Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

מי ישמור על האיבר הגדול ביותר בגוף שלכם?

מחקרים שנעשו בעשרים השנים האחרונות, כולל מחקרים קליניים בבני אדם, הוכיחו תכונות נוגדות חמצון והשפעות בריאותיות מדהימות אחרות של הגדילן

שמן גדילן, צילום: 123RF

Laisha_In

כמה פעמים חלפתם על פניו בטיולים בשבילי ישראל ולא הקדשתם לו אפילו שבריר שניה של תשומת לב? אבל הצמח המופלא הזה בעל הגוון הסגול והמראה הקוצני, שנזכר עוד בתקופת התנ"ך – הוא אחד מהמתנות הגדולות של אמא אדמה, במיוחד לכבד שלכם. גדילן – נעים להכיר.

היוונים היו הראשונים להכיר בסגולותיו הבריאותיות ובספרות ההרבליסטית הקדומה והמודרנית הוא תופס מקום של כבוד. ברפואה המסורתית נעשה בו שימוש למעלה מ-2000 שנה להגברת התיאבון, איזון לחץ דם ובעיות בכליות, טיהור הגוף מרעלים וכן למניעת מחלות כבד ומעיים.

הכבד הוא אחד מהאיברים הפנימיים הגדולים בגופנו. הוא עובד קשה באופן קבוע כדי להגן עלינו ופועל כמו פילטר לסילוק חלקים רעילים, המצטברים בגופנו עקב השפעות סביבתיות ותפקודי היומיום. הדם המתנקז לכבד עובר עיבוד בשני ערוצים: האחד – חומרי מזון שנספגו במעי עוברים טרנספורמציה ע"י הכבד שמעביר את הדם העשיר ברכיבים חיוניים ומזינים אל מחזור הדם הכללי.  בהיבט השני – אחראי לסילוק חיידקים וחלקיקים זרים שנספגו במעי ויש צורך לסלקם מהגוף.

בנוסף, אחראי הכבד על ייצור מחצית מכמות הכולסטרול בגוף (המחצית השנייה מקורה במזון שאנו צורכים) ממנו מייצר הגוף מיצי מרה המאוכסנים בכיס המרה ומשמשים לעיכול שומנים וספיגתם ולסילוק חומרי פסולת מהגוף, כדוגמת תאי דם אדומים שנהרסו ועודף כולסטרול.

לאור תפקידיו החשובים, אין ספק כי קיימת חשיבות ותועלת בשמירה על תפקוד תקין של איבר זה. צמח הגדילן בהחלט יכול לסייע לנו רבות בהגנה על הכבד, שיפור תפקודיו ותיקון נזקי עבר, כיוון שנחשב לייחודי ביכולתו להגן על הכבד ואין תרופה בעולם הפרמצבטיקה שמסוגלת לפעול באופן דומה לו.

סילימרין – מרכיב הפלא

המרכיב הפעיל בצמח וזה האחראי לפעילותו המגנה על הכבד הוא הסילימרין. רכיב זה מכיל למעשה קבוצה של מרכיבים הנקראים בשם פלאבונו-ליגנאנים (FLAVONOLIGANS ) המסייעים בתיקון תאי כבד שנפגעו ע"י אלכוהול ורכיבים רעילים אחרים. הודות ליכולתו לחולל שינוי בשכבה החיצונית של תאי הכבד וכן ע"י עיכוב וקשירה של רעלים לרצפטורים של ממברנות התא, הוא מונע מרכיבים רעילים מסוימים מלחדור לתאי הכבד.

סילימרין נמצא גם כמעודד גדילה של תאי כבד. הוא עשוי להפחית דלקת ונחשב כמסייע לטיפול במחלות כבד בקרב אלכוהוליסטים, הפטיטיס כרוני ואקוטי, צהבת ועוד. במחקרים על בע"ח נמצא כמפחית פגיעה בכבד ואפילו עשוי להחזיר את המצב לקדמותו במקרה של נזקים שנגרמו לכבד עקב שימוש בתרופות מסוימות, נטילת אנטיביוטיקה, מתכות רעילות, זיהום אוויר ורעלים סביבתיים.

גדילן מכיל באופן טבעי כ-70-80% סילימרין וחומרים נוספים (כדוגמת SILIDIANIN  ו – SILICRISTIN ) הפועלים עמו בהרמוניה.

כמו כן הוא נחשב לאנטי פיברוטי שמשמעו שהוא מונע הצטלקות של רקמות. ואף נמצא כעשוי לעכב גדילה של תאי סרטן במבחנות, בסרטן מסוג פרוסטטה, שד  ואחרים.

בספרות המדעית מוזכרת פעילותו המיטיבה של הגדילן גם בהקשרים נוספים:

סיוע לסוכרת – מחקרים רפואיים מציעים ששימוש בגדילן בשילוב עם טיפול מסורתי, עשוי לסייע להקלה על מצבם של חולי סוכרת ולהביא להפחתה ברמות הסוכר ושיפור ערכי הכולסטרול בחולי סוכרת מסוג 2. בנוסף נמצא, כי הצמח עשוי לשפר את תנגודת הגוף לאינסולין.

נוגד חמצון – יש המשווים את עוצמתו לזו של ויטמין ב וויטמין E, כיוון שמסייע לנטרל את השפעתם ההרסנית של הרדיקלים החופשיים על תאי הגוף, ולהאט את תהליך ההזדקנות. הוא מכיל כמויות גבוהות של תמציות ליפופיליות (extracts lipophilic ) – תרכובת שיש לה תכונה להתחבר לשומנים, שמקורה בזרעים של הצמח, הפועלים כביופלבנואידים המשפרים את פעילות מערכת החיסון ומפחיתים סטרס חמצוני.

הדרך הטובה ליהנות מיתרונות הגדילן

יש מי שאוהב ללקט את זרעי הגדילן בשדה ולאכול אותם כמות שהם או להכין תבשילים מהגבעולים ועלי הצמח. ניתן ליהנות מיתרונות הזרעים והעלים של הצמח גם במתכונת של כמוסות, אבקה טינקטורה ותמצית תה. אולם חברת "עולם של טבע" מציעה לנו את הצמח במתכונת נוספת ייחודית – G-tox: שמן איכותי בכבישה קרה, המופק מהזרעים.

שמן הגדילן G-tox מכיל את כל החומרים הפעילים בצורה מאוזנת ובזמינות ביולוגית גבוהה ביותר (סילימרין אינו מסיס במים אלא בשמן).כמו כן, העובדה כי לא נעשה בו שימוש בשילוב עם תמציות אלכוהוליות, מהווה יתרון נוסף לסוכרתיים.

בנוסף לרכיבים שצוינו מכיל שמן הגדילן רכיבים טבעיים נוספים כגון מגנזיום, סידן, חומצות שומן חיוניות אומגה 3, 6 ו-9, פוספטדיל כולין (לציטין)\פוספטדיל אינוזיטול (ויטמינים מקבוצת B שמונעים הצטברות שומנים בכבד), נגזרות של ויטמין E (טוקפרולים+טוקוטריאנולים) שנחשב לנוגד חמצון רב עוצמה וריכוז גבוה של פיטוסטרולים (מעכבים ספיחה של כולסטרול מהמעיים ומסייעים בהפחתת LDL) – כל הרכיבים הללו יוצרים השפעה סינרגיסטית שמיטיבה עם הכבד ומסייעת באיזון רמות הכולסטרול בדם.

ניתן לשלב את שמן הגדילן G-tox בתכניות ניקוי והפחתת משקל. כך למשל מומלץ לשלב אותו בשייקים וסלטים בשילוב עם ירקות עליים.

ניתן להשיג את מוצרי החברה בחנויות הטבע המובחרות או לרכוש אותם ישירות דרך אתר החברה.

הכתבה באדיבות 'עולם של טבע'

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו