himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD)

מאת: ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 3 דקות
טיפול תזונתי חייב להיות חלק מרכזי בטיפול בילדים הסובלים מ-ADHD. האסטרטגיות שיתוארו להלן ישפרו את התנהגותו של ילדכם ויקדמו אצלו ריכוז ויציבות המתאימים לגילו. שיטות אלה אף יסייעו למנוע את התפתחותן של הפרעות אחרות הקשורות לתזונה לקויה. ההמלצות הכלליות שיובאו להלן מתאימות גם למבוגרים הסובלים מהפרעה זאת.
Nadar_IN

מזונות מומלצים

הדרך הטובה ביותר שבה תוכלו להבטיח שהמזון שילדכם אוכל נקי מתוספים מזיקים, היא לקנות מזון טרי ולהכין את המאכלים בעצמכם. אינכם צריכים להכין ארוחות מיוחדות המיועדות לילד בלבד, האכילו את כל בני המשפחה במזון מלא. בדרך כלל, ילדים מחקים ואוכלים את מה שהמבוגרים אוכלים. כדאי להוציא עבורם מנה קטנה מהמזון ולתבלה לטעמם, לפני שאתם מתבלים אותו לפי טעמם של הסועדים המבוגרים.

ויטמינים מקבוצת B מרפאים עצבים מתוחים. מקורות טובים לוויטמינים אלה הם, בין היתר: אורז חום, שמרי בירה (ניתן להוסיף לשייק פירות וליוגורט) וירקות עליים. ילדים רבים הלוקים ב-ADHD סובלים מעודף של נחושת או עופרת בדמם. מזונות עשירים בוויטמין C מסייעים לניקוי הרעלים הללו מהגוף. תוכלו להכין לילדכם קינוחים מפירות ההדר.

קיים קשר בין חוסר בברזל לבין טווח קשב קצר והפרעות בזיכרון. אם בבדיקת הדם נמצא חוסר בברזל, ניתן לתת לילד כפית מולסה (נטולת גופרית). זוהי דרך טבעית ומתוקה לתת לילד שלכם כמות מספקת של ברזל. טריפטופן מעודד יצירה של סרוטונין, חומר כימי הגורם לתחושה של רגיעה.

שלבו בארוחות ובין הארוחות מוצרי סויה, יוגורט לא ממותק המכיל "חיידקים טובים" פעילים, דגנים מלאים ובשר עוף או הודו שהוזנו במזון אורגני. אם ילדכם מתקשה להירדם, הקפידו להכליל כמה מהמזונות האלה בארוחת הערב. כמו כן, תוכלו לתת לילד לפני השינה ארוחה קלה של עוף או הודו עם קרקרים מדגנים מלאים.

אנשים הסובלים מרגישות למזונות שונים צריכים להקפיד לשתות כמות גדולה של מים. ילדים מעל גיל 10 שנים צריכים לשתות כוס מים אחת לשעתיים במהלך היום. ילדים שגילם מתחת ל-10 שנים צריכים לשתות כמחצית מהכמות הזאת.

הקפידו לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם. תוכלו לעשות זאת על ידי הימנעות מצריכת סוכר לבן ופחמימות מעובדות, וכן על ידי צריכת כמות מספקת של חלבונים בארוחות (אלו מצויים בין היתר באגוזים, בקטניות, בבשר עוף רזה ובדגים). בנוסף, שלבו כמה שיותר ירקות בארוחות, מאחר שאלה מאטים את קצב שחרור הסוכר לדם. לאכילה של ארוחות קטנות יותר מהרגיל בתדירות גבוהה יותר (בכל 3-2 שעות) יש השפעה חיובית. הקפידו שהילד יאכל ארוחת בוקר, מאחר שארוחה זו קובעת את האיזון הביוכימי למשך היום כולו.

הגישו באופן קבוע מזונות התורמים לבריאות המוח. מדובר במזונות העשירים בחומצות שומניות חיוניות. אלה מצויות בדגים (פורל, סלמון, פוטית ועוד), באגוזים (כמו אגוזי מלך), בשקדים ובזרעי פשתה טחונים (2-1 כפיות לילדים, 2-1 כפות למבוגרים).

מזונות שיש להימנע מהם

אם ילדכם סובל מ-ADHD, קיימת הסבירות שהוא אלרגי לפחות לסוג אחד של מזון, ואולי אף למספר מזונות. עיינו בערך אלרגיה ורגישות למזון ואמצו את דיאטת האלימינציה ואת שיטות האבחון. כך תוכלו לברר אילו מזונות עלולים לגרום לבעיות החריגות בהתנהגות של ילדכם.

ייתכן שאתם כבר חושדים שמזון מסוים מעורר את ההפרעה אצל ילדכם. במקרה כזה עליכם לבדוק מיד את סוג המזון הזה. עליכם גם לבחון היטב את תגובת הילד למזונות הבאים, שלכולם פוטנציאל לגרום לאלרגיה (מזונות אלרגניים): חיטה, מוצרי חלב, תירס, שוקולד, בוטנים, פירות הדר, סויה, צבעי מאכל וחומרים משמרים.

אל תתנו לילדכם לאכול מזונות המכילים צבעי מאכל, חומרי טעם או חומרים משמרים. פירוש הדבר שעליכם להרחיק ממנו מזון מהיר, "מזון קלוקל" ומזון מעובד. אם בכל זאת אתם חייבים לקנות מוצרים משומרים, מעובדים או קפואים, קראו בעיון את התוויות שעל המוצרים. אפילו מוצרים שמתהדרים בתווית שעליה מופיע הכיתוב "מכיל חומרים טבעיים בלבד", עלולים להכיל כמות קטנה של תוספי מזון מזיקים.

הסוכר מוכר כחומר שגורם לילדים לפעלתנות יתר. למעשה, עודף סוכרוז (שהוא השם הכימי של הסוכר הלבן) גורם לעיתים קרובות להיפוגליקמיה, מגורמי ה-ADHD. כמובן שאין לאכול ממתקים או לשתות משקאות מוגזים וממותקים. בנוסף, אין לצרוך את רוב מיצי הפירות המשווקים במרכולים, מאחר שבדרך כלל מוסיפים להם סוכר. כמו כן אין לצרוך מוצרים העשויים מקמח לבן. אם הילד שלכם התרגל לאכול כמויות גדולות של סוכר לבן, תוכלו להבחין בשינוי דרמטי בהתנהגותו כבר ימים ספורים לאחר שתרחיקו ממזונו את הסוכר.

 

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו