Thymoquin_Fly
supherb_Fly

הישראלי היחיד בצלחת הפירות היבשים

מאת: שולחן תמר
זמן קריאה: 2 דקות
מרבית הפירות היבשים הנמכרים כיום ברשתות השיווק ובחנויות השונות, איתם אנו מציינים את חג האילנות למעשה כלל לא גדלים בישראל. מלבד התמר, שיש לו סיפור מיוחד

צילום: 123RF

Laisha_In

ט"ו בשבט הוא חג ישראלי המקדש את האדמה ופירותיה, ואכילת הפירות היבשים הינו שריד למנהג יהודי התפוצות לאכול מפירותיה של ארץ ישראל. אך מרבית הפירות היבשים הנמכרים כיום ברשתות השיווק ובחנויות השונות, איתם אנו מציינים את חג האילנות למעשה כלל לא גדלים בישראל. רובם מיובאים מטורקיה (וחלקם מהמזרח או דרום אמריקה),  מלבד התמר הגדל ומטופל באופן מלא בארץ ישראל וכלל תוצרתו גודלת בה. על כן, זוהי הזדמנות טובה לפנות לו את הבמה.

בארץ, מספר מגדלי התמרים עומד על כ-300 מגדלים הפרושים מקיבוץ אילות שבדרום ועד מושב גמלא שבצפון ומגדלים כתשעה זני תמרים (מג'הול, דקל נור, חלוואי, אמרי, זהידי, דרי, חדראווי, ברהי וחיאני). מתוך תשעת הזנים הללו, האהובים על הצרכן הישראלי הם: מג'הול, אמרי, דקל נור, חיאני (תמר לח) והברהי (תמר צהוב).  היקף ייצור התמרים בארץ נכון ל-2017 עומד על כ-35,000 טון בשנה בעוד היקף התמרים בשוק המקומי הנו 15,000 טון. ייחוד נוסף של התמר הוא שאינו עובר שום תהליכים המשנים את תצורתו, זאת, בניגוד למרבית הפירות היבשים המיובאים שעוברים תהליכים תעשייתיים.

הפרי שניצח את החרם האירופי

זאת ועוד, איכותו הגבוהה של התמר הישראלי יצרה לו דרישה גבוהה בשווקים בחו"ל וכ-60 אחוזים מהתוצרת מיוצאת לכל העולם, כאשר המדינות הבולטות הן אנגליה, צרפת, רוסיה, ארה"ב וטורקיה. במיוחד מעניין לגלות כי התמר הישראלי הוא הפרי שניצח את החרם האירופי לאחר שהצרכנים לא הסתפקו בחלופות מארצות אחרות וכך נדחה החרם ואף עלה הביקוש.

לתמר יתרונות בריאותיים רבים ומשמעותיים. בבדיקות מעבדה שנערכו לאחרונה על-ידי מגדלי התמרים בישראל, נמצא כי כל תשעת זני התמר הגדלים בארץ, מהווים מקור למינרלים כגון: סידן, זרחן ברזל ואבץ והם עשירים במיוחד באשלגן ובמגנזיום החשובים לבריאות הלב. התמרים מהווים גם מקור לוויטמינים מקבוצה B, למגוון נוגדי חמצון (פוליפנולים) והם עשירים במיוחד בסיבים תזונתיים, החשובים לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולתחושת שובע. לאחרונה אף נמצא שלתמר יש פוטנציאל להגן על המעי הגס מפני תהליכים סרטניים.

מה אומרים החוקרים?

במחקרים שערכו פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה ומרכז רפואי רמב"ם של הטכניון וד"ר חמוטל בורוכוב-נאורי ממו"פ ערבה דרומית ועמיתיהם, נמצא כי הפוליפנולים העיקריים בתשעת זני התמר הישראלי הם חומצות פנוליות (כגון חומצה פרולית, חומצה כלורוגנית וחומצה קפאית) ופלבונולים (כגון קמפפרולוקוורצטין). למרכיבים הללו מיוחסות השפעות נוגדות חמצון כמו הפחתת חמצון ה-LDL ("הכולסטרול הרע") והשפעות נוגדות דלקות. בחלק מזני התמר נמצאה אף חומצה סליצילית, (קרובת משפחה של האספירין).

לשם שמירה על התמרים לאורך זמן ולשימוש שוטף, מומלץ לאחסנם במקרר. שמירת תמרים לאורך זמן על מדף או שולחן ללא קירור יגרום להתייבשותם. מומלץ לשמור את התמרים בכלי אטום, כדי למנוע התייבשות והתקשות של הפרי במהלך הקירור. לאחסון ממושך של יותר מחודש, מומלץ לאחסנם במקפיא. ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר, הפרי נשמר באיכות טובה, לאורך זמן רב יותר. האחסון במקפיא ישמר את מרקם התמר הטבעי, וימנע את התייבשותו ואת אובדן הטעמים הייחודיים שיש לכל זן וזן.

התמר, מבין כל הפירות המיובשים הוא היחיד הגדל ומטופל באופן מלא בארץ ישראל וכלל תוצרתו גודלת בה

צילום: 123RF

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו