bari14_Fly
Nikui_Fly

השמן שיחזיר לכם ולילדיכם את הקשב והריכוז

מחקר בילדים עם הפרעות קשב וריכוז הציגו תוצאות מרשימות: הילדים שתזונתם הועשרה באומגה 3 חוו שיפור ביכולת להפנות תשומת לב ולהתרכז במשימות. המחקר המלא וההסברים בכתבה שלפניכם

טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז, אומגה מור

Nikui_IN

נדמה כי בשנים האחרונות הפכו הפרעות חוסר קשב וריכוז (עם או ללא היפראקטיביות) לסוג של מגיפה. נהוג לאמוד את שיעור ההיארעות של ADHD (הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות) ו-ADD  (הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות) ב 20-25% מקרב ילדי בית הספר (ADHD – 5-0% ו-ADD – 20%). והן שכיחות בקרב בנים פי עשר יותר מאשר בקרב בנות. לעומת זאת, בגילאים מבוגרים יותר, הפרעת קשב מופיעה במידה שווה אצל בנים ובנות.

בעבר התייחס המושג ADHD רק ל"הפרעת חוסר קשב", אולם בשל השכיחות הגבוהה של היפראקטיביות כחלק מהתסמינים, הורחבה ההגדרה.

בארה"ב לבדה מאובחנים כ 5.9 מיליון ילדים מתחת לגיל 18 עם ADHD ותופעה זו נחשבת לאחד מהמצבים הפסיכיאטריים השכיחים ביותר בקרב ילדים. בגילאי הילדות ובית הספר, מאופיינות הפרעות קשב וריכוז בקושי להתרכז ולהשלים משימות לאורך זמן, תנועתיות ופעילות יתר, פזיזות, חוסר שקט, התפרצויות בכי וזעם, קושי בהשלמת משימות, קושי לציית לכללים, אימפולסיביות ועוד. ע"פ הערכות, 20 אחוזים מן הילדים הלוקים ב-ADHD סובלים גם מקשיי למידה.

ככל הנראה עשויה ההפרעה לנבוע מאנומליות בנוירוטרנסמיטרים (חומרים שמעבירים אימפולסים עצביים בתוך המוח).

המענה הקונבנציונלי להפרעות קשב וריכוז מתמקד במתן תרופות מעוררות (פסיכו סטימולנטיות) כשהמובילה שבהן היא ריטלין (מתילפנידאט) והן נחשבות ליעילות ב – 70% מהילדים המתמודדים עם הפרעה זו. עם זאת, ע"פ פרסומי אתר משרד הבריאות, השימוש בתרופה עשוי להיות מלווה בתופעות לוואי כדוגמת: ירידה בתיאבון ונדודי שינה בשלביו הראשונים של הטיפול. כאבי ראש, כאבי בטן, לחץ דם גבוה, עצבנות, אפאטיות ודכדוך בשלבים מאוחרים בטיפול. תופעה פחות נפוצה היא הפחתה בעליה במשקל. בחולים  מסוימים יש החמרה בסימפטומים של ADHD  לאחר הפסקת ההשפעה של התרופה (rebound) בשעות המאוחרות ביום, שמתבטאת ברגישות יתר, עצבנות, נטייה לבכי. מטופלים בריטלין שיש להם גם הפרעה של טיקים עלולים לסבול גם מהחמרה של תופעה זו. בנוסף, שימוש בריטלין במינון גבוה ולאורך זמן ממושך, עשוי להאט את תהליך הגדילה. עם זאת, חשוב לציין כי תופעות הלוואי נעלמות עם הפסקת השימוש בתרופה.

תרופות נוספות בהן נהוג לעשות שימוש הינן קלונידין, תרופות המבוססות על אמפטמין, נוגדי דיכאון ונוגדי חרדה.

אולם קיימת דרך נוספת להתמודד ולהקל על התופעה. יותר ויותר עדויות מצטברות במהלך השנים האחרונות, בנוגע להשפעה המיטיבה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 על הפרעות קשב וריכוז.

במחקר שבוצע בהולנד (בתמיכה של חברת יוניליוור) ופורסם במהדורת מרץ 2015 של – the journal Neuropsychopharmacology, עולה שבנים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים להיתרם  מתוספת של אומגה 3 לתזונה שלהם. המחקר כלל 80 בנים בגילאי 8-14 שמחצית מהם אובחנו כסובלים מ ADHD והיתר ללא הפרעה. קבוצת הנחקרים עם בעיות הקשב התבקשה לצרוך מדי יום, כמות של 10 גרם מרגרינה מועשרת בחומצות אומגה 3. היתר צרכו מרגרינה רגילה, לאורך תקופה של 16 שבועות. המרגרינה המועשרת הכילה 650 מ"ג של חומצת DHA. ההורים נתבקשו למלא שאלון הערכת התנהגות ובנוסף בוצעה סקירת MRI  של מוחם.

תוצאות המחקר הראו שבנים שצרכו מרגרינה מועשרת באומגה 3 הפגינו ירידה בבעיות הקשב והריכוז שלהם, ע"פ סולם הערכה שמילאו הוריהם, בהשוואה לאלו שלא צרכו אומגה 3. הילדים חוו שיפור ביכולת להפנות תשומת לב ולהתרכז במשימות. 

החוקרים מתקשים להצביע על המנגנון מאחורי פעילות אומגה 3, אולם ידוע כי חומצות שומן אלו מהוות אבני בניין של המוח והן קריטיות להתפתחות המוח ותפקודו. כיום מתגברות העדויות לפיהן מחסור יחסי באומגה 3 עשוי לגרום לאי סדרים פסיכיאטריים והפרעות נוירו-התפתחותיות (דהיינו, לקויות בגדילה והתפתחות המוח או מערכת העצבים), קשיים בהתפתחות במהלך הילדות, DCD, דיסלקציה ואף אוטיזם.

ההנחה היא כי להשפעה המיטיבה של אומגה 3, אחראית חומצת השומן DHA  – אחת משבע חומצות השומן מסוג אומגה 3 והיחידה שנוטלת חלק פעיל בתפקודי המוח.  DHA קיימת במוח שלנו באופן טבעי (בממברנת תאי המוח) – שם ממלאת תפקיד חשוב הן בהולכה חשמלית בין תאי העצב במוח והן בבניית חומרים מבודדים הדרושים למוליכים החשמליים שבין העצבים. אולם נוכחת בכמות קטנה.

מסקנות המחקר ההולנדי עשויות להשתלב יפה עם תוצאות מחקרים אחרים שהראו כי רמות אומגה 3 בדמם של ילדים הסובלים מ ADHD, נמוכות בהשוואה לילדים שאינם סובלים מהבעיה ולכן יש מקום לעודד הורים להוסיף לתזונת ילדיהם, הסובלים מ ADHD  – מזון עתיר בחומצות שומן או נטילת תוספי תזונה המכילים אומגה 3 .

זאת ועוד, תוספי תזונה של אומגה 3 המכילים שילוב של DHA ו- EPA  נמצאו כעשויים להפחית סימפטומים של ADHD  וכן עשויים להשפיע על הישגים אקדמאיים של ילדים הסובלים מ DCD (הפרעות התפתחות בקואורדינציה).

בנוסף, נמצאה אומגה 3 כיעילה בסיוע לטיפול מניעתי בדיכאון, שמירה על מצב רוח תקין ועוד. היבט נוסף שראוי לציין בהקשר להשפעה על המוח, הוא העובדה כי חומצות אלו מסייעות גם במניעת קרישי דם וזרימת דם תקינה.

עם זאת, חשוב לדעת שלא בכל תוספי התזונה שנקראים בשם אומגה 3 ניתן למצוא בדיוק את אותן חומצות השומן. למעשה, במרבית התוספים לא קיים הרכיב החשוב DHA -, או קיים במינון לא מספק.

חברת  "אומגהמור" ("OmegaMore") הישראלית, מספקת לנו אלטרנטיבה טבעית ובטוחה לשימוש לכל מי שמבקש להעשיר את תזונתו בחומצות אומגה 3 מסוג DHA. במיוחד לצמחונים וטבעונים המעוניינים להימנע מצריכת מוצרים מן החי. החברה מציעה מוצר בשם "ALGEA DHA 400  " – תוסף תזונה המבוסס על DHA  מאצות במתכונת נוזלית וכן תוסף תזונה חדש ALGAE DHA PREMIUM (פורמט של כמוסות ייכנס למגוון בתוך 6 חודשים).

המוצרים מתאימים לשימוש כל קבוצות הגילאים ועשויים לסייע לסובלים מבעיות קשב וריכוז, להתפתחות תקינה של המוח, שיפור יכולת הריכוז ועיבוד המידע ועוד.

"ALGEA DHA 400  ו ALGAE DHA PREMIUM" אינם מכילים שאריות של דגים או בע"ח אחרים מן הים. את האצות מגדלים מול חופי טאיוואן בבריכות מים מתוקים המומלחים במלחים שונים, זהים לרמת המליחות והמינרלים של מי ים, אך ללא החשש לחלקיקים מזהמים הנמצאים בים עצמו. האצות אינן מכילות רעלים, מתכות כבדות, או יוד.

המוצרים "DHA 400 "ALGEA, מיוצרים במפעל "מעבדות צמחי מרפא" בגליל התחתון, תחת תקנים מחמירים, אישור משרד הבריאות וכן אישור איכות אירופאי של NOVEL FOOD  ושל מעבדות SGS  העולמיות.

למוצר הכשר מטעם בד"ץ העדה החרדית ירושלים.

את "400  ALGEA DHA ו ALGAE DHA PREMIUM" , ניתן להשיג בבתי הטבע ובתי המרקחת השונים ברחבי הארץ.

לחצו כאן למידע נוסף ולרכישה באתר 

הכתוב במאמר זה איננו בא במקום ייעוץ ואו מרשם רפואי והוא נועד להעשרת ידע בלבד!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו