himalayaKrem_Fly
Thymoquin_Fly

תזונת חורף טבעית – תזונה מן הטבע, לימים הקרים

מאת: נירה שניידר - מומחית להרזיה וריפוי טבעי .M.A בתזונה הטבעית
זמן קריאה: 3 דקות
לתזונה נכונה, למצב נפשי מאוזן ולפעילות גופנית יש השפעה מכרעת על הבריאות שלכם. גלו אילו מזונות הכי כדאי לכם לאכול כדי לעבור את החורף בריאים, חיוניים וחסונים

מה לאכול כדי להישאר בריאים בחורף?, צילום: 123RF

himalayaKrem_IN

תפקידה של מערכת החיסון שלנו הוא תחזוקת גוף בריא והגנה מפני פלישת גורמים זרים, כגון חיידקים ווירוסים. כדי שזו תוכל לפעול באופן אופטימלי, נדרשת טמפרטורה מתאימה, בה נוכל לשמור על גופנו בריא וחיוני, במשך כל עונות השנה. שינויי מזג האוויר בעונות המעבר בכלל, ובחורף בפרט, המביא עמו ימים גשומים ולילות קרים, עלולים לגרום להיחשלותה של מערכת החיסון ולהפחתת יכולתה להילחם בגורמי מחלות. בתקופה זו, יש לדאוג באופן מיוחד לחיזוק המערכת, ולשמור על חום גוף פנימי מאוזן, כדי להגביר את עמידותנו בפני היווצרות מחלות וסימפטומים האופייניים לעונה זו. לתזונה נכונה, למצב נפשי מאוזן ולפעילות גופנית יש השפעה מכרעת על תפקוד יעיל של מערכת החיסון. תזונה בעלת השפעה מחממת, עתירה במרכבי תזונה חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, בשילוב עם פעילות גופנית ואיזון נפשי, ישפיעו  באופן ישיר על חיזוק המערכת החיסונית.

סוגי המזונות המומלצים לעונת החורף – פירות וירקות העונה, על שלל צבעיהם

מעל לכל, מומלצים הפירות והירקות החיים, המכילים שפע של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, נוגדי חמצון ומרכיבים טבעיים רבים אחרים, שהם בעלי עוצמה מניעתית. הם מחזקים את פעילות מערכת החיסון ובכוחם למנוע התפתחות מחלות. יש להם תפקיד משמעותי בשמירה על חום הגוף הפנימי. הפירות והירקות החיים (לא מבושלים), מעלים את חום הגוף הפנימי, כיוון שהם מכילים אנזימים המשמשים קטליזטורים לתהליך העיכול, ולכל הפעולות הביוכימיות בגוף. את הירקות החיים ניתן לשלב בתבשילים ורצוי להוציאם מן המקרר כשעתיים לפני אכילתם. פירות לא מומלץ לשלב עם כל מזון אחר ומומלץ לאכלם בשעות הבוקר או כארוחות ביניים.

פירות וירקות עשירים בוויטמין C

גויאבה, מנדרינות, אנונה, תפוזים, פסיפלורה, פומלה, פלפל אדום, פטרוזיליה – כל אלו עשירים מאד בוויטמין  C,  אשר לו תפקיד מכריע בחיזוק פעולת מערכת החיסון.

פירות וירקות בצבע כתום

תפוזים, מנדרינות, אננס, פפאיה, דלורית, דלעת, בטטה וגזר. מזונות אלה, מכילים כמויות נכבדות של נוגדי חמצון ונחשבים כמחממים, כמחזקים וכמשפרים את תפקוד המערכת החיסונית. לבטטה השפעה מניעתית מיוחדת. ירקות נוספים בעלי אנרגיה מחממת הם כרישה, קישוא וירקות שורש כמו צנון, צנונית, שורשי פטרוזיליה וסלרי.

הירקות הירוקים

במיוחד אלו בעלי הצבע הירוק כהה כגון ברוקולי, עלי בייבי,  ארוגלה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, תרד, עלי סלק, מלפפון, עלי מנגולד, חסה, חסת קייל – כל אלו עשירים בכלורופיל הנחשב ל"דם של הצמח" ולו השפעה מחזקת. הוא נחשב לחומר אנטיביוטי, שבכוחו לעצור את הגדילה והתפתחות בקטריות מזיקות בגוף.

הירקות האדומים

עגבנייה מכילה חומר הנקרא ליקופן, המחסל רדיקלים חופשיים בגוף. פלפל אדום גם הוא עשיר בוויטמין C ובכמות גבוה של נוגדי חמצון.

פירות יבשים

לאלו השפעה מחממת (יש להקפיד לצרוך מהם תוצרת אורגנית בלבד). תהליך הייבוש תורם לאנרגיית החימום שלהם.

אגוזים

אגוזי מלך, שקדים, אגוזי ברזיל, מקדמיה, אגוזי אדמה, פקאנים, ערמונים. אלו עשירים ברכיבי תזונה (כגון סלניום) המשמשים כקוטלי חיידקים טבעיים, ומסייעים לתאי מערכת החיסון  לזהות פולשים. באגוזי ברזיל, כמות גבוהה מאד של סלניום. מומלץ לאכול מהם לא יותר משלושה ביום. את האגוזים ניתן לאכול כארוחות ביניים. הכמות המקסימלית המומלצת ליום, היא כחופן.

דגנים מלאים

קינואה, דוחן, כוסמין, כוסמת (לא קלויה) אמרנט, שיבולת שועל, אורז מלא, אורז אדום, אורז פרא. חשוב להקפיד לאכול מוצרים מלאים, כגון לחמים, פסטות מדגן מלא, לחם שיפון מלא, פסטה מאורז מלא, דגני בוקר מלאים. דגנים אל עשויים מפחמימות מורכבות ומעלים בהדרגתיות את רמת הסרטונין בדם. על ידי כך, הם מחזקים באופן ישיר את מערכת החיסון.

קטניות

עדשים למיניהן: חומות, ירוקות, שחורות וכתומות וכן כל סוגי השעועית: מאש, אזוקי, לימה, לוביה, פול, חומוס, שעועית שחורת העין, שעועית שחורה, שעועית חומה. הקטניות נכללות בקטגוריה המחממת. הן עשירות בסיבים וחלבונים, בעיקר אלו בעלות הגוון הכהה. מומלץ לשלב מנת דגן עם מנת קטנית, על מנת לקבל חלבון מלא, היכול לספק ערך תזונתי  של מנה בשרית.

תבלינים

ג'ינג'ר, קינמון, רוזמרין, הל, צ'ילי, פלפל חריף, ציפורן, שום, בצל. רצוי להשתמש בהם כחומרי תיבול. מלבד תרומתם לטעם המזון יש להם השפעה מחממת על הגוף.

מומלץ ב"חום" להימנע או להפחית באופן משמעותי

• כדאי להימנע מאכילת מוצרים מן החי (בשר אדום, עוף, דגים, מוצרי חלב וביצים). אלו מכילים שומן רווי, המתחמצן בקלות וגורם ליצירת רדיקלים חופשיים, המכבידים על תהליך העיכול. תהליך זה פוגם ומאט את פעולת מערכת החיסון.
• יש להימנע מצריכת מוצרי חלב.  לאלו השפעה מקררת, הם יוצרים ליחה ומחוללים אלרגיות.
• יש להימנע ממזון מתועש, מעובד ומוכן, המכיל כמקלים המשבשים את פעולת המערכת החיסונית.
• להימנע מסוכר לבן, קמח לבן ומוצריהם. הסוכר והקמח הלבן פוגעים בכדוריות הדם הלבנות, שתפקידן להילחם בפולשים המזיקים לגוף.

פעילות גופנית

לפעילות גופנית כמו הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים, תפקיד משמעותי בתגבור עמידות הגוף  בפני גורמים זיהומיים. פעילות זו מחזקת את השלד ופעילות השרירים, מגבירה את זרימת הדם ומביאה לחיזוק פעילות מערכות הגוף. בנוסף היא גורמת להפרשת אנדורפינים במוח, אשר  מחזקים את מערכת החיסון באופן ישיר.

שתייה

יש להקפיד על שתייה גם בימי עונת החורף. השתייה מגבירה את פעילות הכליות, אשר מווסתות את משק החום בגוף. חשוב לשתות בהתאם לתחושת הצמא. מומלץ לשתות משקאות נטולי קפאין, בטמפרטורת החדר. תה צמחים או חליטות נטולי קפאין, מתאימים מאד. כמו למשל, חליטת מקלות קינמון במים רותחים. להמתין מספר דקות ולשתות.

שינה

חשוב להקפיד על 7-8 שעות שינה בלילה. שעות שינה אלו נחוצות לבריאות תקינה ולתגבור חסינות הגוף.

אוורור חדרי הבית

לאוורר, עד כמה שניתן גם בימי החורף, למנוע התרבות של חיידקים ווירוסים באוויר.

לחץ

להימנע ממצבי לחץ. הורמונים הנוצרים בעקבות לחץ, מעכבים את יצירתם לתאי דם לבנים, הנלחמים בפולשים זרים ומזיקים. כדאי, רצוי וחשוב לשמור על מצב רוח מרומם, שמחה, אהבה  ושלווה. אלו יחממו את הלב ואת הנשמה.

עצות "חמות" נוספות

• לשמן השומשום תכונה מחממת. ניתן למרוח אותו או לעסות בו את הגוף.
• צעיף כרוך סביב הצוואר משמש כאמצעי חימום ומונע חדירת קרה החודרת דרך העורף.
• הקפדה על חום הבטן וסביב המותנים מגן על אזור הכליות ומונע חדירת קור.

כך, נוכל לעבור את החורף בראים חיוניים וחסונים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו