bari14_Fly
Thymoquin_Fly

לקראת סוכות מתוק ובריא: כל מה שרציתם לדעת על תמרים

מאת: סמדר פרימור
זמן קריאה: 3 דקות
סוכות הגיע וזה הזמן לעשות כבוד לתמרים. סמדר פרימור, דיאטנית קלינית מכבי שירותי בריאות מחוז צפון ורכזת קבוצות תזונה ארצית, חולקת מחקרים מרתקים, טיפ ומתכון

תמרים מתוק ובריא

Sunrider_Article

כתושבת עמק הירדן, ובתקופה של סוף הקיץ, כשמתקיים גדיד התמרים, אני פוגשת תמרים בכל מקום. תמרים צהובים, חומים, גדולים וקטנים, מסודרים למופת באשכולות.

ענף התמרים נחשב לאחד הגידולים המתפתחים והמובילים באיזור עמק הירדן. היקף שטח התמרים בישראל עומד היום  על כ 19,000 דונם, עם הזנים: מג'הול, ברהי, בלדי ודג'לא נור. צפי הגדיד השנה יהיה כ 8,243 טון.

 

רוב התוצרת מיועדת לייצוא, חלק מאוחסן בבתי קירור לצריכה מקומית וחלק משווק לתעשיה.

 

מה ההרכב התזונתי של התמרים? ערך תזונתי של תמרים:

ההרכב התזונתי של התמר הוא בעיקר פחמימות (סוכר). מעט מאוד חלבון, מעט מאוד שומן, מכיל אשלגן, סיבים תזונתיים, מעט סידן ומעט ברזל ואנטיאוקסידנטים  מקבוצת הפוליפנולים (נוגדי חימצון פעילים במיוחד)

בתמר טרי יש כ 35 גרם פחמימות ל 100 גרם ( כ 8 כפיות סוכר) ובתמר מיובש כ 65-75 גרם פחמימות ל 100 גרם (כ 18 כפיות סוכר), תלוי ברמת הייבוש של התמר.

טיפ מתוק ובריא

המלצה: לקנות, בעונה, תמרים טריים, להקפיא ולשמור. כשמתחשק ממתק, להוציא תמר מהמקפיא, לשטוף , לחכות כמה דקות ולאכול להנאה. תמר לאחר הפשרה מתוק יותר, כיוון שחלק מהסוכרים התפרקו לסוכרים פשוטים. כמות הסוכר לא השתנתה, אך התחושה בפה הרבה יותר מתוקה.

 

תמרים

תמרים

 

 

סילאן ותמרים מיובשים – בריאות ומתיקות שתמיד זמינים

ייבוש התמרים מאפשר זמינות גבוהה לאורך כל השנה ובזכותו תוכלו תמיד ליהנות מהתמרים. עוד דרך לצרוך תמרים היא הסילאן – מהתמרים מייצרים סילאן.  סילאן, מוצר שנראה כמו סירופ סמיך בצבע הענבר.

את הסילאן מכינים בתהליך של בישול התמרים במים, הפרדת הנוזל מתוך העיסה, וצימצום הנוזל, עד שמגיע לאחוז הסוכר המתאים. קחו בחשבון: בדר"כ סילאן מכיל כ 80% פחמימות (סוכר).

 

היבטים בריאותיים לתמר

במחקר שהתפרסם ב 2009, במחקר שהתפרסם בעיתון היוקרתי Journal of Agricultural and Food Chemistry (JAFC) הראו פרופ' מיכאל אבירם וקבוצת המחקר שלו מהמרכז הרפואי רמב"ם והפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון,  את התכונות המגנות מפני מחלות לב וכלי דם, ל 9 זנים של תמרים הגדלים בארץ .

מסתבר שאכילת כשלושה תמרים ביום אינה גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם, מורידה את רמות הטריגליצרידים בדם , ואף  משפרת  את איכותו של הכולסטרול בדם (הורדת מידת החימצון שלו).

התמרים, עשירים בנוגדי חמצון פעילים במיוחד ועשויים לשפר את איכותו של הכולסטרול בדם על ידי עיכוב חמצונו, ועיכוב תהליכי חימצון שעשויים לגרום לטרשת העורקים ומחלות לב וכלי דם.

פרופסור אבירם הראה כי בנוסף לכך, לתמרים יש יכולת ברורה לזרז סילוק של עודפי כולסטרול מתאי דופן העורק – תהליך שעשוי להביא להאטה, בלימה ואפילו רגרסיה של התפתחות טרשת העורקים.

נמצא כי הזנים היעילים ביותר בעיכוב התהליכים הקשורים בהתפתחות טרשת העורקים הם  ברהי צהוב, דרי, מג'הול, וחאלאווי.

 

האם כדאי להיזהר מהתמרים בגלל הסוכר הרב שהם מכילים?

לצד יתרונות התמרים, בגלל תכולת הסוכר הגבוהה בתמר, ספיגת הסוכר בדם מהירה, (אינדקס גליקמי גבוה) ולכן כדאי להמנע מצריכת כמויות גדולות.

כשאוכלים תמר עם שקד או אגוז, זה גם טעים וגם מאפשר ספיגה איטית יותר של הסוכר, לזרם הדם. (מוריד את האינדקס הגליקמי).

אינדקס גליקמי הוא מדד לקצב כניסת הסוכר מהמזון לזרם הדם. ככל שהערך גבוה יותר, כך נכנס הסוכר מהר יותר לזרם הדם ומאתגר את הלבלב להפריש יותר אינסולין. מצב שיכול להפריע במצב של סוכרת.

התמר יכול לשמש אנרגיה זמינה לספורטאים. 2 תמרים (כ 15 גרם פחמימות), יכולים לתת אנרגיה זמינה ל 45 דקות של אימון אינטנסיבי.

המלצת הדיאטנית: 3 תמרים ליום (כחלק מצריכת פירות יומית).

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לעשרה תמרים כדי להרגיש את הטעם, עדיף לוותר.

 

מתכון עם תמרים: סלמון ברוטב חריף מתוק

רוטב לדג: לערבב בקערית: כף שמן זית, כף סילאן, רצועת פלפל אדום חריף קצוץ דק ומעט מלח. להניח פרוסות סלמון בתבנית אפיה. לפזר בעזרת כף את הרוטב מעל פרוסות הדג ולאפות בחום של 200 מעלות, כ 20 דקות.

לבריאות

סמדר פרימור דיאטנית קלינית, מכבי שירותי בריאות

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו