PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

פרח לב הזהב – גרסת המציאות

מאת: רעות גולדובסקי
זמן קריאה: 2 דקות
שמעתם את הסיפור על הפרח הקסום שריחו מרפא כל מכאוב? אנחנו לא מתכוונים לאגדה על "פרח לב הזהב", אלא לפשתן הזהוב
supherb_IN

 הפרחים התכלכלים של הפשתן לא דומים לפרח האדום שמתואר באגדה, אבל זרעי הצמח הזה ניחנו בסגולות מרפא ויתרונות בריאותיים רבים. הפשתן עוזר בין השאר בהורדת רמת הכולסטרול וייצוב רמות הסוכר בגוף, מפחית בעיות עיכול ומסייע לירידה במשקל. זהו דגן עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן, ליגנינים וחלבונים.

 

פשתן זה בכלל אכיל? לא מכינים מזה בגדים?

השאלה הזו שולחת אותנו אלפי שנים אחורה בזמן, אל תקופת המקרא. צמח הפשתן הוא אחד הצמחים הראשונים שתורבתו על ידי האדם והיה אחד הגידולים העיקריים במצרים העתיקה. כבר אז הפיקו מן הפשתן שמן להבערת מנורות והשתמשו בסיבי הצמח כדי לארוג בדים ולשזור חבלים. לפי המסורת גם בגדי הכהנים בבית המקדש נתפרו מבד הפשתן, שנחשב לאיכותי ועמיד מאד.

לאורך השנים רבו השימושים החקלאיים והתעשייתיים בפשתן והוא משמש גם לייצור תרופות, סבון, צבע, נייר ועוד. בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים שאימתו את היתרונות הבריאותיים הגלומים בצמח הפשתן והוא זכה לעדנה מחודשת בקרב שוחרי הבריאות ותזונאים טבעיים.

 

מה כל כך טוב בפשתן?

הפשתן מסייע באיזון רמות הסוכר בגוף ולכן הוא טוב במיוחד לחולי סוכרת ולסובלים מסוכר גבוה. הוא עשיר בסיבים תזונתיים, תורם לתחושת שובע לאורך זמן, שומר על תפקוד תקין של מערכת העיכול ומסייע טיפול במצבי עצירות, צרבת ועוד. הליגננים שבקליפת זרעי הפשתן מחקים את פעילותו הביולוגית של ההורמון אסטרוגן, אבל בצורה חלשה יותר. מחקרים הראו גם קשר בין צריכת ליגננים להגנה מפני סרטן על רקע הורמונלי בבעלי חיים ואפילו הצלחה מסוימת בכיווץ גידולים סרטניים קיימים, אך עדיין לא ברור אם יש להם השפעה דומה על בני אדם.

הפשתן עשיר בחומצת שומן אלפא-לינולאית (ALA) והוא מקור צמחי טוב לאומגה 3 שגם מסייע בהפחתת כולסטרול ותורם לבריאות הלב ומערכות הדם.

 

איך אוכלים את זה?

כדי ליהנות התועלת הבריאותית של הפשתן צריך לשבור את הקליפה הזהובה של הזרעים ולטחון אותם היטב. אפשר להוסיף את הזרעים הטחונים למגוון מאכלים: סלטים, דגני בוקר, יוגורטים ועוד.

לקמח הטחון יש ריח אגוזי נעים שמעיד על טריותו ואפשר לשמור אותו בקופסה אטומה במקרר עד ארבעה חודשים. אם הריח הופך למעופש, סימן שהקמח התקלקל.

 

פשתן

פשתן; צילום: RF123

 

האם אפשר להשתמש בקמח הפשתן לאפייה?

בין קליפות הזרע חבויות 11 חומצות שומן שונות ובריאות. כשטוחנים את זרעי הפשתן הן מתערבבות, ואם יבואו במגע עם החמצן שבאוויר בטמפרטורת החדר ומעלה – הן יתחמצנו ויאבדו את ערכן התזונתי. מסיבה זו קשה מאד לאפות לחם פשתן מבלי לאבד את סגולותיו הטובות של הצמח.

חברת "ביכורים מזון ומאפה" פיתחה טכנולוגיה ייחודית לשימור ערכיו התזונתיים של הצמח גם לאחר האפייה והצליחה ליצור מקמח הפשתן סדרת מוצרי מאפה הכוללת לחם פשתן, לחמניות וקרקרי פשתן בשלושה טעמים. "ביכורים" מייבאת במיוחד את זרעי הפשתן הזהוב מקנדה, שם התוצרת ידועה באיכותה, נקייה מכימיקלים וללא תולעים ומזיקים. הקמח נטחן רגע לפני שמתחילים ללוש את הבצק, ומיד כשהבצק מוכן הוא עובר אפייה ראשונית בחום נמוך שמשמרת את הערכים התזונתיים שבו. לאחר מכן ממשיכים לאפות את הבצק בחום גבוה עד שהוא מוכן. הלחם משווק באריזה ואקום שומרת טריות שמאפשרת ליהנות ממנו לאורך זמן, בלי לחשוש מתהליכי ההתחמצנות. התהליך נבדק במעבדה והוכח כיעיל – לחם הפשתן מכיל פחות מפחמימה אחת בפרוסה, ומסייע לאיזון רמות הסוכר בגוף. הוא טעים במיוחד לאכילה כצנים או טוסט.

 

סדרת קרקרי הפשתן של "ביכורים" מגיעה בטעם טבעי, זעתר ושום, דלים בפחמימות ומכילים 29% חלבון – נשנוש אידיאלי לסוכרתיים, שנותן מענה לתחושת הרעב הקבועה של מי שצריך לתכנן כל ארוחה מראש. הקרקרים מתאימים גם כחטיף עשיר בחלבון איכותי שמסייעים לספורטאים לבנות ולחזק את מסת השריר לאחר האימון.

צרו קשר עם מאפיית ביכורים



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו