bari14_Fly
Nadar_Fly

האם חיידקי המעיים ייהפכו למשקה האנרגיה הבא?

מאת: יובל דלשד. פשוט-כלים מחימר למטבח בריא.
זמן קריאה: 2 דקות
מה אם ספורטאים ימצאו משהו אחר מאשר משקאות אנרגיה, כדי להמריץ עוד יותר את כוחם ולהגיע להישגים?

צילום: 123RF

Sunrider_Article

מי מכם הרגיש במהלך פעילות גופנית כמו ספיננג או ריצת מרתון, את רגעי החולשה? בעתיד הקרוב, במקום לחפש משקה אנרגיה, תוכלו לבחור מבית מרקחת משקה מקרוביוטי שיתאים לגופכם ויעניק לכם אנרגיה.

צוות של חוקרי מיקרוביוטיקה מאוניברסיטת הרווארד, מתכננים להשיק בקרוב מוצר המבוסס על איתור החיידקים הטובים ביותר מצואת ספורטאי עילית, ולשווק אותו כתוסף מיקרוביוטיקה.

למה בצואה? כי חיידקים טובים שהצליחו לשרוד את מיצי הקיבה ואת המלחמה בחיידקים הרעים ובווירוסים הפולשים, כל הדרך הארוכה במעי – הם חיידקים חזקים ומובחרים.

חברת FitBiomics מתקדמת במחקר כלל עולמי, אשר מנתח את סוגי חיידקיי המעיים. כידוע כל אדם מארח בגופו עשרות טריליונים של מיקרואורגניזמים, על פי הערכה שפורסמה בשנת 2011 בכתב העת Cell, זה מסתכם בכ-2.3 ק"ג של חיידקים מיקרואורגניזמים!

הפרוביוטיקה הנבחרת

טריליוני החיידקים שבגוף מחולקים לסוגים רבים. עד היום גילו סוג מצומצם של חיידקים בעלי יתרונות רבים: הם נלחמים במחלות, עוזרים בעיכול, מסייעים לשריפה וניצול נכון של אנרגיה, ואף משפרים את הבריאות הנפשית שלנו, אך זהו רק קצה של הקרחון: "כ- 90% משוק הפרוביוטיקה בארה"ב נגזר רק משני סוגים של חיידקים", אומר ג'ונתן שקהיימן, מיקרוביולוג במכון וויס. "יש לנו עוד המון חיידקים במעיים שמחכים להתגלות ולשנות את כוחות השוק."

הרעיון הוא, במקום ליצור חומרים חדשים ולהשתמש בטכנולוגיה מתוחכמת בכדי לחזק את הגוף, עדיף לאסוף מגופם של ספורטאי האליטה את החיידקים שכבר הוכיחו שהם מחזקים את גופם.

כדי לאסוף את ה"פרוביוטיקה הנבחרת” החברה החלה בשנתיים האחרונות במרדף אחר תורמי צואה אתלטים, שהשתתפו במרתונים ובאולימפיאדת הקיץ בריו. על-ידי השוואת כל הדגימות הצליחו החוקרים לאתר סוג חדש של חיידקים שלדעתם מסייעים יותר בפירוק חומצה לקטית.

ולמה זה טוב?

חיידקי מעיים

צילום: unsplash

כפי שידוע עד כה, בפעילות מאומצת של השרירים, כשקצב זרימת הדם אינו מסוגל לספק את כמות החמצן הדרושה, תאי השריר מפיקים אנרגיה מחומצה לקטית או לקטאט – חומצת חלב. במצב לחץ כזה הגוף אינו מספיק לפרק את כל החומצה והיא מצטברת ומחלישה את השריר.

הפתרון: להכניס לגוף את אותם חיידקים חדשים שנתגלו ועוזרים לשרירים בפירוק החומצה וכך לשפר את הביצועים.

החוקרים נתנו את אותם חיידקים לעכברים כדי לראות איך זה ישפיע על פעילות פירוק החומצה ועל השינוי ברמות האנרגיה. כמו כן הם השוו בין חיידקים של ספורטאים שונים ומצאו סוגי חיידקים הייחודיים להם ואינם נמצאים בכמות כזו אצל אנשים שלא עושים פעילות מאומצת. חיידקים אלו משפיעים על טיב פירוק הפחמימות ושריפת האנרגיה במאמץ גדול.

עד כה יש לחוקרים דגימות של כ-50 ספורטאים נבחרים ועד סוף השנה הם מקווים להגיע ל-100 ספורטאים, שעל חלקם הגדול לבטח שמעתם.

לסיכום, בעתיד תוכלו להגיע לבית מרקחת ולבקש: “משקה פרוביוטי בטעם רונאלדו" או משקה בטעם הרץ המהיר "בולט"….

לקריאה נוספת בנושא פרוביוטיקה

יובל דלשד. פשוט-כלים מחימר למטבח בריא.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו