natu_Fly
supherb_Fly

בימים ההם בזמן הזה

מאת: מאת: שני ריף-פרופסורסקי, נטורופתית.
זמן קריאה: 3 דקות
"כשמשנים את ההרגלים, עם הזמן מגלים שאפשר להסתדר יפה מאוד גם בלי הדברים המזיקים שהיינו רגילים אליהם כיום" שני ריף-פרופסורסקי, נטורופתית, משתפת אותנו במתכון לספוגניות בציפוי בריא יותר.
Thymoquin_In

בימים ההם בזמן הזה – להאיר את חג הגבורה והשמן באור חדש

המכבים הצליחו בזכות אמונתם בצדקת הדרך לנצח במאבק שלרוב העם נראה בתחילה אבוד מראש, וזו היתה גבורתם.

ונס פך השמן? כשבאו למקדש ראו שמינית מכמות השמן שחשבו שצריך בשביל להאיר עד שיגיע שמן חדש מהגליל, וראו זה פלא – אותה כמות קטנה הספיקה לכל הזמן הנדרש.

שוב, הם גילו שמה שנחשב בלתי-אפשרי הוא אפשרי אם עושים אותו נכון ואם יש גיבור אחד שמעז לקום ולומר: חברים, בואו לפחות נבדוק את האפשרות. (מי יודע, אולי היה בין החשמונאים אחד עם ראש יהודי של ממציא פטנטים, ששמר את פטנט החסכון באנרגיה בסוד כדי שכולם יחשבו שזה נס. כמו קוסם מוכשר שלא מגלה את הטריקים שלו).


חנוכיה מקמח מלא

 

בקליניקה אנחנו פוגשים לעתים קרובות אנשים שהממסד הרפואי הרים לגביהם ידיים והציע פתרונות שהזיקו יותר מאשר הועילו. אותם אנשים לא מרימים ידיים ומחפשים פתרונות אחרים. כשרואים אולטרסאונד של כיס מרה שקודם היו בו אבנים ועכשיו אין, דלקת שעברה בלי אנטיביוטיקה ובלי סיבוכים, ילד עם הפרעות קשב וריכוז שמצבו משתפר בלי ריטלין, או אנשים שעברו כימותרפיה בלי תופעות לואי (או בכלל החלימו מהסרטן בלעדיה)… לעתים קרובות לא יודעים אם לקרוא למקרים כאלה נס רפואי או אחיזת עיניים. אך אלו הם הניסים הקטנים שכל אדם יכול לחולל לעצמו. אפילו אלהים עוזר רק לאלו שעוזרים לעצמם. (אם לא היה אחד כמו מתתיהו שיגיד "מי לה' אלי" זה לא היה קורה לבד).

אז איך אנחנו יכולים לעזור לעצמנו לחולל נסים כאלה?

הצעד הראשון הוא מנטלי. קודם להגיע למסקנה שיש צורך בשינוי, ואז להחליט שהוא אפשרי. להסתכל מעבר לאופק, מזויות ראיה שאנחנו פחות רגילים אליהן. ואם ניתן דוגמא מעולם התזונה שמתקשר עם נס חנוכה, אזי התובנה המתבקשת לרוב היא שאפשר להסתפק בשמינית מכמות השמן שהתרגלנו לצרוך, בתנאי שמשתמשים בשמנים איכותיים מכבישה קרה. (אמנם השמן האיכותי יותר יקר, אך משתמשים בכמות הרבה יותר קטנה והמחיר מתקזז. אגב, כנ"ל לגבי כל שאר מרכיבי התזונה: גם אם האיכותי יותר יקר, צורכים ממנו פחות, זורקים פחות, משמינים פחות, ובסופו של דבר גם משלמים פחות. על כך – במאמר נפרד).

כן, סופגניות אפויות מקמח מלא הן טעימות וצורכות הרבה פחות שמן – תחשבו לא רק על הקלוריות, אלא גם על כל השמן שנזרק אחרי הטיגון העמוק. לא חבל? (טוב, אפשר לעשות מזה ביו-דיזל…).

מכאן אפשר להתקדם לצעד הבא, והוא לראות איך זה אפשרי. לשחק עם אוכל בריא עד שהוא יוצא טעים לחכו של הטועם. אפשר לאפות במקום לטגן (ביאליק כתב "אמי אפתה לביבה לי"), אפשר לצפות או למלא את הסופגניות האפויות בריבות 100% פרי או ברוטב חרובים.

כמו השמן, גם מלח, סוכר וחומרים בעייתיים אחרים שבתרבות שלנו מאוד רגילים אליהם, בהכנה נכונה אפשר להסתדר גם בלעדיהם או עם שמינית מהכמות שאנחנו רגילים. (במאמרים הבאים – איך להפחית צורך במלח וסוכר).

כשמשנים את ההרגלים, עם הזמן מגלים שאפשר להסתדר יפה מאוד גם בלי הדברים המזיקים שהיינו רגילים אליהם. כיום, למשל, הסופגניות המטוגנות והצבועות כבר ממש לא מושכות אותי. אני נהנית מסופגניות אפויות מקמח מלא, ממולאות בריבה טבעית או מצופות ב"קוקולד" (מתכון בנפרד).

אפשר עדיין לחגוג בחנוכה עם שמן, בצורת שמן לעיסוי מפנק או לנרות. לא חייבים לאכול ממנו יותר ממה שנחוץ לגוף!

סופגניות בריאות (ספוגות באור בריאות ואהבה במקום בשמן)

1 קוביה שמרים טריים
1/2 כוס תחליף-חלב פושר (כגון חלב סויה, אורז או שיבולת-שועל)
1 כוס מים פושרים
כמה טיפות מיץלימון
1/2 כוס סוכר חום דמררה
1/4 כוס סילאן (או סירופ טבעי אחר)
1/2 כוס שמן זית מכבישה קרה (אפשר גם שמן שומשום)
4 כוסות קמח מלא מנופה
1/2 כפית מלח-ים
2 כפות גרגרי לציטין
מעט קליפת לימון מגוררת
כחצי כפית קינמון טחון, אפשר תבלינים נוספים


סופגניות בריאות יותר

 

ממסים את השמרים בחלב, מים וסוכר ומשהים מספר דקות עד לתסיסה. מוסיפים 2 כוסות קמח ובוחשים היטב. מוסיפים את שאר החומרים, ואת 2 כוסות הקמח הנותרות ולשים עד לקבלת בצק דביק ואחיד. מתפיחים כחצי שעה. מעבירים לתבניות סיליקון בגודל הנבחר (מומלץ קטנות) בעזרת ידיים משומנות.
אופים 15-20 דקות בחום בינוני-נמוך 1700 (משך האפיה תלוי בתנור ובגודל). מצפים בקוקולד, ממרח חרובים או ציפוי אחר לבחירתכם, או – אם הסופגניות מספיק גדולות – ממלאים בריבה המכילה 100% פרי. אוכלים כמה שיותר טרי, אחרת הטעם הופך להיות כשל לחמניה.

ממרח חרובים, שניתן להשתמש בו גם כציפוי לסופגניות

1 כף ממרח שקדים טהור (כגון "שקדיה")
1 כף טחינה גולמית
1 כפית מולסה
1 כף דבש (אפשר גם סילאן, סירופ חרובים או לתת-אורז)
3-4 כפות תחליף-חלב
2 כפות אבקת חרובים, מנופה למניעת גושים

מערבבים את כל החומרים יחד לקבלת מרקם חלק. כמות הנוזלים תלויה בסמיכות הרצוייה.

ציפוי "קוקולד" לסופגניות אפויות מקמח מלא

90 גרם שמן קוקוס (בחורף הוא מוצק בטמפרטורת החדר)
60 גרם סוכר קנים, טחון במטחנת קפה
30 גרם אבקת טפיוקה
¼ כפית תמצית וניל טבעית
אפשר להחליף חלק מהסוכר בסוגי המתקה אחרים, אפשר להחליף את הטפיוקה בקורנפלור (אך הוא פחות מזין).

ממסים את שמן הקוקוס בסיר כפול, מוסיפים אליו את הסוכר, הטפיוקה ותמצית הווניל תוך בחישה מתמדת למניעת גושים. ממשיכים לבשל כחצי שעה נוספת על אש קטנה תוך בחישה מדי פעם. יוצקים את הציפוי מעל הסופגניות בעודו חם, אחרת הוא מתקשה. אוכלים את הסופגניות כמה שיותר טריות, מאוחר יותר הן הופכות ללחמניות.

המתכונים מתוך הספר "תזונה בריאה וטעימה", מאת שני ריף-פרופסורסקי.

בתאבון וחג שמח!

 

לאתר של שני ריף-פרופסורסקי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו