Sunrider_Fly
Nadar_Fly

דרכים להפחתה במשקל ושמירה על תזונה מאוזנת ובריאה

מאת: מאייה מזרחי-עצמוני
זמן קריאה: 3 דקות
לצד הגורמים האישיים להשמנה והחוויות האינדיבידואליות, קיימות מספר סיבות כלליות, המשפיעות על כולנו במידה כזאת או אחרת - מאייה מזרחי-עצמוני מציגה 4 פתרונות מעשיים

דיאטות לא עובדות, שינוי הרגלים - כן. צילום: pixabay

Nikui_IN

אנו חיים בתקופה של שפע המתבטאת גם בתחום התזונה. המודעות לאכילה בריאה אמנם מתרחבת, אך עדיין קיים מגוון רחב של מזון מעובד ומזון מהיר. נתון זה, בשילוב הלחץ הנגרם מאורח חיים אינטנסיבי, יוצרים תופעות של אכילת יתר, עודף משקל והשמנה. עקב כך גדל הצורך בדיאטות, בניסיונות הרזיה ובעיסוק מתמיד בשמירה על המשקל. אנשים רבים אמנם מצליחים להפחית ממשקלם אך לא לשמור עליו לאורך זמן, גם אחרי התערבות כירורגית.

בדיון שנערך בכנסת ישראל, הובאו נתונים מסקר הבריאות העולמי שנערך בין השנים 2005-2007. הסקר מצא כי ילדים ובני נוער צורכים כמות קטנה יחסית של פירות, מדלגים על ארוחת הבוקר ושותים כמות גדולה של משקאות ממותקים. כמו כן נמצא שיעור נמוך של מתבגרים העוסקים בפעילות גופנית, כשעם העליה בגיל פוחת עוד שיעור העוסקים בפעילות גופנית. חוקרים סוברים שכ- 40%  מהילדים הסובלים מבעיות השמנה יהפכו למתבגרים שמנים, ושכ-75%-80% מהמתבגרים הנמצאים בעודף משקל ימשיכו ויגדלו להיות מבוגרים שמנים (לקוח מאתר הכנסת).

הסיבות המקשות עלינו לשמור על משקל מאוזן

לצד הגורמים האישיים והחוויות האינדיבידואליות, קיימות מספר סיבות כלליות, המשפיעות על כולנו במידה כזאת או אחרת:

1. תחושת חוסר האיזון – בשל קצב החיים המודרני האינטנסיבי והתובעני, אנחנו נדרשים ליותר משימות שבשגרה, מעבר לקריירה ולגידול הילדים. הפיתוח המואץ של הטכנולוגיה מכניס אל חיינו חידושים רבים ומבורכים אך יחד עם זאת מתמודד על תשומת ליבנו בחיי היום-יום. העלאת סטאטוסים ברשתות החברתיות, משחק בפלפון, קבלת מסרונים והתעדכנות באפליקציות מידע (חדשות, כלכלה, ספורט ופוליטיקה), יוצרים לחץ נוסף. מושג ניהול הזמן הופך משמעותי יותר ויותר, ולשגרת החיים מצטרפת הכנת מזון בריא מתוך המודעות להרגלי אכילה נכונים ואורח חיים בריא.

2. שחיקה בעקביות, ברצף ובמוטיבציה בתהליך ההרזיה ובשמירה על המשקל. סיבות מגוונות יכולות להוביל לכך: ניהול זמן לקוי, מוטיבציה שנחלשת, או רפיון לאחר הגעה למשקל היעד.

3. חוסר טיפול בהיבט הרגשי במהלך תהליך ההרזיה ושימור אורח חיים בריא. ידוע כי לאכילה ישנם היבטים רגשיים. המושג "אכילה רגשית" כבר טבוע ומוכר. אכילה רגשית יכולה לנבוע מחוסר ביטחון עצמי, מדכדוך, ממתח, מצער, מכעס וכדומה.

4. אמונות ותפיסות שלנו את עצמנו. אצל כולנו קיים המודע ותת המודע (או ההכרה ותת ההכרה). במקרים של דימוי עצמי, עודף משקל, הרזיה ושימור אורח חיים בריא לאורך זמן, האמונות והתפיסות שיושבות בתת המודע הן שמפעילות אותנו וגורמות להצלחה או חוסר הצלחה בשמירה על משקל מאוזן. לדוגמה אדם שבתת המודע שלו שוכנת אמונה שהשמנה היא עניין גנטי, יחזור תמיד למצב של עודף משקל.

הרזיה ושימור אורח חיים בריא

1. תמציות פרחי באך – לטיפול בתחושת חוסר האיזון, עזרה בשמירה על הרצף והעקביות (כולל עקביות בפעילות גופנית), לחץ וכדומה. תמציות פרחי הבאך הן טבעיות ועוזרות ביצירת איזון רגשי. הן תומכות במצבים של דיאטה ובשמירה על תזונה בריאה ואורח חיים בריא. התמציות מתאימות לשימוש למבוגרים, נוער וילדים. דוגמאות: תמצית ה-hornbeam  מטפלת בין היתר, בתופעות השחיקה מהדיאטה ובצורך "לעמוד על המשמר". תמצית ה- crab apple עוזרת בניקוי הגוף והתפיסות הישנות כלפי עצמנו. כמו כן, עוזרת בניקוי גישות שליליות לתהליך במידה וקיימות. תמצית ה- chestnut bud תעזור לצאת מן ה"לופ" ולא לחזור על טעויות העבר בכל הקשור לתזונה בריאה, הרזיה ושמירה על משקל מאוזן. עם תמצית ה- walnut ההסתגלות לתהליך ההרזיה ושמירה על אורח חיים בריא תהיה קלה יותר. תמצית ה- white chestnut, ממקדת אותנו בעיקר, מימוש אורח חיים בריא, מבלי להיסחף למחשבות טפלות, טורדניות, לא מקדמות ולעיתים שליליות. התמציות נרקחות לאחר אבחון, באופן אישי, בהתאם לגורמים האינדיבידואליים של כל אחד ואחת.

2. אכילת מזונות שתורמים לשמירה על אורח חיים בריא – אכילת ירקות ועלים ירוקים כמו פטרוזיליה, סלרי ושמיר, המכילים חומרים משתנים ועוזרים להפרשת עודף נוזלים מהגוף. לשיפור תהליך חילוף החומרים מומלץ לאכול כוסברה, שום, אשכולית וחסה. גם אכילת שומנים מהצומח בריאה ומשביעה (כמובן בכמויות ובמינונים מתאימים): טחינה גולמית, שמן זית ואבוקדו.

3. ההבנה שעלינו לצרף לשגרת חיינו גם עבודה מההיבט הרגשי ואפילו למספר דקות. העבודה יכולה להתבטא באמירת הצהרות חיוביות לחיזוק, דמיון מודרך, כתיבת רגשות, מדיטציה, יוגה ועוד.

4. שינוי אמונות שהשתרשו עם השנים בתת המודע שלנו, באמצעות התטא הילינג שיטה שפיתחה ויאנה סטייבל. בשיטה זו ניתן גם להטמיע רגשות שחסרים לנו (ואיננו מודעים לכך) בתת המודע. הטמעת ביטחון עצמי, אמונה, קבלה, ועוד. רגשות ואמונות שנחוצים בתהליך ההרזיה, ובשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

לסיכום,
לצד השפע המשפיע על התזונה ואורח חיינו ועל מגמת העלייה במספר האנשים בעלי עודף משקל בארץ ובעולם, הבשורה הטובה היא שקיימות אפשרויות נגישות וטבעיות להתמודדות אישית. לצד מזונות התורמים לשמירה על אורח חיים בריא, ניתן לשלב גם עבודה רגשית באמצעות פרחי באך, תטא הילינג, דמיון מודרך, יוגה ומדיטציה. וזכרו, אף פעם לא מאוחר לפתח אורח חיים בריא יותר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו