Nadar_Fly
Nikui_Fly

על קרוהן ותזונה

מאת: לובה פלוטקין, דיאטנית קלינית במחקר "טעים ובריא"
זמן קריאה: 2 דקות
בחודש מאי מציינים ברחבי העולם את המודעות למחלת הקרוהן. איך התזונה משפיעה על המחלה?
Nadar_IN

מהי מחלת קרוהן?

מחלת קרוהן הינה מחלת מעי דלקתית המאופיינת בתקופות של רגיעה, ותקופות של התלקחות. בישראל, שכיחות מחלות המעי עומדות על כ-0.5% מהאוכלוסייה (כ-512 חולים לכ-100,000 תושבים), כאשר כ-53.7% מהם חולים במחלת קרוהן. בארה"ב ובגרמניה מספר החולים במחלת קרוהן עומד על כ-320 חולים לכל 100,000 תושבים. שכיחות המחלה גבוהה יותר בארצות מתועשות ובאוכלוסייה ברמה סוציואקונומית גבוהה.

המחלה יכולה לערב כל אחד מחלקי מערכת העיכול, ועלולה לפגוע בכל אחת משכבות המעי. המחלה מאופיינת בכאבי בטן, שלשולים ותת תזונה. לעיתים החולים סובלים מתסמינים מחוץ למערכת העיכול המופיעות במקומות כגון העיניים, העור והפרקים. מטרתו העיקרית של הטיפול בחולי קרוהן הוא להשיג הפוגה עמוקה (המתבטאת בסמנים הקליניים, שיפור בבדיקות המעבדה ועוד).

 

ממה נגרמת המחלה?

מחלת הקרוהן הינה מחלה יחסית "חדשה" של 100 השנים האחרונות, כאשר הסיבות המדויקות להופעת המחלה אינן ברורות. עם זאת, ידוע שהרקע הגנטי, מערכת החיסון, שינויים בחיידקי המעי (מיקרוביום) וגורמים סביבתיים עשויים להשפיע על הופעת וחומרת המחלה. תזונה היא אחד הגורמים הסביבתיים החשובים במחלת קרוהן ומשפיעים עליה באופן ישיר ועקיף, שכן המחלה בעלת השפעה נרחבת על חיידקי המעי וגם על מצב מערכת החיסון של המעי.

 

מהו הטיפול התרופתי במחלה?

ישנו מבחר רחב של תרופות לטיפול בחולי קרוהן. בהתבסס על גורמים שונים כמו חומרת המחלה והמיקום המדויק של הדלקת, יבחר הטיפול המתאים ביותר ע"י הרופא המטפל. לעיתים ניתן שילוב של מספר תרופות וטיפולים.

 

מה הקשר בין תזונה לקרוהן?

מחקרים אפידמיולוגיים מראים כי ישנם הרגלים תזונתיים מסוימים הנקשרים למחלות מעי דלקתיות וביניהן קרוהן. נמצא קשר בין תזונה עשירה בפירות וירקות, צריכת סיבים תזונתיים, אומגה 3, אומגה 9 וויטמין D נמצאה קשורה לסיכון נמוך יותר לפתח מחלות מעי דלקתיות. בעוד שתזונה "מערבית" טיפוסית העשירה בסוכרים מזוקקים, אומגה 6 וכמות גבוהה של חלבון מן החי נמצאה קשורה לעליה בסיכון למחלת מעי דלקתיות.

מחקרים נוספים שבוצעו הראו קשר אפשרי בין חומרים הנמצאים במזון מעובד, כגון מייצבים, תוספים מלאכותיים, חומרים משמרים ועוד, לבין מנגנונים שונים הקשורים למחלת קרוהן. כיום מתקיימים מחקרים רבים נוספים אשר בודקים את ההשפעה של רכיבים שונים במזון על הגורמים והמנגנונים המובילים למחלת קרוהן.

 

מה צריך לאכול כשסובלים ממחלת קרוהן?

נדרש להתאים את הטיפול התזונתי באופן אישי ע"י דיאטנית קלינית/תזונאית מוסמכת ובעלת רישיון. במצבים של התלקחות המחלה, עשויים להופיע חסרים תזונתיים מסוימים (כמו חסר בויטמין D, בברזל ובאבץ), ובחלק מהמטופלים ישנה רגישות ללקטוז, ירידה במשקל ועוד. כמו כן, אחד הטיפולים התזונתיים הנפוצים והנחקרים לטיפול בהתקלחות המחלה, הוא טיפול הכפוף להמלצת הרופא המטפל באמצעות הזנה בלעדית בפורמולה למשך מספר שבועות בליווי דיאטנית.

בנוסף, בשנים האחרונות ישנם מחקרים חדשים בנוגע לדיאטות "אלמניציה" בהן מוציאים רכיבים מסוימים מהתזונה. הרעיון העומד בבסיסן הוא הוצאת הרכיבים שעשויים לעודד היווצרות הדלקת, ובהתאם ירדו הסיכויים לדלקת במעי. כיום, אנחנו יודעים שאין מידה אחת (One Size) שמתאימה לכולם, ויש להתאים את הטיפול התזונתי לכל מטופל בנפרד.

מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל והדיאטנית הקלינית במרפאה להתאמה אישית של הטיפול התזונתי.

 

הכתבה באדיבות לובה פלוטקין, דיאטנית קלינית במחקר "טעים ובריא", מכון גסטרו ילדים, בית חולים שערי צדק, דוקטורנטית באוניברסיטה העברית. סמנכ"לית עמותת הדיאטנים בישראל – עמותת עתיד.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו