Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

המיתוסים שנשברו בכנס אוכלים בריא 3

מאת: נעמה לוי
זמן קריאה: 5 דקות
כנס אוכלים בריא 3 התמלא במבקרים סקרנים שהגיעו לשמוע על תזונה בריאה- החל ממידע חיוני על חלב דרך סופרפודס ועד כולסטרול. לפניכם סיכום הכנס מלא המידע
Thymoquin_In

בסוף השבוע האחרון נחשפתי להרבה אינפורמציה תזונתית. רובה מעשירה, מלמדת. חלקה מעט מבלבלת. אבל זה היופי; כשבאולם אחד מישהי נמרצת (טליה לוין) ממליצה בחום להכניס לשייק הבוקר חמישה או שישה סופרפודס, באולם אחר מישהו נמרץ לא פחות (עדיאל תל אורן) ממליץ להימנע מצריכת אותם סופרפודס, בטוענה שהם לא מזונות שאנחנו אמורים לאכול.

מה עושים? הולכים אחרי הלב, ויותר חשוב – אחרי המעיים.

הבחירה לאיזו מן ההרצאות ללכת בכנס אוכלים בריא 3 היתה משימה לא קלה. השנה הכנס הוארך ליומיים, וכך גם ההיצע. וכך גם הקהל הרב שפקד את האירוע. מעל 2000 אנשים השתתפו בהרצאות ובסדנאות הבישול שנערכו במשך שני ימי הכנס.

את המסע הזה בתיאטרון גבעתיים פתחתי עם הרצאתו של ד"ר דן קרת על החלב. מי שמעורה בסוגיית החלב בעד ונגד, ארוכת השנים יש לציין, לא למד הרבה ממנה. אולם נראה כי את רוב יושבי האולם האינפורמציה היכתה בתדהמה. כן, כן – אין צורך אמיתי, מדעי ומוכח בצריכת מוצרי חלב. ונהפוך הוא – צריכת מוצרי חלב מוגברת היא מסוכנת לבריאות.

חלב הוא חלבון מן החי, הסביר קרת, וצריכת חלבונים מוגברת מן החי גורמת לגוף לדלדל את מאגרי הסידן שבו. איך זה עובד? פשוט מאוד. הדם שלנו הוא בסיסי. כאשר אנחנו אוכלים הרבה מדי חלבונים מן החי (בשר ומוצרי חלב) הדם שלנו הופך לחומצי מדי. הגוף, מכונה חכמה שכמותו, מנסה לפצות על כך בדרך הכי פשוטה מבחינתו; הוא לוקח סידן מהמקום הכי זמין עבורו – העצמות. וכך קורה הדבר הלכאורה בלתי הגיוני הבא: אכילת מוצרי חלב לא רק שאינה מטיבה עם אנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס (דלדול עצמות) היא אף מרעה להם. ולראייה: במדינות שבהן אכילת מוצרי החלב היא גבוהה, ציין קרת, אחוזי האוסטיאופורוזיס הם גבוהים ביותר. אז מדוע אנחנו נחשפים מדי ערב לפרסומות שאומרות לנו בדיוק את ההפך? שאלה טובה. את התשובה אתם יכולים לנחש.

הקהל בכנס אוכלים בריא 3

צילום: שרון שטרן

אבל החלב לא מפריע רק למאזן הסידן בגוף. מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי שצריכת חלב קשורה בסיכוי גבוה יותר לסרטן, בייחוד סרטן הערמונית והשחלות. וגם הלב לא יוצא נפסד מהסיפור: שומן החלב מהווה מקור עשיר לחומצות שומן רוויות שמאיצות התפתחות של טרשת עורקים. ועוד: שומן החלב מעלה את רמת הכולסטרול יותר מאשר שומן בשר. 

מה עושים? או שמפסיקים לחלוטין את צריכת החלב ומוצריו או שמפחיתים בצורה ניכרת. ואם כבר חלב – קרת ממליץ על יקר ואיכותי. חלב שהגיע מפרות או עזים או כבשים שאכלו עשב בלבד. ובכל מקרה – אם קונים יקר, אוכלים פחות.

הבטיח וגם קיים. קרת אכן ניפץ את מיתוס החלב. בהרצאה נוספת שלו ביום שלמחרת הוא ניפץ מיתוס נוסף: הכולסטרול. 

כולסטרול נמוך זה מסוכן

קרת והחולצה האדומה. לכבוד הכולסטרול

להרצאה בנושא כולסטרול קרת הגיע נרגש כולו (אולי בגלל זה הוא לבש חולצה אדומה?) ואף התוודה וסיפר כי ההרצאה הדירה שינה מעיניו בליל אמש. כשההרצאה החלה אפשר היה להבין מדוע. אם היה באולם רופא קונבנציונלי מקופת חולים – שיערותיו היו סומרות.

קרת פתח את ההרצאה ושאל את יושבי האולם כמה מהם נוטלים סטטינים או קיבלו המלצה לכך מרופא המשפחה שלהם. ידיים רבות הורמו. וקרת, מאושר מאישוש הממצאים, החל את ההרצאה. כפי שהבטיח הברושור של הכנס, קרת ערער על כל מה שאנחנו יודעים על כולסטרול. שנים רבות מאוד לימדו אותנו שכולסטרול זה רע ושעלינו לעשות דבר אחד: להוריד אותו. קרת, על סמך מחקרים רבים ועדכניים, הראה לנו שהמגמה הזאת מוטעית.

מחקרי תזונה רבים, כך הראה קרת, כאלה שנמשכו שנים רבות ובדקו בצורה מעמיקה את הקשר בין תזונה לתחלואה (מחקר פרמינגהם), מראים באופן חד משמעי כי שיעורי התמותה ממחלות לב יורדים למרות העלייה בצריכת הכולסטרול.

אז מדוע ממשיכים להפחיד אותנו עם כולסטרול וחמור מכך – להלעיט אותנו בסטטינים? התשובה פשוטה. הייתם יכולים לדמיין מה יקרה כאשר תעשיית הסטטינים הגורפת מאות מיליוני דולרים תתפרק?

יש כרטיסים? לטובת מארגני הכנס יש לציין שהשנה התורים התנהלו ביעילות ובזריזות

המסקנות: ככל שעולים בגיל, יותר מסוכן להיות עם כולסטרול נמוך. ויותר מסוכן ליטול סטטינים. אם אתם צעירים מתחת לגיל חמישים – יש עדיין צורך לשמור על כולסטרול לא גבוה. ההמלצה של קרת למניעת מחלות לב: השתייכות לקהילה תומכת ואוהבת, הפגת סטרס ותזונה בריאה ומאוזנת שכוללת הרבה ירקות, דגנים, קטניות ודגים שטובים ללב כמו הליבוט, מקרל, סול וטונה. על הסלמון הוא אינו ממליץ, שכן דגי הסלמון האומללים אוכלים תערובות המכילות סויה.

מי רוצה שאור במתנה?

ציונה מלמן בסדנת בישול ללא גלוטן

בין ההרצאות המחכימות שובצו בכנס גם מספר סדנאות בישול. משתתפי הסדנה של אורי מאיר צ'יזיק ואנומראל יצאו ממנה נרגשים ושמחים, כשבידם חתיכת שאור יבש. גם הסדנה של ציונה מלמן היתה מאוד מוצלחת ונגעה בבעיה כאובה של אנשים רבים: רגישות לגלוטן. עוד בסדנאות הבישול שהתקיימו בכנס: שושי שטיינוביץ הלהיבה את הקהל עם גורמה בריא לייט וזהר צמח וילסון ואביטל סבג בישלו עם שמנים בריאים כמו שמן קוקוס וגהי.

השנה הייתה התייחסות גם לנושא תזונת ילדים: הנטורופתית קארין אור לימדה את הקהל איך מתמודדים עם הסוגיה. הבעיה עם תזונת ילדים בריאה מתחילה כאשר מנסים לשנות את תזונת הילדים. ילדים שנולדו לבית שאוכלים בו אוכל פשוט ובריא ולא מתועש רגילים מינקות לטעמים הפשוטים והלא אגרסיביים של האוכל הבריא. איך בכל זאת עושים את המעבר? קארין הסבירה שנדרשים 16 נסיונות טעימה על מנת שילד יתרגל לטעם חדש. כך שאם נתתם לילד קציצת כוסמת והוא לא אהב – זה ממש לא סיבה להתייאש. בהמשך היא גם נתנה תפריטים לדוגמא.  ד"ר גילית שטיינר לימדה את הקהל איך מורידים משקל בצורה מאוזנת ומבוקרת וד"ר איילת רוזנפלד חידדה את החשיבות של קריאת תוויות מזון ובחירה נכונה של מוצרים. גם הסוגיה התמיד בעייתית של תוספי התזונה טופלה השנה. ד"ר אביגיל גלבוע עשתה סדר בבלאגן וסיווגה את תוספי התזונה הרבים שיש. וגם לימדה מהו ההבדל בין ריכוז מרכיבי מזון באוכל לבין הריכוזים הקיימים בתוספים השונים.

את הכנס סגר "כוכב" אוכלים בריא, הלוא הוא עדיאל תל אורן, ששתי הרצאותיו בכנס, שהתקיימו באולם הגדול, היו מלאות עד אפס מקום. טוב, מי לא היה רוצה לדעת מהי הדרך המדעית והמוכחת לחיות חיים ארוכים?

עדיאל תל אורן

אז איך חיים חיים ארוכים אליבא דה עדיאל? קודם כל נמנעים משמנים מעופשים. מה הם שמנים מעופשים? כל השמנים שעוברים חימצון מהיר מדי וכשאנחנו צורכים אותם הם מייצרים בגופנו רדיקלים חופשיים ומאיצים תהליכים דלקתיים. שמן זית, שמן קוקוס, שמן אבוקדו ושמן דקלים הם השמנים הכי יציבים, הסביר תל אורן. כל השמנים המופקים מזרעים למיניהם הם אינם בריאים, כמו למשל שמן שומשום ושמן חמניות שהפך לכה פופולרי לאחרונה. והכי חשוב – להימנע מקלייה של כל אגוז או זרע. גם מעוגת אגוזים כדאי שתשכחו. כל זרע או אגוז שנחשף לחום, הסביר תל אורן, הופך בגופנו לרדיקלים חופשיים.

מי רוצה שייקר? יש ב-1500 ויש את גרסת  המתקדמים ב-3500

מה עוד עושים? דואגים להפחית את רמת הדלקתית שבגוף עד כמה שניתן. כיצד? באמצעות צמצום צריכת המזונות מן החי. מה אוכלים? הרבה עלים ירוקים שמכילים אומגה 3. רוב תוספי התזונה שמכילים אומגה 3, הבהיר תל אורן, גורמים בסופו של דבר ליצירת רדיקלים חופשיים, שכן אלו אינן חומצות שומן יציבות.

ואם חשבתם שכמה שיותר פעילות גופנית זה הכי טוב שיש – גם כאן עדיאל מבהיר ומחדד: עודף פעילות גופנית מייצרת גם היא רדיקלים חופשיים, דלקתיות והזקנת יתר.

מה עוד צריך לעשות כדי להאריך את החיים: לצמצם או להימנע משתיית קפה ואכילת שוקולד (שניהם גורמים לאיבוד נוטריינטים חשובים בכליות) ולהימנע מסטרס שלילי (מעט סטרס חיובי זה מניע וטוב).

גם ההרצאה של אורי מאיר צ'יזיק על תזונה מקומית היתה יפה ומעניינת ועוררה השראה לעבור לאורח חיים דומה: בשביל מה לאכול חיטה שנסעה במטוס 12 שעות וזיהמה את כדור הארץ כשניתן לקנות חיטה מקומית משובחת בניחוח אבות אבותינו?

שמח גם בחוץ

דוכן ספרי פוקוס

גם ההתרחשות מוץ לאולמות ההרצאות והסדנאות היתה שוקקת חיים ועניין. במקביל לגידול במספר ההרצאות חל השנה גם גידול במספר הדוכנים שהציעו מכל וכל. החל בתוספי תזונה קונטרוברסליים, דרך שייקרים ועד קדירות חרס להחמצת כרוב שמכיל שפע חיידקים מקרוביוטיים.

גם הסתובבות בין הדוכנים השונים, שתיית שייק בריא וארוחת צהריים טעימה של אבא גיל – היא חויה מספקת לכשעצמה.

כנס אוכלים בריא 3

שתי הערות לסיום: כמו בשנה שעברה, אנחנו הנשים נאלצנו לעמוד זמן רב בתור לשירותים. תיאטרון גבעתיים הוא לוקיישן מצוין עבור הכנס. האולמות נוחים, נעימים וממוזגים. אולי שווה בשנה הבאה לשים בחצר שירותים ולעשות חסד גם עם בנות המין היפה?

והערה נוספת: כמה חבל שההרצאה החשובה של תמי צרי מוקמה בדיוק מול הרצאתו של עדיאל תל אורן. רוב הקהל בחר לשמוע מהי הדרך המדעית לאריכות ימים. איך להכין קומפוסט ביתי עירוני כנראה לא משמ מתחרה בזה…

ובונוס לסיום: מתכון נבחר מכל אחת מסדנאות הבישול שהתקיימו בכנס. תיהנו

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. ציפי מוסרי

    גילוי נאות- אני מייבאת את שמן ההמפ של פוקה לארץ.
    תגובות מאנשים בחודשים האחרונים שצרכו את ההמפ מלמדות שהוא פופולארי בזכות איכותו, טעמו, צבעו,והעזרה הרבה לחולי סרטן, לכואבי דלקות הפרקים, למגרדי העור ,לבלתי רגועים, לדכאוניים, לסוכרתיים ,לסובלים מכולסטרול ,אולי לא יחיו לנצח אבל איכות חייהם השתפרה פלאים. לא בכדי מומלץ ע"י רופאים מובילים בעולם המערבי כמו ד"ר מרקולה וד"ר אנדריו וייל.

  2. זהר

    עם הפופולריות הגואה של השייקים הירוקים, הבלנדר הפך למכשיר החשוב ביותר במטבח. מידע אודות בלנדרים ואיזה מהם כדאי לקנות בקישור https://www.alokhealth.com/shop

  3. אילנה ארגוב

    המרצה הייתה משעממת ולא ידעה להעביר את החומר בצורה קולחת ומעניינת.
    הנושא חשוב ביותר ומעניין, האופן בו הועבר – מתחת לכל ביקורת.
    על כל משפט חזרה פעמיים-שלןש, בין כל משפט עשתה הפסקות של חצי דקה, "מרחה" את הנושאים כמו מסטיק.
    לתשומת לבכם בפעם הבאה.

  4. אלעד

    אז לפי מה שאני מבין מדני הכולסטרול מגיל 50 ומעלה טוב שהוא מעל הנורמה?ואין סיבה להורידו למרות שהוא יוצא מהטווח של הבדיקת דם?
    כי לפי מה שאתה מתאר שזה קורה שזה חלק מהחחים או ההזדקנות לכן זה מהלך תקין שאין מה לנסות להורידו??
    אודה לך אם תבהיר את הנקודה הזאת

  5. המחלקה המדעית מועצת החלב

    כל צריכה מוגזמת של מזון אינה מומלצת. בנוגע לחלב,משרד הבריאות וכל ארגוני הבריאות בעולם ממליצים ובצדק על צריכה של שלוש מנות מוצרי חלב ביום. אין עוררין על כך שהחלב מהווה את מקור הסידן המשמעותי ביותר. לא נמצא שום קשר בין צריכת מוצרי חלב לסרטן. קישור למאמר בנושא:
    https://www.milk.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=645657_milk&dbid=katavot&act=show&dataid=info_health_3aday_main

  6. נטלי קאופמן

    אחד הכנסים הטובים שהייתי בהם לאחרונה אם לא ה…!!!
    הייתי בשתי הרצאות: אחת בנושא מיתוס החלב (של ד"ר דני קרת) והשניה, אודות תזונת ילדים (של קארין אור) – שתיהן היו מעולות! הועברו בצורה מעניינת ובהחלט מחדשת, לטעמי בכל אופן.
    שמחה לראות כי המודעות לתזונה בריאה משתפרת מכנס לכנס ואשמח לקחת חלק גם בכנסים הבאים 🙂

  7. נטלי קאופמן

    גם לפני ובעיקר אחרי הרצאתו של ד"ר דני קרת בנושא החלב קשה לי מאוד המלצתכם לצרוך לפחות 3 מוצרי חלב ביום! ואסביר גם למה:
    1. באופן אישי, אני מכירה לא מעט (לצערי) חברים ובני משפחה שצריכת חלב ומוצריו גרמה להם לאלרגיה, מיגרנות, שיעול, ליחה, כאבי בטן ועוד…וברגע שהפסיקו/צמצמו את צריכת החלב – הפלא ופלא, כל התופעות נעלמו כלא היו…
    2. בהרצאתו של דני הוא הביא מחקרים רבים ומבוססים כי:
    – החלב ומוצריו מעלים את הסיכון לאוסטאופורוזיס
    – החלב ומוצריו אינם עוזרים לריכוז המינרלים בעצמות של ילדים ומתבגרים אלא מה שמשפיע בעיקר זה פעילות גופנית ולאו דווקא צריכת סידן.
    – חלב ומוצריו מעלים את הסיכון לסרטן הערמונית והשחלות (גם מוצרים מן החי המכילים שומן וגם צריכה גבוהה של בשר!)
    – לסיכום הרצאתו, וכנראה שזו היתה כוונת המשורר מלכתחילה, בימי קדם, כל עוד החיה שמייצרת לנו את החלב (פרה או עז) אוכלת עשב ורועה במרחב הפתוח והנקי אזי הסחורה שהיא נותנת לנו היא באיכות טובה וראויה, אך אם מזריקים לחיה או לאוכל שהיא אוכלת הורמוני סטרס, אנטיביוטיקה ועוד דברים שעדיף לנו כנראה לא לדעת (שזה מה שקורה היום)– אז החלב שהיא מייצרת פסול ואסור למאכל אדם!
    לי זה נשמע מאוד הגיוני.
    מהי תגובתכם?

  8. זהר

    מי שעומד מאחורי השם ה"מדעי" כביכול זה משרד יחצי ציבור שבאופן עקבי מעלה את אותם גיבובי שטויות בכל מקום בו נכתב משהו ברשת על הבעייתיות של מוצרי החלב. בגיבובים הללו לעולם אין התייחסות לאיכות החלב ולהבנה שחלב תעשייתי של המחלבות הגדולות בישראל הוא נזק טהור משום שהפרות שם מוזנות באוכל שבלשון המעטה "אינו עושה להן ולחלב שלהן טוב." שלא לדבר ע"כ שהמזון שהן הכי אמורות לאכול, עשב, למען חלב איכותי – אותו הן כלל אינן מקבלות משום שזה לא משתלם כלכלית. במקום זאת מאביסים אותן במזון שאינו מאפשר להן להיות בריאות באופן טבעי ועל כן יש צורך להלעיט אותן בתרופות.

  9. המחלקה המדעית מועצת החלב

    בנוגע לאנטיביוטיקה שבחלב כביכול – בארץ קיים תקן של מכון התקנים הכולל איסור לנוכחות חומרים מעכבים (אנטיביוטיקה) בחלב. הפיקוח והבקרה על כך מבוצעים במספר רמות: בדיקה בשער המחלבה, בדיקה עצמית של הרפתנים, בדיקה של רופאים וטרנרים ממשרד החקלאות, בקרה של משרד הבריאות ומניעה.
    בנוגע לקיומם של הורמונים כביכול במוצרי החלב, בארץ, השימוש בהורמונים מגבירי ייצור חלב נאסר כבר לפני שנים רבות. ההורמונים המותרים לשימוש הם רק בעלי מספר רישוי וכאלה שאינם מסוכנים לבני אדם ואינם מופרשים בחלב או בבשר.

  10. שלומית רז

    השתתפתי בהרצאתה של ד"ר אביגיל גלבוע ובסדנת הבישול של טליה לוין, למדתי ונהניתי מאוד.
    מקריאת הכתבה אני מבינה שהפסדתי המון. מקווה להשלים בפעם הבאה.
    בהצלחה