Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

איך לעבור את הצום בשלום?

מאת: הרב אסף מכבי
זמן קריאה: 4 דקות
מה זו אוטוליזה? ואיך להפיק את המקסימום מהצום? טיפים מהרב אסף מכבי
PassoverFocus_IN

צום הוא אחד הכלים העוצמתיים והמועילים ביותר לרפואתו ולהתעלותו הרוחנית של האדם. ישנם פרטים רבים וחשובים בנושא זה שעלינו ללמוד ולהכיר בכדי שנוכל להפיק ממנו את המיטב וכדלקמן:

ביום הכיפורים עם ישראל עסוק בחמש תפילות ארוכות מתוך צום ופרישות חומרית ובלבוש לבן טהור, הרומז על המחילה והטהרה כמו שכתוב "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו", במטרה להתחבר לאותה הארה שהאירה בעולם כאשר סלח הקב"ה לעם ישראל על מעשה העגל, ונפתחו מחדש שערי ההשראה להתחבר אליו באהבה ויראת הרוממות, מתוך טבעה הטהור והשורשי של הנשמה. יום זה הוא עת רצון להתחבר למהותנו הפנימית האמיתית, שלא הוכתמה ונאטמה מהבלי העולם הזה, וללכת ולהעצימה בסגולת רצף החגים הבאים עלינו לטובה.

 

תועלות הצום הרפואי

צום הינו הכלי העוצמתי ביותר שקיים לניקוי גופני ורוחני;

בצום הגופני (הכולל שתיית מים), קורה תהליך שנקרא 'אוטוליזה', שפירושו שהגוף מייצר אנרגיה מפירוק המותרות שבו לפי סדר מיוחד; בהתחלה משאריות המזון שבמערכת העיכול אח"כ ממחסני הסוכר שבכבד ובשרירים, אח"כ מפירוק שומנים וכן הלאה עד פירוק גידולים וכו'. צום יכול להמשך ממס' ימים ועד שלושה חודשים. כאשר הגוף מסיים את הניקוי הוא מראה סימנים של סיום הצום והאדם צריך לחזור ולאכול בהדרגה נכונה. בזמן הצום כל האנרגיה של הגוף פנויה לפינוי רעלים ולשיקום נזקים, כגון: ריפוי דלקות, פירוק אבנים, פתיחת סתימות בעורקים וכן הלאה – רובן המכריע של המחלות יכולות להירפא באמצעות הצום. כמובן שיש ידע רב שצריך לדעת למי מתאים צום ולמי לא, כיצד מתכוננים אליו, כיצד מתמודדים עם השינויים שקורים במהלכו ומתי וכיצד יוצאים ממנו. על כן, לא יהיה זה נכון לעשות צום מים ללא פיקוח של איש מקצוע מנאמני הריפוי הטבעי (אנכי פה לשרותכם).

 

מהות הצום הרוחני

בצום הרוחני (להבדיל), קורה תהליך של הגברת המודעות לחוויית הנשמה; כאשר האדם, מחד אינו מענג את גופו באכילה, שתייה, תשמיש המיטה וכו' ומאידך עסוק כל כולו בתפילה והגות התורה, אזי מתגלה ומתעצמת בקרבו ההכרה במהות נשמתו, המתבטאת באהבת ה' ויראתו וברצונות גדולים לשלמות מעשית, מוסרית ורוחנית. העונג שבהכרה זו הוא המזון הרוחני של האדם, בסוד בכתוב: " כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (דברים ח ג), וכמו שכתוב בספר התניא (פרק ה): "שבידיעת התורה התורה מלובשת בנפש האדם ושכלו ומוקפת בתוכם לכן נקראת בשם לחם ומזון הנפש".

 

הדרך הממוצעת

והנה, על אף היתרונות הגדולים שבצום לגוף ולנפש, אין זו דרך היהדות ולא דרך שיטת הבריאות הטבעית להרבות בו. הדרך היותר נכונה ומתוקנת היא הדרך האמצעית, שפירושה שנוכל להתענג מתענוגי העולם הזה שהכין לנו בוראנו, אך בצורה מאוזנת שתשמור על גופנו נקי ובריא ושתשמש כמסייעת להתפתחות הרוחנית, כגון: מצוות עונג שבת וכד' (וכמו שלומדים בספר מסילת ישרים, שמדרגת הקדושה גבוהה בהרבה ממדרגת הפרישות), או לשם רפואת הנפש, כמו שמביא הרמב"ם בשמונה פרקים (פרק ה): "יכווין אל הערב על דרך חכמת הרפואה, כמי שחלשה תאוותו למאכל, יעירהו במזונות המתובלות הערבות שנפש האדם מתאווה להם" וכו' על דרך זו.

 

למי מומלץ צום רפואי?

הצום הגופני מומלץ לכולם, הן לבריאים וכל שכן לחולים. בצום, ניקוי הרעלים מגיע לרבדים העמוקים ביותר שאף דיאטה לא תאפשר זאת ולכן הוא מאוד מומלץ שהרי חוק בידינו – אין מחלה ללא סיבה, והסיבה העיקרית היא הימצאות רעלים בגוף. רעלים מצויים אצל כולם, גם אצל אלו ששומרים על עצמם מבחינה תזונתית וכו', שהרי כולנו חשופים לצערנו לזיהום אויר, לקרינה, לשאריות חומרי הדברה, למתחים וכעסים וכו' – דברים שבמישרין ובעקיפין גורמים לפסולת בגוף, שאם לא תפונה כראוי עלולה ברבות הימים להביא למחלות ח"ו.

 

ארוחה בריאה

הפסקה מאכילה; צילום: PEXELS

 

הרווח שבצום רוחני

הצום הרוחני, בעתות הרצון שנועדו לו, גם הוא מומלץ לכולם שהרי הוא זמן מסוגל לחשבון נפש אמיתי, שבלי חשבון נפש אין האדם יכול להגיע לתכלית שלשמה נברא, כמו שכתב הרמח"ל זצ"ל (דרך עץ חיים): "הנה על כן חוב הוא מוטל על האדם לשים עצמו להתבונן, כי אם אינו מתבונן ומחשב, הנה לא תבוא חכמה לבקש אותו, ונשאר בחושך בלא ידיעה, והולך בדרכי ההבל ובאפלה, וסוף דבר יתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, על שלא נשתמש מן החכמה ומן הכח אשר הטביע בו לעשות חיל". ובספרו מסילת ישרים כתב: "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל  אשר הוא עמל כל ימי חייו". והרי שחשבון הנפש הוא יסוד עיקרי בחיי האדם, ובלעדיו למה לו בריאות!?

 

שימוש העולם בצום

לדאבוננו הרב אין רוב העולם נהנה מהתועלות הרבות של הצום הגופני והרוחני; על הרפואה הקונבנציונאלית שאינה משתמש בכלי הצום ככלי רפואי אין מה לדבר, שהרי היא אינה משתמשת בשום דבר שקשור לבריאות, וכל מה שקשור לבריאות ולהבראה ממנה והלאה, אלא גם רוב העולם, שאינו משוחד בגאווה ובממון, אינו משתמש בכלי הצום מחוסר ידע ומהפקרות בריאותית. וכן בצום הרוחני, מכיוון שרוב בני האדם בעולם מלאים ברעלים, וביום הראשון של הצום כל הרעלים מציפים את מחזור הדם, וממילא גורמים חולשה גדולה, כאבי ראש וכו', האדם הממוצע שקוע כולו בתחושותיו הפיזיות וממילא במקום להתרכז בעבודתו הנשמתית, הוא רק עסוק בשעת צאת הצום ובכובד התפילה עליו.

הרב אסף מכבי. צילום – יח"צ

 

כניסה ויציאה מהצום:

באופן כללי: אנו ממליצים לכל אדם, הן הבריא וכל שכן החולה, לעשות צום בהתאמה אישית ובהדרכה, לניקוי עמוק ויסודי של גופו מרעלים שהצטברו בו במהלך החיים.

בעניין צום כיפור; אנו ממליצים להקפיד על תזונה חיה בלבד במשך מס' ימים לפני הצום ועל הורדת קפה, אלכוהול, סיגריות, מזון מבושל וחלבון מן החי, כך שבעת הצום עצמו, האדם לא יוצף ברעלים ובכך ימנע מהסימפטומים המטרידים שמסיחים את דעתו מעבודת ההתבוננות והתשובה. הסעודה המפסקת שלפני כניסת הצום נחשבת כאחת הסעודות הגבוהות והחשובות ביותר בשנה, ועל כן צריך לאוכלה בשולחן ערוך במפה לבנה ונרות ובבגדים נאים ונקים. יציאה מהצום מומלצת באותו אופן: שתיית מיץ סחוט במקום ואח"כ סלט חי עם תבשיל חמים טבעוני ובריא.

אישה יפה אוכלת סלט, שיטות בישול פשוטת הן אחת מהאסטרטגיות לירידה ושמירה על המשקל

סלט מומלץ אחרי הצום; צילום: 123RF

 

בעניין חשבון הנפש והתשובה עצמם, גם הם צריכים הכנה, והיא הלימוד העוסק בהם, כגון: אורות התשובה של הרב קוק, שער חשבון הנפש בספר חובות הלבבות, דרושי ראש השנה ויום הכיפורים בספרי החסידות השונים וכן הלאה, וכל המקדים הרי זה משובח.

צום מועיל לכל בית ישראל ושבח והודיה לבורא עולם, שיגאלנו ויבנה בית תפארתנו ברחמים ובמהרה בימינו אמן ואמן.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו