Nikui_Fly
Thymoquin_Fly

סיפור בריא ומאוזן

מאת: זהר לוסטיגר בשן
זמן קריאה: 5 דקות
במהלך השנים כמטפלת ברפואה סינית, כאמא וכאדם, גיבשתי תפיסה משלי לגבי התזונה, המשלבת בין עקרונות התזונה הסינית והחיים המודרניים
bari14_In


במהלך השנים כמטפלת ברפואה סינית, כאמא וכאדם, גיבשתי תפיסה משלי לגבי התזונה, המשלבת בין עקרונות התזונה הסינית והחיים המודרניים. ניסחתי לעצמי את עשרת הדברות לתזונה שפויה ואורח חיים מאוזן ואני מנסה, וממליצה גם לכם, לאמץ אותם בכל עת:

1. לתת כבוד לאוכל להקדיש זמן ותשומת לב לבישול ולאכילה – לאכול בישיבה, להתרכז באוכל וגם באנשים שיושבים אתנו, לנסות לא לקרוא או לצפות בטלוויזיה תוך כדי אכילה.

2. ללעוס תהליך העיכול מתחיל במראה המפעיל את בלוטות הטעם ונמשך בלעיסה. חשוב להקדיש זמן לתהליך ולהתגבר על הנטייה לבלוע מהר מדי. בהתחלה זה דורש מחשבה אבל בהמשך זה כבר בא בטבעיות.

3. לאכול ירקות ופירות יש לשלב ירקות בתפריט – למעשה, לפחות חצי מהצלחת (אם אינכם צמחוניים) צריכה להיות מורכבת מירקות. מומלץ להשתמש בירקות בצבעים שונים ובצורות הכנה מגוונות. אני ממליצה לא לקלף את הירקות ולאכול אותם עם הקליפה, עד כמה שאפשר. הוסיפו לתפריט לפחות שני פירות ביום, וגם אותם רצוי לאכול עם הקליפה, כשמתאפשר.

4. להעדיף אוכל מלא הכוונה היא למאכלים המבוססים על קמח חיטה מלא, אורז מלא, קינואה, אמרנט, דוחן, קמח שיפון מלא או כוסמין. באוכל מלא יש יותר ערכים תזונתיים, והוא מקנה תחושת שובע לאורך זמן. לפי תפיסתי פרוסת לחם מקמח מלא עדיפה על שתי פרוסות מקמח קל.

5. להימנע מאוכל ריק אוכל ריק הוא מזון שהערכים התזונתיים שלו נמוכים. מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת קמח לבן, סוכר לבן, חטיפים, ממתקים ומשקאות קלים ממותקים.

6. לגוון אני חושבת שגיוון ואיזון הוא שם המשחק בתזונה. אני לא דוגלת באכילה של מזון אחד בלבד, טוב ובריא ככל שיהיה. הגוף שלנו זקוק לערכים התזונתיים הקיימים בכל מזון שאנחנו אוכלים. אני ממליצה לגוון בין מבחר הדגנים השונים, להוסיף להם קטניות שונות וירקות צבעוניים.

7. לא לרעוב אני ממליצה לא להגיע למצב של רעב. לאכול 5 ארוחות ביום, בכמויות מדודות. ארוחות הצהריים והערב חשובות לא פחות מארוחת הבוקר ולא כדאי לוותר גם על ארוחה קטנה מאוד ביניהן – פרי, יוגורט, גרנולה, ירקות, פרוסת לחם מלא עם אבוקדו הן רק חלק מהאפשרויות. ומומלץ להפסיק לאכול לפני שמלאים מדי. בהתחלה זה דורש אימון ומחשבה, ובהמשך זה נהיה הרבה יותר קל וברור.

8. להתרחק מאוכל מעובד יש לנסות ולהימנע ככל האפשר מאוכל מעובד. תמיד עדיף לאכול משהו שהכנתם בעצמכם ואתם יודעים מה הוא מכיל.

9. להעדיף אוכל פשוט אני מאמינה שבישול ואכילה של אוכל פשוט מדי יום היא הדרך לשמירה על בריאות טובה והרגשה נעימה. כך גם אפשר להתמיד בשמירה על תזונה מאוזנת. אוכל פשוט הוא אוכל עם טעמים עדינים ומרכיבים זמינים, שקל להכין אותו, ושאינו דורש שעות של עבודה – ממש כמו המתכונים בספר הזה.

10. להתרחק מקיצוניות לא צריך להגזים בהקפדה על כל המצוות: אם חייבים עוגה, זה בסדר, כל עוד זה במידה. אם מתחשק אוכל שלא נחשב בריא, גם זה בסדר. אני חושבת שכמו כל דבר בחיים, אין סיבה להיות קיצוניים והכי חשוב הוא ליהנות מתהליך הכנת האוכל ומהאכילה עצמה.

 

אספרגוס

מושגי יסוד ברפואה הסינית

 הרפואה הסינית, שיסודותיה הונחו כבר לפני 5000 שנה, רואה את האדם כשלם, כמכלול. איברי הגוף משפיעים זה על זה ומושפעים האחד מהשני, ובריאות האדם מושפעת מהסביבה, מהרגלים, מעונות השנה ומהתזונה.  על פי הרפואה הסינית, בגוף יש מערכת מרידיאנים, ערוצי אנרגיה שבהם זורם הצ'י. הצ'י הוא האנרגיה שמפעילה את הגוף, והוא ניתן לנו עוד כעוברים, בטרם הלידה. כשהצ'י חזק וזורם ללא הפרעות האדם נחשב בריא. כדי לתחזק את הצ'י דרוש אורח חיים מאוזן, הכולל פעילות גופנית, אוויר צלול ותזונה נכונה.  מושג נוסף שהרפואה הסינית מתייחסת אליו הוא הדם, הזורם בגוף במקביל לצ'י ואתו, ונוצר גם הוא מהמזון שאותו אנחנו אוכלים. לחות וליחה הם חלק מנוזלי הגוף וחשובים לתפקוד תקין של המערכות. עודף של לחות או ליחה גורמים לתופעות כמו צבירת נוזלים, מחלות בדרכי הנשימה ובדרכי השתן, בעיות עור, קשיי ריכוז, כאבי ראש והשמנה.

חום וקור ברפואה הסינית מתייחסים לסימפטומים שונים כמו גם לתחושות האדם לגבי גופו. אדם שחם לו תמיד, שאוהב לשתות משקאות קרים, שמתאפיין באודם בפנים ובעיניים ובדופק מהיר ייחשב כטיפוס עם מאפייני חום. אדם שבדרך כלל נרתע מקור, מתלבש חם, מעדיף שתיה חמה או בטמפרטורת החדר ומעדיף את הקיץ, נחשב לטיפוס עם מאפייני קור. הרפואה הסינית מאמינה בעקרון היין והיאנג, הפכים המשלימים זה את זה, מזינים ותומכים זה בזה וביחד יוצרים איזון. כדי להיות בריאים, יש להגיע לאיזון הזה.

ברפואה הסינית מדברים גם על חמשת האלמנטים – עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. לכל אלמנט איבר הקשור אליו, צבע המשויך לו, טעם המתאים לו ועונה שאתה הוא מתקשר.  דיקור סיני הדיקור הסיני היא שיטת הטיפול המקובלת ביותר ברפואה הסינית. הטיפול מתבצע לאחר תשאול מפורט של המטופל, המתחיל בתיאור הסיבה העיקרית שבגללה הגיע לטיפול, ממשיך בשאלות על כל אחת ממערכות הגוף, ובהבנת הנפש וראיית העולם שלו כמכלול. הדיקור עצמו גורם לתפעול המרידיאנים, ערוצי האנרגיה בהם זורם הצ'י, במטרה לאזן את המערכות בגוף. נקודות הדיקור נקבעות על פי הדיאגנוזה אליה הגיע המטפל לאחר השיחה עם המטופל. המטפל בוחר בדרך כלל במספר מצומצם של נקודות דיקור מבין ה-400 שנמצאות בגוף.   

התזונה ברפואה הסינית

על פי הרפואה הסינית המזון הוא אחד מכלי הריפוי הטובים ביותר. התזונה היא הבסיס ליצירת צ'י ודם ומשפיעה על היכולת של הגוף לתפקד בצורה תקינה. מניסיוני כמטפלת ברפואה סינית, העוסקת בדיקור סיני ובצמחי מרפא, השלב הראשון להחלמה הוא תזונה מאוזנת. במקרים רבים האדם יכול לשמור על מצב בריאות תקין רק על ידי מעבר לתזונה מאוזנת. הרפואה הסינית מתייחסת אל מרכיבי המזון בארבעה מישורים – הטמפרטורה, הצבע, הטעם ועונות השנה. הטמפרטורה על פי הרפואה הסינית, לכל מזון הטמפרטורה שלו: חם, קר או ניטרלי. בחירת המזון לפי הטמפרטורה מותאמת למאפיינים של המטופל. אם הוא סובל מתופעות קור, נמליץ על מאכלים מחממים, ולהיפך. ניתן להפוך מאכלים קרים לחמימים יותר על ידי הוספת תבלינים מחממים, כמו ג'ינג'ר, קינמון, צ'ילי, הל ופלפל שחור.

הצבע



על פי הרפואה הסינית, לכל איבר צבע שאליו הוא משויך. אכילת מזון בצבע המתאים יכולה לחזק את האיבר. אדום משויך ללב ולכן מאכלים אדומים כמו סלק, עגבנייה, שעועית אזוקי, עדשים אדומות יחזקו את הלב ועשויים לפתור בעיות כמו דפיקות לב, בעיות שינה, חוסר שמחה ועוד.

צהוב וכתום משויכים לטחול ולקיבה. גזר, דלעת, בטטה, חומוס, אפונה צהובה יכולים לפתור חולשה של הטחול והקיבה המתבטאת בסימפטומים כמו דאגנות יתר, בעיות עיכול, השמנה, עייפות. לבן משויך לריאות, ולכן מאכלים כמו שום, בצל, שעועית לבנה לסוגיה מטפלים בחולשה בריאות המתבטאת בבעיות נשימה, בעיות עור ועוד. שחור משויך לכליות, ומאכלים שחורים כמו שעועית שחורה, עדשים שחורות ושומשום שחור יחזקו את הכליות ויסייעו להעלמת סימפטומים כמו כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים, השתנה מרובה ועוד.

ירוק משויך לכבד – ברוקולי, עלים ירוקים, שעועית מש, שעועית ירוקה, אפונה ירוקה – יכולים לסייע להסדרת חוסר איזון בכבד, המתבטא בנטייה לעצבנות, חוסר סבלנות, בעיות מחזור וכאבי מחזור. ירקות עם עלים ירוקים כהים, כמו מנגולד וקייל, מאזנים את הכבד וגם את הדם.

 

טעם חמוץ משפיע על הכבדהטעם

 

לכל איבר על פי הרפואה הסינית טעם שאליו הוא משויך. חריף משויך לריאות ולמעי הגס, ומשמש לטיפול בהתקררות, על ידי גרימה להזעה. דוגמאות למזון חריף הם מרכיבים כמו בצל, בצל ירוק, כרישה, קינמון, לפת, קולרבי, ג'ינג'ר. מתוק משויך לטחול ולקיבה האחראים, על פי התזונה הסינית, לבריאות.

כשמדברים על טעם מתוק ברפואה סינית, לא מתכוונים לשוקולד וממתקים, אלא למאכלים כמו אורז, שיבולת שועל, דוחן, גריסי פנינה, בטטה, גזר, דלעת, שקדים, תמרים, תפוח עץ. הירקות המתוקים מחזקים את הצ'י.  חמוץ משויך לכבד, שהוא, על פי הרפואה הסינית, אחראי על זרימה חופשית של צ'י בגוף. כשהצ'י זורם בחופשיות, הכאבים נעלמים. בעיות מחזור כמו תסמונת קדם וסתית, כאבי מחזור, מחזור לא סדיר, דימומים כבדים ועוד מיוחסות לזרימה לא תקינה של צ'י הכבד. כעס, אגרסיביות, התמרמרות, חוסר סבלנות, התנהגות אימפולסיבית מיוחסים אף הם לזרימה לא חלקה של צ'י הכבד. מזון חמוץ – לימון, חומץ – יעזור לכבד בתפקודו.

מר משויך ללב. ברפואה סינית אומרים שהטעם המר שומר על שמחה בלב. חסה, סלרי, אספרגוס, אלפלפא, שיפון, שיבולת שועל, קינואה ואמרנט מטהרים רעילות, משככים חום ומייבשים לחות. מלוח משויך לכליות. סימנים כלליים של חוסר איזון בכליות, כמו כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים, השתנה מרובה, צפצופים באוזניים, בעיות פריון, נטייה לפחד קשורים להיחלשות הכליות ומזונות מלוחים, בצריכה מבוקרת יחזקו את הכליות. מזונות נוספים המחזקים את הכליות הם שעועיות, בעיקר שעועית שחורה. קינואה, אגוזי מלך, דובדבנים, ירקות שורש, כוסמין, חילבה, אספרגוס, סלק, גזר ודוחן.

ציר ירקות ביתי

ציר ירקות ביתי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו