supherb_Fly
supherb_Fly

למרוח נוטלה על הלחם לארוחת הבוקר? מה בריא בזה?

מאת: ליה שומרון פינדר, יועצת קולינרית ועיתונאית אוכל
זמן קריאה: 2 דקות
ליה שומרון פינדר, תחקירנית השטח שלנו, שומעת את הפרסומת החדשה של נוטלה ויוצאת לחקור את האמת מאחורי הקביעות. ליה מסבירה לנו איך אפשר להיות צרכנים נבונים ולבדוק האם מה שנאמר לנו בפרסומות אכן מוכח במציאות.
PassoverFocus_IN

"למרוח נוטלה על הלחם לארוחת הבוקר? מה בריא בזה?" זו היתה התגובה הראשונה שלי כשראיתי את הפרסומת של נוטלה לראשונה. לטובת אלו שלא ראו את הפרסומת אני אתאר בקצרה: רואים אמא חיננית עומדת במטבח בבוקר כאשר שולחן האוכל עמוס בכל טוב (ירקות, פירות, מיץ תפוזים…) ואז היא מספרת לנו שזה חשוב לה שארוחת הבוקר של הילדים תתחיל את היום שלהם נכון כדי שלא יאבדו את הריכוז ויתעייפו מהר. לכן היא מוסיפה לארוחה שעל השולחן פרוסה של לחם מלא אמנם, אך מרוחה בממרח נוטלה. אני ישר קפצתי "מה בריא בזה?"

כדי להבין מה בריא בזה הקשבתי לפרסומת שוב ושוב וגיליתי שלמרות שאני קיבלתי את הרושם (ואני יודעת שאני לא היחידה) שהיא אומרת שנוטלה זה פתרון בריא לארוחת בוקר, היא כלל לא אומרת זאת. היא אומרת שנוטלה זו הדרך הטעימה להתחיל את היום, והיא אומרת שנוטלה זה ממרח אגוזים אשר מכיל רכיבים מובחרים ואיכותיים, אבל לרגע היא לא אמרה שהוא בריא. מוזר… איך קוראים לזה שמישהו אומר משהו אחד ואנחנו שומעים משהו אחר? שיח חרשים?

בכל אופן, מה שכן נאמר זה שהיא בוחרת בנוטלה כחלק מארוחת הבוקר המאוזנת שלהם, כיוון שבנוטלה יש אגוזי לוז משובחים, חלב רזה וקקאו עשיר ומובחר. אמנם נכון, אבל האם בזאת סיפרו לנו את כל מה שיש לדעת על המוצר? אז אם מסתכלים ברשימת הרכיבים רואים שהמרכיב הראשון ברשימה הוא סוכר והמרכיב השני הוא שמן צמחי. סדר הרכיבים ברשימה שעל המוצר הוא בהתאמה לריכוז הרכיב במוצר. כלומר, המרכיב בעל הריכוז הגבוה ביותר במוצר הוא סוכר ולאחריו שמן צמחי (בד"כ כשלא מפורט איזה שמן צמחי הכוונה היא לשמן דקלים או לשמן סויה).

אז אם יותר מ-50% מהמוצר מכיל פחמימות פשוטות ואחוזי השומן במוצר מגיעים לכ- 30% כאשר למעלה מ- 10% הוא שומן רווי – זוהי בחירה מוזרה מצדה של האם בפרסומת להמליץ עליו כחלק מארוחת בוקר מאוזנת! אז איך מתייחסים לפרסומות כאלה? איך נדאג שלא ניפול בפח, שלא ימכרו לנו חתול בשק?

ההמלצה שלי לקוראים היא – להיות ביקורתיים כלפי פרסומות בכלל וכלפי מוצרי תעשייתיים בפרט, "אל תאכלו את כל החרא שמאכילים אותנו", התייחסו אל מוצר לא מוכר כאל אורח שדופק בדלת, תחילה נסו לזהות אותו ע"י קריאה של רשימת הרכיבים ותחשבו היטב אם אתם רוצים להכניס את האורח הזה לגוף. אם יש מעבר לדלת אורח (מרכיב) שאתם לא מכירים קודם כל תחשדו בו, אם זה מענין אתכם לחקור, בדקו באינטרנט מה המרכיב לפני שאתם פותחים בפניו את הדלת ומזמינים אותו אל גופכם.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו