Thymoquin_Fly
In2024_Fly

הסיכון שבעלייה רבה של רמת הסוכר אחרי ארוחות

מאת: -
אי אפשר להימנע מעלייה של רמות הסוכר בדם לאחר ארוחה, במיוחד לאחר ארוחות חג, אבל עלייה דרסטית עלולה לסכן חיים. מי חשוף יותר לסכנה וכיצד מתמודדים עמה?

שמרו על עצמכם (123RF)

supherb_IN

הסיכון לתמותה מהתקף לב רב יותר בשעתיים שלאחר ארוחה לעומת כל זמן אחר ביממה.

הסיבה היא שבזמן כזה יש עלייה רבה ברמת הסוכר בדם, עלייה שמפריעה לזרימת הדם בעורקים. מכאן יכולים לנבוע התקף לב או אירוע מוחי. יש דרכים למתן עלייה כזו – יש גם דרכים לצמצם את נזקה. למשל יש שני צמחי מאכל שמאטים את עליית הסוכר בדם אחרי ארוחה, אבל הם לא כול כך בהישג יד: האחד הוא עלי מלוכיה, צמח שניתן לגדלו או לקנות בשווקים מסוימים ויש שהוא גם צומח בר במקומות שונים. השני הוא בטטה, אבל לא הפקעות שלה אלא העלים שלה.

הדרכים הנוספות שתספקנה הגנה בפני עליית סוכר מופרזת אחרי ארוחות

אחת מן הדרכים היותר יעילות הוא לצרוך, כל יום, ויטמין E אך מסוג גאמא-טוקופרול. זה יכול להיות כתוסף בפני עצמו ואם צורכים תערובת טוקופרולים, חשוב שהכמות הרבה ביותר ביניהם תהיה גאמא טוקופרול. במחקר שבדק השפעה של העמסת סוכר נמצא שאצל אנשים שנטלו 500 מ"ג גאמא טוקופרול ביום, במשך לפחות 5 ימים לפני העמסת הסוכר, הגן ויטמין זה  על כלי הדם שלהם מפני נזקו של הסוכר, הגלוקוז, שנלקח בכמות של 70 גרם. קשה להגיע לרמה כזו של סוכר בארוחה, אבל אם אוכלים כמויות גדולות של פחמימות ריקות, סוכר או אפילו מזונות עמילניים, יש סבירות שזה יקרה. כמות כזו של גלוקוז פוגעת באנדותל, שכבת הציפוי הפנימית של העורקים. אז, שכבה זו נעשית קשיחה והעורקים שוב לא יכולים לספק ללב או למוח את כמות הדם שדרושה להם. צריכת גאמא טוקופרול עוזרת לעורקים להישאר בגמישותם ובכך היא מונעת סיכון יתר של התקף לב או שבץ. תופעה די מוכרת היא, שאחרי ארוחה חגיגית, בה אנשים זוללים, יש הרבה יותר התקפי לב או מקרי שבץ לעומת זמנים אחרים. נתון זה, של ההגנה שמקנה גאמא טוקופרול, ידוע כבר משנת 1996, אך רק בשנים האחרונות החלו להבין טוב יותר ולהתייחס אחרת, נכון יותר, לתופעה זו וכיצד להיעזר בה.

רמות סוכר גבוהות

רמות סוכר גבוהות עלולות להוביל להתקף לב. זרעי פשתן יכולים לעזור (123RF)

במצב בו הלב זקוק לכמות רבה יותר של אספקת דם, הוא זקוק לה מידית, ללא כל דיחוי. אם זה לא קורה, תאים בלב מתחילים למות, תוך דקות. בתנאים נורמאליים, העורקים הכליליים מגיבים  כהלכה ומספקים יותר דם ללב. אך, אצל חולי סוכרת, למשל, בגלל עומס מתמיד  של רמת סוכר גבוהה בדם, כלי הדם שלהם נעשים נוקשים ואין הם יכולים לעמוד בדרישה מוגברת כזו. כך הם מקבלים יותר התקפי לב.

לא רק סוכרתיים

אבל אפילו עבור מי שאינו חולה סוכרת, עליית רמת הסוכר אחרי הארוחה לרמה של 90 ויותר מ"ג לדצ"ל טומנת בחובה סכנה. להם יש סיכון מוגבר במידה ניכרת ללקות בהתקף לב, כתוצאה מהפרעה ביכולתם של דפנות העורקים להתרחב. מחקרים רבים הראו שבדיקה של רמת הסוכר בשעתיים אחרי הארוחה הרבה יותר מלמדת על סיכון לעומת בדיקת רמת הסוכר בצום. במחקרים נמצא, שלגברים להם יש עליית סוכר ניכרת אחרי הארוחה יש סיכון כפול להתקף לב לעומת הסיכון בקרב אלו שאצלם העלייה מתונה יותר. אצל נשים הסיכון אף רב יותר – 4.5 פעמים יותר.

במחקר נמצא, שאצל גברים הסובלים מסינדרום מטבולי, לא סוכרת,  עליה של 18 מ"ג/דצ"ל ברמת הסוכר אחרי הארוחה מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף לב ב- 26%. לגלוקוז יש יכולת חמצון רבה וכאשר רמתו בכלי הדם עולה לרמה בעייתית, יש פגיעה בדפנות העורקים, ששוב אינם יכולים להתרחב מספיק כאשר נדרש מאמץ מהלב. חמצון פוגע במבנה ובתפקוד של חנקן חמצני שהוא זה שמקנה גמישות ויכולת התרחבות לעורקים ובכך הוא מעלה את הסיכון להתקף לב. גלוקוז גם מעלה את הצמיגות של הדם – זוהי עוד הפרעה להספקת דם טובה ללב וגם למוח. אז מתפתחת אנגינה בלב ובמקרה הרע התקף לב שגורם לתמותה. לא ניתן למנוע באופן מלא את עליית רמת הסוכר בדם אחרי ארוחה, אך הספקה נאותה של גאמא טוקופרול, 500 מ"ג, פעם אחת ביום בבוקר, תפחית במידה  רבה את נזקי עליית רמת סוכר בדם במשך היום.

לגאמא טוקופרול יש איכויות ייחודיות לשמירה על העורקים. חשוב ליטול תוסף שלו יחד עם ויטמין E שמכיל תערובת טוקופרולים ממקור טבעי. צריכה מוגברת של אלפא טוקופרול ללא די גאמא טוקופרול יוצרת חוסר איזון ומזיקה.

ואם לא רוצים תוסף?

רמות סוכר גבוהות

סלרי עוזר לשמור על גמישות כלי הדם (123RF)

יש גם פתרונות תזונתיים לנושא הגאמא טוקופרול. אכילה של 60 ג' פיסטוק חלבי, לא קלוי, בארוחת הבוקר, תעזור. פיסטוק הוא המקור הצמחי היותר יעיל לאספקת גאמא טוקופרול – יותר מכל גרעין או אגוז אחר.

יש עוד מזונות שעוזרים מכיוון אחר: מסתבר שדווקא עם אכילת אותם ירקות להם ישנה הרמה היותר גבוהה של ניטרטים, ירקות כמו תרד, מנגולד, פטרוזיליה, סלרי, מיץ סלק (עם מיץ גזר) וירקות נוספים, הופכים הניטרטים שבהם בגוף לניטריק אוקסיד, חנקן חמצני, שכה חשוב לגמישות וליכולת ההתרחבות של כלי הדם. חשוב לשלבם בסלטים, או כחלק ממיצי ירקות. אם המיץ הוא רק של ירקות עלים, ללא גזר וסלק, יש לדלל אותו במים טובים, חלק אחד מיץ על לפחות 3-4 חלקים מים.

המזונות היותר עשירים בוויטמין E מסוג גאמא טוקופרול,  במיליגרמים  ל- 100 גרם, הם אלו: שומשום – 34 מ"ג,  פקנים –  29 מ"ג,  פיסטוק חלבי – 23 מ"ג, אגוז מלך –  21 מ"ג, זרעי פשתן – 20 מ"ג. מאידך, ישנם מזונות יותר עשירים באלפא טוקופרול, ואלו הם: חמניות – 26 מ"ג, שקדים – 25 מ"ג,  אגוזי לוז – 15 מ"ג,  צנוברים – 10 מ"ג, אגוזי ברזיל – 6 מ"ג. אין לפסול את הקבוצה השנייה אך חשוב לצרוך יותר מן האגוזים והגרעינים של הקבוצה הראשונה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו