Thymoquin_Fly
supherb_Fly

על הדבש ועל העוקץ - הצבר

מאת: אביבית ג'וטי ברקוביץ
זמן קריאה: 4 דקות
המומחית המובילה לליקוט, אביבית ג'וטי ברקוביץ', מציגה בפנינו סופרפוד טעים ובריא, שאפשר ללקט בחינם (ובלי להידקר)

צבר - מתוק וקוצני

himalayaKrem_IN

הרבה אנשים שואלים אותי: "מה את הכי אוהבת ללקט עכשיו?"

ונכון לעכשיו, סוף אוגוסט, עם כל הלחות והחום, הירק הכי קיצי שאני הכי אוהבת ללקט הוא הצבר.

כשאני אומרת את זה, רוב האנשים ישר חושבים על 2 דברים:

  1. על המתיקות של הסברס
  2. ועל הקוצים

גם לך זה קרה?

הצבר הוא ממש "על הדבש ועל העוקץ". אבל אני מלקטת בכלל את כפות הצבר, לא את הפירות המתוקים.

 

למה אני כל כך אוהבת ללקט כפות צבר?

קודם כל כי הוא טעים. עם כל הרעיונות שיש לי על בריאות והרצון לתת למשפחה שלי את הכי טוב שיש, חשוב שמה שאני אוכלת יהיה טעים.

שנית, כי הוא יודע להתקרר ולקרר. החמוד הזה, שאמנם מסמל את תמצית הישראליות (הסברס שזו בכלל מילה באידיש), בכלל מגיע מהמדבריות הלוהטים של מקסיקו.

כל מי שמגיע משם יודע להתקרר ולשמור על עצמו. וגם על האוכלים אותו, קר.

במיוחד כשמכינים ממנו גלידה

 

שלישית – כי הוא גדול.

אני יודעת שאת כולנו לימדו שהגודל לא קובע, אבל… יש מקרים בהם הגודל כן קובע.

לדוגמא כשאני רעבה, ואני רוצה ללקט משהו מהר ולאכול אותו בלי הרבה עבודה. הצבר הוא בדיוק כזה: מלקטים אותו מהר, שורפים את הקוצים במדורה, על הגז או בברנר ו… וואלה, הוא מוכן לאכילה.

רביעית – כי הוא בריא.

אפילו בריא מאוד!

  1. צבר מכיל מגוון של חומרים מזינים ונוגדי חמצון, כולל ויטמינים C, E, A, ברזל, סידן, קרוטנואידים וחומרים המסייעים להפחתת דלקתיות בגוף. כפות הצבר מכילות פלבנואידים ופנולים, שהם פיטוכימיקלים המשמשים למטרות רפואיות.
קקטוס - צבר

מי ידע שקקטוס יכול לסייע לירידה במשקל? צילום: PEXELS

  1. מחקרים על סגולות הצבר

ד"ר ג'ונתן סטגל, מומחה אינטגרטיבי לטיפול בסרטן מאטלנטה, ממליץ לחוליו להשתמש בכפות צבר בזכות התכונות הפעילות שלו.

 

  1. הוא עוזר בסיכוך מערכות הגוף: כפות הצבר עשירות במוצילאגים המטפלים בשיעול יבש, עצירות ובעיות מפרקים.
  2. כפות הצבר הוכחו מחקרית כטיפול יעיל להפחתת כולסטרול בזכות תכולת סיבים ופקטין גבוהות.
  3. במחקר [2] שנערך בשנת 2007, חוקרים צרפתים בדקו את ההשפעה של כפות צבר מיובשות על 68 חולים הסובלים מתסמונת מטבולית. לאחר ארבעה שבועות, ראו שרמות ה LDL (או "כולסטרול רע") ורמות הטריגליצרידים ירדו, בעוד שה HDL ("כולסטרול טוב") עלה. הוא נמצא יעיל גם בהפחתת הסיכונים הכרוכים בבעיות לב.
  4. צבר יכול לעזור בהורדת רמות הסוכר בדם, במיוחד בחולי סוכרת מסוג 2.תזונאים רבים, מציעים אותו כטיפול חדש כסוכן היפוגליקמי בטיפול בסוכרת. בראיון למגזין מדיקל דיילי , אמר ד"ר סוואפן בנרג'י העוסק בתזונה "יש לצבר שליטה גליקמית מעולה (פחות מ -140 מ"ג / ד"ל), רמות כאלה גבוהות נמצאות לעיתים רחוקות בתרופות קונבנציונליות המשמשות לסוכר בדם".

רמות גבוהות של סיבים ופקטין מסייעות לירידה ברמת הסוכר בדם על ידי מזעור ספיגת הסוכר בבטן ובמעיים. זה גם מגן על הכבד מפני חמצון על ידי שיפור הרגישות לאינסולין.

  1. במחקר [3] שנערך בשנת 2002, חוקרים מאוניברסיטת וינה בדקו את השפעת הצבר על משתתפים שאינם שמנים, אך בעלי רמות גבוהות של כולסטרול או טריגליצרידים במשך שמונה שבועות. נמצא שהצבר הוריד את הכולסטרול הכולל ב12% , את רמות הLDL ב 15% , את רמות הטריגליצרידים ב12% וברמות דומות גם את רמות הגלוקוז בדם, האינסולית, חומצת השתן. זאת בלי לשנות את רמות הHDL.
  2. מחקרים שבוצעו מצאו גם שיש לו השפעה המסייעת בירידה במשקל, כל זאת מבלי לדלדל את מאגרי המינרלים של הגוף.  החוקרים מאמינים שצבר יכול לעזור להפחית את הנזק שגורמים הרדיקלים החופשיים לתאי המוח. בזכות תכולת קוורצטין, dihydroquercetin ו- quercetin 3-methyl ether שנמצאו כולם אפקטיביים בהגנה על תאי מוח, משום שהם כולם נוגדי חמצון פעילים, על פי מחקר [4] שנערך ב -2003. נמצא שצבר בעל השפעה מגנה על המוח בזכות נוגדי חמצון חזקים המונעים הצטברות רדיקלים חופשיים בתאי המוח.
  3. מסייע לעור בריא וחלק: מחדש קולגן ומונע קמטוטים. מחזק את מערכת החיסון בזכות ריכוז גבוה של ויטמין C.
  4. בשימוש חיצוני על פציעות הוא יעיל ממש כמו אלו-ורה.

 

תרופה טבעית להנגאובר שמרווה את הגוף 

במחקר  [1] שנערך בשנת 2004, חוקרים מהמרכז למדעי הבריאות בטולן בניו אורלינס, בדקו את השפעת הצבר על מבוגרים ששתו חמישה עד שבעה משקאות אלכוהוליים. כאשר המשתתפים לקחו את תמצית הצבר חמש שעות לפני צריכת אלכוהול.

שתיית התמצית הפחיתה את הסיכון לחוות הנגאובר כמעט במחצית, וגם מי שחווה הנגאובר, חווה פחות תסמיני הנגאובר. החוקרים מאמינים כי המנגנון שעומד מאחורי התוצאות הוא שהצבר מפחית את הדלקתיות בגוף – קשורה לעיתים קרובות צריכת אלכוהול מופרז.

 

צבר - פנים העלה

פנים הצבר – מלא בריאות

 

חמישית – כי הוא גם אוכל וגם מים בבת אחת.

כפות הצבר עשירות מאוד במים. ולכן כשאוכלים אותן מקבלים גם הרבה מאוד נוזלים שמרווים את הגוף. חשוב מאוד במיוחד בתקופה הזו בה לפעמים אנחנו לא שמים לב כמה אנחנו מיובשים.

אז איך משלבים את הצבר בארוחות שלנו?

עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם, רגע, אבל איך אוכלים אותו?

המממ, הוא כל כך גמיש ומאפשר כל כך הרבה הפתעות במטבח.

לפני שמתחילים לעבוד, כדאי לשרוף את הקוצים.  אני משתמשת ב: מדורה, ברנר, או הגז הביתי כדי לשרוף אותם. הם נשרפים בשניות ולא מלכלכים. אחרי הסרת הקוצים כל האפשרויות פתוחות:

 

אין סוף לאפשרויות של הדברים שאפשר להכין ממנו, הגבולות היחידים הם גבולות הדמיון.

אני אשמח לקרוא, מה הכנתם ממנו.

להתראות בטבע

אביבית ג'וטי

 

ביבליוגרפיה:

  1. Wiese J, McPherson S, Odden MC, Shlipak MG. Effect of Opuntia ficus indica on Symptoms of the Alcohol Hangover. Arch Intern Med. 2004;164(12):1334–1340. doi:10.1001/archinte.164.12.1334
  2. Linarès E1, Thimonier C, Degre M. The effect of Opuntia on blood lipid parameters–risk factors for the metabolic syndrome (syndrome X). Adv Ther. 2007 Sep-Oct;24(5):1115-25.
  3. Wolfram RM1, Kritz H, Efthimiou Y, Stomatopoulos J, Sinzinger H. Effect of prickly pear (Opuntia robusta) on glucose- and lipid-metabolism in non-diabetics with hyperlipidemia–a pilot study. Wien Klin Wochenschr. 2002 Oct 31;114(19-20):840-6.
  4. Dok-Go H1, Lee KH, Kim HJ, Lee EH, Lee J, Song YS, Lee YH, Jin C, Lee YS, Cho J. Neuroprotective effects of antioxidative flavonoids, quercetin, (+)-dihydroquercetin and quercetin 3-methyl ether, isolated from Opuntia ficus-indica var. saboten. Brain Res. 2003 Mar 7;965(1-2):130-6.
רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו