himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

גורמה בקלי קלות

מאת: איילת אופיר, איורוודה והרבליזם קליני
זמן קריאה: 3 דקות
במזון גורמה ישנן "שכבות" של טעמים, הוא לא חייב להיות מסובך או קשה להכנה אך צריך להשתמש בחוכמה בחומרי הגלם העומדים לרשותנו. התבלינים הם אחד הכלים העומדים לרשותנו

צילום: Pixabay

Nadar_IN

סדנת בישול עם ציונה מלמן

ציונה מלמן, שפית מוסמכת ומנחת סדנאות בישול בריא, למדה בן השאר במרכז עץ החיים של ד"ר גבריאל קאזנס באריזונה. ציונה איננה לוקחת את הבריאות כמובן מאליו, לדעתה שינוי תזונתי הוא כמובן חשוב אבל בריאות נוגעת בעצם בכל תחומי החיים. ציונה לימדה אותנו לבשל מנות טבעוניות מחומרי גלם איכותיים ואורגניים, נטולות גלוטן וללא סוכר.

במזון גורמה היא מסבירה יש "שכבות" של טעמים, הוא לא חייב להיות מסובך או קשה להכנה אך צריך להשתמש בחוכמה בחומרי הגלם העומדים לרשותנו. התבלינים הם אחד הכלים העומדים לרשותנו וציונה מצרפת לבאי הסדנה טבלה המסבירה כיצד להתאים תבלינים לסוגי המזונות השונים. מאחר והיא מציבה רף גבוה לעצמה: מטבח טבעוני, ללא גלוטן, המשתמש בחומרי גלם איכותיים ובריאים בלבד היא צריכה להיות יצירתית וחדשנית ולשלב את חומרי הגלם העומדים לרשותה בצורה מתוחכמת.

בתבלינים מהמטבח ההודי צריך להשתמש בעדינות כמו למשל הל, פלפל אנגלי או ציפורן והם כולם בעצם צמחי מרפא עדינים המסייעים לתהליך העיכול, לעומתם בתבלינים של המטבח האיטלקי משתמשים ביד רחבה על מנת לתת טעם וצביון לאוכל.

המתכונים של ציונה גמישים וכל אחד יכול לשנות אותם כיד הדמיון הטובה עליו וטעמו האישי כמובן. היא מעודדת את הקהל לאלתר ולנסות ציפורןלשחק עם התבלינים. כשמנסים ומתנסים מתחברים לאוכל אותו מכינים היא אומרת. התחלנו עם המנה האחרונה כדי שנספיק להכניסה לתנור.

לחם Socca סוצ'ה

ציונה פיתחה את המתכון הזה ממאכל איטלקי הנפוץ בגבול איטליה צרפת. במוצרים נטולי גלוטן משתמשים בד"כ בקמח תירס ובקמח תפוחי אדמה, שניהם קמחים בעלי אינדקס גליקמי גבוה ואינם נחשבים לבריאים במיוחד. ציונה השתמשה במתכון הזה בקמח חומוס הידוע בטעמו הדומיננטי וערבבה אותו עם קמח אורז שהוא בעל אופי נייטרלי יותר. זהו מתכון קל מאד להכנה, טעים מאד ונראה נהדר: 1 כוס קמח חומוס, 1/2 כוס קמח אורז ו- 1/2 כפית מלח. לתוך הקמח מגררים על פומפייה זוקיני או קישוא, מוסיפים מים חמימים, שמן קוקוס, אוריגנו בנדיבות, אפשר גם קורנית ורוזמרין, ניתן לאלתר לפי הטעם האישי של כל אחד. מערבבים הכול, מכסים את הבלילה בבד כותנה ונותנים לה לשבת חצי שעה עד 12 שעות. מוסיפים לבלילה בצל אדום או כרישה, יוצקים לתבנית ששומנה בשמן קוקוס ומשטחים, מפזרים עליה הרבה בצל חתוך דק, פרוסות עגבניות, מלח גס ועשבי תיבול כמו אוריגנו, קורנית, או רוזמרין בשפע. 15 דקות בתנור שחומם מראש ל230 מעלות, התוצאה הסופית מריחה נהדר, נראית כמו פיצה ללא גבינה וטעימה מאד, נראה לי שאפילו הילדים הסרבנים ביותר יאהבו אותה!!! כשהסוצ'ה מתקררת קצת בוזקים עליה מעט שמן זית ומגישים. לדברי ציונה זהו מתכון גמיש מאד ואפשר לשנות ולשחק איתו אבל אולי כדאי בפעם הראשונה להיצמד למתכון המקורי ואח"כ לנסות וריאציות שונות.

קרם מקדמיה חמוץ

שוטפים את האגוזים ושמים בבלנדר עם מיץ לימון ומעט גרידת לימון. ציונה מדגישה שחשוב להקפיד לשים לימון צהוב בשל בלבד ע"מ לקבל את הטעם המיוחל, מעט מלח ומים. צריך להיזהר עם כמות המים ע"מ שהקרם לא יהפוך לחלב מקדמיה, הקרם צריך להיות חלק במרקם של גבינת שמנת.

השימוש באגוזי קשיו נפוץ מאד במטבח הטבעוני אבל הם לא הבחירה הבריאה ביותר מאחר והם מכילים הרבה אומגה 6 ולכן אגוזי מקדמיה מהווים אלטרנטיבה טובה. לשאלה שעלתה מן הקהל באולם עונה ציונה כי הצנוברים שנמכרים בארץ מעופשים ואיננה ממליצה להשתמש בהם. היא ממליצה לא לאכול אגוזי קשיו יותר מפעם בשבוע. במקום טאקוס אפשר להכין פנקייק מהמתכון הזה עם קמח כוסמת, תפוחים ותמרים בבלילה שיעניקו לה מתיקות.

פאי קרם לימון ותותים על מצע כוסמת

ממרח גוואקמולי

הקפידו להשתמש באבוקדו ירוק וטרי, אם יש בו חלקים כהים הורידו אותם כדי שלא יקלקלו את הטעם של כל הממרח. מועכים את האבוקדו, מוסיפים עגבניות, בצל אדום, צ'ילי אדום, עלי כוסברה כולם קצוצים דק ומתבלים במיץ ליים או לימון, כמון, סומק ומלח. הכוסברה מסייעת לסילוק מתכות כבדות מן הגוף לעומתה פטרוזיליה (למי שאיננו אוהב כוסברה ניתן להחליף) הינה צמח משתן. ציונה משתמשת בצ'ילי אדום יבש על מנת להדגיש את הטעמים בדומה לפעולתו של המונוסודיום גלוטמט (MSG), רכיב מאד לא רצוי בתזונה. היא גם ממליצה לטחון זרעי כוסברה במטחנת קפה ע"מ לשמור על הארומה המיוחדת של התבלין הזה.

כל המתכונים של הסדנה נמצאים בפייסבוק של ציונה תחת השם ציונה מלמן בישול בריא בעברית!
היא מזמינה את כל משתתפי הסדנה להירשם באתר שלה לקבלת ניוזלטר כמו גם לבוא ללמוד אצלה בישול בריא.

אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית ayeletoffir@gmail.com

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו