Nadar_Fly
Thymoquin_Fly

איך ויטמין D משפיע על הבריאות שלנו?

מאת: ד"ר מארק סורנסון/ד"ר ויליאם גרנט/ד"ר עדיאל תל-אורן
זמן קריאה: 5 דקות
לימדו אותנו לחשוש מהשמש, אבל עם החשיפה מגיע וויטמין D. כל מה שבריא לדעת!
Sunrider_Article

המונח "25 OH D" מתייחס לצורה של ויטמין D המצויה במחזור הדם, לאחר שנוצרה בכבד על ידי המרה של ויטמין D3 שנוצר בעור על ידי אור השמש, או המרה של ויטמין D3 ממזונות או תוספי תזונה. זוהי גם צורת הוויטמין D הנמדדת על ידי בדיקת דם סטנדרטית.

השמש המדהימה שלנו היא מקור פלאי לבריאות בני האדם! היא המרפאה הדגולה, המעלה את מצב הרוח, ויכולה להשפיע לטובה על הפן הפיזי, המנטלי והפסיכולוגי שלנו, כאשר משתמשים בה כפי שאלוהים (או הטבע) התכוון.

 

ויטמין D וחשיפה לשמש

הרבה מאוד פוטו-נוטריאנטים נוצרים בגוף האדם בשל החשיפה לשמש. ויטמין D3 הוא רק אחד מהם. ויטמין D3 הוא תוצר חשוב של החשיפה לשמש, ומן הראוי לנהל דיון קצר על הקשר בינו לבין השמש. אך תמיד צריך לזכור שרמות גבוהות (אופטימליות) של הוויטמין בדם מלמדות אותנו על חשיפה בריאה לשמש, שהיא המטרה העיקרית שלנו (בשל פוטו-נוטריאנטים אלו).

אור השמש הוא המקור הטבעי לוויטמין D3, והוא גם המקור החשוב ביותר. עבור רוב האנשים, חשיפה של העור לשמש מספקת כ-90% מהוויטמין בגוף.

ויטמין D3 מאור שמש יכול להיווצר בעור בעיקר בסביבות אמצע היום, החל מ-10 בבוקר ועד 14:00 בצהריים, כשאינדקס ה-UV הוא מעל 3 וכאשר הצל של גוף כלשהו קצר יותר מגובה הגוף. אינדקס ה-UV הוא מדד של עוצמת הקרינה האולטרה-סגולה B (UVB) מהשמש, והוא מבוטא במספר הנמצא בטווח שבין 11-0, כאשר מספר גבוה יותר מעיד על עוצמה גבוהה יותר. חשיפה לחלק ה-UVB של קרינת ה-UV נחוצה כדי לגרום לעור לייצר ויטמין D3.

בכל הקשור לחשיפה לשמש, חשיפה קצרה יותר בתדירות גבוהה יותר היא הטובה ביותר, וככל שיותר עור נחשף, כך נוצרת כמות גדולה יותר של ויטמין D3 לפני שהעור נכווה. אנשים צריכים להכיר את סוג העור שלהם כדי להבין ולהחליט כמה זמן הם יכולים לשהות ישירות תחת השמש לפני שיפתחו כוויות שמש בתנאים שונים.

 

מה בטוח עבורנו? האם יש צורך בתוסף ויטמין D?

ויטמין D3, הנוצר בעור בגלל חשיפה לקרינת UVB סולארית, אינו מוביל להרעלת ויטמין D ונחשב לבטוח, מאחר שהגוף מגביל את ייצורו. דבר זה אינו נכון לגבי תוספי ויטמין D. אולם כשאין קרינת שמש זמינה, תוספי תזונה יהיו נחוצים למי שיש חסר.

בחורף של צפון אמריקה, בשל הזווית הנמוכה של השמש, לא ניתן לייצר ויטמין D דרך חשיפה ל-UVB מהשמש צפונית לקו רוחב °35. הסיבה לכך היא שקרני UVB נמצאות בזווית והן מסוננות דרך האטמוספרה. הדבר נכון גם לגבי החורף הדרומי, דרומית מקו רוחב °35.

פירוש הדבר הוא שאי אפשר לייצר ביעילות ויטמין D3 בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים המאוחרות, אפילו בקיץ או באזורי קו רוחב נמוכים (קרובים לקו המשווה), מכיוון שזווית השמש נמוכה מדי בשעות אלה. קרני UVB צריכות להגיע מזווית גבוהה ולחדור דרך האטמוספרה כדי להגיע אל כדור הארץ (ואל עורכם!). כאמור, היחס בין אורך הצל לגובה הגוף הוא הדרך הטובה ביותר לקבוע אם זווית השמש גבוהה מספיק. בנוסף, קרני UVB אינן חודרות דרך זכוכית, ולכן לא ניתן לייצר ויטמין D3 בעורכם על ידי חשיפתכם לאור שמש המגיע מבעד לזגוגית של חלון.

על פי הצהרת הקונצנזוס של אנגליה, "הזמן הדרוש לייצר כמות מספקת של ויטמין D3 משתנה על פי מספר הגורמים הסביבתיים, הפיזיים והאישיים, אבל הוא לרוב זמן קצר ונמוך יותר מכמות הזמן שלוקח לעור להאדים ולהיכוות. כשנהנים מהשמש בבטחה ונזהרים שלא להיכוות, הדבר עוזר לספק את היתרונות של ויטמין D מבלי להעלות את הסיכון ללקות בסרטן עור".

חשיפה של כל הגוף ל-UV במינון של 1 MED (Minimal Erythema Dose) – כלומר מינון המביא לתגובת אדמדמות קלה 24 שעות לאחר החשיפה – מספקת בין 10,000 ל-25,000 יב"ל (IU – יחידות בינלאומיות) של ויטמין D3.

כמות החשיפה הדרושה להשגת רמה מספקת של ויטמין D בדם תלויה בקו הרוחב, בגובה מעל פני הים, בזמן בשנה ובשעה של היום, במזג האוויר, באלמנטים אטמוספריים אחרים, בגיל האדם, בגון העור, בביגוד, בפעילות הגוף ובכמות העור שמקבלת את הקרינה.

שטח פני העור הנחשף ישפיע על כמות הוויטמין D שתיווצר לאחר החשיפה ל-UVB מהשמש, ותנוחת שכיבה יוצרת חשיפה גבוהה יותר בהשוואה לעמידה.

 

הסתייגות

כעת משהצגנו מידע על ויטמין D וחשיפה לשמש, נוסיף הסתייגות. בבקשה אל תסיקו שרק מכיוון שהעור אינו יכול לייצר ויטמין D3 במהלך החורף או בשעות הבוקר המוקדמות או שעות אחר הצהריים המאוחרות, אין צורך לנסות ליהנות מאור שמש בתקופות אלו. לשמש יש השפעות נפלאות בכל שעות היום ובכל העונות. כדאי לנו לנצל אותן בבטחה בכל הזדמנות.

 

מהו שיזוף?

שיזוף – ההגנה הטבעית של העור מפני קרינה – הוא התכהות של העור בתגובה לחשיפה לשמש. ככל שהעור כהה יותר, כך הוא סופג יותר אור בשכבה החיצונית ומגן על השכבות העמוקות יותר. זו דרכו הטבעית של הגוף להגיב לחשיפה לשמש או לקרינת UV ממקור אחר, כמו מנורות שיזוף. זוהי גם ההגנה של הגוף מפני נזק לעור. השיזוף זכה להשמצות רבות על ידי אלה הרוצים שהאוכלוסייה תימנע מאור השמש בכל מחיר. אולם השיזוף מגן מאוד מפני חשיפה מוגזמת לשמש ומפני הנזק שנוצר עקב זאת בדנ"א9, במיוחד כאשר השיזוף נעשה באופן סדיר. שיזוף מסייע להסתגלות של העור וכך מפחית את הסיכונים הנובעים מחשיפת יתר, ולכן חוסר היכולת להשתזף הוא אחד מגורמי הסיכון לסרטן עור.

כדי לסייע להבין את סוג העור שלהם ולהיזהר מפני חשיפת יתר לשמש, נציג את הטבלה הבאה. שימו לב שעור מסוג 1 אינו משתזף ובעלי עור כזה צריכים להגביל באופן דרמטי את החשיפה שלהם לשמש. המפתח להתנהגות בטוחה: יש לצאת מטווח השמש עם הסימן הראשון לוורדרדות.

 

טבלת פיצפטריק לסוגי עור
סוג עור צבע עור צבע שיער צבע עיניים תיאור
I לבן או חיוור מאוד בלונד כחול, אפור, ירוק נצרב תמיד, אף פעם לא משתזף
II לבן חיוור עם גוון בז' ערמוני או בלונד כהה כחול נצרב תמיד, לפעמים משתזף
III בז' עד חום בהיר חום כהה חום נצרב לפעמים, תמיד משתזף
IV חום בהיר עד בינוני שחור חום כהה נצרב לעיתים רחוקות, תמיד משתזף
V חום בינוני עד חום כהה שחור שחור חום נצרב לעיתים רחוקות, משתזף מעל לממוצע
VI חום כהה עד שחור שחור שחור לעולם לא נצרב

 

סרטן – ההשפעה המיטיבה של השמש

"אור השמש הוא כוח מופלא המעניק בריאות וריפוי לעולם.
בעוד שהשמש היא מכת מוות עבור מחוללי המחלות,
הרי שהיא מעניקה חיים ובריאות לכל צורות החיים בטבע.
שבו בשמש, נוחו בשמש, צעדו בצד שטוף השמש של הרחוב,
הימנעו משמשיות והכירו תמיד בכך שהשמש היא ידידה ולא אויבת,
מקדמת בריאות ומחסלת מחלות".

ד"ר פרדריק מ' רוסיטר M.D. (Frederick M. Rossiter.)
The Practical Guide to Health, 1913

כדאי להכיר שני מחקרים חשובים במיוחד על סרטן שידועים כ"מחקרים אקולוגיים". שני מחקרים אלה – שאת הראשון שבהם ערך ד"ר ויליאם ב' גרנט ואת השני ערכו ד"ר גרנט וד"ר סדריק גרלנד – מצוטטים לעיתים קרובות במהלך החלק הזה העוסק במחלות הסרטן. פנו למראי המקום הבאים בכל פעם שמחקרים אלה מוזכרים בטקסט.

  1. Grant WB. An Estimate of premature cancer mortality in the US due
    to inadequate doses of Solar ultraviolet-B radiation. Cancer. 2002 Mar 15;94(6):1867-75
  2. Grant WB, Garland CF. The association of solar ultraviolet B (UVB)
    with reducing risk of cancer: multifactorial ecologic analysis of geographic variation in age-adjusted cancer mortality rates. Anticancer Res. 2006
    Jul-Aug;26(4A):2687-99.

החשיפה לשמש גורמת (בין היתר) לייצור ויטמין 3D בעור, ולוויטמין D יש תכונות אנטי-סרטניות שונות. עם זאת, לחשיפה לשמש בפני עצמה יש יכולות נוגדות-סרטן שאינן קשורות לוויטמין D.

ויטמין D

צילום: RF123

 

כמה מהתכונות נוגדות הסרטן של ויטמין D:

ויטמין D מעכב את תהליך האנגיוגנזה (גידול נימי דם) סביב תאים סרטניים

אנגיוגנזה היא תהליך היווצרות של כלי דם המספקים דם ומרכיבי תזונה לרקמות בתהליך היווצרותן. אם ניתן יהיה לעצור את האנגיוגנזה בתאים סרטניים, התאים הללו ימותו. ויטמין D פועל כמעכב אנגיוגנזה בררני – הוא מעכב צמיחה של כלי דם "מזינים" חדשים ובלתי רצויים ברקמות סרטניות ובה בעת אינו משפיע על האנגיוגנזה ברקמות תקינות.

 

ויטמין D מעודד אפופטוזה (מוות של תאים) בתאים זקנים או לא תקינים

אפופטוזה מוגדרת כמוות טבעי של תאים או "התאבדות של תאים". כשתא מזדקן או נעשה חולה, יש להחליפו. אפופטוזה היא רצף מתוכנת ומועיל של אירועים המובילים למוות ולסילוק של תאים לא תקינים או זקנים. ללא אפופטוזה, התאים עלולים להפוך ל"בני-אלמוות" ולהתרבות ללא שליטה. זו, כמובן, ההגדרה של הסרטן – צמיחה בלתי נשלטת של תאים אבנורמליים. ויטמין D מעודד אפופטוזה.

 

ויטמין D מעודד התמיינות של תאים סרטניים

התמיינות היא תהליך שבעזרתו מקבלים תאים את המאפיינים של הרקמה המקיפה אותם. במילים אחרות, הם הופכים להיות סוג מסוים של רקמה: רקמת שד, רקמת לב, רקמת עצם וכו'. תאים סרטניים מתאפיינים בצמיחה, חלוקת תאים ושגשוג נטולי שליטה, והם אינם דומים לתאים הסובבים אותם. ויטמין D מסייע לתאים סרטניים לעבור התמיינות.

 

ויטמין D בולם פולשנות של תאים סרטניים

פולשנות במקרה זה היא ההתפשטות של תאים סרטניים לתוך רקמות בריאות. תאים נורמליים מכבדים גבולות ואינם נכנסים לרקמות אחרות, אבל תאים סרטניים פולשים לרקמות בריאות. ויטמין D בולם את הפולשנות של התאים הסרטניים.

 

ויטמין D בולם היווצרות של גרורות

הפיזור הגרורתי (מטאסטזיס) הוא תהליך ההתפשטות של תאים סרטניים מהמיקום הראשוני של המחלה למקום אחר, בדרך כלל באמצעות כלי הדם או דרך המערכת הלימפתית. לדוגמה, תאים סרטניים מהשד יכולים לעבור לעצם וליצור גידול חדש. ויטמין D בולם את התהליך הגרורתי ומשאיר את הסרטן במקומו. בדרך זו הוא הופך אותו לפחות מסוכן.

 

ויטמין D מונע שגשוג סרטני

שגשוג הוא תהליך מהיר של צמיחה והתרבות של תאים סרטניים. אם ניתן לעצור את השגשוג, הסרטן נעצר. ויטמין D מעכב שגשוג וכך מאט את קצב התפתחות הסרטן.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו