Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

לבקר במטבח של אניה

מאת: בטי נעים, נטורופתית
זמן קריאה: 6 דקות
אניה מכורה למטבח ו'אובססיבית' לתזונה בריאה מגיל צעיר, ובשנים האחרונות טבעונית. האהבה לאירוח, להכיר אנשים חדשים וללמוד הובילה אותה להעביר סדנאות ולשלב בהן את האהבות האלו והידע שצברה בדרך

צילום: 123RF

PassoverFocus_IN

סדנת בישול טבעוני

הגעתי ל"מטבח של אניה בגדרה", בית צנוע ומקסים בגדרה שמשם כל היופי הטבעוני הזה מתקיים. פגשתי את אניה, בחורה מדהימה מלאת אנרגיה ואהבה לטבעונות, מלאת שמחת חיים שבחרה לשמח אנשים דרך האוכל הטבעוני

אניה מכורה למטבח מגיל 5, מעידה על עצמה שהיא אובססיבית לתזונה בריאה מגיל 20, ובשנים האחרונות טבעונית. האהבה לאירוח, להכיר אנשים חדשים וללמוד הובילה אותה להעביר סדנאות. בסדנאות משלבת אניה את כל האהבות יחד ואת הידע שצברה בדרך. דרך הסדנאות מעבירה אניה לאנשים את הפשטות והשמחה שיש באוכל, שהוא גם בריא, וגם מלא חמלה. הסדנאות האינטימיות מאפשרות מפגש אמיתי בין המשתתפים, ואפשרות אמיתית לשאול כל שאלה שעולה בדעתם, ואת הזמן לתת לה מענה.

מדי שישי מוכרת אניה עוגות, מאפים, ממרחים ועוד. המוצרים האלה, זה כל אותם המוצרים שכאשר בחרה בטבעונות, לא יכלה למצוא בחנויות השונות בסביבה, בטח שלא כאלה שיהיו גם טעימים ובריאים, ולכן נאלצה להכין הכל בבית. 'היום אני מוכרת אותם', מספרת אניה, כדי לתת מענה לכל אותם אנשים שנמצאים במצב בו הייתי, אבל מסיבות אלו ואחרות, אינם יכולים או מעוניינים להיכנס למטבח בעצמם.

בסדנה נכחו מספר בנות, כשכל אחת מהן הגיעה לסדנה מהמקום שלה, והדבר המשותף לכולן היה הרצון ללמוד לבשל אוכל טבעוני בריא, אוכל מזין וכמובן שיהיה קל להכנה לא קשה מידי, כי כולנו נשים עובדות ואמהות לילדים. זמן הוא מצרך שתמיד חסר ואם אפשר למצוא את הפתרון האולטימטיבי שהוא לאכול בריא ולהכין בזמן קצר אז מה טוב…

אניה הציגה את המתכונים שנכין בסדנה כל כך הרבה דברים טעמים, שחיוך גדול עלה על שפתי וחשבתי לעצמי 'איזה כיף לנו, גם לבשל וגם לאכול בריא'.

התחלנו עם איולי, שזה בעצם ממרח מיונז ללא ביצים, מילה מתוחכמת למיונז אם אתם רוצים, אניה אמרה שזהו מתכון קל להכנה ומשנה חיים, מוצר בסיסי שיכול להחליף רטבים לסלטים, ממרח לכריך ועוד ועוד, וכל זה בלי ביצים, אז איך עושים איולי בלי ביצים שאלתי? ואניה מיד ענתה משתמשים בסויה שיש בה חלבון ויש בה גם לציטין שתפקידו לאחד את הממרח, וזהו יצאנו לדרך איך אני יגיד את זה…. תוך שתי דקות הממרח היה מוכן פשוט לא יאומן קלי קלות  המרקם של הממרח היה חלק ומגרה, ועכשיו מבחן הטעימה, אז יצאנו לדרך, אניה הכינה מבעוד מועד לחמניות שיבולת שועל וכוסמין מדהימות בטעמם שאין לתאר לקחנו לחמניה ומרחנו עליה את הממרח הפתעה גדולה…. טעים טעים טעים לא להאמין האמת ממכר בלי לשים לב טבלנו וטבלנו את הלחמניות בממרח… את הממרח ניתן לשמור במקרר שבועיים לפחות ותאמינו לי שווה את ההכנה שלו תוך 2 דקות יש לכם ממרח מיונז ללא ביצים. ניתן לשדרג את הממרח ולהוסיף עשבי תיבול שונים כמו: טרגון, פלפלים קלויים ועוד ועוד כיד הדמיון.

המשכנו לממרח השני ממרח שעועית לבנה, הקטניות הן חובה במטבח הטבעוני, ברגע שמכינים אותן מראש ניתן להכין בקלות ממרחים, מרקים, תבשילים שונים ועוד. אניה הוציאה מהמקפיא שעועית שהיא בישלה מבעוד מועד ככה פשוט קטניות מוכנות מראש מקצרות את זמן ההכנה, הוסיפה רוזמרין, שמאוד מחמיא לקטניות, שום, שמן זית …. המתכון יפורט בהמשך ערבבה את הכל בכף אפילו לא בבלנדר והופ תוך דקה גם הממרח הזה מוכן, מדהים, כמה פשוט כמה טעים המשכנו כמובן בטעימות וגם לכאן צירפנו את הלחמניות המעולות שאניה הכינה ממכר כבר אמרתי?

את הממרחים ניתן להכין ולהקפיא במנות קטנות, קטניות מסתדרות עם מקפיא מעולה ולכן ניתן להכין מראש לחלק למנות קטנות ולהשתמש מתי שרוצים.

טיפ על שעועית לבנה…

שעועית לבנה היא קטנייה עשירה מאוד בסידן, ברזל, חלבון, ויטמיני B , ניתן להחליף מעט את הטחינה והחומוס בממרח המדהים הזה ולהרוויח את כל הוויטמינים מינרלים וכמובן החלבון.


טיפ של אניה, איך להוסיף לילדים קטניות בתזונה מבלי שידעו זאת: ניתן לטחון עדשים כתמות לקמח עדשים ולהוסיף את הקמח לחביתות, פשטידות, לביבות, קציצות, אפייה ועוד, עד 20% מהקמח ניתן להחליף בקמח קטניות מבלי לפגוע באפייה.

המשכנו בהכנות עכשיו הגיע התור של המנה העיקרית אורז עם טופו וירקות בקארי, אניה התחילה עם ההכנה של האורז הבסמטי מבחינתה התבשיל הזה הוא מנה מנצחת יש בו הכל, ניתן לעשות שני תבשילים ירקות וטופו ואורז ולאחד אותם וניתן להשאיר כל אחד מהם בנפרד תלוי בנו. ההכנה מאוד פשוטה הריח שעולה מהתבשיל מדהים, הצבעים של כל הירקות מתערבבים ויוצרים תבשיל מדהים ביופיו, זהו הכל מוכן אפשר לטעום… גם כאן הפתעה מעולה מנה טעימה משביעה ויפה מרגישים מעט את הטעם של הקוקוס בדיוק במינון הנכון וזהו קיבלנו מנה טעימה, בריאה ומשביעה בזמן קצר.


הגענו לקינוחים איזה כיף… עוגת שמרים מקמח מלא – "אלוהית" לדברי אניה. התחלנו בהכנת הבצק את הביצים החליף רסק תפוחים שהופך את הבצק לרך ועסיסי, כל החומרים של הבצק נכנסו למיקסר ונתנו לו לעשות את העבודה, קיבלנו בצק מדהים ביופיו, רך לעיבוד והתחלנו ללוש לרגע הרגשתי כמו ילדה איזה תחושה מדהימה בידיים יש משהו בלישת הבצק שמרגיע את הנפש, כל אחת מאיתנו עבדה על העוגה שלה, מרחנו שוקולד מריר והוספנו תוספות לפי הטעם האישי אני בחרתי לשים אגוזי מלך בעוגה שלי , עיצבתי את העוגה והכנסתי לתבנית אפייה ולתנור, הריחות הגיעו מהר מאוד וכך גם העוגה, קיבלתי עוגה אישית טעימה מאוד, טבעונית עם כבר לאכול קינוח אז שיהיה בריא יותר "להיות טבעוני זה לא אומר לוותר על עוגות או קינוחים בעצם לא צריך לוותר על כלום" ותאמינו לי יצא טעים לרגע שאכלתי לא האמנתי שאני אוכלת עוגה מקמח מלא פשוט לא יאומן כמה טעים יצאה העוגה.

המתכון האחרון שהכנו היה קערות קדאיף במילוי קצפת קרם קוקוס ופירות… התחלנו בחיתוך פירות שונים, חתכנו בננה, קיווי, פומלית, תפוח, רימון צבעים מדהימים, המשכנו בהכנת הקצפת הכנסנו אותה לנוח במקרר ושהכל היה מוכן הכנסנו את שערות הקדאיף לתבנית של קאפקייקס הוספנו את הקצפת ואת הפירות וקיבלנו קינוח גורמה מדהים ביופיו והטעם ? מה אני יגיד לגם תכינו ותטעמו בעצמכם כל מילה מיותרת פשוט טעים.

עוד סדנת בישול אוכל טבעוני הגיעה לסיומה, היה לי מדהים, כיף וטעים. כל פעם מחדש אני מגלה עוד ועוד מתכונים טעמים וקלים להכנה טבעוניים לחלוטין, איזה כיף שיש אנשים בעולם שבחרו להקל עלינו את החיים וללמד אותנו ולעזור לנו לחיות בריא יותר. אני ממליצה לכם להכין לנסות ולטעום, מקסימום תגלו עולם טעים ומדהים שנקרא 'העולם הטבעוני' ועל הדרך תרוויחו את הבריאות שלכם – אז בתאבון.

להלן המתכונים:

ממרח שעועית לבנה


רכיבים:

כוס שעועית לבנה מבושלת
כף שמן זית
שן שום כתושה
כפית עלי רוזמרין כתושים
מלח גס
פלפל שחור גרוס טרי

אופן הכנה:

כותשים את התבלינים ושמן הזית יחד, ונותנים להם לשבת קצת יחד לספיגת טעמים.
מערבבים לתוך השעועית הלבנה, ומועכים קצת עם מזלג.
אוכלים חם, על לחם טרי או ברוסקטה או סתם מנשנשים עם כפית

מתכון איולי

רכיבים:

רבע כוס חלב סויה לא ממותק
חצי כוס שמן נייטרלי (לא זית)
חצי כפית מלח
שתי כפיות חומץ בן יין לבן
כפית חרדל גרגרים
שן שום כתושה
טוחנים הכל יחד בבלנד יד עד לאיחוד מלא ומיצוק (לוקח דקה שתיים)

ממרח טחינה סלק:

מחממים תנור לחום גבוה. עוטפים סלק לא קלוף בנייר כסף ומכניסים לתנור לחצי שעה ארבעים דקות, עד שסכין עוברת בקלות דרכו. קולפים את הסלק וטוחנים במעבד מזון.
מוסיפים שני שליש כוס טחינה גולמית, שני שליש כוס מים, מיץ מחצי לימון, שתי שיני שום ומלח. טוחנים הכל יחד.

קארי טופו וירקות


רכיבים:

חצי חבילה טופו
חופן שעועית ירוקה עדינה
חופן גזר חתוך לגפרורים
חצי בצל חתוך קטן
שן שום כתושה
חופן פטריות טריות פרוסות
כף רוטב סויה
כף סוכר
כף אבקת קארי
כף מיץ לימון
חצי פחית קרם/חלב קוקוס (ההבדל הוא באחוזי השומן)
שמן קוקוס

הכנה:

משרים קוביות טופו בסויה למשך שעה ומטגנים אותן במעט שמן קוקוס. במחבת אחרת מטגנים בשמן קוקוס שתיים שלוש דקות לכל ירק לפי הסדר הבא: בצל, שום, שעועית ירוקה, גזר, פטריות. מוסיפים את הטופו המטוגן ואת התבלינים. מערבבים היטב ומוזגים את רקם/חלב הקוקוס. נותנים להכל להתבשל יחד עוד כחמש דקות. מגישים על מצע של אורז מלא, ומפזרים מלמעלה כוסברה קצוצה.

אורז מלא:

כוס אורז מלא מושרה כשעתיים במים. רצוי להשתמש באורז בסמטי ואורז אדום. טעים גם חצי חצי.
מטגנים את האורז המסונן בשתי כפות שמן לדקה שתיים, מוסיפים שתיים ורבע כוסות מים רותחים, ומבשלים על אש קטנה כארבעים דקות.

עוגת שמרים שוקולד

בצק:

250 גרם קמח מלא 70%
40 גרם סוכר
85 גרם חלב צמחי
1.5 גרם מלח
7 גרם שמרים יבשים
40 גרם רסק תפוחים
45 גרם שמן קוקוס

לשים בבלנדר עם וו לישה לשבע דקות לפחות, הבצק צריך להיות מעט רטוב ודביק. אם יבש מידי להוסיף עוד טיפה חלב בזהירות.
נותנים לתפוח במקום חמים עד להכפלת הנפח, לוקח לפחות שעה.

מלית:

100 גרם שוקולד מריר 60% ומעלה
5 כפות חלב סויה
להמיס ביחד במיקרו למשך דקה (לא יותר שלא יישרף השוקולד).

לשים שוב ללישה קצרה על משטח מקומח, ומרדדים לעובי של חצי סנטימטר. מורחים את המלית, ומשאירים שוליים של סנטימטר ללא מלית שיהיה נוח לגלגל. מגלגלים לגלילה, וחותכים עיגולים בעובי של שניים שלושה סנטימטרים. מסדרים אותם בתבנית כשהחלק עם המילוי פונה למעלה. נותנים לעוגה לתפוח שוב כעשר חמש עשרה דקות. מכניסים לתנור שחומם מראש ל180 מעלות ל20-25 דקות עד שמשחים. מייד כשהעוגה יוצאת משקים בסירופ חמים של חלב צמחי וסוכר ביחס זהה (צריך בערך רבע כוס חלב ורבע כוס סוכר) שבושלו יחד עד שהסוכר נמס.

קעריות קדאיף עם קרם קוקוס וסלט פירות

קדאיף

200 גרם אטריות קדאיף
כף אבקת סוכר
40 גרם שמן קוקוס במצב נוזלי.

מפרידים בעדינות את אטריות הקדאיף, מפזרים את אבקת הסוכר ומוזגים לאט את השמן. מעסים אותי כך שהשמן ייספג באופן שווה. מרפדים תבנית שקעים באטריות, בצורה של קערה, ואופים בתנור שחומם מראש ל160 מעלות. אופים כ10-15 דקות עד שמשחים קלות. נזהרים שלא יישרף. נותנים לקדאיף להתקרר ומחלצים אותו בעדינות מהתבנית.

קרם קוקוס

פחית קרם קוקוס 17% שומן לפחות ( מומלץ להשתמש בקרם קוקוס של aroy-d)
שתי כפות קורנפלור
כף אבקת סוכר

מקררים את הפחית – ל24 שעות לפחות במקרר. מוציאים בזהירות, הופכים את הפחית, פותחים אותה ושופכים לקערה את המים (מעולים לבישול), את החלק המוצק מוציאים לקערה אחרת, מוסיפים את הקורנפלור ואבקת הסוכר ומקציפים יחדיו לקרם.

ממלאים את הקעריות בקרם הקוקוס, ומגישים עם סלט פירות.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו