supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

טעם מתוק לזיכרון מר

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
המראה שלה שנוי במחלוקת והיא אמורה להזכיר לנו תקופות קשות של שיעבוד, אבל החרוסת היא אחד הדברים הטובים שאתם יכולים לאכול בסדר! כל אחד ממרכיביה עוזר למשהו אחר - קראו והרכיבו את החרוסת המושלמת עבורכם

מסר מרגיע לכל התאים בגוף (123RF)

Thymoquin_In

המראה שלה אולי לא מעורר את מיצי הקיבה ואינו מושך את העין, אבל החרוסת היא אחד הדברים הנפלאים המצויים בצלחת הסדר. תערובת של אגוזים, פירות, בשילוב מעט יין, האמורים להוות תזכורת לטיט וללבנים אליהם היו משועבדים אבות אבותינו, כחלק מעבודת הפרך. אבל הטעם… אוי הטעם, לא רק שאינו מותיר בנו זיכרון חמוץ, אלא שולח מסר מתקתק ומרגיע לכל אחד מהתאים בגופנו ומקהה את מגע המרור.

במקור נהוג להכין חרוסת מאגוזים או משקדים כתושים ובתוספת פירות יבשים (תמרים, צימוקים, תאנים, משמשים) ופירות טריים (תפוח עץ), יין מתוק, בתיבול עדין של תבלינים כדוגמת: קינמון, הל, זנגוויל, אגוז מוסקט וכד'. אך הגרסאות השונות לחרוסת, מספרן כמספר עדות ישראל.

להלן מספר סיבות טובות ליהנות מחרוסת

פירות מיובשים. כשמם כן הם – פירות טריים נטולי מים. הייבוש שלהם, גורם לחלק מהנוטריינטים (רכיבים מזינים) שלהם להיות מרוכזים יותר, לפעמים פי 2 מפרי טרי (הדבר נכון במיוחד בכל הנוגע לחמוציות, צימוקים ושזיפים) מה שהופך אותם למקור מצוין לאנרגיה זמינה, שלל ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. עם זאת, ש לזכור שתכולת הסוכר והקלוריות בפרי יבש, גבוהה יותר מזו הקיימת בפרי טרי, ולכן יש לצרוך אותם במתינות.

תמרים. התמרים נחשבים למזינים מאוד ומהווים תחליף מצוין לסוכר. סוכר התמרים מכיל ברזל ומשום כך מומלץ הפרי לשימוש במצבי אנמיה, כמו גם תשישות מינית, עייפות, דפיקות לב מואצות, הזנת העצמות ושיפור מתח השרירים. בנוסף נחשב התמר לעשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים (A, B כולל חומצה פולית, K) ומינרלים (סידן, מגנזיום, זרחן, אבץ ואשלגן).

תמרים יבשים

מזינים מאוד. תמרים (123RF)

 

צימוקים ויין. כיוון שהענבים עשירים בסוכר ולחות הם נספגים בגוף במהירות ומעניקים לנו אנרגיה מידית והזנה. בנוסף הם מספקים לנו שלל ויטמינים כמו A, B, C, ו-K, הם מכילים מינרלים רבים: סידן, נחושת, פלואור, ברזל, מגנזיום, מנגן, זרחן, אשלגן, גופרית, המו גם סיבים תזונתיים, פקטין, ביופלבונואידים ונוגדי חמצון הידועים כבעלי פעילות אנטי סרטנית (בשל החומצה האלגית והחומצה הקפאית המשביתות את פעילות החומרים המסרטנים) ואנטי נגיפית. הרזברטרול (נמצא בענבים אדומים וביין) מגן על מערכת כלי הדם והלב ונמצא אף כעשוי לסייע במניעת אוסטאופורוזיס ורמות תקינות של אסטרוגן.

באיורוודה נעשה שימוש בצימוקים במגוון רחב של הכנות רפואיות לטיפול במצבי אנמיה (ענבים כהים עשירים יותר בברזל), הגדלת ספירת זרע, דלקות בדרכי השתן, צימאון, חולשת שרירים, חום גבוה, שיעול כרוני, עצירות, כבד וטחול מוגדלים, הפרעות בתפקודי כבד וכליות.

תאנים. פתגם ספרדי אומר "במקום שיש בו תאנים יש חברים", כך שאין זה מפליא שכאשר אנו רוצים לתאר ימים של שלווה, שלום וביטחון, אנו מייחלים לימים בהם נשב "איש תחת גפנו ותחת תאנתו"… ואף בודהה הגיע להארה תחת עץ התאנה. התאנים מהוות מקור מעולה לברזל ותורמות לבניית הדם ולחיזוק מערכת החיסון, מה שהופך אותן למרכיב משמעותי בתפריט של נשים לאחר לידה. וכן מכילות שלל ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C בכמות קטנה, בטא קרוטן, סידן, ויטמין K, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואף מעט אבץ וכן סיבים תזונתיים לצד רכיבים שונים המסייעים בפירוק ועיכול חלבונים.

ברפואה המסורתית נעשה שימוש בתאנים למצבים של עצירות ובעיות עיכול אחרות כגון שלשול (כיוון שהזרעים הקטנים של התאנה מעודדים פרסטלטיקה של המעי), צרבת, כיבי קיבה, צריבה במתן שתן, לחץ דם גבוה (בשל תכולת האשלגן הגבוהה), אסטמה, שיעול יבש, מצבי תשישות, חולשה (כיוון שהן מזינות ומעניקות אנרגיה זמינה בשל תכולת הדקסטרוז שלהן), חיזוק החניכיים (ולטיפול בדלקות בשיניים), ריח רע מהפה ועוד.

משמש. המשמש עשיר בבטא קרוטן וויטמין C, ויטמיני B, זאת לצד מינרלים כגון ברזל, סידן, אשלגן, נחושת ואבץ. על פי הרפואה המסורתית נחשב כמומלץ להפחתת לחץ דם (בשל יחס נתרן אשלגן), נזלת, ברונכיטיס, אסטמה, אנמיה, עצירות, שיעול, חום, בעיות עור, דלקות עיניים, תולעי מעי ועוד.

תפוח עץ

תפוח ביום מרחיק את הרופא (123RF)

תפוח עץ. גם אתם שמעתם את הפתגם ש"תפוח ביום מרחיק את הרופא"?… לא בכדי. התפוח עשיר בוויטמינים ,A, B, C) ביוטין , חומצה פולית, חומצה פנטותנית) ומינרלים (כלורין, נחושת, ברזל, מגנזיום, מנגן, זרחן, אשלגן, סודיום, גופרית) מה שהופך אותו לבעל ערך מוסף גם בכל הנוגע לשמירה על מראה העור, הציפורניים והשיער. בנוסף מכיל מיץ תפוחים פקטין היוצר במעי קריש שסופח אליו רעלים שונים וממריץ את פעילות המעי וגם עשוי להסדיר הפרעות שונות במערכת העיכול (עצירות, שלשול). ע"פ האיורוודה מיץ תפוחים עשוי לסייע בהקלה על תחושה של צריבה (דלקת בקיבה, דלקת במעי הגס, וזיהומים בשלפוחית השתן).

אגוזים ושקדים. עוד סיבה למלא את כיסינו באגוזים… האגוזים והשקדים עשירים במגוון רחב של ויטמינים ומינרלים כדוגמת ויטמיני B, C, E, K, סידן, אשלגן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אבץ, בשילוב עם חומצות שומן רב בלתי רוויות (אומגה 3, 6 ו-9) וסיבים תזונתיים. הללו הופכים את פירות האדמה הללו למרכיבים חיוניים לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, המוח ואף בשמירה על המשקל. כך למשל נמצא כי צריכת 4-5 אגוזי מלך ביום, לא רק שאינה גורמת להשמנה, אלא אף מסייעת לירידה במשקל (!) זאת בשל תחושת השובע שהם מעניקים.

אגוזי מלך

חיוניים לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. אגוזי מלך (123RF)

תוסיפו לכל האמור לעיל את שלל התבלינים בהם נעשה שימוש לשם השבחת הטעם והארומה בכל ימות השנה. ניתן להכין ממנה כדורים, למלא בלינצ'ס או קרפים או כממרח מתוק ובריא על המצה (או הלחם לאחר החג כמובן…).

חג שמח!

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו