Sunrider_Fly
himalayaKrem_Fly

תסמונת קדם וסתית (Pms , Premenstrual Syndrome)

מאת: הוצאת פוקוס
זמן קריאה: 3 דקות
המלצות לתזונה בריאה בנושא תסמונת קדם וסתית מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" מאת ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) בהוצאת פוקוס
Nadar_IN

תזונה המכילה כמות גדולה של בשר אדום (או לבן), שומן, סוכר לבן ומלח גורמת להורמונים בגופכן לצאת מכלל שליטה ולגרום להחמרת התסמונת הקדם-וסתית. הוכח כי בדמן של נשים צמחוניות יש הרבה פחות אסטרוגן חופשי בהשוואה לכמות האסטרוגן המצויה בדמן של נשים שאינן צמחוניות.

אין פירוש הדבר שעליכן להימנע כליל מאכילת בשר. עם זאת, נתונים אלה מצביעים על כך שתזונה שעיקרה מזון צמחי גורמת לרמת האסטרוגן בדם להיות נמוכה יותר וכך יורדת הנטייה לסבול מהתסמונת הקדם-וסתית. תזונה נבונה ומאוזנת עשויה להפחית במידה ניכרת או אף לסלק באופן מוחלט את התסמינים המטרידים.

מזונות מומלצים

ארוחות המבוססות על מזונות מלאים ועתירי סיבים תזונתיים מסייעות לאיזון רמת הסוכר בדם, לטיפול בהפרעות עיכול ולהפחתת העומס המטבולי המוטל על הכבד. עליכן להרבות באכילת ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים ולתבל את ארוחותיכן בעשבי תיבול.

מוצרי סויה מותססים כמו טוֹפוּ, טמפה ומיסוֹ עשויים אף הם למנוע את הופעת התסמונת הקדם-וסתית, מאחר שהם מכילים פיטונוטריאנטים המסייעים לשמור על האיזון ההורמונאלי בגוף.

הקפידו שכל סוגי הבשר שאתן אוכלות יהיו נטולי הורמונים.

אכלו לפחות שתי מנות של ירקות עליים מדי יום. ירקות עליים הם מקור טוב לסידן, המחזק ומרגיע את מערכת העצבים. כמו כן, יש לחלק מהירקות העליים (כמו למשל פטרוזיליה או כוסברה) השפעה משָתנת.

חומצות שומניות חיוניות המצויות בדגי מים קרים, בזרעי פשתה ובשמן פשתה יסייעו לכן לצמצם את התסמינים.
אכלו כפית אחת של זרעי פשתה טחונים מדי יום בתוספת כוס מים. זרעי הפשתה מסייעים לחילוף חומרים תקין של הורמון האסטרוגן.

נמצא שוויטמין B6 מפחית במידה ניכרת את תסמיני התסמונת הקדם-וסתית. הוסיפו נבטי חיטה לאחת מהארוחות במהלך היום.

מזונות שיש להימנע מהם

תזונה דלה בשומנים רוויים (המצויים בבשר בקר, בחלב ובמוצרי חלב) מסייעת להפחית רמה גבוהה של הורמון האסטרוגן. חשוב גם להימנע מאכילת שומנים מזיקים כמו חומצות שומניות מסוג טרנס שניתן למצוא במרגרינה ובשמנים מוקשים חלקית. במחקרים נמצא שנשים המאמצות תזונה דלת שומן נהנות מהפחתה בתסמינים האופייניים לתסמונת הקדם-וסתית.

אלרגיות למזון מתבטאות לעיתים קרובות בתסמינים הדומים לאלה של התסמונת הקדם-וסתית. לעיתים הן אף עלולות לגרום להחרפת תסמינים אלה. אם אתן יכולות לזהות מזונות שגורמים לכן לבעיות בריאותיות, הפסיקו לחלוטין לאכול אותם.

אכילת סוכר לבן משבשת את האיזון של רמת הסוכר בדם, תופעה הגורמת למצבי רוח רעים ולמתח נפשי. צריכה מוגזמת של סוכר לבן עלולה לדלדל את רמת המאגרים החיוניים של הכרום, המגנזיום, האבץ, המנגן בגופכן וכן את רמתם של הוויטמינים מקבוצה B. רכיבים תזונתיים אלה חיוניים לחילוף החומרים של הסוכרים.
סוכן לבן אף מחריף את תסמיני ההיפוגליקמיה (תת-סוכר – רמה נמוכה של סוכר בדם), במיוחד לפני הופעת הווסת. הדבר גורם לעצבנות, לירידה ביכולת הריכוז, לתשוקה לדברי מתיקה ולכאבי ראש. מומלץ להגביל את צריכת המאכלים המכילים סוכר במהלך החודש כולו ולהימנע לחלוטין מצריכת מאכלים אלה בשבועיים שלפני הופעת הווסת.

אם אתן נוטות לבצקות, עליכן להגביל בצורה משמעותית את צריכת הנתרן שלכן. מזונות מעובדים, משומרים וקלוקלים הם המקור העיקרי למלח בתזונה המערבית. המעיטו בהוספת מלח למזונותיכן.

הגבילו את צריכת המוצרים המכילים קפאין כמו קפה, משקאות קלים, שוקולד ומשככי כאבים שונים. הקפאין מחריף את התסמינים האופייניים לתסמונת הקדם-וסתית כמו חרדה, דיכאון ורגישות בשדיים. מומלץ לשתות, במקום קפה, תה מחליטת צמחים כמו תה נענע חריפה, תה קמומיל ועוד.

אלכוהול עלול לגרום להתייבשות שרק מחריפה את התסמונת הקדם-וסתית. הוא אף עלול לחולל שמות ברמת הסוכר בדמכן. הימנעו משתיית משקאות אלכוהוליים כשבועיים לפני הופעת הווסת וגם בתקופת הווסת.

המלצות לתזונה בריאה בנושא תסמונת קדם וסתית מתוך הספר "תרופות סיניות ביתיות" מאת ד"ר ליהוא וואנג בהוצאת פוקוס

כיצד תנהגי בחיי היומיום?

• הרבי באכילה של ירקות ופירות. אל תגזימי בצריכת מלח.

מה אסור?

• אל תגזימי בצריכה של מוצרי מזון מעוררי גירוי, כגון קפאין, אלכוהול, מלח וסוכר מזוקק. על פי הרפואה הסינית, רוב המקרים של התסמונת הקדם-וסתית מקורם באש. מאכלים אלה מציתים אש בגופך.

טיפול תזונתי

• אם יש לך תחושה של מלאות וכאבים בשדיים ותחושת כבדות בבטן התחתונה, הוסיפי למזונך סלרי, אצת ים – ניתן להחליף את אצת ה-kelp באצות שונות המתפקדות באופן דומה, ונקראות Hai Zao או Kun Bu – שעועית שחורה, מלון חורף, אבטיח, בשר חזיר ובקר.

• אם את סובלת מכאב ראש, נדודי שינה, עצבנות או תשישות כללית, הרבי באכילה של בצלי שושן, פרי הלונגן, גרעיני לוטוס, תמרים ודבש.

• שעועית שחורה וביצים עם יין אורז:
המצרכים: 2 ביצים, 60 גרם שעועית, 120 מ"ל יין אורז.
אופן ההכנה: השרי את השעועית במים למשך הלילה. הניחי את השעועית בסיר עם הביצים ו-2 כוסות מים. בשלי עד שהשעועית תתרכך. קלפי את הביצים. המשיכי לבשל במשך דקה. מזגי את היין לסיר. אכלי את הביצים ושתי את היין פעם ביום. התחילי 5 ימים לפני הווסת, והפסיקי כשהווסת מתחילה

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו