PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

יום עיון בצמחי מרפא להתמודדות עם מחלות ממאירות

מאת: דניאל יעקובסון, מטפל ברפואה סינית וזן שיאצו במרכז לרפואה אינטגרטיבית במחלקה האונקולוגית באיכלוב
זמן קריאה: 3 דקות
הצורך למציאת פתרונות נוספים כמזור למתמודדים עם מחלת הסרטן, בנוסף על הרפואה הקונבנציונאלית, הביא את מיטב המטפלים והחוקרים לדון בנושא. ואלה הממצאים עד כה

צילום: pixabay

supherb_IN

בוקרו של יום ד שטוף שמש, לפני מספר שבועות, עשיתי את דרכי בסמטאות הציוריות של שכונת התקווה, אל מרכז "דוהל" היפהפה והמרווח, לכנס הסתיו המקצועי של עמותת עיל"ם", כשבמרכזו הנושא הכה בוער של צמחי מרפא ומחלות ממאירות.

היה משהו מאד סמלי ובעל משמעות במעבר הזה מהסמטאות והבתים הישנים עם ניחוחות העבר החובקים את המרכז המודרני והמפואר אך הצנוע – חיבור נעים ואמתי בין עבר לעתיד. כמו החיבור בין מסורת ידע וחוכמת הצמחים העתיקה לבין המחקרים המודרניים והעדכניים בכלים מעבדתיים מתקדמים אווידנס-בייס (מבוססים ראיות) וסטטיסטיקות. ואכן כמו שהכנס הזה הראה – שילוב מנצח.

אחרי מינגלינג לא ארוך עם כל החבורה הצבעונית והמכובדת שהתאספה בין כוסות התה הירוק, הקפה ודוכני המידע, הרבה פרצופים חייכניים, מוכרים ולא מוכרים, סמול-טוקס משמחים תקתק הצוות המארגן והעמלני ביעילות של פורמולה סינית את כולם פנימה.

לאחר דברי פתיחה של ד"ר מינה פארן, מזקני השבט המכובדות ומוותיקות אנשי הצמחים בארץ, אשר הדגישה את הצורך למציאת פתרונות נוספים כמזור למתמודדים עם מחלת הסרטן – נוסף על הרפואה הקונבנציונאלית, עלה לבמה ד"ר סמואלס, רופא פנימאי במקור והמנכ"ל של מרכז טל לאונקולוגיה אינטגרטיבית בבית החולים שיבא. במבטא אנגלוסקסי, אמנם נונשלנטי, אך בבהירות מקצועית ובשיקוף מדויק, העלה ד"ר סמואלס שלוש נקודות מהותיות בנושא שימוש צמחי המרפא למחלת הסרטן:

1. יעילות
2. בטיחות
3. אינטרקציות עם תרופות

ד"ר סמואלס סיפר שהרבה מאד מטופלים חוששים או מתביישים לספר לרופא האונקולוג הקונבנציונאלי שלהם שהם משתמשים בצמחי מרפא ותוספים. לאחר מכן סקר והביא מחקרים ודוגמאות לצמחים שאכן יש בהם אינטראקציות שליליות עם תרופות ושצריך להימנע מהם – כמו היפריקום, אשכולית וסנט גונס.

לעומת זאת הוא הביא מחקרים על כורכומין, אסטרגלוס, ודביקון לבן שמראים על יעילות הצמחים במצבים השונים, כשמסקנתו הסופית הייתה שאכן אפשר כבר להיווכח שאין ספק שהרבה צמחים ותוספים אכן עונים על שלושת הקריטריונים הנ"ל ויכולים לתרום רבות להצלחת ההתמודדות של מטופלים עם מחלת הסרטן ושיש צורך דחוף בוועדה פעילה אשר תעשה סדר בדברים.

אחריו עלה לבמה ד"ר כספי, מנהל מרכז דוידוף  בבית חולים בלינסון. לאחר נגיעה בנושא של בעייתיות של מטפלים הוליסטים והשתלבות במערכת הקונבנציונאלית, הזמין ד"ר כספי לבמה שניים ממטפלי מרכז דוידוף – דוד ויזנסקי, מטפל ברפואה סינית שדיבר אודות הפן הפילוסופי הסיני כמודל אינטגרטיבי למצבו הדינמי של החולה, והנטורופתית ענבל ברסנר, שבמעבר חד מהאמורפיות היאנגית ליין ארצי מבורך, הביאה דוגמאת לשתי פורמולות לטיפול במצבי "באן וביאו" – בשורש ובענפים – ביטוי סיני המבטא טיפול בסיבות עומק וסימפטומים.

אחריהם עלתה לבמה ד"ר חיננית קוטאי, חוקרת בכירה במנהל המחקר החקלאי במכון הוולקני, ונתנה סקירה מרתקת מעמיקה ומקיפה על ה"סלב" של עולם הצמחים: השרביטן המצוי, שפרץ למדורי הרכילות בשנים האחרונות.

היא פרסה בפנינו את תוצאותיו העדכניות אך ההתחלתיות של המחקר המדעי בנושא (אינביטרו) תוך כניסה לסוגי המיצוי השונים אשר הראו תוצאות שונות לחלוטין בתאי סרטן שד, מעי גס וריאות וגילוי מפתיע על הפעולה הציטו טוקסית החזקה של מחית הפירות של השרביטן המזכירה את הפעולה  של התרופה הכימית טקסול, אך עם זאת בעל אפקט מעורר שאלה של עידוד ריבוי גרורות. עניין הדורש את המשך המחקר ברזולוציות הרבה יותר מדויקות כדי להגיע לשימוש בטוח בצמח המבטיח הזה.

עכשיו באמת העניינים התחילו להתחמם. אם השרביטן הוא סלב בחיתוליו, עכשיו הגיע תורו של המגה סלב – הקנאביס בעל אלף הפרצופים. כך מסתבר, לדברי פרופסור דדי מאירי – אחד מברי הסמכא המובילים בעולם בתחום חקר הקנאביס, ומנהל המעבדה לביולוגיית הסרטן וחקר קנבינואידים מהמתקדמות בעולם.

בזכות מעבדתו המשוכללת, הצליח פרופ' מאירי לבודד ולזהות כ- 111 קנבינואידים שהם אחת מהקבוצות העיקריות של החומרים הפעילים בקנאביס לצד ה"טרפנים" וזאת יחסית לרק 8 שזוהו קודם לכן. הדבר הוביל למחקר ברזולוציה שלא הייתה קיימת קודם ושגילה בעצם שאין דבר כזה "השפעה אחת של הקנאביס" – מסתבר שישנן עשרות אם לא מאות קומבינציות של הזנים השונים ושהאפקטים שלהם משתנים לחלוטין בהשפעתם על סוגי סרטן שונים – הזן ששמו "תכלת" עובד על סרטן כיס מרה אך לא על פרוסטטה. הזן "סנטיקה" עובד על מלנומה.

אמנם הפעילות של כולם משפיעה בבירור דרך המערכת הקנבינואידית בניגוד למערכת הדופאמינית כפי שהתגלה והוכח כבר על ידי פרופ' רפאל משולם ולכולם יש השפעה מובהקת על רעב, הורדת כאב ואפופטוזיס (מוות תאי מוסדר של תאים סרטניים) אך אין ספק שמחקר מדויק יותר של הגדרת הזנים השונים דרך גידולם והשפעתם הספציפית הינה הכרח לקבלת תוצאות מדויקות המותאמות לסוגי הסרטן השונים.

בהרצאתו כובשת הלב של פרופ' בכרך, שעלה לבמה לאחריו, היה אפשר כבר להירגע – תה ירוק והחומר הפעיל שהתגלה בו ה"אי.סי.גי.סי" טוב להכל… הוא המלך. גם אם פרופ' בכרך היה מרצה על תרומתו של הפלאפל למיגור הסרטן בעולם היינו מאמינים לו. מקסים ושובה לב.

לאחריו, טל בלו, מטפל ברפואת צמחים סיניים הציג מספר צמחים יעילים בתמיכה לחיזוק המתמודדים עם סרטן, חיזוק מערכת החיסון, בניית טסיות ומניעת דלקות – "מו שיאנג", אנ'גליקה, רומניה ואחרים, לחברי המועדון בלבד.

רגעי השיא שהיו בהרצאותיהם של חיננית קולטאי ודדי מאירי התחרו עם ארוחת הצהריים המענגת פשוטה מלכותית ומפנקת, טעימה להפליא ובשפע, אשר הוגשה ברחבה שמחוץ לאולם. דוז פואה!

את היום העשיר הזה סיימו יניב מרסיאנו בפריסה נוספת של מידע חשוב על פורמולות סיניות אפקטיביות וההרבליסטית מיכל קירש, שהביאה אנרגיה מרעננת על גבול הסטנד אפ בסקירת אמינות מידע ברשת האינטרנטית.

אכן, גם כך, אפשר לסכם בשורה תחתונה שהיה יום מרשים ומעשיר ביותר, הן ברמת התוכן והן ברמת הצורה – אכן פוקח עיניים וראש, עד כמה התבוננות מעמיקה יותר בחומר הנקרא והנחקר משנה לחלוטין את משמעות הדברים ודיוק התוצאות.

דניאל יעקובסון, מטפל ברפואה סינית וזן שיאצו במרכז לרפואה אינטגרטיבית אשר במחלקה האונקולוגית בבית החולים איכילוב

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו