Laisha_Fly
Laisha_Fly

ט"ו בשבט ואכילה נכונה

מאת: נירה שניידר, מומחית להרזיה ולריפוי טבעי
זמן קריאה: 4 דקות
האדם בחברה המודרנית איבד את היכולת לחוש מה נכון לו לאכול כדי להזין את גופו. אנו מבולבלים בכל הקשור למזון ולהרגלי האכילה שלנו. על פי המסורת היהודית, ט"ו בשבט בא לתקן זאת

צילום: pixabay

Laisha_In

ט"ו בשבט

על פי המסורת היהודית, ט"ו בשבט בא לתיקון הרגלי האכילה. שלא כמו עולם הצומח והחי, בו אוכלים ונאכלים באופן טבעי, האדם בחברה המודרנית איבד את היכולת לחוש מה נכון לו לאכול כדי להזין את גופו. אנו מבולבלים בכל הקשור למזון ולהרגלי האכילה שלנו, ומוצפים תאוריות, עובדות, ראיות, מחקרים ופילוסופיות שונות בנושא. במקרים רבים, אלו סותרים ומנוגדים.

התאריך ט"ו בשבט, מציין את ראש השנה לאילנות – ראשית הצמיחה והתחדשותו של הטבע. כל ראשית תקופה, מעניקה לנו הזדמנות נוספת לשנות הרגלים ולפתח אחרים, טובים יותר ובריאים יותר, ולהשרישם בשגרת היום-יום שלנו. כיוון שבחג זה  "נידון העץ על פירותיו"  אתמקד בהרגלי צריכה נכונה של הפירות.

הפירות יפים לבריאות, בתנאי שהם נצרכים בצורה נכונה. אחרת, הם עלולים להזיק. מטבעו, האדם הנו יצור אוכל פירות. המבנה הביולוגי של הגוף האנושי מתוכנת לאכילתם, והם מיועדים להוות את עיקר מזונו. ואכן, מראם שובה הלב, ניחוחם וטעמם הערבים והעונג שבאכילתם, נועדו למשוך את העין ולעורר תיאבון. הפגישה הראשונה של האדם עם פלא הבריאה, הייתה עם העץ: "ויטע אלוהים גן בעדן מקדם, וישם שם את האדם אשר יצר" (בראשית ב, ח). הפירות מכילים תערובת מופלאה של רכיבים תזונתיים טהורים וזמינים. הם מכילים שפע של מינרלים וויטמינים, נוגדי חימצון וחלבונים כמו גם חומצות שומן חיוניות. יש להם תפקיד משמעותי בשמירה על חיוניות ובריאות הגוף, באספקת חומרי תזונה ואנרגיה גופנית זמינה ובהאצת תהליך ניקוי הגוף מרעלים.

אנרגיה היא תנאי הכרחי לתפקוד תקין של הגוף ומערכותיו. להפעלת תהליך העיכול, נדרשת כמות עצומה של אנרגיה – הגבוהה ביותר בין כל פעולות הגוף. פעולת האכילה הפשוטה לכאורה, מנצלת חלק גדול מאד ממאגרי האנרגיה הזמינים לגוף. הרגשתו הטובה של האדם, תלויה במידה רבה ביעילות תהליך העיכול בגופו. כל המזונות, ויהיו אלו המזונות החיוניים והמזינים ביותר, לא יועילו, אם תהליך העיכול אינו פועל במיטבו.

לפירות תרומה משמעותית בהגדלת כמות האנרגיה הזמינה של הגוף. לפי-כך, הם אינם צורכים אנרגיה רבה לעיכולם. מצב זה, מפחית את העומס על מערכת העיכול. זמן שהייתם בקיבה קצר מאד – עשרים עד שלושים דקות, לעומת סוגי מזון מרוכזים אחרים, השוהים במערכת מספר שעות. האנרגיה הנחסכת בעיכול הפירות מנווטת לבנייתו, החלמתו, הרזייתו וניקויו של הגוף.

הפרי הוא בעל תכולת המים הגבוהה ביותר, מבין המזונות: הוא מכיל שמונים עד תשעים אחוז מים. למים תפקיד משמעותי בהאצת סילוק חומרי הפסולת הרעילים המצטברים בגוף. מלבד היותם סייעים לניקוי הרעלים, הם אינם משאירים חומרי פסולת בתהליך עיכולם. לפרי הנצרך באופן נכון, יש את היכולת לנטרל את עודף החומציות שנוצר בגוף, ועל-ידי כך, לסייע לו להפוך לגוף בסיסי. תפקוד אופטימלי של הגוף זקוק לסביבה בסיסית, שהיא המפתח לבריאות טובה.

קלוריות הפרי הן מאיכות מעולה, ואינן גורמות לעלייה במשקל. למעשה הן מזרזות את תהליך ההרזיה באופן בו הן מספקות את כמות האנרגיה הדרושה להסרת עודפי המשקל. איכות הקלוריות, חשובה יותר מהכמות שלהם: קלוריות הבאות ממזון מעובד או ממזונות בצירופים לא נכונים, משאירים משקל עודף של חומרי פסולת רעילים.

טיפים לאכילה נכונה של פירות:

א. אכלו פירות על קיבה ריקה בלבד

הפירות עוברים דרך הקיבה ומשם ישר למעיים להשלמת תהליך עיכולם. הימצאות סוגי מזונות אחרים שם, מעכבת את המעבר וגורמת לפירות לשהות זמן ממושך בקיבה. כאשר הפרי בא במגע  עם תערובת המזון המצויה בקיבה, כל התערובת מתחילה להירקב, לתסוס ולהפוך לחומצה. זוהי הסיבה לתחושת אי-הנוחות הגופנית, צרבת או בחילה, לאחר אכילת פרי או שתיית מיץ, אחרי הארוחה. הנטייה היא, לתלות בפרי את האשם ולא בעיתוי השגוי של אכילתו. לאלו שאינם חשים רע לאחר צריכת הפרי אחרי ארוחה, אין זה מעיד שאינם מזיקים לעצמם, אלא על יכולת הסתגלות גבוהה, שבאה על חשבון הבריאות. אם כך, יש להמתין לפחות שעתיים-שלוש אחרי  אכילת מזון מרוכז כמו דגן, קטנית או פחמימות ורק אז לאכול פרי. כאשר אוכלים פרי, יש להמתין 20-30 דקות, בתרם אכילת כל סוג מזון מרוכז אחר (אחרי אכילת בננות ופירות יבשים, יש להמתין כשעה). כל סוגי המזונות, ויהיו אלו הטובים ביותר, לא יועילו אם תהליך העיכול לא יפעל במיטבו. איזו תועלת ניתן להפיק מצריכת רכיבי תזונה חיוניים, אם בסופו של דבר הם נרקבים ותוססים במערכת העיכול? מזון שמתקלקל, אינו מעביר רכיבי תזונה לדם. במקום זאת, הוא מקבל רעלנים.

ב. אכלו פירות טריים בלבד

אין כל תועלת תזונתית או בריאותית באכילת פירות שעברו תהליך עיבוד כלשהו, כמו חימום, שימור, בישול או אפייה. לפרי אופי רגיש באופן מיוחד, כל תכונותיו המועילות נהרסות בתהליך עיבוד כלשהו, לרבות האנזימים הנחוצים לעיכול הפרי עצמו. הגוף מסוגל לנצל את הפרי לתועלתו, רק כאשר הוא נצרך בצורתו הטבעית. אגסים אפויים ברוטב יין עם קינמון, פאי תפוחים, אננס משומר – כל אלו ודומיהם, לא רק שאינם תורמים מאומה לבריאות ולחיוניות הגוף, אלא מזיקים: הגוף נאלץ להשקיע אנרגיה עצומה כדי לנטרל את חומציותם ורעילותם וכדי לסלקם מהמערכת. כך גם לגבי שתיית מיצי הפירות, שחייבים להיות טריים בלבד. המיצים הנמכרים בבקבוקים, עוברים תהליך של פסטור, אשר הופך אותם לחומצה. את המיץ יש ללגום ולהניח לו לשהות מעט בפה ולהתערבב עם הרוק, לפני בליעתו.

ג. אכלו פירות בשעות הבוקר

משעת הקימה ועד 12 בצהרים, זהו הזמן האופטימלי לאכילת הפירות ושתיית מיציהם. ניתן לאכול מהם אז ללא הגבלה (בהתאם לתחושת הרעב כמובן), עד כ- 20-30  דקות לפני ארוחת הצהריים.  הסיבה העומדת מאחורי אכילת פירות בשעות הבוקר, קשורה לתגבור היעילות של תפקודי מחזורי הגוף: משעה 4 לפנות בוקר ועד 12 בצהרים, הגוף מנווט את מרבית האנרגיה שלו לתהליך הניקוי. זהו מחזור הניקוי. בפרק זמן זה, הגוף אינו זקוק למזון כלל, הוא ניזון עדיין מהמזון של היום הקודם ובוודאי שאינו זקוק למזון מרוכז כמו ביצים, לחם, גבינות ודייסות. כך, שבמידה ורוצים  לאכול, מומלץ לאכול פירות בלבד (האגוזים למיניהם, כולל שקדים, נחשבים מבחינה בוטנית אף הם לפרי). פסק הזמן בין ארוחת פרי אחת לשנייה, הוא 20 דקות.

ד. המנעו מאכילת פירות בין הארוחות

אין לאכול פירות בין הארוחות, היות והקיבה עדיין עסוקה בעיכול הארוחה הקודמת.

ה. הימנעו מלערבב פירות חמוצים עם פירות מתוקים

אכילת פירות שטעמם מתוק כמו בננה, תפוח, אגס, לא כדאי לערבב עם פירות שטעמם חמוץ, כמו תפוזים ואשכוליות. צירוף זה יוצר תסיסה, מגביר את חומציות הגוף ומקשה על פעולת העיכול.

ו. אכלו אבטיחים ומלונים בארוחה נפרדת

לא רצוי לאכול אבטיחים ומלונים, עם כל סוג פרי אחר. אבטיחים ומלונים מתפרקים מהר מאד ושוהים בקיבה לדקות ספורות בלבד. כאשר הם באים במגע עם מזון אחר השוהה בקיבה, גם עם אלו פירות אחרים, נוצרת ראקציה כימית, העלולה לגרום לגזים ולאי נוחות.

ז. איכלו את הפרי בעונתו

כל פרי בעונתו, הוא מושלם לצריכה ומכיל את רכיבי התזונה להם זקוק הגוף באותה עונה. יש להימנע מפירות קפואים, מפירות ששהו בקירור, או מאלו שיובאו ממדינות אחרות. איכות פירות אלו ירודה ומערכת העיכול לא ערוכה לעכל אותו.

הבהרה: יש לתת את הדעת, שבמצבי בריאות שונים (סכרת, השמנת יתר, בעיות נפשיות ועוד)  הפרי אינו נחשב כמזון מתאים ובריא. יש להיוועץ במומחה לתזונה טבעית.

שיהיה בתאבון ולבריאות !

בברכת חג שמח ובריא,

נירה שניידר, מומחית להרזיה ולריפוי טבעי

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו