supherb_Fly
Thymoquin_Fly

המגיפה שמעבר לפינה

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
"כיצד לצעוד בשביל האיזון" - סיקור הרצאתו של ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא סוכרת, נטורופת והרבליסט קליני
Laisha_In

הייתי צריכה לקרוא שוב ושוב את הנתונים הבאים כדי להאמין לנתונים שהציג ד"ר מיכאל ויינפאס בהרצאתו על מחלת הסוכרת. על פי הערכות, 10% מהאוכלוסיה בישראל היא סוכרתית. מעל גיל 65 כל אדם שלישי הוא סכרתי (!). עד 2040 צפויים 642 מיליון חולי סוכרת ברחבי העולם. ואם זה לא מספיק…יש מי שסובר כי שליש מהילדים שנולדו בשנת 2000 יפתחו סכרת בשלב זה או אחר של חייהם. וכבר היום, ניתן לראות ילדים שמטפחים סוכרת סוג 2 – מחלה שנחשבת לנחלתם של אנשים מבוגרים.

איך זה קרה לנו? ע"פ ד"ר ויינפאס, המגמה הזו נובעת משילוב של מספר גורמים: אורח חיים יושבני, פרסומות באמצעי התקשורת המעודדת לאכילה קלוקלת, אכילה בהתאם לשעון ולא למידת הרעב. אכילה כחלק מפעילות חברתית. חשיפה למכונות חטיפים ושתיה ממותקת תחת כל עץ רענן (אפילו בבתי החולים) ועוד.

מהם גורמי הסיכון לסוכרת?

כיצד מתבצע האבחון של סכרת?

בעבר נהגו לשתות דגימה של שתן כדי לוודא שטעמה מתוק או להניח אותה בחוץ ולראות האם נמלים נמשכות אל הנוזל הצהבהב. היום מסתפקים במספר בדיקות דם:

  1. מדידת רמת הסוכר לאחר צום של 8 שעות – מעל 126 מ"ג/ד"ל . חשש לסוכרת. 110-115 מ"ג/ד"ל מצב של טרום סוכרת ולפי איגודים אחרים כבר מ 100 מג/דל.
  2. בדיקת המסת סוכר או סיבולת לסוכר – מתבצעת לאחר צום של לילה. הנבדק מקבל נוזל עשיר בגלוקוז. ורמת הסוכר בדמו נמדדת מספר פעמים בטווח של 2-3 לאחר שתיית המשקה. ערך מעל 200 מ"ג/ד"ל משמעו סכרת. ערכים של 140 מעידים על מצב טרום סכרתי.
  3. רמת סוכר בשתן
  4. 4.המוגלובין מסוכרר a1c  – תוצאה מעל 6.5 משמעותה סכרת. הבדיקה נותנת לנו אינדיקציה לגבי רמות הסוכר שלנו בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה ומהווה מדד אמין לסוכרת. אולם אצל אנשים שיש אצלם בעיות בהמוגלובין, ניעזר במדדים אחרים. כל ירידה ב1% מפחיתה סיבוכים מקרו ומיקרו וסקולריים באופן ישיר.

הבעיה היא שאנשים רבים עשויים להסתובב עם המחלה או פוטנציאל למחלה, מבלי להיות מודעים לכך, כיוון שהמחלה הופכת לסימפטומטית, רק מעבר לערכים של 250 מ"ג/ד"ל.

נהוג לסווג את הסכרת למספר סוגים:

  1. סוכרת 1 TYPE – במהלכה תוקפים נוגדנים את הלבלב.
  1. סוכרת 2 TYPE – המאופיינת בהשמנה בטנית, עמידות לאינסולין מאפשר כניסת גלוקוז  לתאים, היפר אינסולמניה וכבד שמייצר סוכר.
  1. LADA – סוכרת שמאפיינת אנשים מבוגרים, רזים, לאחר גיל 35.

וכמובן גם סוכרת הריון.

היקף מותניים

מה היקף המותניים אומר? צילום: PEXELS

 

מה היקף המותניים שלך?

מדידת היקף מותניו של האדם הפכה להיות אחת מהבדיקות החשובות, המלמדת אותנו רבות על מצב בריאותו של האדם. השומן הבטני משקף את השומן התוך בטני – הגורם לדלקתיות ועמידות לאינסולין. וכן מהווה גורם התפתחות מרכזי למחלות  לב, כלי דם ושבץ. השומן מתחת למותן, פחות מעניין אותנו מבחינה רפואית. היקף מותניים תקין : גברים – עד 102 ס"מ. נשים – עד 88 ס"מ.

מחקרים מראים ש 90% מחולי הסוכרת מתמודדים עם השמנה.  לחולי סכרת המתמודדים עם משקל עודף (BMI   מעל 30) קיים 32% יותר סיכוי לשבץ ו-50% למחלות לב.

בשנים האחרונות עבר עולם הסוכרת מהפך. וכיום קיימת הבנה כי גם המוח מהווה חלק מהפתופיסיולוגיה של המחלה, לצד הכליות והמעי. כיום השאיפה היא להתמקד לא רק באיזון רמות הסוכר, אלא גם להפחית משקל, להציל את הכליות ולהקטין את הסיכון לדיאליזה, למנוע תנודות ברמות הסוכר ולהאריך את תוחלת החיים.

בין תסמיני המחלה ניתן למנות: פוליאוריאה (תכיפות ודחיפות במתן שתן), פולידיפסיה (צימאון יתר), ירידה במשקל, טשטוש ראייה, החלמה איטית של פצעים, דלקת חניכיים, כבד שומני, בעיות זיכרון, זיהומים  בעור, פגיעה בכליות, בעיניים וברגליים (בשל פגיעה בכלי דם קטנים) ואף שבץ וארוע מוחי.  גם במצבים של טרום סוכרת נראה תמונה של מחלות לב, פגיעות קוגנטיביות, ופיגמנטציה שחורה כהה באזורים שונים בגוף בהם קיימים קפלים – תופעה המכונה בשם אקנטוזיס ניגריקאנס acanthosis nigricans).

הקשר בין סוכרת למחלות לב

מחלות לב הן סיבה מובילה בעולם למוות (50 מיליון איש נפטרים ממחלות לב מדי שנה). על פי ההערכות חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לתחלואה במחלות לבביות, כי כל המערכת מתמודדת עם טריגרים כדוגמת דלקת, קרישיות יתר ועוד. וחולי סכרת עתידים לצפות 6 שנים פחות בגלל מחלות לב.

לב

איך הסוכרת משפיעה על הלב? צילום: PEXELS

 

הטיפול התרופתי

מגוון התרופות לחולי סוכרת כיום הוא רחב. אבל ההערכה היא שמחצית מחולי הסוכרת כללל א מאוזנים (!)

השחקנים המרכזיים בשוק התרופות:

מטפורמין (גלוקופאז', גלוקומין) – "הקו הראשון" לטיפול בסוכרת משנת 1975. משפרת את "הרגישות" של הכבד והשריר לאינסולין ובכך מפחיתה את פרוק הגליקוגן ויצור הסוכר ע"י הכבד ומגבירה את קליטת הסוכר בשריר. יתרונות נוספים: זולה, לא גורמת להשמנה, מפחיתה מדדים של a1c ב 1.5 נקודות, אינה גורמת להיפו, בעלת השפעה חיובית על ליפידים, מפחיתה ממאירות ואגרסיביות של גידולי סרטן, משפרת תגובה לאפקט של הטיפול האונקולוגי ועוד. קיימת גרסה גם בשחרור מושהה.

חיסרון: גורמת לשלשולים. חסר בויטמין בי 12 ולכן חשוב ליטול תוסף תזונה להשלמה.

מדידת סוכר באצבע, אפשר להוריד רת רמות הסוכרת בדם באמצעות תזונה נכונה לסוכרת

צילום: SHUTTERSTOCK

 

תרופות מבוססות אינקרטינים – תרופות המעכבות פירוק של הורמונים כדוגמת GLP1 –המופרש מתאי המעי .

glucagon-like peptide-1) GLP-1) הוא חלבון המווסת את רמת הגלוקוז בדם ואת תחושת השובע. הוא מופרש מתאים אנדוקריניים במעי וגורם לשחרור אינסולין מתאי ביתא של הלבלב, בעקבות אכילה או שתייה של גלוקוז, אך לא בתגובה לגלוקוז הניתן דרך הווריד. GLP-1 מדכא את התיאבון וגורם להורדת רמת הסוכר בדם בחולי סוכרת (גם בחולי סוכרת התלויה באינסולין וגם בחולי סוכרת שאינה תלויית אינסולין), ומכאן הפוטנציאל שלו בטיפול במחלת הסוכרת. הוא נמצא כמפחית תחלואה במחלות לב ותמותה לבבית, גורם לבחילות ולמזון בקיבה לצאת באיטיות, מפחית תיאבון, אינו גורם להיפו ועוד.  הבעיה היא שהוא מתפרק מהר על ידי האנזים 4DPP.לכן משתמשים בחומרים שמעכבים את פעילות האנזים הזה.

ישנם מהתרופות מבוססות על  ההורמון  GLP1 ניתנות בהזרקה  חד יומית או חד שבועית.

פרוביוטיקה – 420 B

בגופנו יש מעל ל 10,000 טובים, במשקל שווה ערך ל כ-30 ק"ג. יותר ממשקל המוח. על כל תא אנושי יש 10 תאים של חיידקים. ולמספר הזה יש משמעות מכרעת לבריאות, כיוון שהחיידקים הללו מייצרים אנזימים שמפרקים פחמימות. קיים זן חדש של פרוביוטיקה B420 המכילה חיידק המשתתף בתהליכי בקרת השומן ומדכא את מרכז הרעב (גרם להפחתה של 300 קלוריות מצריכת הקלוריות היומית בצריכה לאורך תקופה של 3-4 חודשים) מסייע להפחתה במשקל ולירידה בהיקף המותניים (ירידה של 1.3

ס"מ ), גורם להפרשה של ההורמון GLP-1, אנטי דלקתי ועוד.

SGLT21 – תרופות השייכות לקבוצה זו גורמות לשיתון סוכר. התרופות פועלות בכליה וגורמות לעלייה בהפרשת הגלוקוז בשתן. התוצאה היא ירידה מהירה במשקל, בלחץ הדם וברמות הסוכר.

אינסולין ארוך טווח – אחת הבעיות של חולי סוכרת היא הוריאביליות או הקפיצות ברמת הסוכר. המטרה של התרופות כיום היא לנסות ולהימנע מתנודות ברמת הסוכר בדם. אחד מהפתרונות הוא תרופות מסוג  ULTRA LONG INSULIN  – המהווות שכלול של לנטוס. הן מאפשרות גמישות בזמן הטיפול כיוון שיש להן פעילות ממושכת הנעה בין 24 ל-42 שעות. במקום להזריק את החומר בשעה 12 בלילה, ניתן להזריק אותה בין 6 ל 12 בלילה. והיא מתאימה הן לסוכרת TYPE1  והן לסוכרת TYPE2. לדוגמא: תרופה בשם טרגלודק המאפשרת גמישות של 40 שעות ופחות וריאביליות ואחרות.

תרופה נוספת שצפוייה להגיע ארצה בקרוב היא סמגלוטייד – תרופה חדשה ומהפכנית, המאפשרת ירידה של 6.4 ק"ג בזמן קצר, כיוון שמדכאת תיאבון, מפחיתה מדדים של a1c מסייעת במניעת ארועים מוחיים ודורשת נטילה חד שבועית.  מדובר גם ב  GLP1.

תזונה – הטיפול הבסיסי בסוכרת

בהשוואה למחלות אחרות, חולי סוכרת הם ברי מזל. כיוון שיש להם אפשרות להשפיע על המחלה והבריאות שלהם. כיום בעידן המודרני, אנשים צורכים בממוצע 30 כפיות סוכר ביום. לעומת 22 כפיות בשנה בתקופת האבן. 25% מהישראלים שותים משקאות ממותקים.  והמזון המתועש מכיל את השילוש המקודש של סוכר-מלח-שומן. במזונות שונים הסוכר מוסווה ואנו צורכים אותו מבלי להיות מודעים לכך – ברטבים, לחם, טחינה גולמית וכד'. וכדי לבלבל את האוייב, הוא מופיע על תויות המוצר תחת שמות שונים: סוכר, גלוקוזה, סירופ סוכר, עמילן תירס, חיטה מלאה, אורז . כאשר את הסכנה העיקרית  מהווה הפרוקטוז – סוכר פירות מקנה תירס, שנספג מהר בדם ללא אינסולין, וגורם לכבד שומני, לליפוגנזיס (ייצור שומנים וטריגליצרידים וכבד שומני).

טיפ: חפשו את מיקום הסוכר בתווית הסימון התזונתי. סדר המרכיבים מפורט בהתאם לכמותם במוצר. מומלץ להימנע ממוצרים שמכילים סוכר באחד מ 3-5 המרכיבים הראשונים.

אז מה צריך לאכול? כיום קיימות גישות שונות – דיאטת דלת פחמימות, תזונה צמחונית/טבעונית, דיאטת DASH  ועוד. ארגון הסוכרת האמריקאי ממליץ לכל אדם לבחור בתזונה שיוכל להתמיד בה. כאשר הדגש הוא על צריכת חלבונים, שומנים ודגנים בעלי אינדקס גליקמי נמוך כדוגמת גריסי פנינה למשל, בהשוואה לחיטה. בהקשר זה הזכיר ד"ר ויינפאס את הדיאטה דלת הפחמימות של ד"ר ברנשטיין (עד 30 גרם ליום), נטולת סוכר, פירות, ירקות עמילניים ועוד.

מאידך, יש מי שממליץ לא להתנזר לחלוטין מפירות ולהעדיף פירות יער, פטל, אסאי, תות שדה, רימון, דובדבן, שזיפים ועוד.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מסייעת לפתוח תעלות בשרירים ולהכניס סוכר. ההמלצה היא על 150 דקות בשבוע. כולל אימון משקולות.

צמחי מרפא

כלי הריפוי העתיק ביותר עלי אדמות. ניתן למצוא צמחים בוריאציות שונות כדוגמת חליטות, טינקטורות, כמוסות ועוד.

צמחים פופולאריים לטיפול בסוכרת: ג'ימנמה (במתכונת של טיפטוף על הלשון, מפחית את הצורך במתוק), קינמון, זנגוויל, ג'ינסנג על סוגיו השונים (קוריאני, סיבירי, אמריקאי), מלון מר (שמוצאו מהודו), חילבה, כורכום, תה ירוק, גדילן מצוי, עלי זית, פטריית ריישי, שום, לענה ועוד.  מומלץ ליטול תוספי תזונה בהמלצת המטפל ולא ללא בקרה, כדי לא לגרום לירידה לא מבוקרת ברמות הסוכר.

תוספי תזונה

ניתן להיעזר במגנזיום (מינרל חיוני לסכרתיים כיוון שהאינסולין זקוק למגנזיום), כרומיום, חומצת ALA, קוורצטין, ויטמיני B ובמיוחד 12 B.

כל מקרה לגופו לפי טיב התזונה, בדיקות הדם והתרופות שאדם נוטל.

איך לטפל בסוכרת בצורה יעילה?

לסיכום, הגישה בטיפול בסוכרת צריכה להתמקד בנושאים הבאים:

הבריאות היא בידיים שלכם. מה תבחרו לעשות?

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו