supherb_Fly
Thymoquin_Fly

האם הפלאפון והדאודורנט שלנו גורמים לנו לאלצהיימר?

סיפור על אישה שסבלה מאלצהיימר בגיל צעיר והצליחה לשפר את מצבה באופן לא קונבנציונלי. סיקור הרצאה מכנס מוח בריא
supherb_IN

הגברת גל וויס עלתה על הבמה בכנס עטופה בכיסוי מיוחד המגן עליה מפני קרינה. אחרי שבקשה מהקהל לכבות את הטלפונים הסלולריים היא פרשה בפנינו את סיפור חייה יוצא הדופן. גל חוותה התדרדרות קוגניטיבית בגיל צעיר מאד ליתר דיוק בשנות הארבעים לחייה. אז היא הייתה בשיא הקריירה שלה, בחורה מחוננת עם יכולות קוגניטיביות גבוהות שניחנה גם באוריינטציה טובה.

גל הכירה היטב את מחלת האלצהיימר מאחר וסבתה חיה אתה שנים רבות. משהחלה לזהות אצלה את התסמינים היא נגשה להיבדק אצל נוירולוג. המסר שהוא העביר לה היה מייאש מאד: תדעי לך שאין מה לעשות הוא אמר ועם מסר זה היא העבירה את שנות הארבעים לחייה. גל חוותה התדרדרות קוגניטיבית איומה היא שכחה מילים והתבלבלה ביניהן. לפני המחלה היה לה אוצר מילים עצום מאחר ועסקה בכתיבה. היא מציינת שגם טעתה בחישובים פשוטים, התקשתה במתן עודף, חישוב אחוזים, וטעתה בדוחו"ת למע"מ ומס ההכנסה מה שגרם לה להפסדים כספיים.

 

לאבד את הזיכרון, לאבד את הכל

גל מתארת מצב בו התפקוד הבסיסי שלה נפגע בצורה משמעותית. היא הייתה איטית מאד, לא הצליחה לעמוד בזמנים, התקשתה בתכנון עתידי וחוותה תסכול גדול וחוסר יכולת להכיל. היא אבדה חפצים, מפתחות, משקפים, חוותה בלבול, ערפול מוחי ו"תחושת טמטום" כפי שהיא מגדירה את זה וזה גרם לה להסתגר ולהתחבא בביתה. המוח כפי שהיא מתארת היה כאילו ריק, היא התקשתה לזכור תאריכים ושמות, כולל את שמה של אחותה הקטנה.

ידע מקצועי רב פשוט נעלם מזיכרונה ועבודתה הפכה לקשה ומאד מסובכת. ללא למידה, ללא זיכרון, היא נאלצה להפסיק לקרוא ובשנת 2011 הקריירה שלה נהרסה כליל. לפני התפרצות המחלה גל עסקה במחקר, ייעוץ וכתיבה. בשלב זה של חייה הדיכאון והרחמים העצמיים השתלטו עליה.

כאשר החליטה לצאת למאבק על מנת להשתקם היא חזרה לפעילות גופנית וליצירה על מנת לשקם את חייה.

בסוף 2013 נזכרה באלומיניום המסתתר בדיאודורנטים ועל הסכנה הבריאותית שהוא מהווה. חיפוש בגוגל של הערך אלומיניום גילה לה כי הוא קיים באין ספור מוצרי איפור וטיפוח, תמרוקים שונים ואפילו במי השתייה.

מה הקשר בין אלומיניום לאלצהיימר?

גל החליטה לחקור את הקשר בין אלומיניום ואלצהיימר וקראה על סתימות האמלגם בשיניים ועל תהליך הכילציה – ספיחת מתכות וסילוקן מהגוף.

במסגרת המסע הזה היא קראה ואף תרגמה את ספרו של טום וורן אשר נרפא לחלוטין מאלצהיימר בו לקה בגיל 50  ע"י הוצאת סתימות האמלגם שבשיניו.  הוא דבר בספרו על רגישות לכימיקלים.

גל נזכרה באירוע נוסף שקרה כשהייתה אצל הוריה. היא נכנסה לשירותים אחרי שמישהו ריסס שם מטהר אוויר. שאיפת התרסיס הזה גרמה לה לתופעות קיצוניות ביותר. היא חשה כאב ראש נוראי וסבלה מסוג של הרעלה עם תסמינים קיצוניים: שיעול דמי, פריחות בעור והרגשה רעה במשך 3 שבועות.

אחרי שהתאוששה מזה היא שמה לב שהיא מפתחת בהדרגה רגישויות לכל מיני חומרים: דבקים, צבעים, אפוקסי, חומרי ניקוי, אבקות כביסה, תמרוקים, שמפו, סבון, עשן סיגריות, זיהום אויר ממכוניות ועוד.

גל נאלצה להסתובב עם מסכה נגד גזים וחוותה תופעות גופניות קשות ביותר. השיניים שלה התפוררו, היא ירדה 20 קילו בחודשיים ומערכות גופה השונות החלו לקרוס. הרופאים לא הצליחו להבין מה קורה לה אבל חיפוש נוסף בגוגל גילה לה שיש אנשים שרגישים לציוויליזציה וכנראה שהיא אחד מהם. אנשים אלו נאלצים לחיות הרחק מהסביבה האורבנית ביערות, בחופים, בשלג ולא מעט מהם מתאבדים מרוב סבל וייאוש.

בשלב זה היא עברה לגור בחורשה ליד ראש הנקרה והכאב הלך ופחת בהדרגה. אח"כ גילתה שהיא רגישה לקרינה ומד קרינה שנשאה עמה הראה בבירור כי כאשר הקרינה הייתה חזקה היא סבלה מכאבים. כל ציוד אלחוטי גורם לה לסבל רב לכן בזמן ההרצאה היא בקשה מהקהל לכבות את הטלפונים הסלולריים אשר גורמים לה לכאבים גם זמן אחרי החשיפה.

5 שנים שהתה בבידוד מוחלט, עצמותיה נשברו מעצמן, היא שקלה 33 קילו והייתה מאד ירודה.

 

מרחק מפלאפונים

מרחק מפלאפונים עשה לגל רק טוב. צילום: PEXELS

 

שיקום מדהים ממחלת האלצהיימר

במסגרת ניסיונותיה להבריא את עצמה  החלה לשתות שייקים ומיצי ירקות, לאכול הרבה עלים ירוקים והקפידה לקחת תוסף חלבון. בנוסף היא הקדישה זמן רב לפעילות גופנית ולהתעמלות. ההימנעות מכימיקלים, תזונה בריאה, פעילות גופנית, שינה והמון אהבה סייעו לשקם בהדרגה את הגוף וגם התפקוד הקוגניטיבי שלה הלך והשתקם בהדרגה. גל הביאה עמה מסר ברור כי יש מה לעשות על מנת להתמודד עם מחלת האלצהיימר וניתן לטפל ולשפר את התפקוד הקוגניטיבי. אמנם זה מצריך השקעת משאבים רבים אבל יש בהחלט תמורה.

גל וייס הפנתה לקבוצה בפייסבוק הנקראת "אלצהיימר ובעיות זיכרון"

ואל הבלוג שלה  dementia-hope.blogspot.com

שם ניתן לקבל מידע עדכני ותמיכה למי שסובל ממצב נדיר זה של רגישות יתר.

שינוי באורח החיים שעושה טוב למוח

השינוי באורח החיים והפרישה מהציביליזציה בגלל הרגישות הגבוהה לכל מה שקיים בסביבת החיים המודרנית לא פשוט וזהו אורח חיים קשה ומוקפד שצריך לתחזק כל החיים.

גל מספרת כי היא צורכת מזון אורגני בלבד, אין לה רשת אלחוטית בבית או מחשב נייד והיא משתמשת במחשב נייח בלבד. למרות שזה נראה כמעט בלתי אפשרי היא מתנהלת ללא טלפון אלחוטי ומסתפקת בטלפון הביתי כמו שהיה לכולנו לפני המצאת הסלולרי.

הכתבה באדיבות אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית ayeletoffir@gmail.com; היא מסכמת חלקים מכנס מוח בריא, כנס שנתי של רוטרי ישראל – גישות חדשניות מניעה וטיפול שחל בתל אביב.

הכנס שנערך היה ראשון מסוגו בארץ של מיזם "רוטרי היפר לייף"- מיזם התנדבותי העוסק באיכות, אריכות וערכיות החיים, למיגור האלצהיימר. בכנס לקחו חלק, מרצים מהשורה הראשונה. בכנס הוצעו  מגוון הרצאות פורצות דרך בנושא המוח הבריא, הם חלקו עדכונים ממחקרים חדשניים, והמשתתפים קיבלו כלים מעשיים לשימור המוח, מידע על תזונה מיטיבה לאיכות חיים ועוד.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו