Nadar_Fly
bari14_Fly

להוסיף טעם לחיים

מאת: חגית אריאלי – שיינפלד, רפואה איורוודית
זמן קריאה: 4 דקות
בפעם הבאה שאתם מבשלים, היזכרו באיכויות של התבלינים השונים ונסו להתאים את התיבול לצרכים הספציפיים שלכם, הן מבחינת הטעם והן מההיבט של איכויות רפואיות ומצב הדושות.

כורכום; צילום: 123RF

bari14_In

זוכרים את הסיפור על בן המלך שיצא לתור את העולם כדי לקנות חוכמה ודעת וזכה בתהילת עולם על שלימד את המלך ונתיניו שעור בבישול וחשף בפניהם את טעמו המופלא של הבצל ואת סגולותיו הרפואיות? ( "אֵין כָּמֹהוּ סְגֻלָּה יָפָה לְאִצְטוּמְכָא" דהיינו לעיכול). גם ברפואת האיורוודה מודעים כבר מקדמת דנא להשפעתם המבורכת של צמחי תבלין שונים – הן כדרך להשבחת טעמם וניחוחם של תבשילים והן על שום סגולותיהם הרפואיות ותרומתם לתהליך העיכול ולמצב האגני ("אש העיכול").

מערכת עיכול המתפקדת בצורה תקינה היא השער לחיים בריאים ונטולי מחלות, לכן האיורוודה עושה שימוש נרחב בתבלינים בווריאציות שונות – הן בבישול והן בפורמולות מסורתיות, כולל חליטות צמחים (תה). בנוסף, מסייע השימוש בתבלינים גם באיזון שלושת הדושות – ואטה, פיטה וקאפה (שלושת התפקודים שמאפיינים חיים ושולטים בכל הפעילויות הפיזיולוגיות והכימיות בגופנו. כל אחת מהדושות מתבטאת באופן שונה וביחס שונה אצל כל אדם ואדם).

ע"פ הרפואה ההודית תבלינים הם זרעים מיובשים, פירות, שורשים, קליפות עצים, עלים של עצים וצמחים בעלי תכונות תרפויטיות  או ירקות, בהם נעשה שימוש במינונים נמוכים, כתוספת למזון לשם סיוע בתהליך העיכול. תבלינים רבים מסייעים לעורר תיאבון, להמריץ הפרשת מיצי עיכול, להגביר עיכול וספיגה של מזון ולמנוע קשיי עיכול ותופעות כגון גזים ונפיחות.

כולנו מכירים את טעמם של התבלינים הפופולאריים, אבל לא תמיד מודעים ליתרונותיהם הבריאותיים. בשנים האחרונות חלה התעוררות בעולם המערבי בהקשר זה וצמחי תבלין רבים הפכו לחלק משמעותי בליין של חברות תוספי תזונה ומוצרים טבעיים, כמו גם ברפואה המערבית הקונבנציונלית.

להלן סקירה של חלק מהתבלינים הפופולאריים במטבח ההודי (שהפכו גם לבני בית במטבח הישראלי). בימים קרירים בהם חשקה נפשכם בתבשילי קדרה של עדשים וקטניות, מומלץ במיוחד לשלב בבישול תבלינים נבחרים.

ג'ינג'ר/זנגוויל

ג'ינג'ר טרי מכונה בסנסקריט בשם "ארדראק", בעוד ג'ינג'ר יבש נקרא "שונטי". אחד הצמחים הפופולאריים והמוערכים באיורוודה. נחשב לחריף ומחמם. משפיע בעיקר על מערכת הנשימה והעיכול (מסייע במצבי עצירות ומסדיר את תנועת המעיים, ממריץ עיכול, מקל על כאב קוליקי, בחילה והקאה), אפרודיזיאק (מעורר תאווה מינית) ונחשב למיטיב עם בריאות הלב.
השפעה על הדושות: ג'ינג'ר טרי מתאים לואטה וג'ינג'ר יבש מתאים למצבי קאפה. לא מומלץ במצבים של פיטה גבוהה.

ג'ינג'ר/זנגוויל

פלפל שחור

מכונה בסנסקריט בשם "מאריץ". מסייע לעיכול (במיוחד במצבים של מטבוליזם ירוד לכן מומלץ גם בעודף משקל ושומנים בדם), מגביר תיאבון ואגני (אש העיכול), מסייע בסילוק תולעים, ממריץ פעילות כבד וטחול, מגביר הפרשת רוק, מסייע לבעיות נשימה (שיעול, התקררות, גודש בסינוסים). שימוש מוגבר עשוי לגרום לגירוי ויובש בגוף.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה.

פיפאלי (פלפל שחור ארוך)

נפוץ בשימוש גם במטבח האתיופי המסורתי. נחשב כמעולה למערכת הנשימה (מכייח, מגביר סירקולציה בריאות. בשילוב עם דבש מתאים למצבי אסטמה, ברונכיטיס ודלקת ריאות) , ממריץ את העיכול, קרמינטיבי (סופח גזים), משפר סירקולציה בדם, אפרודיזיאק (מעורר תאווה מינית), מתאים גם לשימוש במצבי חום.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה.

כורכום

המכונה בסנסקריט בשם "הרידרה הוא זה המעניק לתבשילים הודים רבים את הגוון הצהוב המפורסם. אחד מהתבלינים הנחקרים בעולם. נחשב כמסייע לטיהור הדם והכבד ושיפור תפקודי הכבד השונים, מצבי אנמיה, משפר את יכולת העיכול (בעיקר של חלבונים) והמטבוליזם ומקל על מגוון רחב של בעיות עיכול (גזים, אולקוס, שיקום פלורת מעיים), מסייע בהפחתת כולסטרול ורמת השומנים בדם, בעיות עור, סכרת, נחשב ל"אנטיביוטיקה טבעית" ומומלץ לטיפול במצבים דלקתיים, פטריות, טפילים וסרטן, מחלות מפרקים שונות, הקלה על גודש בסינוסים ודלקות אוזניים. מומלץ לשלב כורכום עם פיפרין (נמצא בפלפל שחור או בפיפאלי) לשיפור הספיגה שלו. ניתן להשתמש בכורכום גם כ"עזרה ראשונה" במקרה של חבלה קלה – לחיטוי ועצירת דימום.
השפעה על הדושות: מפחית את שלושת הדושות (ואטה, פיטה וקאפה).

הינג

הידוע גם בשם "חילתית" או "אספטידה" זכה לכינוי לא מחמיא (Devil's Dung – "צואת השטן") בשל ריחו העז. החדשות הטובות הן שלאחר הבישול מעניק התבלין טעם וארומה נפלאים ויש המשתמשים בו כתחליף לבצל ושום. ידוע ביכולתו להמריץ את העיכול ואת האגני, נחשב כלקסטיב ומרגיע קוליק (מקל על כאבים ספזמוטיים), קשיי עיכול ועצירות, גזים ונפיחות, תולעים ופרזיטים במעי. מקל גם על בעיות במערכת הנשימה (ליחה, שיעול, אסטמה) ובעיות הורמונליות.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה.

ג'יראק (זרעי כמון)

משפר את כח העיכול במיוחד אצל בעלי תיאבון מועט או קשיי עיכול, קרמינטיבי (סופח גזים) ומקל על קוליק, במיוחד אצל ילדים, אנטי דלקתי (עשוי להקל במצבים שונים של מחלות מעיים), מסייע בהפחתת אמה (רעלים)  מומלץ לשלב במיוחד עם מזונות כגון: תפוחי אדמה, בשר. מעניק ארומה נפלאה לתבשילים.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה, מבלי להגביר פיטה (למעט בשימוש עודף)

הל

מעורר תיאבון ומשפר את רגישותן של פקעיות הטעם בלשון, מקל על בעיות עיכול (גזים ונפיחות, צרבות, ריח רע מהפה, בחילה, הקאה), מיטיב עם הלב, מפחית כאבי שיניים עקב עששת, בעיות במערכת הנשימה (התקררות, שיעול, אסטמה, מכייח ועוזר בהוצאת ליחה), מרגיע את מערכת העצבים ומחדד את יכול החשיבה.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה.

קינמון

ממריץ את האגני (אש העיכול), מפחית אמה (רעלים) ומשפר סירקולציה של כלי דם ולב, מקל על מצבי צינון, שיעול וגודש, מסייע בהפחתת כולסטרול, שומנים וסוכר, משפר יכולות קוגניטיביות.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה (בצריכה מוגברת).

אגוז מוסקט ("ג'אטי פאלאם")

מסייע לעיכול, במיוחד בהקשר של כאבי בטן, ספיגה לקויה, דיזנטריה, שילשול. נדודי שינה (יש לו השפעה מיטיבה על מערכת העצבים), חוסר איזון הורמונלי והפחתת כאבים.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה.

ציפורן

נחשב לצמח מחמם, ממריץ את העיכול ומסייע בספיגה, מקל על בחילות והקאות, סילוק ריח רע מהפה, מיטיב גם עם מערכת הנשימה (מקל על גודש בסימפונות, מכייח), נוגד חיידקים ומחטא, מקל על כאבי שיניים.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה.

זרעי שומר

דומים במראה ובטעם לזרעי אניס, אך טעמם מעודן יותר. השומר נחשב לבעל טבע מקרר ובעל השפעה נרחבת על מערכת העיכול ( מקל על קוליק, קשיי עיכול, כאבי בטן – כולל כאבי מחזור, גזים, עצירות, קשיי עיכול, שלשולים, חוסר תיאבון, בחילה, הקאה, תולעים במעיים וטחורים), מסלק ריח פה, אמנוגוג (מגביר ייצור חלב אם) וכן מגביר ייצור זרע. בהודו מקובל לקנח את הארוחה עם זרעי שומר, להקלה על העיכול ולטיהור הפה.
השפעה על הדושות: מפחית את שלושת הדושות (ואטה, פיטה וקאפה).

זרעי כוזברה

מכונה בסנסקריט "דאניאקה". מקל על צמא ותחושת בערה, מסייע בטיהור הגוף מרעלים. כוזברה טרייה נחשבת לאחד מהצמחים המובילים לטיפול בבעיות עור, דלקות בדרכי השתן (משתן). שימוש בכוזברה מסייע למתן השפעה של תבלינים חריפים ומחממים.
השפעה על הדושות: נחשב לבעל השפעה מפחיתה על שלושת הדושות.

זרעי חרדל

די חריף ומחמם בטבעו, לכן עשוי לגרום לתחושת שריפה בבטן, כאשר נעשה בו שימוש בכמויות גדולות. נמצא כמסייע לטיפול בתולעים וסיוע לעיכול. בטיגון מקבלים הזרעים טעם אגוזי נפלא.
השפעה על הדושות: מרגיע ואטה וקאפה ומגביר פיטה (בכמות גדולה)

זרעי סלרי ("אג'ואן")

מכונה גם בשם "יאבאני". משמש בעיקר להקלה על כאבי בטן וגזים ונחשב לנוגד כאבים חזק וסיוע בתהליך העיכול.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה (בכמות גדולה).

קימל ("קרישנה ג'יראקה")

מסייע לעיכול (גזים ונפיחות, קוליק, שלשול), בעיות במערכת הנשימה (שיעול, ליחה, אסטמה, ברונכיט). בדומה לשומר, נחשב גם הוא למעודד ייצור חלב אם.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה וקאפה ומגביר פיטה (בכמות גדולה).
ואיך אפשר בלי מלח? – בטקסטים האיורוודים מוזכרת קבוצה שלמה של מלחים, כאשר מלח הסלעים (סיינדהבה) הוא המומלץ מבין כולם. נפלא לעיניים, מעורר תיאבון, מרגיע את שלושת הדושות ומוסיף טעם נהדר.
השפעה על הדושות: מפחית ואטה ומגביר פיטה וקאפה.

תבלינים

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו