Nadar_Fly
Sunrider_Fly

שום שחור – הזהב השחור

מאת: - שום שחור
השום השחור הוא לא סתם קרוב משפחה של השום הלבן אלא סופר פוד מוביל (עם ריח עדין!)

שום שחור. צילום: RF123

himalayaKrem_IN

התכונות המדיציניות של שום ידועות כבר משחר ההיסטוריה, ונעשה בו שימוש מגוון על ידי תרבויות גדולות רבות, כדוגמת המצרים, הבבלים, היוונים, הרומאים, הסינים  וההודים, למניעה וטיפול במצבים רפואיים שונים. הוא נמצא כמסייע לחיזוק מערכת החיסון והקלה על מצבי צינון ושפעת ("האנטיביוטיקה של הטבע"), הפחתת לחץ הדם ורמות הכולסטרול, מסייע בפינוי מתכות כבדות מהגוף ועוד.

עתה מתברר שקיימת גרסא מתקדמת יותר של השום המוכר לנו – שום שחור (BLACK GARLIC). השום השחור הוא למעשה אותה הגברת בשינוי אדרת, אבל כזו שהופכת אותה לסופר פוד של ממש.

 

הצד השחור של השום

לא. לא מדובר בזן חדש של שום שלא הכרתם, אלא בירק המפורסם (Allium) – שום לבן  טרי שעובר תהליך מבוקר של יישון במשך שלושה חודשים, בטמפרטורה של 40-60 מעלות צלזיוס, תחת תנאים של לחות מוגברת ( 80-90% לחות).

הודות לתרכובת בשם מלנואידין, הנוצרת בתהליך היישון, משנה השום לחלוטין את צבעו לשחור. וגם את המרקם והארומה שלו, מה שמקנה לו טעם מתקתק עם נגיעות בלסמי ומרקם ג'לי (כתוצאה מתסיסת הסוכרים וחומצות האמינו) המאפשר לשלב אותו במגוון רחב של מנות, החל מתערובות בשר ועד לקינוחים.

אבל מתברר כי תהליך זה מסייע לשום לא רק להפוך למוצר מבוקש מבחינה קולינרית במטבחים האסייתים במדינות כגון: יפן, קוריאה הדרומית, תאילנד וטאיוואן. אלא גם מעצים את התרכובות השונות הקיימות בשום והופך אותו למזון עתיר יתרונות בריאותיים. ממחקרים שונים עולה כי תמצית שום שחור מדגימה מספר השפעות כגון פעילות נוגדת חימצון, נוגדת אלרגיות, נוגדת דלקתואף נחשבת לבעלת השפעה היפו גליקמית.

 

השום השחור מהווה מקור משמעותי לנוגדי חימצון

בסקירה ביקורתית שפורסמה Journal of Food and Drug Analyse נמצא כי שום שחור מכיל כמויות גדולות של נוגדי חימצון, בהשוואה לשום רגיל. והוא מגיע לרמות שיא לאחר 21 ימי יישון. כך למשל פוליפנולים נמצאים בריכוז הגדול פי 4.19, פלבנואידים בריכוז הגבוה פי 4.77 ועוד.

מסייע באיזון רמות הסוכר בדם
ניסויים הראו כי שימוש בשום שחור עשוי להפחית את התנגודת לאינסולין, לסייע באיזון רמות הסוכר בדם ואף לסייע במניעת סיבוכי סכרת.

תורם לבריאות הלב והפחתת פרופיל השומנים בדם
במחקרים על בע"ח נמצא כי הוספת שום שחור לתזונה, עשוייה להפחית את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם. כך למשל, במחקר שפורסם במגזין NUTRITION RESEARCH PRACTICE נבדקו השפעות השום על פרופילי השומנים של חולדות הניזונות מתזונה עתירת שומן. מתוצאות המחקר עולה כי שום שחור מסייע בשיפור מדדי היפרליפידמיה הנגרמת כתוצאה מתזונה עשירה בשומן.

 

שום לבן עלול להזיק?

זאת ועוד, החוקרים ציינו כי צריכה מוגזמת של שום לבן עשוייה לגרום לבעיות כמו ריח פה ועור, תגובות אלרגיות מדי פעם ורעילות.  אולם, כיוון שהמרכיבים העיקריים של תמצית שום שחור הן תרכובות מסיסות במים, הדבר הופך אותו לחסר רעילות וחסר ריח שום ייחודי.  לפיכך, ניתן לצרוך אותו לאורך זמן רב מבלי לחשוש מתופעות לוואי, רעילות או התוויות נגד עם תרופות למניעה או הפחתה של היפרליפידרמיה.

שום לבן עלול להזיק?

 

שום שחור למניעת סרטן

במחקר שפורסם במגזין BIOMEDICAL REPORTS נמצא כי תמצית שום שחור הצליחה להרוג ביעילות ולהקטין צמיחת תאי סרטן במעי הגס. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת NUTRITION AND RESEARCH PRACTICE   הראה כי תמצית של שום שחור הפחיתה את צמיחתם והתפשטותם של תאי לוקמיה.

ריח עדין
נקודת זכות נוספת לטובתו של השום השחור היא כאמור העובדה שאינו משחרר ריח דומיננטי בגלל תכולת האליצין (אותה תרכובת אורגנית המקנה לשום את הריח והחריפות האופייניים לו) המופחתת שלו. במדינות אסייאתיות רבות משמש השום לתיבול מזון. עם זאת, הטעם והריח העז של שום גולמי טרי מקשים על מרבית האנשים להשתמש בו. התהליך הייחודי שעובר השום בדרך להפיכתו לשחור, מאפשרת גם לחובבי השום ליהנות ממנו, ללא חשש.

דל קלוריות
2 כפות אבקת שום שחור מכילות כ – 40 קלוריות.
עשיר בסיבים תזונתיים ושלל נוטריינטים
ויטמין C, חלבון, ברזל, סידן ועוד.

 

איך השום השחור יכול להגיע למטבח שלכם?

חברת  eravital black garlic israel – שחקן חדש וייחודי בתחום המוצרים הטבעיים, מייבאת ארצה מטורקיה, שום שחור ונחשבת לבין החברות היחידות  בעולם, המייצרת שום שחור בתהליך של 90 יום. כפי שצויין, תקופת היישון הארוכה של השום מקנה לו סגולות רפואיים משמעותיים יותר וגם צבע עמוק. בדומה ליין שמשתבח עם הזמן.

החברה אף מתהדרת בתו התקן המכובד 22,000ISO  – תקן בטיחות בינ"ל וחדש לניהול מערכות בטיחות במזון.

ניתן ליהנות מהשום השחור במגוון דרכים: למרוח אותו כממרח על הלחם, להוסיף לציר ו/או רטבים, לשלב במרינדות ועוד. טעמו הייחודי הופך אותו למוצר שניתן לשלב בכל תבשיל – החל בגבינות, מרקים, ריזוטו וכלה בקטניות ומוצרי עוף ובשר.

 

השום השחור מתאים גם לנמנעים מגלוטן. צמחונים וטבעונים, ומשווק תחת הכשר של בד"ץ בית יוסף.

תוכלו להשיג אותו בחנויות הנבחרות (טיב טעם, ניצת הדובדבן, אניס, קשת טעמים, בראשית , סטופ מרקט , סופר שוק, כרמלה בשוק , חצי חינם סטופ מרקט ועוד. וכן מעדניות וקצביות מובחרות).

אם חשבתם ששום שחור הוא רק עניין לאניני טעם ולמבוגרים מבנינו, קבלו מתכון למאכל האהוב ביותר על ילדים – שניצל בגרסת הסופר פוד.

הילדים שלכם יתלהבו מטעם השום העדין והקרמלי, ואתם תדעו שהכנסתם פנימה סגולות בריאותיות. מי צריך יותר מזה?

 

שניצל בגרסת הסופרפוד

מרכיבים לכמות של 12 שניצלים:

לציפוי ראשוני-

כוס קמח

2  כפות אבקת שום שחור

כף פפריקה מתוקה

חצי כף מלח

כפית פלפל שחור

תערובת רטובה

2-3  ביצים

כפית חרדל

(ניתן להוסיף גם כאן כפית אבקת שום שחור)

לציפוי סופי

2  כוסות פירורי לחם

שמן קנולה (או שמן אחר שמתאים לטיגון)

הוראות הכנה-

* מחממים מחבת עם שמן עמוק (או חצי עמוק) בחום בינוני- גבוה.

מערבבים את מרכיבי הציפוי הראשוני יחד ומניחים בקערה שטוחה.
מערבבים בקערה אחרת את הביצים והחרדל
בקערה שלישית שמים את פירורי הלחם.
4. דופקים את השניצלים עד לעובי הרצוי.
מצפים את השניצלים על פי התחנות- קודם בתערובת השום השחור, אחר כך בביצים, לבסוף- בפירורי הלחם.
מטגנים עד הזהבה משני הצדדים ונהנים משניצל חם ופריך, וקצת שונה ומיוחד.
* ציפוי הקמח והשום השחור טרם הביצים מסייע לכל הציפוי להידבק בצורה טובה יותר וכך מתקבל שניצל עם ציפוי פריך ועבה יותר.

ניתן להגיש בשילוב עם אורז מלא וסלט ירקות.

 

צרו קשר עם eravital - שום שחור



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו