supherb_Fly
Thymoquin_Fly

הרימון מלך הפירות

מאת: ריטה שטרן, נטורופתית רב תחומית
זמן קריאה: 4 דקות
סגולותיו של הרימון נודעו עוד בימי הרמב"ם, ומאז משמש כמיץ מרפא ומרענן למגוון רחב של סיבות. לקראת ראש השנה שבנו והעלינו את מלך הפירות על ראש שמחתנו

צילום: pixabay

Laisha_In

בהתקרב חגי תשרי מופיע הרימון, אחד משבעת המינים, במרכולים. הפרי בעל כתר המלכות, סמל השפע והפריון, היופי וחוכמה שימש מאז ומעולם למאכל ולמסחר. בשל יופיו הרב, צורת הרימון שימשה לעיטור מבנים, מטבעות, מלבושים שונים ועוד. קליפת הרימון והמחיצות הצהובות שבתוכו מכילות צבען חום, שבעבר נעשה בו שימוש כחומר גלם לצביעה, ושמשמש גם כיום לצביעה ידידותית לסביבה של בדים לא סינתטיים. בתקופת המשנה הכינו מקליפת הרימון דיו ומענפי הרימון החדים והנוקשים נהגו בעת העתיקה להכין שיפודים לצליית קורבן הפסח.

עץ הרימון משיר את עליו בסתיו ומלבלב שוב באביב. בתחילת הקיץ הוא פורח, כאשר פרחיו נראים כמו גביע מאורך בעל כתר. פירות הרימון מבשילים בסביבות הסתיו, במיוחד לקראת ראש השנה היהודי, בו הוא מהווה חלק חשוב (כחלק מהברכה "ירבו מצוותינו כרימון"). מוצאו באיזור הים הכספי (איראן) וכבר בעת העתיקה ייחסו לו סגולות רפואיות. הוא זוכה לעדנה מחודשת בימינו היות ומתרבים המחקרים המבססים את ערכו הרפואי ובעשור האחרון הפך לאחד המזונות הפונקציונליים הנחקרים והשימושיים ביותר.
הפרי טעמו מתוק או חמוץ, ומלווה לעיתים בתחושת יובש מאפיינת. הוא משמש למאכל ואף להכנת תרכיזים ויין ומבישול מיץ רימונים עם סוכר מתקבל סירופ גרנדין, המשמש כמרכיב בקוקטיילים.
מיץ הרימונים משמש בבישול בעיקר במטבח הטורקי והפרסי. רכז רימונים משמש כמרכיב ברטבים לסלט. טבחים וקונדיטורים נוהגים להשתמש בגרגירי הרימון למטרות דקורטיביות. 

פריטת הרימון

"פריטת רימון"  מכונה פעולת ההפרדה של זרעי הרימון מקליפתו והדרך המקצועית להפריד את הגרגרים מהקליפה היא לחצות את הפרי בסכין, ולהפריד את הגרעינים מהקליפה עם הידיים בתוך קערת מים. בעוד שהקליפה צפה במים, הזרעים שוקעים, כך שההפרדה קלה ואינה מלכלכת. דרך אחרת היא לחצות את הרימון לשניים, ולהקיש בכף על הקליפה של מחצית הרימון, עד שהגרגרים משתחררים ממנה ונופלים כלפי מטה. בשוק יצאו מספר מוצרים המאפשרים לחצות את הרימון ולהכות בו להוצאת הגרעינים לתוך כלי. פרי הרימון נחשב לפרי בעל חיי מדף ארוכים במיוחד וניתן לשמרו ללא קירור במשך למעלה מחודש ימים. גרגרי הרימונים הארוזים המשווקים היום אינם יכולים להישמר טריים זמן רב.

ברפואה ההודית נעשה שימוש בחלקי הרימון השונים. קליפת השורש והגבעולים פועלים כנגד תולעי מעיים (בעיקר תולעי סרט). פרחים, קליפת העץ וקליפת הפרי פועלים כתומכי פעולת קיבה תקינה, ציפת הפרי לבריאות הלב ופעולת הקיבה והמיץ הטרי מצנן ומקרר. הרימון מכיל חלבון, מעט ברזל, אשלגן, סידן וויטמיני B (ביניהם חומצה פולית). הדוגלים ברפואה הסינית רואים בו "מחזק דם" וממליצים עליו למקרים של אנמיה. יש לציין שגרעיני הרימון עלולים לגרום לעצירות.

הרמב"ם מציין כי ניתן להשתמש בקליפת רימון לשימושים רבים ובשימוש המסורתי נהוג להשתמש בו  לעצירת דימום מפצעים, לעצירת שלשול, נגד טחורים, נגד תולעי מעיים, בעיות חניכיים ולהקלה על בחילות ועל חמרמורת (כאבי ראש שלאחר שכרות). בנוסף, במסורת היהודית מייחסים לו סגולות פריון, בשל הסימבוליות של ריבוי הזרעים שבו ומבחינת הרכבו, הוא אכן מכיל חומרים פיטואסטרוגנים שמאזנים מערכת הורמונלית נשית.

מחקרים עדכניים על רימונים

מחקרים בבני אדם ובחיות מעבדה הראו כי למיץ רימון פוטנציאל רב בשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. נמצאו בו חומרים התורמים לפעילות נוגדת טרשת עורקים, נוגדת חמצון, נוגדת יתר לחץ דם ונוגדת דלקת. הפוליפנולים שבו מעכבים פעילות טסיות דם ותורמות לדילול הדם ויש בו ריכוז גבוה מאוד של נוגדי חמצון (פי 14 בהשוואה לפירות אחרים) אף יותר מתה ירוק או יין אדום. מיץ הרימון, מסייע בסילוק כולסטרול מדפנות כלי הדם ביעילות מפתיעה בשל נוגדי החמצון העוצמתיים המגנים מפני השפעתם המזיקה של הרדיקלים החופשיים והוא גם בעל יכולת לנקות את הרובד הטרשתי מדפנות כלי הדם בזכות הפוליפנולים שהוא מכיל.
(בכנס ה-12 של עמותת עיל"ם צוין כי במחקרים שנערכו הסתבר שחודשיים של שתיית מיץ רימונים שנסחט מכל הפרי מנקה חלק גדול מן הרובד הטרשתי. שתיית מיץ רימונים הביאה לירידה משמעותית ברמת הליפידים המחומצנים ולעליה ברמת הגלוטטיון – אנטי אוקסידנט טבעי שגופנו מייצר).

פרחי הרימון הראו את התוצאה הטובה ביותר, אפילו יותר מן המיץ, והצליחו להוריד את המשקע הטרשתי כמעט ב-70%. למיץ הרימון פעולה כפולה: הוא מעכב את חמצון ה-LDL (הכולסטרול הרע) ובמקביל מעלה בדם רמות של אנזים (פארא אוקסונאז) המפרק ליפידים מחומצנים ומחזיר את ה-LDL המחומצן להיות LDL רגיל. איך תוכלו ליהנות מתוצאותיו המדהימות של מחקר זה? פשוט חצו הרימון לשניים, סחטו חזק במכשיר סחיטה (כי יש חשיבות גם לחומר הנסחט מן הקליפות) ושתו בהנאה – כוס אחת ליום מספיקה.

מחקרים בבעלי חיים ובמבחנות הראו כי לרימון יש גם פעילות נוגדת סרטן בשל הגנה מפני נזקי קרינה אולטרא סגולית, פעילות ספציפית נוגדת התפשטות ומעכבת צמיחה של סרטן הערמונית פיטוכימיקלים שברימון עיכבו שגשוג מהיר של תאי סרטן מעי גס. חומר פעיל נוסף שנמצא בזרעי הרימון ובשמן המופק מהם התגלתה חומצה פוצינית (חומצת שומן רב בלתי רוויה) בעלת פעילות אנטי סרטנית ואנטי מיקרוביאלית. רימון אחד מכיל כ 40% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C (שבנוסף למרכיבים הפוליפנולים הנוספים בפרי הרימון נחשבים יחד למפחיתים "דלקות שקטות", הנחשבות לגורם לסרטן, מחלות לב וסוכרת).

אורז אדום ואורז בר עם חבושים ורימונים

מתכון ממאמר שנכתב ע"י יעל גרטי (שנת 2006):

סלט בריא, צבעוני וחגיגי המפגיש בתוכו שניים מפירות העונה: חבושים ורימונים. אפשר לקנות אגוזי לוז קלופים בחנויות כמו "לגעת באוכל" ואפשר לשפשף כמה אגוזים יחדיו בין שתי כפות ידיים עד שהקליפה מתקלפת. מעט רכז רימונים יחבר בין כל המרקמים והטעמים.

המרכיבים (ל-6-8 מנות):

1 כוס אורז אדום (להשיג בחנויות טבע, של "טעם טבע" מומלץ)
1 כוס אורז בר (להשיג בחנויות טבע)
2 חבושים
160 גרם גרגרי רימונים
חצי חבילה (של מרכול) נענע, עלים בלבד, קצוצים
חצי חבילה (של מרכול) כוסברה, עלים בלבד, קצוצים
50 גרם אגוזי לוז קלויים, שלמים, קלופים או חצי קלופים
שמן זית
מלח
פלפל שחור גרוס גס
1 כף שמן אגוזים – לא חובה
2-3 כפות רכז רימונים – לא חובה

אופן ההכנה:

1. מחממים תנור לחום 160 מעלות.
2. מקרצפים חבושים תחת זרם מים ומניחים אותם כשהם שלמים בתבנית תנור קטנה, משומנת במעט שמן זית. אופים עד שניתן לנעוץ בהם מזלג. מצננים, מגלענים וחותכים לקוביות.
3. מחממים כף שמן זית בסיר על אש גבוהה ומוסיפים כוס אורז אדום. מטגנים תוך כדי ערבוב במשך דקה, מוסיפים מלח ופלפל שחור גרוס גס ו- 2.5 כוסות מים רותחים. מחלישים את האש ומכסים. מבשלים במשך 20-30 דקות עד שהגרגרים רכים דיים -אך לא רכים מדי. אין צורך לחכות עד שכל המים יתאדו: טועמים, אם האורז מספיק רך, מכבים את האש, מסננים ומחזירים לסיר (בלי אש), מכסים ומניחים כך למשך 20 דקות נוספות, עד שהאורז יתייבש היטב.
4. במקביל מכינים אורז בר, בצורה זהה, אלא שמוזגים 3 כוסות מים רותחים וממתינים מעט יותר (40 דקות לערך) עד שהגרגרים רכים דיים. מסננים ומחזירים לסיר (בלי אש) מכוסה, עד להתייבשות הגרגרים.
5. כששני סוגי האורז יבשים מערבבים אותם (בלי אש), מוסיפים גרגרי רימונים, חתיכות חבושים, כוסברה, נענע ואגוזי לוז. מערבבים היטב. מוסיפים כף שמן אגוזים (או שמן זית), מלח, פלפל שחור גרוס גס וטועמים. מוסיפים מלח, פלפל או עוד מעט שמן אגוזים במידת הצורך. אפשר להוסיף מעט רכז רימונים (לא חובה) ולערבב. מגישים קר או בטמפ' החדר.

אז שתהיה לכולם שנה טובה, שנה של בריאות ואורח חיים בריא, מלאה ועשירה כרימון.

התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו