bari14_Fly
bari14_Fly

שש מזונות ה"בריאות" שיגרמו לכם לעלות במשקל

מאת: אביב גיל ועומר גיל (האחים גיל)
זמן קריאה: 5 דקות
חשבתם שלהימנע מגלוטן ולשתות מיץ פירות זו הדרך להיות בריאים ורזים? האחים גיל מציעים לכם לחשוב שוב
Thymoquin_In

זה כבר טריק מוכר וידוע של חברות המזון אשר לוקחות רכיב אחד קטן ובריא, משלבות אותו בתוך המזון המעובד שהן ייצרו ומדגישות אותו בפרונט.  פעם אלה הסיבים תזונתיים, האומגה שלוש, או השמן הצמחי, כל פעם מרכיב חדש שהוא טרנדי בבריאותו נלקח לקידמת הבמה של מוצרים מעובדים על מנת לגרום לקהל לחשוב שמדובר במוצר איכותי יותר.

 

אבל, חשוב וכדאי שתדעו שברגע שהוצאנו את הרכיב הבריאותי מהמקום הטבעי שבו הוא היה, אז הוא כבר לא רכיב טבעי, ולכן הוא כבר לא בריא לנו. כאשר אתם בסופר ומתכננים קנייה, כדאי שתבדקו ותסתכלו על המוצר כתמונה מלאה, קראו תמיד את כל הרכיבים שיש בו המופיעים על גבי התווית מאחור, וגם אם מציינים בתווית כי ישנם רכיבים טבעיים במוצר, דעו שהם כבר לא טבעיים אחרי שהם עברו עיבוד והינדוס.

 

האחים עומר ואביב גיל, מומחים לתזונה טבעית, מציגים מהם ששת המזונות המותייגים כבריאים אך בעצם, לא רק שהם לא בריאים, הם אף יעשו את ההפך ויגרמו לנו לעלייה במשקל ואף למחלות.

השמנה ובלוטת התריס

צילום: unsplash

  1. מיצי פירות

נהוג לחשוב שמיץ סחוט הוא נפלא ובריא. אז נכון, במיץ עצמו יש ויטמינים ומינרלים שאנחנו מקבלים מהפירות עצמם, אבל אחד המרכיבים החשובים ביותר, שהוא הסיבים התזונתיים, חסר במיץ ברגע שאנחנו סוחטים את הפירות. ולמה הסיבים התזונתיים כל כך חשובים לנו? הם בעיקר חשובים למערכת העיכול כי הם גם מאזנים אותה וגם מווסתים את הכניסת הסוכר למחזור הדם. בפירות כפי שאנחנו יודעים יש סוכר, אם אנו אוכלים את הפרי בשלמותו עם הסיבים התזונתיים הסוכר מהם לא מהווה לנו בעיה, הוא אפילו בריא מאד עבורנו. זאת מכיוון שהסיבים התזונתיים דואגים שהסוכר הזה ייספג וייכנס למחזור הדם שלנו בצורה מבוקרת ומאוזנת. לעומת זאת, כשאנחנו ממצים רק את המיץ וזורקים את הסיבים התזונתיים מתחילה הבעיה.

בצורה הזו הסוכר נכנס בצורה מהירה מידי למחזור הדם וזה לא בריא לגוף שלנו, כך נצברת לנו רקמת שומן מהר מאד וזה גם עלול לגרום לתנגודת אינסולין – תופעות בריאותיות שאנחנו לא רוצים. אז מה עושים? לאכול את הפירות בשלמותם או להכין מהם שייק. כך אנו לא מפסידים את הסיבים התזונתיים ומרוויחים את הויטמינים המינרלים הנוזלים.

 

  1. חיטה מלאה

כיום השוק מציע המון מוצרים מחיטה מלאה כמו לחמים, מאפים, פסטות ועוד. החיטה המלאה היא לא בריאה לנו משתי סיבית: החומצה הפיטית וגלוטן החיטה. חומצה פיטית קיימת בכל הזרעים בטבע והמטרה שלה היא לשמור עליהם, היא קיימת במעטפת של הזרעים והיא רלוונטית לחיטה מלאה בלבד ולא למוצרים שעשויים מחיטה לבנה. החומצה הפיטית סופחת ושודדת מינרלים מהגוף שלנו ויכולה לגרום לבעיות מעיים חמורות. גלוטן החיטה נמצא גם בחיטה מלאה וגם בחיטה לא מלאה, הוא אינו טבעי לגוף שלנו ולכן אכילה מרובה ממנו עלולה לגרום לבעיות מעיים חמורות. אז מה במקום? מומלץ להשתמש במוצרים ללא גלוטן המבוססים על אורז, קינואה, כוסמת או שיש בהם גלוטן יותר טבעי לגוף שלנו כמו שיבולת שועל, כוסמין ושיפון.

חיטה

חיטה מלאה, לא בריאה כמו שחשבתם? צילום: PEXELS

  1. משקאות וחטיפי אנרגיה

כן, הם יתנו לנו הרבה אנרגיה אבל גם הרבה מחלות לאורך זמן אם נאכל אותם באופן קבוע. הנה דוגמא לרכיבים שמכיל חטיף אנרגיה אחד: דגנים 42.5%, אורז, חיטה מלאה שבורה (מכיל גלוטן) – רכיב הגלוטן פחות בריא לנו, קמח תירס, סובין חיטה שזה המעטפת של גרגר החיטה ובו נמצאת החומצה הפיטית. לתת שעורה, ממתיקים רב-כהליים כמו מלטיטול. ייתכן כי מדובר  בממתיקים אורגניים הכי טבעיים ונהדרים, אבל ברגע שהוצאנו אותם מהקונטקסט – מהפרי או מהירק או מקני הסוכר שבהם הם נמצאים ושם המקור הטבעי שלהם – הם כבר הופכים ללא טבעיים ולכן הופכים להיות לא בריאים עבורנו. חומרי טעם וריח – משמע דברים סינטטיים וכימיקלים שהוספו על מנת להוסיף טעם וריח לחטיף. המזון הזה הוא לא בריא ואף רחוק מכך. מה כן אפשר במקום? ניתן למצוא בעיקר בחנויות הטבע חטיפי אנרגיה שרואים ברכיבים שלהם שהם עשויים מתמרים, פירות מיובשים קצת צימוקים, ללא תוספת סוכר כמובן ואולי קצת דבש. אלה חטיפי אנרגיה טובים. אופציה נוספת היא של פירות מיובשים ללא תוספת סוכר, לא להגזים בהם, כי אין בהם את הנוזלים, אבל חופן קטן של פירות מיובשים ללא סוכר ביום זה נפלא. האופציה הכי טובה אבל לא לכולם יש את הזמן היא סייסטה באמצע היום- שינה קצרה, אפילו של רבע שעה באמצע היום, רגע להחשיך את התריסים והוילונות, לעצום את העיניים ולהירדם. הסייסטה תטען אתכם באנרגיה לפעמים לעד שעתיים-שלוש של עוד עבודה איכותית.

 

  1. שמני זרעים

שמן סויה, שמן קנולה, שמן תירס, שמן חריע ושמן חמניות. את השמנים האלה איגוד הלב האמריקאי מגדיר כשמני בריאות כי יש בהם אחוז קטן של שומן רווי. אבל, הם ממש לא בריאים לנו. הזרעים מהם מנפיקים את השמנים האלה לא מאפשרים להפיק מהם הרבה שמן כמו שמנפיקים שמן מהזית למשל. על מנת להפיק שמן זית מוחצים את הזיתים והשמן יוצא. בזרעים הקטנים יש אמנם שומן אבל כל כך מעט שבשביל להפיק מהם שמן צריך למצות אותם בתהליך שהוא לא טבעי, תהליך שכולל חימום מאד גבוה שמערב כימיקלים. התהליך הורס את השומן שנמצא בזרעים והופך אותו למאד לא בריא עבורנו. אם לא די בכך, השמנים האלה קיימים בכל מזון מעובד שאנו רוכשים היום. גם אם אנו לא משתמשים בהם פיזית לבישול הם קיימים בכל מזון מעובד שכתוב עליו שומן צמחי, יש בו את אחד מהשמנים הללו. אז מה כדאי לצרוך במקום השמנים האלה? בחרו בשמנים מבוססי פירות. לבישול – בחרו בשמן קוקוס איכותי, לתיבול השתמשו בשמן זית או שמן אבוקדו, כמובן מכבישה קרה.

שמן טיגון בריא

בחרו שמן בתבונה (123RF)

  1. מזונות נטולי גלוטן ו/או אורגניים

כשאנחנו רוצים לרכוש מזון שהוא אורגני או שאין בו גלוטן לפעמים אנחנו מתעלמים ממרכיבים אחרים שנמצאים בתוך אותו המזון שאנו רוצים לרכוש. חשוב שנסתכל תמיד על התמונה המלאה. לפעמים אם נסתכל על התווית מאחורה של מזונות נטולי גלוטן כמו פסטה או קרקרים אורגניים נראה שהם בעצם מכילים מרכיבים הדומים מאד לרכיבים שיש בחטיפי האנרגיה כמו המון סוכרים מעובדים, חומרי טעם וריח. גם אם כתוב שיש סוכר קנים אורגני – אז מה אם זה סוכר קנים והוא אורגני. ברגע שהוצאתי את סוכר הקנים האורגני ממקומו הטבעי הוא כבר הפך לתרכיז והוא כבר לא טבעי ובריא לנו. מזונות כאלה יכולים להיות בריאים וטבעיים, תסתכלו תמיד מאחור על התווית ותראו מה סך כל הרכיבים של המזון. כי אם יש להם את כל התוספים הם כבר לא בריאים.

 

  1. דגני בוקר הבריאים

נתמקד בדגני הבוקר המתדהרים בבריאותם. תהפכו את המוצר ותקראו את הרכיבים שנמצאים בתוך המוצר, ותבדקו אם המוצר מכיל רק רכיבים טבעיים. בהרבה מהמוצרים האלה יש הרבה רכיבים לא טבעיים כמו סוכרים מעובדים, חומרי טעם וריח ואותם כדאי לנו להימנע מלאכול. גם אם מצאתם מוצר של דגני בוקר עם רכיבים טבעיים בלבד כדאי שתדעו שעל מנת לקחת דגנים טבעיים לחלוטין ולהפוך אותם לדגני בוקר הם עוברים עיבוד מסויים. בדרך כלל מדובר בקלייה , חימום וייבוש. והתהליך הזה הופך אותם לפחות טבעיים ולכן פחות בריאים עבורנו. אלמנט הסיבים תזונתיים – ישנן חברות רבות שמתהדרות שבדגני הבוקר יש סיבים תזונתיים ואנחנו יודעים שהם נפלאים לגוף שלנו. כשהם לא באים מהיכן שהם מגיעים בצורה טבעית מהפרי מהירק או מהדגן אז הם באים בצורה לא טבעית, מהונדסת, וסיבים תזונתיים בצורתם הלא טבעית יכולים לגרום לנו נזק כמו שדידת מינרלים מהגוף לחוסר ספיגה של ויטמינים ומינרלים ואפילו לעצירות. אז מה מומלץ במקום? דייסת כוסמת או דייסת שיבולת שועל, טעימות משביעות וטבעיות.

 

איך אפשר לבחור במזון שיעשה לנו טוב?

לסיכום אז מה עושים? נמנעים – זו הבחירה הבטוחה והבריאה ביותר. תבחרו תמיד במזון שהוא טבעי ואמיתי, שלא עבר עיבוד. כאשר אתם רואים וחווים אם חומר הגלם ביד של המזון בידיים שלכם ולא הכניסו לתוכו כל מיני מרכיבים. אין רשימת מרכיבים, רק מזון אחד – מזון טבעי. ככה בוודאות אתם לא תטעו ותאכלו בריא ונכון לגוף שלכם!

 

אביב גיל ועומר גיל (האחים גיל), אינם רופאים או תזונאים או דיאטנים קליניים מוסמכים, אלא מנגישי ידע לאורח חיים ותזונה טבעיים. התכנית לירידה במשקל בשילוב שינוי התנהגותי של האחים גיל ויגאל רווה היא בייעוצה ובליווי המקצועי של הנטורופתית, ענת לשם.

 

האחים גיל יציגו בכנס אוכלים בריא 10.

כנס "אוכלים בריא 10" המתקיים בתיאטרון גבעתיים, משלב הרצאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים המעניקות כלים יעילים לשינוי תזונתי, וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית להשפעת התזונה על איכות החיים ולהביא לקהל ידע עדכני.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו