Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

ה"סוד" לחילוף חומרים תקין ולירידה במשקל

מאת: - נטורופתית והרבליסטית קלינית.
"המחשבה על מזון כמשמין היא זו שמביאה להשמנה", מסבירה מירה כהן שטרקמן, ראש תחום המסלול ללימודי נטורופתיה שיפתח באפריל הקרוב בווינגייט, ומציעה דרכים לשיפור חילוף החומרים בגוף.
supherb_IN


"המחשבה על מזון כמשמין היא זו שמביאה להשמנה", מסבירה מירה כהן שטרקמן, ראש תחום המסלול ללימודי נטורופתיה שיפתח באפריל הקרוב בווינגייט, ומציעה מתן תשומת לב לחילוף חומרים תקין באמצעות צריכת שומנים ופחמימות, הפחתת סטרס, הקשבה למנגנוני הרעב והשובע ותרגול חשיבה חיובית.

אני מכירה נשים שאוכלות לא יותר מ־900 קלוריות ביום ואינן מצליחות להוריד את ה־4 הק"ג שמבדילים בין החורף לקיץ, וגברים שאוכלים רק גבינות דלות שומן ובשר רזה, אבל אינם מצליחים להיפטר מהבטן התפוחה שלהם. הגישה הנטורופתית לירידה במשקל מציעה מספר אלטרנטיבות טבעיות ואחת מהן היא תשומת לב לחילוף החומרים.

ה"דלק" האיכותי לתפקוד הגוף

לא תראו בתפריט הנטורופתי פסטרמה דלת שומן ולחם קל אלא טחינה, ביצים אורגניות, קטניות ולחם מלא – ובאורח "פלא" תתרחש הרזיה. לא פעם אני שומעת אנשים שרוצים לרזות ופוחדים לאכול: "אני אשמין אם אוכל חלבה" – לא המזון הוא שמשמין אלא הפחד! המחשבה על המזון כמשמין היא זו שמביאה להשמנה. הגוף שלנו זקוק למזון כדי לתפקד – זאת כולם יודעים וכמו שלא נתדלק את המכונית בדלק שאינו האיכותי ביותר, כך לא נרצה לתדלק את הגוף במזון שאינו טבעי ונכון לו.

הנטורופתיה שמה דגש על אכילת מזונות מלאים ובלתי מעובדים כדרך לשמירה על משקל תקין ועל חילוף חומרים טבעי ומאוזן.

אחד מקורסי הבסיס בלימודי הנטורופתיה המהווה אבן יסוד במקצוע, הוא עקרונות התזונה הטבעית, שייפתח במכון וינגייט ב־13.04.10 ומיועד לסטודנטים ללימודי נטורופתיה, אך גם לקהל המעוניין ללמוד לחיות נכון ובריא ולשפר איכות חייו.

 

לימודי נטורופתיה במכון וינגייט

 צריכת שומנים במטרה לרזות

השומן הטוב מרזה אותנו. אני מתכוונת לשומנים ממשפחת האומגה 3 הנמצאים בדגי הים הצפוני, כגון סלמון, הרינג וטונה, אגוזי מלך, זרעי פשתן וגרעיני דלעת. מומלץ לשלב גם שומנים מסוג אומגה 6 הנמצאים בשמן זית, בשקדים, באבוקדו ובטחינה. השומן נותן הרגשת שובע ומזין את הגוף.

ארוחת צהריים טובה, מזינה ובריאה יכולה להיות שילוב של דג טונה צרוב עם סלט ירקות הכולל 5 צבעים של ירק, שמן זית ואורז מלא. חומוס בפיתה מחיטה מלאה עם סלט ירקות וטחינה יכולה להיות ארוחה צמחונית מזינה. כמה לאכול? עד שמרגישים שובע נעים.

פחמימות מסייעות לשליטה בתחושת רעב

הגוף זקוק גם לפחמימות. כדי לרזות נשאף לכך שהמזון לא ייכנס במהירות למחזור הדם. מזון שנספג באטיות מסייע להרזיה. לכן נשים דגש על פחמימות מלאות, כמו: דוחן, גריסי פנינה, שיבולת שועל, שיפון, אורז מלא, חיטה מלאה. מזונות אלו מכילים ויטמינים ומינרלים המזרזים את חילוף החומרים. הסיבים התזונתיים שבהם מאזנים את האינדקס הגליקמי של הארוחה ואחראים על תפעול תקין של מערכת הפינוי של הגוף והתוצאה תהיה ירידה במשקל. יתרה מכך, לפחמימות מורכבות ישנה השפעה מרגיעה ומנחמת בגוף.

כדאי להבחין בין תחושת רעב ובין תיאבון. אדם האוכל בכל 3 שעות אינו רעב וגם לא יפתח תחושה של תיאבון. אחד מהתרגולים החשובים בקורס "עקרונות התזונה הטבעית" הוא ההבחנה בין רעב ובין שובע באמצעות הנחייה במדיטציה והקשבה לגוף.

הגוף זקוק ל־5-4 שעות לעיכול ארוחת חלבון מהחי, כגון בשר, עוף ודגים. לכן אם אכלתם ארוחת צהריים בשעה 13:00, כדאי לאכול ארוחה קלה בשעה 18:00, כך תגיעו לארוחת הערב בצורה נוחה וללא הרגשת "רעב".

ארוחת ביניים היא הארוחה שבין ארוחת הבוקר לצהריים ובין ארוחת הצהריים לארוחת הערב. פרי בשילוב אגוזי מלך או יוגורט המכיל פרוביוטיקה בכמות נדיבה בשילוב פרי או כריך עם אבוקדו ונבטי חמניות.

סטרס משמין

מערכת העצבים הנמצאת בקיבה, היא ה"מוח השני" ומגיבה למצבי סטרס בהאטת חילוף החומרים. מחקרים בעכברי מעבדה הראו כי תגובות סטרס גרמו להעלאה במשקל למרות שלא הייתה תוספת קלורית לתפריט, בהשוואה לעכברים שלא נחשפו לסטרס. חשיפה קבועה לסטרס מביאה את הגוף למצב של התגוננות והגוף בתגובה שומר על הקלוריות לשימוש מאוחר יותר ומאט את חילוף החומרים.

 מומלץ לאמץ בחיי היומיום פעולות מרגיעות כדי לשפר את חילוף החומרים: תרגול מדיטציה, הקשבה למוסיקה, ריקוד, טיול בטבע ולסגל חשיבה חיובית. מנוחה למוח ולגוף מסייעת להרזיה. וכשמתאפשר, סייסטה קצרה מאוד מומלצת. חצי שעה של מנוחה בצהריים של ניתוק מהסביבה והימצאות בשקט, מסייעת לשיפור חילוף החומרים ולהרזיה.

 

עצירות

עיכוב בפינוי המזון הנו אחד מהמאפיינים לחילוף חומרים אטי. כדי למנוע עצירות (ולזרז ירידה במשקל) אנשים נוהגים ליטול "משהו טבעי" – כך הגוף מאבד את החכמה הטבעית לפנות רעלים וחומרים מיותרים ולומד להגיב לסטימולנטים. מערכת פינוי עצלה מאפיינת מטאבוליזם אטי.

מה עושים? נעזרים בצמחי מרפא בשתייה ואוכלים פחמימות מלאות המכילות ויטמינים המשפיעים לטובה על מערכת העצבים, כגון ויטמיני Bx, מגנזיום. צמחי מרפא המתאימים לחליטה, הם: לבנדר, קמומיל, טיליה ושומר. פירות וירקות יספקו ויטמין C שמתכלה במהירות במצבי לחץ.

 

צמחי מרפא- בריאות מהטבע

 ניקוי הגוף לשיפור הפעילות של בלוטת התריס

חוסר איזון בבלוטת התריס עלול להאט את חילוף החומרים. מומלץ לבצע בדיקות לאבחון תת פעילות. תזונה טבעית וניקוי הגוף מרעלים באמצעות שיטות טבעיות יכולים לשפר את פעילות הבלוטה. כדאי לטפל בכך.
גוף הצובר רעלים מהמזון ומהסביבה, פוגע בחילוף החומרים ומעודד השמנה. הגוף כדי לשמור על עצמו אוגר את הרעלים בתאי שומן ומכאן הדרך לכבד שומני קצרה.

 

חומרים מסוימים גורמים לשיבוש המערך ההורמונלי בגוף ומשפיעים לרעה על חילוף החומרים. כדי לנטרל את הרעלים מהגוף כדאי לאכול מזונות "מנקים", כגון רימונים, שום, ירקות לבנים (קולורבי, צנון, לפת), ירקות ירוקים, כגון נבטים, ברוקולי, וכרוב לסוגיו. תה ירוק, ארטישוק, שן ארי וגדילן מצוי יפעילו את מערכת הניקוי של הגוף. עונת האביב היא העונה המתאימה לתהליכי ניקוי כבד.
תוספי תזונה לניקוי כבד: ויטמין C, ביופלבנואידים, קוורציטין, זרעי ענבים, חומצות אמינו, כגון טאורין וגליצין ופרוביוטיקה. אחד ממקצועות הליבה בלימודי הנטורופתיה הוא ניקוי ושיקום הגוף – לתלמידי שנה ג'.

 

העקרונות לחילוף חומרים תקין:

• תזונה מלאה ללא חומרים מעובדים

• הפחתת סטרס

• מנוחה

• חשיבה חיובית

• תרגול מדיטציה

• הקשבה למנגנוני רעב ושובע

• תקינות מערכות הפינוי של הגוף

• שמירה על תפקוד הכבד

 

שלכם בבריאות טובה וטבעית,

מירה

 

צרו קשר עם מירה כהן שטרקמן



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו