PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

היבטים תזונתיים בדיאטה ללא גלוטן

מאת: נעמה שיראזי, דיאטנית חברת עמותת הדיאטנים בישראל - עמותת עתיד
זמן קריאה: 3 דקות
לא מזמן ציינו ברחבי העולם את יום המודעות לצליאק. המחלה סייעה להעלות את המודעות לתזונה נטולת גלוטן, אך מה המשמעות התזונתית של התנתקות מגלוטן?
PassoverFocus_IN

מחלת הצליאק היא מחלת מעי הנגרמת כתוצאה מתגובה אימונית משנית לחשיפה לגלוטן, באנשים עם נטייה גנטית. גלוטן הוא מבנה חלבוני הנמצא בעיקר בחיטה, בשעורה ובשיפון.

שכיחות המחלה עומדת על כ-1% מהאוכלוסייה הכללית, אך מעריכים כי ישנם אנשים רבים לא מאובחנים, כיוון שהמחלה יכולה להיות מלווה בסימפטומים, שאינם טיפוסיים או ללא סימפטומים כלל.

לסימפטומים מגוון רחב של מופעים, סימפטומים טיפוסיים, הכוללים תופעות גסטרואנטרליות מסוג שלשול, כאבי בטן, נפיחויות וכדומה, או תגובות המתאימות לתת ספיגה כמו חוסר בברזל ואי עליה במשקל. ישנם גם סימפטומים לא טיפוסיים, הנדמים כלא משויכים עקב מופע מינימלי או זמני, ולכן לעיתים אינם מיוחסים למחלה. מלבד אלו, רוב החולים יפתחו נוגדנים בדם ונזק בדרגה משתנה ברקמה הפנימית של המעי הדק.יהיו חולי צליאק שלא יפתחו נוגדנים והאבחנה תהייה רק בלקיחת ביופסיה בבדיקת גסטרוסקופיה.

הטיפול היחיד כיום לצליאק הוא הקפדה הדוקה של דיאטה ללא גלוטן (לל"ג) למשך כל החיים. היענות מוחלטת לדיאטה תאפשר רמיסיה של הסימפטומים ומניעת סיבוכים עתידיים. לדיאטה לל"ג יש חשיבות מכרעת בבריאות המטופל, אולם יש בה גם סיכונים תזונתיים, בשל כך חשוב לנהל תפריט מאוזן על מנת להימנע מחוסר תזונתי.

 

רגישות לגלוטן

מה הבעיה עם קמח ללא גלוטן ותחליפים? (123RF)

 

איך בונים תפריט ללא גלוטן בצורה חכמה?

בתפריט מאוזן יש לתת את הדעת על רכיבי התזונה הבאים:

דיאטה ללא גלוטן מאופיינת בצריכת פחמימות פחות מורכבות ביחס לדיאטה רגילה. בנוסף, גלוטן מעכב הידרוליזה (פירוק) של עמילן במעי הדק, ולכן הוצאתו מהתפריט מזרזת את פירוק הפחמימות בזמן העיכול, דבר הגורם לספיגת סוכר מהירה יותר. זו אחת הסיבות בגינן מוצרים לל"ג מאופיינים בתגובה גליקמית גבוהה יותר.

מוצרים לל"ג במיוחד לחמים, פסטות ומוצרי מאפה מכילים יותר שומן ממקבליהם עם הגלוטן ולעיתים אף כמות כפולה של שומן רווי. כלל הילדים נוטים לצרוך יותר מדיי שומן רווי, ולכן ילדים עם צליאק המקפידים על דיאטה לל"ג, אשר עתירה יותר בשומנים על כל סוגיהם ובשומן רווי בפרט, יצרכו כמות גבוהה רבה יותר מהמומלץ לצריכת שומן רווי.

קמח ללא גלוטן בדרך כלל מכיל מעט מאוד סיבים, ולכן דיאטה לל"ג מספקת פחות סיבים מדיאטה רגילה. על פי מחקרים ילדים לא צורכים מספיק סיבים וילדים צליאקיים נמצאים בגירעון עמוק יותר בצריכת הסיבים שלהם. מחסור זה עלול לקדם השמנה, סוכרת ומחלות לב.

חולי צליאק לפני אבחון מפתחים חוסר תזונתי עקב תת ספיגה המתפתחת בעקבות דלקת כרונית במעי. החוסר הנפוץ הוא: ברזל, ויטמינים מסיסי שומן (E,A,D,K), B12, חומצה פולית, נחושת ואבץ. חוסר זה עלול לגרום לתופעות לווי.

בעת המעבר לדיאטה לל"ג, החוסר עלול להחמיר עקב ירידה במגוון המזונות, ושימוש במוצרים לל"ג, המכילים כמויות נמוכות של ויטמין D E B12 ברזל, פולת, מגנזיום זרחן.

כלל הילדים נמצאים בסיכון לחוסר של ברזל, ויטמין D וסידן, מצב זה מחמיר בדיאטה ללא גלוטן.

 

איך עוברים לתזונה ללא גלוטן?

 

מתכון קינואה

קינואה – פתרון בריא ללא גלוטן (123RF)

 

המלצות לשיפור ואיזון דיאטה ללא גלוטן:

 

לסיכום, יש חשיבות לאבחון מוקדם, טיפול בחוסר תזונתי והתאמת דיאטה ללא גלוטן על ידי דיאטן מוסמך. הוצאת הגלוטן מהתפריט איננה מספיקה, ויש צורך בראייה כוללת על כל רכיבי המזון בתפריט.

 

הכתבה באדיבות נעמה שיראזי, דיאטנית, חברת עמותת הדיאטנים בישראל – עמותת עתיד.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו