכותו גיליתי את מזונות-העל, ומיד התחלתי להוסיף אותם לתזונה שלי.

ובכן, אין דרך אחרת להגיד את זה: עבורי זה היה משנה-חיים.
מאז שהוספתי מזונות-על לתזונה שלי, אני מרגישה טוב יותר משהרגשתי אי-פעם. אני שמחה יותר, יש לי המון אנרגיה, אני ממוקדת יותר, העיכול שלי פועל כמו שעון שוויצרי, השיער שלי מלא, הציפורניים שלי חזקות, המוח שלי עושה את העבודה ואין לי יותר תשוקות בלתי נשלטות למתוקים. אני עדיין אוכלת מזון מתוק בריא, אבל בצורה מאוזנת ובכמויות קטנות הרבה יותר."

הכוח שבהוספה

"התגברו על תשוקה לסוכר ועל בעיות אחרות באמצעות מזונות-על", כותבת לוין בספרה ומספרת "אחד הלקוחות שלי, בשנות ה-30 המאוחרות לחייו, הגיע אלי עם בעיות עיכול, גזים, נפיחות, עצירות, תשוקות איומות למתוקים (הוא אכל כשלוש חבילות שוקולד ביום), ולעיתים קרובות הרגיש חולה וחסר אנרגיה.
הוא לא רצה להפסיק לשתות קפה ולאכול פיצה, פסטה וממתקים. לכן, השינוי היחידי שעשינו היה להוסיף מזונות-על לתזונה שלו. הוא שילב בתפריט שלו "סופרפוד סמודי" (שיק עם מזונות-על) פעם ביום, והוסיף הרבה מזונות-על לדייסה שכבר נהג לאכול.
עברו שישה חודשים. הוא מרגיש ממש בריא. אין לו בעיות מעיים. אחרי שבועיים של שתיית ה"סמודי" הוא אמר שאין לו יותר תשוקה לשוקולד. הוא עדיין שותה 2-1 כוסות קפה ליום ואוכל מדי פעם פיצה. אבל בסך הכול, הודות למזונות-העל, הוא שידרג את חייו בטבעיות ובקלות."

מהו ה"סמודי"? בספר "כוחו של המזון" יש מתכונים רבים לשייק בריא זה, ואני חייבת לציין שאת הבוקר שלי הוא שינה. אנשים רבים שאינם אוהבים ואינם בנויים, לאכול בבוקר ארוחה גדולה ומלאה במוצקים, עשויים למצוא פתרון טעים, יעיל ובריא ביותר בדמות אותו שייק. בקבוק השייק נלקח איתי אל הדרך כשאני יוצאת, ואני קמה אליו מחוייכת בבוקר, נרגשת שכבר הפציעה השמש ואני יכולה שוב להנות מהתענוג החינני הזה. שילוב של פרי, חלב (בריא כמובן), שלל מזונות על כפולי קקאו עם מבטא לטיני, אוכמניות גוג'י בעיניים מלוכסנות, אגוזים ושקדים, זרעי צ'יה, חמניה, דלעת ועוד, אסאי ברזילאי בסלסה אקזוטית, טיפה המתקה של סילאן טבעי/דבש וכל מה שתרצו, וכמובן שלא נשכח את המקומיים: פולן דבורים (אבקת פרחים) וחרובים.

מהם מזונות-על?

מזונות על נהיו הטרנד העכשווי בכל הנוגע לבריאות, אך טליה לוין מסבירה מדוע. למי ששואל את עצמו האם מזונות על יכולים לספק תשובה הולמת לצורך בתוספי מזון, תרופות או אפילו צמחי מרפא בעת הצורך, מסתבר שבשילוב נכון של מזונות על אלו בתפריט, ישנה אפשרות שכן. הרמב"ם כבר האיר את עינינו כי רפואה מונעת עצמתית יותר מאשר רפואה שייעודה לטפל בהופעת המחלה.

לוין כותבת בספרה על מזונות על אלו: "אלה מזונות אמיתיים, לא תוספים; הם לא יוצרו במעבדה בידי מדענים; יש בהם ריכוז מאוד גבוה של חומרים מזינים, והם נאכלו בידי ילידים באזורים שונים של העולם במשך אלפי שנים. הוספתם לתזונה היומית עשויה להביא לשינוי מוחלט. ב"סופרפוד סמודי" אחד ליום תוכלו לקבל יותר חומרים מזינים ממה שהאדם הממוצע מקבל בחודש.
הוסיפו אותם לארוחת הבוקר שלכם ותרגישו את ההבדל ברמת האנרגיה, בבריאות, בריכוז, במצב הרוח, בעיכול…"

טליה בצניעות וביושר שולחת את הקוראים להכין שיעורי בית ולהתנסות, שוב כדרכם של מזונות על פשוט להיות מה שהם מבטיחים לנו, "אל תסתמכו על דבריי – אני לא דוגלת באמונה עיוורת. נסו אותם בעצמכם ותראו מה הם עושים לכם. נסו אותם למשך חודש. אחרי שתרגישו בהבדל לא תחלמו לחזור לאותו מחשב ישן ואיטי. למזונות-העל יש שמות לא רגילים ואקזוטיים וטעמים חדשים, אבל כשאתם וגופכם תתרגלו אליהם, תרגישו שאתם אוכלים אותם מאז ומתמיד. התחילו בשילוב מזונות-על נגישים, אפילו רק עם אחד, ובהדרגה הוסיפו עוד כמה. אכלו אותם חיים, לא מבושלים, כדי לשמור על כל החומרים המזינים המדהימים שלהם."

מה עושים איתם? פשוט תצטרכו להמשיך ולקרוא בספר "כוחו של המזון", בפרק ה-8.

אני מצטרפת לטליה לוין וממליצה לכם להנות מהיתרונות התזונתיים וההשפעה הרגשית שאלו מביאים איתם באכילת מזונות על. השימוש בהם חוסך זמן, כסף והרבה אנרגיה, לטווח הקצר עם אופציה להנאה מיטבית עתידית.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו