bari14_Fly
Sunrider_Fly

הנבחרת הלבנה בריאות מהטבע

מאת: - נטורופתית והרבליסטית קלינית.
אכילה של ירקות לבנים שומרת על כלי דם תקינים, טובה לרמות הסוכר בדם ומגנה עלינו מפני תהליכי חמצון. גם תפוח האדמה שסובל לא מעט מ"לשון הרע", מקבל חיבוק ממירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.

קולורבי צלוי בתנור (חוות השף האורגני)

himalayaKrem_IN

בין האסכולות השונות ברפואה הטבעית קיימים חילוקי דעות ביחס להשפעתם הבריאותית של המזונות הלבנים שמקורם מהחי, חלב ומוצריו, אבל אין מחלוקת לגבי הנבחרת הלבנה הבאה מהאדמה – הירקות הלבנים!

במגמה ללימודי הנטורופתיה במכון וינגייט אנחנו שמים דגש מיוחד על מזונות טבעיים שמסייעים ליכולות התנועה של האדם ומגבירים את חיוניותו.

מהי קבוצת הירקות הלבנים?

בצל, שום, כרישה, בצל שאלוט, תפוחי אדמה, כרובית, קולורבי, לפת, ארטישוק ירושלמי, גזר לבן, סלרי, חזרת, זנגביל, פטריות, עולש.

עשירים בגופרית

תרכובות הגופרית מצויות בעיקר בבצלים ובקרוביהם: עירית, כרישה ושום. הגופרית מסייעת בהקטנת מחלות סרטן המעי הגס, הוושט והשד וכן במניעת קרישת דם בלתי רצויה. כמו כן, יש לה חלק חשוב בחילוף חומרים של חלבון, מחטאת את הדם, עוזרת להתנגד לחיידקים, מעודדת ייצור והפרשה של מיצי מרה ומטהרת רעלנים בגוף שנגרמים מקרינה ומזיהום אוויר.

מדד ORAC גבוה

מדד ORAC מצביע על יכולת נוגדת חמצון – ההמלצה היומית היא לכלול במזון לפחות 3,500 יחידות ORAC. קבוצת הירקות הלבנים מצטיינת במדד ORAC גבוה במיוחד, למשל: ב־100 גר' בצל (בערך בצל שלם) נמצא 450 יחידותORAC , ב־100 גר' שום נמצא 1,939 יחידות וב־100 גר' תפוחי אדמה (בערך 3/4 תפוח אדמה) – 313 יחידות.

אלוף בצלות ואלוף שום

הבצל הוא מקור מצוין לכרום ולקוורציטין. הכרום הוא מינרל קורט, המסייע לתגובה טובה של התאים לאינסולין ולהפחתת כולסטרול וטריגליצרידים תוך כדי העלאת רמות הכולסטרול ה"טוב", ה־HDL. הקוורציטין מנטרל רדיקלים חופשיים הנוצרים בין היתר בפעילות גופנית וכן נלחם בדלקות, שלעתים מלוות לפעילות גופנית מאומצת.

ומה יש לנו בשום? התרופה האולטימטיבית לדלקות, וירוסים, קוטל חיידקים מצוין, מגן מפני סרטן המעי הגס, עשיר בוויטמין C  ובסלניום. קיצוץ השום משחרר את האליצין שבו ומייצר מזון אנטיביוטי רב עוצמה. אפשר לתבל בו סלטים, לאכול אותו טרי על לחם מלא ושמן זית, להוסיפו לתבשילים והוא גם אינו יקר.

ממרח שום ירוק

מצרכים:

8  שיני שום קצוצות
1/2 כוס כוסברה קצוצה דק דק
1/4 כוס פטרוזיליה קצוצה דק דק
1 כף טימין קצוץ דק
1/4 כפית מלח ים אטלנטי גס
3 כפות שמן זית בכבישה קרה, לא מזוכך

אופן הכנה: לערבב את כל החומרים הטריים ולהגיש מייד.

אופן הגשה: מתאים כתוספת לפסטה או למריחה על לחם מקמח מלא בליווי טחינה, גבינת עיזים או גבינת סויה.

תפוח אדמה

רבים סבורים שתפוח האדמה הוא מזון ארכאי שראוי להימנע ממנו בהיותו "משמין". בנטורופתיה אנחנו מדריכים לכך שאין מזונות משמינים אלא מחשבות משמינות – אבל על כך במאמר אחר.
תפוח האדמה הנו מזון פשוט ועממי, תרופה טבעית לאיזון לחץ דם בזכות האשלגן הרב שבו ולכן מומלץ לסובלים מלחץ דם גבוה. כדאי לצרוך אורגני מאחר והוא סופג מהאדמה את החומרים הנאגרים בה במשך השנים. אפשר לאכול תפוח אדמה אורגני איך שהוא נאסף מהאדמה, כשהוא טרי – חם חם מהטבע! כך משיגים את מיטב המינרלים והוויטמינים מהירק הלבן המופלא הזה.

כרישה

אחד המאכלים האהובים עליי עוד מבית סבתי הוא קציצות הפרסה – הכרישה. סבתי ז"ל נהגה להכינן מטוגנות קלות ובתערובת הכוללת בשר. הכרישה נחשבת למאכל פופולרי בקרב היהודים הספרדים בהיותה מאכל ים־תיכוני נפוץ והיא חלק מהדיאטה הים תיכונית, התופסת תאוצה בעולם המערבי כדיאטה מועדפת לשמירה על בריאות טובה.
הכרישה דלת שומן ( 0.2 אחוז), מכילה ברזל, חומצה פולית וגופרית. אפשר להכין ממנה פשטידות, להוסיפה למרקים, לאדות ולהגיש עם מעט שמן זית או רוטב. 

פשטידת כרישה צבעונית

מצרכים:

4  כרישות – פרוסות, מאודות
2 גזר – פרוסות דקות
1 תפוח אדמה – מבושל, קצוץ
1/2 כוס פטרוזיליה או כוסברה – קצוץ דק
1/4 כוס נבט חיטה
1 בצל קצוץ – מאודה קלות עד להזהבה, ב־1 כף שמן זית
2 ביצים
1/2 כפית מלח ים אטלנטי גס
1/4 כפית פלפל לבן
2 שיני שום קצוצות
1/4 כוס אגוזי מלך קצוצים
1 כף שמן זית איכותי

אופן ההכנה:

לערבב את כל החומרים ולאפות בתבנית משומנת במשך 40 דקות בחום בינוני (180 מעלות צלסיוס).

ניתן להגיש עם סלט סגול עשוי סלק ולפת טריים חתוכים מקלות דקים קטנים, לימון, שום ושמן זית.

 

שיהיה בבריאות טובה 

צרו קשר עם מירה כהן שטרקמן



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו