supherb_Fly
Thymoquin_Fly

קקאו וספירולינה נגד אלצהיימר

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג - מתוך חוברת תזונה פלוס, מספר 92
זמן קריאה: 2 דקות
תזונתו של שבט מפנמה מצביעה על כך שצריכה גבוהה של קקאו יכולה למנוע יתר לחץ דם ואירועים מוחיים. הקקאו משפר יכולות קוגניטיביות ויכול לסייע במניעת אלצהיימר. מדוע לשלב אותו עם ספירולינה?
PassoverFocus_IN

קקאו וספירולינה הם מזונות המצמצמים סיכון לדמנציה ואלצהיימר בגילאים המבוגרים – הם גם מספקים הגנה נגד מחלות לב.

מחקרים מדעיים הראו שלשני מזונות-על אלו יש השפעה בריאותית מיטיבה מאוד. בבית חולים בטיחואנה, מקסיקו, בדקו את הנושא. הם נוכחו לדעת, בין היתר, שטעמו של הקקאו, כמו גם הריח שלו, הסוו במידה רבה את הטעם והריח של הספירולינה – שהם אינם ערבים לחיכם של רבים.

יש המעדיפים לצרוך כל אחד מן התוספים לחוד, אבל מומלץ לצרוך אותם בסמיכות זמנים, כי פעולתם המשולבת טובה יותר מאשר פעילותו של כל אחד מהם לחוד.

כיצד מאטים שני מוצרים אלו הידרדרות נפשית וקוגניטיבית?

התצפית הראשונה של החוקרים הייתה על בני שבט אינדיאני בשם קונה, ממדינת פנמה. בני השבט צורכים כמויות גדולות של קקאו, ואחוז הסובלים מיתר לחץ-דם ומאירועים מוחיים מקרב בני השבט הינו מזערי. זאת על אף שהם צורכים מלח בכמויות גבוהות.

המחלקה לבטיחות המזון באירופה קבעה לפני כשנה, שבצריכה של קקאו יש תועלת בריאותית לחולי לב. זאת בזכות העובדה שהקקאו משפר את זרימת הדם בגוף. לקקאו יש תועלת נוספת – מחקרים הראו שהוא משפר יכולות קוגניטיבית וזיכרון בקרב הסובלים מהפרעות קלות בשטח זה. הפרעות קוגניטיביות קלות עלולות להתפתח לבעיות קשות יותר, כמו דמנציה או מחלת אלצהיימר.

הקקאו משפר קשיי חשיבה וקשיים בזיכרון, שמבחינת חומרתם עדיין אין הם מוגדרים כדמנציה או אלצהיימר. לכן אין לזלזל גם בהפרעות קלות כאלו – זה הזמן לשלב משקאות המכילים אבקת קקאו ללא סוכר. כאמור רצוי לצרוך אותם יחד עם ספירולינה.

ספירולינה היא מוצר העשוי מאצות מים מתוקים מיקרוסקופיות. בניסויים עם מכרסמים נמצא שספירולינה מפחיתה סמנים של מצב דלקתי בגוף. היא מכילה חומר בשם פיאקוציאנובילין, שנמצא עוזר בהתמודדות עם סטרס חמצוני בעורקים וברקמות הגוף. גם הקקאו נמצא כמגביר את הייצור של חנקן חמצני בגוף, חומר שגורם להרפיית מתח בעורקים, משפר את זרימת הדם ומפחית יתר לחץ-דם.

דרכים נוספות לדחיית תהליכי הזדקנות ודמנטיה ולשיפור מצב החולים

פגיעה בבריאות של מערכת לב-כלי דם, ופגיעה בבריאות המוח הם שני המצבים העיקריים הגורמים להזדקנות מוקדמת. לכן, חשוב לנקוט בשתי דרכים נוספות כדי לדחות את תהליכי ההזדקנות:

מוצר הידוע ביכולתו לשפר את פעולת המוח הוא שמן קוקוס טהור שהופק בכבישה קרה. שמן הקוקוס נמצא עוזר אפילו במצבים מתקדמים של מחלת אלצהיימר. השומנים בשמן הקוקוס הם בעלי מולקולות ממוצעות שרשרת והם אינם נאגרים בגוף כשומן, אלא עוברים פירוק קטוני. כך הם מספקים אנרגיה לתאי מוח פגועים הרעבים לחמצן. באופן כזה, תאים פגועים יכולים לקבל אנרגיה משמן הקוקוס.

גם הרפואה האיורוודית העתיקה משתמשת בצמחי מרפא כמו ברהמי, בקופה וגוטה-קולה, הידועים מקדמת דנא כמונעים וכמטפלים בהידרדרות קוגניטיבית, דמנציות ומחלת אלצהיימר.

כיום, דמנציה הפכה למגיפה ההולכת ומתרחבת, ואילו מחלת האלצהיימר מביאה את החולים בה לנכות קשה, ואף למוות. אך ככל שמקדימים לטפל בה בדרכים טבעיות, האפשרות למנוע את החמרתה הולכת וגדלה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו