Nadar_Fly
Nadar_Fly

טיפול תזונתי טבעי בדלקות ובכאבים כרוניים

מאת: זהבה דודסון .M.Sc - יועצת תזונה
זמן קריאה: 2 דקות
מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מדלקות ומכאבים כרוניים שמקורן בפציעות או במחלות שונות. אחת הסיבות לסבל הזה תפתיע אתכם ואולי תשנה לחלוטין את דרך ההתמודדות והטיפול שלכם בעצמכם

מה הסיבה למעי הרגיז שלך? צילום: 123RF

himalayaKrem_IN

מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מדלקות ומכאבים כרוניים שמקורן בפציעות או במחלות שונות. ברוב המקרים הם צורכים, כמשככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות. התברר, בהסתמך על פרסומים מדעיים עדכניים, כי לתרופות אלה מסוג  Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (או בקיצור NSAIDs ) תופעות לוואי רבות המגבירות את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. משככי כאב נוספים הנפוצים כיום הם מסוג Opiate Pain Medications  שבנוסף לתופעות הלוואי שהוזכרו אף גורמים להתמכרות.

אחת הסיבות העיקריות לדלקות וכאבים היא מעי דליף. במצב זה נוצרים חורים קטנטנים בדופן המעי הדק ודרכם דולפים רעלים שונים מהמעי לדם וגורמים לדלקות ברקמות רגישות שונות בגוף כולו. מעי דליף נוצר, בדרך כלל, כתוצאה מאי סבילות למזונות מסוג IgG

זוהי תופעה אינדיבידואלית שבה מערכת החיסון תוקפת חלבונים של מזונות שונים בעזרת נוגדנים מסוג IgG מאחר והיא מזהה אותם בטעות כחלבונים זרים (כמו חלבוני וירוסים או חיידקיים) שיש להשמידם.

בגלל צריכה מתמדת של מזונות בעייתיים אלו, מערכת החיסון פועלת בצורה מוגברת באזור המעי הדק, שבו נוצרת דלקת סמויה ומעי דליף, ומזניחה תפקידים חשובים אחרים שעליה לבצע.

בהסתמך על תוצאות בדיקות לאי סבילות למזונות מסוג IgG, המזון השכיח ביותר שיש אליו אי-סבילות הוא חיטה (להבדיל משיפון, כוסמין, חיטת דורום, שעורה). בכל הדגנים מצוי גלוטן, שאותו מאשימים כיום כגורם למחלות, אז למה רק החיטה מופיעה כבעייתית ולא הדגנים האחרים?

החיטה המודרנית שאנו צורכים כיום, שונה מהחיטה שצרכו אבותינו. בשנות ה-60 של המאה ה-20, כדי למנוע ולטפל במצב הרעב בעולם, עברה החיטה תהליך של הנדסה גנטית. בתהליך נלקחו חלבונים מ"אם החיטה" (זוהי חיטה עתיקה אותה גילה בישראל אהרן אהרנסון בשנת  1906) והוכנסו לחיטה כדי  להעשיר בה את אחוז החלבונים. כתוצר לוואי של תהליך ההנדסה הגנטית נוצרו חלבונים שמערכת החיסון של רוב האוכלוסייה מזהה אותם כחלבונים זרים.

מזונות מעובדים ל"לא גלוטן" מוצגים כיום על ידי התעשייה כ'מזונות בריאות'. האם זה אכן נכון? התשובה היא לאו דווקא. המזונות המעובדים ללא גלוטן מכילים פחמימות פשוטות כמו קמח תירס, קמח טפיוקה, קמח תפוחי אדמה וכו'. מזונות אלו מעלים במהירות את רמת הגלוקוז בדם וכתוצאה מכך הלבלב מפריש כמויות גבוהות של אינסולין כדי  להוריד את רמת הגלוקוז בדם. לרוב האנשים אין מספיק חומרי גלם לבנית כמויות גדולות של אינסולין והתוצאה היא תנגודת לאינסולין המגבירה את הסיכויים לתחלואה בהשמנת יתר, בסוכרת ובמחלות נלוות כמו מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, אלצהיימר, סרטן, שכולן הן מחלות על רקע דלקתי. המסקנה: אין לעבור לתזונה נטולת גלוטן הבנויה על ממוצרי מזונות מעובדים ללא גלוטן.

לחולי צליאק (אלרגיה חריפה לגלוטן) חשוב להקפיד על תזונה נטולת גלוטן הבנויה על פחמימות כמו כוסמת, דוחן, קינואה, שמנים בריאים (שמן קוקוס, שמן זית כתית מעולה, שמן אבוקדו וחלבונים בריאים. לחולים הסובלים מדלקות וכאבים חשוב מאד לאבחן את כל המזונות להם יש אי-סבילות מסוג IgG ולהורידם מהתפריט. חשוב מאד להתאים תזונה אישית לחולה/מטופל, בהתאם לתוצאות בדיקות לאי-הסבילות, בדיקות דם ושתן, והסימפטומים אותם הם חווים ולהעשיר את תזונתם במזונות הנלחמים בדלקת וכאב כרוני כמו ג'ינג'ר, שום, כורכום, שמן קוקוס, שמן זית, פלפל אדום חריף, ובמידת הצורך תוספי תזונה וצמחי מרפא מותאמים אישית.

זהבה דודסון .M.Sc – יועצת תזונה

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו