Thymoquin_Fly
supherb_Fly

התייבשות - סימנים, טיפול ומניעה גם ללא מים

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
הגורמים להתייבשות מגוונים יותר ממה שנהוג לחשוב. גם הסימפטומים המלווים אותה לא תמיד ברורים. לגזור ולשמור - כיצד לזהות סימני התייבשות ולטפל בה בדרך הטובה ביותר?
Laisha_In

אילו אסוציאציות עולות לכם לשמע המילה "קיץ"? רב הסיכויים שעונה זו מתחברת לכם עם מראות של שמש, חופים אקזוטיים, בירה קרה על החוף, אבטיח צונן, טיולים בחיק הטבע, חופשה משפחתית וכד'.

אולם תקופה זו נושאת בתוכה לא מעט מפגעים בריאותיים כדוגמת שיזוף מוגזם עד סכנה לכוויות עקב חשיפה בלתי מבוקרת לשמש, מכות חום, הכשת נחשים התייבשות ועוד.

על פי נתוני מד"א, בשני העשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר מקרי ההתייבשות והעילפון שנדרשו לטיפול במהלך תקופה זו. אנשים רבים מנצלים את עונת הקיץ לטיולים ובילויים מחוץ לבית, אולם לא תמיד מקפידים על כללי בטיחות בסיסיים כדוגמת שתייה מרובה, הגנה מהשמש וכד'.

התייבשותהתייבשות מוגדרת כ"מחסור של מים בגוף". התייבשות תתרחש כאשר כמות המים שיוצאים מן הגוף (למשל, באמצעות הזעה), גדולה מכמות המים הנכנסת אליו.

בשלבים הראשונים של שהייה בתנאי אקלים חם, מרכז הצמא במוח מעודד אותנו להרוות את צימאוננו ולשתות נוזלים.

במידה וצריכת המים אינה תואמת את קצב אובדן המים בגוף, הסכנה להתייבשות הולכת וגוברת. במקביל הגוף מאט את קצב ההזעה ומפריש כמויות קטנות יותר של שתן.

כאשר הטמפרטורות עולות מעלה, האוכלוסיות המועדות יותר לסכנת התייבשות הם קשישים ופעוטות. כיוון שמרכז הצמא שלהם אינו פועל בצורה אופטימלית כמו בקרב גילאים צעירים יותר. כך למשל, אדם מבוגר עשוי שלא להרגיש צימאון, ולא לחוש בתהליך ההתייבשות שמתפתח.

כך תוכלו לזהות סימני התייבשות:

סימנים של התייבשות:

1. הסמקה
2. כאבי ראש עזים
3. חולשה וירידה בתפקוד הכללי
4. צימאון ותחושת יובש בחלל הפה
5. בחילות ו/או הקאות
6. אי שקט
7. סחרחורת
8. דופק מהיר
9. קוצר נשימה
10. ירידה בלחץ הדם – דבר שעשוי לגרום לנזק לכליות, כבד והמוח.
11. היפוקלמיה (אובדן אשלגן) – הגוף זקוק לאשלגן במטרה לשמור על תפקוד תקין של תאים, עצבים ושרירים. במצבים קיצוניים של אובדן אשלגן הדבר יתבטא בחולשת שרירים, התכווצויות ואף בשיתוק.
12. במצבים חמורים הפרעות במצב ההכרה – שעשויות להתבטא בהפרעות בראייה ובשמיעה, בלבול, הזיות ועד לתרדמת, כיוון שתאי המוח הם המועדים ביותר להיפגע במצבים של התייבשות קשה.

סיבות להתייבשות

1. הקאה
2. שלשול
3. הזעה מופרזת (למשל בעקבות פעילות גופנית ממושכת)
4. מחלות כגון סוכרת ואדיסון שעשויות לגרום להתייבשות עקב אובדן משמעותי של נוזלים
5. שימוש בתרופות משתנות

טיפול בהתייבשות

הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם התייבשות היא מניעה – באמצעות צריכת התייבשותכמות נוזלים מספקת. במהלך ההתייבשות הגוף מאבד אלקטרוליטים (בעיקר יוני נתרן ואשלגן). לכן נהוג להמליץ על שתייה מרובה, אבל הדרגתית של נוזלים, בתוספת מלחים או בליעה של טבליות מלח. ניתן למצוא אחוזים גבוהים של יוני נתרן ואשלגן בספור פוד כגון אצות.למשל, אצות אולווה מעניקות מענה מצוין לדרישה זו. כמות של 100 גרם אצת אולווה מספקת 186 מ"ג של סידן 385.6 אשלגן 395.3 מ"ג מגנזיום ו 96 מ"ג של נתרן.

דרך נוספת למניעת התייבשות וסיוע לגוף להתאושש במהרה היא באמצעות צריכה של משקאות ושייקים בתוספת אצות. כאשר תוספת של אצות מעניקה להם מרקם סמיך יותר, צבע, טקסטורה ומעל לכל – ויטמינים, מינרלים (כדוגמת מגנזיום, ברזל, סידן, אבץ, יוד, מנגן, נחושת, מנגן) נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים וכל הטוב שבטבע.

התייבשותאצות מהוות מקור מצוין למלחים סידן, נתרן, אשלגן ומגנזיום החיוניים כל כך במצבי התייבשות. בישראל אצות אלו גדלות תחת טכנולוגיה ישראלית ייחודית, של חברת סיקורה, המתמחה בגידול אצות בבריכות אקולוגיות המבוססות על מי מים שסוננו ונוקו בתהליך ייחודי, מה שמבטיח שתהיינה אורגניות, נקיות מזיהומי הים, עומדות בתקן למתכות כבדות בארץ ובעולם ובטוחות למאכל, בהשוואה לאצות שגדלו בים הפתוח.

אך כאשר אדם מתייבש יש להעביר את הנפגע למקום קריר ומוצל ואף לשפוך על גופו מים קרים. במצבים חמורים נוהגים אף להשתמש בתמיסות של נתרן כלורי, הניתנות במתכונת של עירוי תוך ורידי.

מתכון לשייק מרענן לילדים ולמבוגרים

2 כוסות מי קוקוס/מיץ ירקות/מיץ פירות או חלב ממקור צמחי
2 כפות זרעי המפ או פשתן
1 קובייה אצת אולווה מסדרת "אצות בקוביות" של חברת SEKURA (להשיג בחנויות הטבע הנבחרות).
3/4 כוס פירות (טריים או קפואים בהתאם להעדפה אישית, כדוגמת פירות יער, מנגו, אננס, נקטרינה)
2 תמרים מזן מג'הול

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו