Laisha_Fly
supherb_Fly

בקצה המזלג: על השמנה וטכניקות רפלקסולוגיה להרזיה

מאת: - נועה פרומן לתזונה והדרכה לאורח חיים בריא
אין זה סוד, שארגון הבריאות העולמי הגדיר את תופעת ההשמנה כמגיפה של המאה ה-21;  בעידן בו תרבות השפע מקפיצה את המשקל, קבלו עוד טכניקה מסייעת לצד הליך הרזיה מסודר: רפלקסולוגיה

צילום: PEXELS

PassoverFocus_IN

תופעת ההשמנה, בעידן השפע בו אנו חיים, מצויה בעליה מתמדת ברחבי העולם. תופעה זו אף הגיעה לממדי מגיפה, כך על-פי ארגון הבריאות העולמי, ויש לזה השלכות חמורות על מצבם הבריאותי של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. התחזיות מצביעות על-כך, שהתופעה רק הולכת ומתרחבת, קשה מאוד לעצור אותה והיא פורחת במדינות מתפתחות ובמדינות מפותחות (כן, גם ישראל בסטטיסטיקה)

 

אחד הדברים המאפיינים את חברת השפע הוא צריכת אוכל בכמויות גדולות, הרבה יותר ממה שהגוף באמת צריך. ולא רק, אל גם אכילה לא מסודרת, כמעט בכל הזדמנות, בשעות לא שעות (בניגוד לעבר, בו נקבעו שעות לארוחות בצורה מסודרת והרבה יותר משפחות הקפידו עליהן). ולא רק בתא המשפחתי נפרצו הגבולות, אלא גם ברחוב. כיום, הנגישות לאוכל היא בכל פינת רחוב. האוכל, על שלל סוגיו, נמצא ברחוב – החל מדוכני מזון, פיצוחיות, גלידריות, מאפיות נגישות עם ריחות, צבעים וטעמים מגוונים, וכמובן מסעדות. אם בעבר הרחוק מסעדה נועדה לאירוע מיוחד, היום מסעדות הפכו לדרך חיים, לנקודת מפגש לעבודה וכמובן לבילוי נגיש.

 

להשמין זה קל. איך משנים את הסיטואציה?

כלל אצבע הוא, שככל שהאוכל זמין ונגיש יותר, כך הוא מעובד ומתועש יותר, עשיר בסוכרים ושומנים רווים ועתיר בקלוריות מיותרות. אם תוסיפו לכך את סדר השבתות והחגים היהודים, תגלו שאנו עם שאוהב לאכול והרבה.

 

הסיבות לאכילת יתר, מעבר לגירוי ולשפע סביבנו, הן עמוקות הרבה יותר. מעבר לאורח החיים הלחוץ, העמוס, המרדף סביב השעון, הילדים, העבודה, הבית וחוזר חלילה, מצביעים מחקרים בנושא כי אכילת יתר מושפעת מאוד מצרכים רגשיים לצד צרכים פיזיים.

האתגר בחברה המערבית: לשמור על משקל תקין

 

בתרגום פשוט, אנחנו אוכלים במצבים רגשיים וחברתיים – ללא קשר לרעב: אוכלים כאשר אנחנו עצובים או שמחים, אוכלים כאשר אנחנו לבד או מרגישים בודדים, אוכלים כי משעמם לנו, אוכלים כי אנחנו כועסים או מרגישים לחוצים. כל אחד או אחת והטריגר שלו או שלה.

 

דבר אחד בטוח: התופעה רק גדלה והולכת. נכון, המודעות לכך ולהליכי הרזיה גבוהים. אולם, ללא עשייה אמיתית ועבודה נכונה בליווי מקצועי, ברמה יומיומית, התקדמות אמיתית לא תהיה.

 

הצלחה בדיאטה לאורך זמן

מניסיון, מי שמחליט לעשות שינוי ולחיות בריא יותר ושם לו את זה למטרה ומבין שזה תהליך ארוך עם ירידות ועליות ועבודה יומית, מצליח לעשות שינוי אמיתי בחייו ולאורך זמן. דיאטות לא באמת מצליחות לאורך זמן, כי הן לא כוללות את ההליך החשוב באמת: שינוי באורח חיים ולא רק לתקופה קצרה . אני מאד ממליצה להיעזר בתמיכה של איש מקצוע או קבוצות תמיכה לירידה במשקל, כיוון שהתמודדות עצמית נדונה במרבית המקרים לכישלון.

אחד הכלים שאני נוהגת להשתמש בו עם מטופלות שלי, אותן אני מלווה בהליכי ירידה במשקל ובייעוץ תזונתי אישי המותאם בדיוק להן, הוא טיפול באמצעות טכניקות רפלקסולוגיה. רפלקסולוגיה היא טכניקת טיפול משלים, המסייעת ותומכת, בין השאר, בהליכי ירידה במשקל. היא לא באה במקום שינוי אורח חיים, אלא במקביל וביחד.

 

בריא להכיר – רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה היא תורה סינית עתיקה, העוסקת באבחון וטיפול בבעיות הקשורות בכל חלקי גוף האדם. הייחוד של טיפול באמצעות רפלקסולוגיה הוא בכך, שזוהי השיטה היחידה המטפלת בבעיות באמצעות כף הרגל. על-פי תורת הרפלקסולוגיה, כפות הרגליים שלנו משקפות את כל איברי הגוף ואת מצבם. פירוש המילים: רפלקס = השתקפות , לוגיה = מדע.

 

ישנם  אזורים שונים בכף הרגל, כאשר כל אזור מייצג חלק אחר בגוף האדם. בכל אזור יש מאות נקודות, שלחיצה עליהן בדרך מסוימת תשפיע על אותו איבר מיוצג ברמה הפיזית והנפשית כאחד. פעולה זו מובילה לשחרור אנרגיה חסומה ואשר אינה זורמת כראוי. הרפלקסולוגיה רואה את האדם בצורה הוליסטית, ומכאן שיש להתייחס לאדם ברמה הפיזית והנפשית. כאשר חייתי בסין במשך מספר שנים, גיליתי, שעשרות מיליוני סינים נוהגים ללכת לטיפול רפלקסולוגי אחת לשבוע – זאת כחלק מתפיסת עולם כללית המחייבת תחזוקה תקינה של הגוף.

 

איך רפלקסולוגיה משפיעה על תהליך ירידה במשקל?

"הטיפול הרפלקסולוגי משפר את זרימת הדם ואת הכנסת החמצן המחודש לכל איבר ואיבר – דבר המעודד את ניקוז הרעלים והפסולת בגוף. כך, בפועל, מתאפשר ניקוי גוף יעיל יותר, אשר משפיע על שורה של הליכים בגוף ועל הדרך משפר מאוד את תחושת החיוניות. עבודה ממוקדת ויסודית על מערכת העיכול ואיבריה (דרך כף הרגל), תורמת רבות להליכי ההרזיה. למשל, עבודה ממוקדת על אזור הקיבה, משפרת משמעותית  את פעולת העיכול ומפחיתה את תחושת הרעב. עבודה ממוקדת על המעיים, משפרת את היציאות, מסייעת בהורדת הנפיחות ותורמת ליכולת ספיגת מזון. עבודה ממוקדת על חיזוק פעילות הכבד והטחול (באמצעות כפות הרגליים), מסייעת בניקוי רעלים ותורמת לשיפור רמות סוכר תקינות. כך גם טיפול ממוקד באמצעות רפלקסולוגיה באיזון המערכת ההורמונלית, שמשפיע על רמות אינסולין וגם על בלוטת התריס האחראית על חילוף חומרים. אחד האויבים הגדולים יותר של הליך הרזיה, הוא המתח. טיפול רפלקסולוגי המתמקד במערכת העצבים, מסייע להפחתת רמות הקורטיזול, שעלול להוביל לרצון לפחמימות וכפועל יוצא לתופעת לוואי של סוכר גבוה בדם ולשומן בטני".

 

בביצוע הליך של ירידה במשקל, כמה פעמים בשבוע מומלץ לבצע טיפול מסייע של רפלקסולוגיה?

"המומלץ הוא לבצע סדרת טיפולים רצופים. בהתחלה, בין טיפול אחד לשניים בשבוע – בהתאם למצב הגוף. בהמשך ניתן להפחית לפעם בשבועיים".

צרו קשר עם נועה פרומן



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו