Sunrider_Fly
Thymoquin_Fly

איך תזונה נכונה יכולה למנוע דיכאון חורף?

מאת: - נטורופתית ואירידולוגית
שוקולד יילחם בדיכאון החורף? החורף כאן. איך להתמודד איתו בצורה טובה ולאכול אוכל שישפר את ההרגשה שלנו? כל המידע כאן
Thymoquin_In

דיכאון חורף (Seasonal affective disorder ,SAD)

כשמזג האויר מתחיל להיות סגרירי, אצל חלק מהאנשים גם מצב הרוח יורד. כולנו מכירים את התחושה הזו:  שאנחנו מתעוררים בבוקר ועוד חשוך ותוך מספר שעות שוב מחשיך מה שגורם לנו לתחושה שהיום נגמר מהר ולא הספקנו כלום.

 

התופעה אינה משפיעה באופן אחיד על כל בני האדם. המעבר לשעון החורף מחייב את הגוף להסתגל לשינוי בין שעות האור לשעות החושך. רוב האנשים עוברים את השינוי בהצלחה, אולם עבור אחוז קטן של אנשים השינוי הוא טראומטי ומתבטא כדיכאון.

בארצות קרות בהם החורף ארוך, דיכאון חורף קליני מופיע אצל 5% מהאוכלוסייה ועוד 20% מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון קל.

גם אצלנו בארץ החמה ושטופת האור קיים דיכאון חורף ברמות שונות, בקרב אחוז אחד מן האוכלוסייה. התופעה מופיעה בקרב נשים פי 2 מאשר בקרב גברים.

רוב האנשים שסובלים ממנה חוזרים להרגיש טוב באביב והסימפטומים נעלמים בדרך כלל מעצמם.

התסמינים

הסיבה התופעה

הירידה במצב הרוח עד כדי פיתוח רמות שונות של דיכאון נובעת מן הירידה ברמות הסרוטונין ועליה ברמות המלטונין. הסרוטונין הוא ההורמון שאחראי על מצב רוח טוב ועל שובע, ואילו המלטונין הוא הורמון השינה. עקב הירידה בכמות האור, המלטונין מופעל וגורם לנו לרצות לישון. ריבוי שעות החשיכה גורם למוח להפוך כמות גבוהה יותר של סרוטונין למלטונין, כלומר המלטונין מסונתז מסרוטונין, יש פחות סרוטונין ונגרמת תחושת דכדוך שיכולה להתפתח לדיכאון.

בקרב מרבית האנשים הנוטים לסבול מדיכאון חורף יש עלייה בריכוז המלטונין בהשוואה לחודשי הקיץ. בקרב אנשים שלא מפתחים דיכאון חורף לא נמצאו שינויים ניכרים בייצור מלטונין לאורך חודשי השנה.

 

איך לטפל בדיכאון חורף?

  1. טיפול באור –

פוטו תרפיה – שהייה של 30 דקות בחדר מואר באור לבן בעוצמה גבוהה, כדי להפחית את הפיכת הסרוטונין למלטונין.

חשיפה לאור השמש – השמש מעוררת הפרשת סרוטונין. לכן חשוב להקפיד על פתיחת תריסים ווילונות ולהאיר את החדר; לצאת החוצה לעיתים קרובות, במיוחד בימים בהם השמש זורחת.

 

  1. השכמה מוקדמת – לקום חצי שעה לפני, כדי למקסם את שעות האור.

 

  1. לצאת להתאוורר – באופן כללי יציאה מהבית ובמיוחד מפגש עם אנשים משפרים את מצב הרוח.

 

  1. פעילות גופנית – קיימות ראיות מדעיות על היתרונות הבריאותיים והנפשיים של פעילות אירובית קבועה, כמו ריצה או הליכה בחוץ, בין חצי שעה לשעה ביום. בזמן הפעילות יש עליה בהפרשת האנדורפינים מיותרת הכליה, ואלו יוצרים תחושה של מצב רוח טוב.

צמחי מרפא שנלחמים בדיכאון חורף

ניתן ליטול צמחי מרפא שמשפרים את מצב הרוח ומחזקים את הגוף כדי להתמודד יותר בקלות עם השינויים של מזג האוויר.

הצמח Somnifera Withania (ששמו ההודי אשווגנדה ומקורו מתורת האיורוודה ההודית) נחשב לג'נסנג ההודי. הוא מאזן את מערכת העצבים, מרגיע, משפר חשק מיני.

צמחי מרפא

אילו צמחי מרפא טובים למלחמה בדיכאון חורף? צילום: PEXELS

 

לג'ינסנג הסיבירי –  Eleutherococcus  Senticosus- יש יכולת טובה על מערכת העצבים ועל יכולת האדם להסתגל לשינויי מזג האוויר, שעלולים לגרום לדיכאון כאמור. בנוסף הוא מאזן רמות סוכר בדם ומפחית את הרעב לפחמימות.

Ganoderma גנודרמה – פטריית רישיי היא פטריית כוח יפנית רב מערכתית. אחד השימושים הבולטים שלה היא הגברת סיבולת הגוף להתמודד עם שינויים סביבתיים, כגון שינויים עונתיים, ועם גירויים שונים.

תזונה

דיכאון חורף מלווה בהשתוקקות למזונות פחמתיים, כגון ממתקים, לחמים ופסטות.

חשוב לאכול פחמימות מורכבות שמקורן בירקות, קטניות ודגנים מלאים, ואשר מייצרות סרוטונין ושומרות על רמת סוכר יציבה בדם. יש להיזהר מפחמימות פשוטות כמו סוכר לבן וקמח לבן הגורמים לעלייה מיידית ברמות הסוכר וגם לעליה ברמת הסרוטונין במוח, שגוררת אחריה ירידה חדה ברמות הסוכר וירידה במצב הרוח ותוך זמן קצר נרגיש שוב תאווה למתוק.

תזונה נכונה מסייעת ליצור איזון כימי טוב במוח ומשפרת את מצב הרוח, לכן חשוב לאכול ארוחות מסודרות ומאוזנות, המכילות את כל אבות המזון.

מומלצת תזונה ים תיכונית, עתירה בירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, אגוזים ושמן זית.

כדי להימנע משינויים דרסטיים ברמת הסוכר בדם, מומלץ לאכול בין חמש לשש ארוחות קטנות לאורך היום.

מאכלים שמעלים את מצב הרוח

קפה בסגנון קטוגני

מה עם הקפה? צילום: RF123

 

מה עם קפאין? מומלץ להמעיט בצריכת קפאין ולשתות בין כוס לשתי כוסות ביום. הקפאין פועל בדומה לסוכר. כשאנחנו שותים אותו יש עליה ברמת האנרגיה אך תוך זמן קצר יש ירידה באנרגיה ויש החמרה בעייפות והחמרה במצב הרוח. הקפאין מפחית רכיבים תזונתיים החשובים לבריאות מערכת העצבים.

לסיכום, ניתן לטפל בדיכאון החורף ולשפר את איכות החיים בצורה טבעית. חשוב לזכור שזו תופעה חולפת, שניתן להתגבר עליה בעזרת שינויים באורח חיים בריא ובעזרת הפתרונות שהצגתי.

 

מאת רומי חוכמה אירידולוגית, נטורופתית ומאמנת לאורח חיים בריא,
מחברת הספר 'כטוב בעיניכם'
צרו קשר עם רומי חוכמה



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו