Nikui_Fly
bari14_Fly

מרווה מרושתת, מקור טבעוני לאומגה 3 בעל תכונות יוצאות דופן

מרווה מרושתת מקור מעולה לאומגה 3 עם המרה מושלמת לחומצות השומן הארוכות EPA  ו DHA
bari14_HP
bari14_Fly
bari14_Corner
bari14_Mob
bari14_In
Sunrider_Mob
Sunrider_Article
Sunrider_HP
Sunrider_Fly
Sunrider_Corner

­

מהי אומגה 3

אומגה 3 היא שם כולל לשלוש חומצות שומן: EPA ,ALA, ו-DHA. היא מכונה כך בשל המבנה הכימי של חומצות שומן מסוג אומגה 3 שמציגות קשר פחמני כפול שלוש מקומות מהסוף – לכן נקראות אומגה (האות האחרונה באלפא בית היווני) ו3  (לציון מקום הקשר הכפול).

יותר מאלפי מחקרים קליניים ופרה קליניים נערכו במהלך השנים האחרונות על היתרונות הבריאותיים הרבים המשויכים לאומגה 3, מחקרים אלו הראו קשר משמעותי בין צריכה של אומגה 3 להטבה במגוון רחב של אתגרים בריאותיים כגון מחלות לב כליליות, יתר לחץ דם, סכרת, מחלות אוטואימוניות, מחלות על רקע של דלקתיות יתר והפרעות קשב וריכוז.

 

מקורות לאומגה 3

שלושת חומצות השומן ALA ,EPA ו-DHA מגיעות ממקורות שונים:

חומצת השומן ALA מקורה בצומח והיא היחידה אשר מוגדרת כחומצת שומן חיונית (חומצת שומן אותה הגוף חייב לצורך תפקודו התקין, אך אינו יודע לייצר אותה לבדו). המקורות שלה הם: אגוזים שונים, שמנים צמחיים שונים, עלים ירוקים, ושמן זרעי המרווה המרושתת.

ואילו EPA ו-DHA הן הנגזרות שלה – כלומר נוצרות בתהליך מטבולי של המרה, במהלך תהליך זה משתנה אורך המולקולה של אותה חומצת שומן בתהליך אשר נקרא Elongation.

אומגה 3 – לא רק מדגים; צילום: pixabay

 

רבים חושבים שאומגה 3 מופקת בצורה בלעדית מדגים, אך לא כך הדבר. הדגים ניזונים מבעל חיים מיקרוסקופי, הנקרא פיטו-פלנקטון (סוג של צמח ימי מקרוסקופי) אשר מכיל כמות גבוהה של חומצת שומן אומגה 3 ALA בגופו. עובדה היא שרק קרוב לעשרים זנים שונים של דגים אשר חיים במים עמוקים קרים מבצעים את תהליך ההמרה של ALA לחומצות השומן EPA DHA. הסיבה הפיסיולוגית לביצוע תהליך ההמרה היא שהאומגה 3 אשר מומרת בגופם של הדגים גורמת לדם שלהם להיות צמיג יותר וכך מונעת מהדג לקפוא במים עמוקים וקרים.

מקורות ל-EPA ו-DHA הם שמני דגים, אצות, שרימפסים, שמן כלבי ים, שמן לוויתנים, ושמני סרדינים, כולם בעצם מבצעים המרה בגופם מ ALA ל EPA ו-DHA.

מה הם ערכי הספיגה (המרה) של אומגה 3 ממקור צמחי ALA?

עד לשנת 2010 הדעה הרווחת בקרב הקהילה המדעית הייתה שאחוז ההמרה של חומצת שומן מסוג אומגה 3 ALA ל EPA ו-DHA הינו נמוך ולא מספק בין 1% ל-5 % המרה, טענה זו הופרכה לחלוטין בעקבות המחקר פורץ הדרך Imaging Incorporation שבמהלכו סומנו בצורה רדיואקטיבית המולקולות של ה-DHA בגוף האנושי ובעצם בפעם הראשונה ביצעו החוקרים תיעוד מלא של מסלול ה DHA בגוף האנושי.

 

איבר המטרה של ה DHA הוא המוח האנושי והרטינה של העין

המסקנה הראשונה שעלתה מהמחקר הייתה שאיבר המטרה של הDHA  בגוף האנושי הוא המוח והרטינה של העין, כלומר ה DHA עובר את מחסום הדם מוח (BBB) ומגיע ישירות לרקמת השומן במוח. בדיוק כמו ה ALA .

המוח האנושי מסוגל לצרוך ביום כ3.8 מיליגרם DHA בלבד!

 החוקרים גילו ממצא משמעותי שמעולם לא היה ידוע לפני כן, המוח האנושי מסוגל לצרוך לא יותר מ 1.7 מיליגרם ל 3.8 מיליגרם ביום. כלומר, גם אם אדם יצרוך לשם הדוגמא 10 קפסולות של שמן דגים או אצות שמכילות 1800 מיליגרם DHA בקירוב, איבר המטרה של ה DHA – המוח, יוכל לצרוך רק אחוז אחד מתוך ה-1,800 מיליגרם /DHA.

DHA נשאר אפקטיבי באיבר המטרה מעל לשנתיים וחצי

אחד הממצאים שהתבררו בניסוי גרם להפתעה רבה בקהילה המדעית, התברר שזמן מחצית החיים של ה DHA במוח האנושי הוא כ 912 ימים (שנתיים וחצי), כל מ"ג DHA שאנו צורכים ומגיע למוח, שוהה שם לתקופה של 912 ימים! ולכן אין צורך באספקת כמויות גדולות מעבר למה שהוגף מייצר. לשם השוואה: זמן מחצית החיים של ALA הוא כ 24 שעות!

 

מהו אחוז ההמרה של ALA ל-EPA?

במחקר אשר מכונה ״מחקר הכבאים״ (9) (The firefighters study) נמצא שההמרה שלALA ל EPA הייתה טובה מאוד ולא נצפו הבדלים בערכי ההמרה מול קבוצת הביקורת שצרכה EPA משמן דגים. תוצאות אלו נצפו לאחר נטילת תוסף אומגה-3 ALA ממקור צמחי למספר שבועות בלבד.

ההמרה של ALA ל-DHA EPA אצל נשים בהריון ונשים מניקות

אחת השאלות הנפוצות לגבי אומגה 3 ממקור צמחי היא: מכיוון שהאומגה 3 שבחלב אם היא בעיקר ,ALA האם לתינוק יהיה מספיקDHA בימים הראשונים לחייו?
במחקר (4) שפורסם בעיתון lipids נמצא שגם מיד לאחר הלידה, ההמרה שלALA  ל DHA הייתה טובה ומספקת.

במחקר נוסף (5) נבדקו חמישה פגים שנולדו בשבוע 28 להריון במשקל ממוצע של 1.17 ק"ג. הם הוזנו בפורמולה שהכילה ALA בלבד, ללא DHA כלל. כל הפגים הראו יכולת המרה טובה מאוד ורמת ה DHA בדמם הייתה תקינה לחלוטין.

יתרה מזאת, במחקר שפורסם כבר בשנת 1988 (6) נמצא שמוח העובר מסוגל להמיר כמות מספקת של ALA לDHA ללא עזרת הכבד כלל, אלא בהסתמך על מנגנון המרה חלופי הקיים במוח!

מה לגבי טבעונים וצמחונים שאינם אוכלים דגים?

במחקר שפורסם בעיתון המדעי היוקרתי ((American journal of clinical nutrition נמצא שאצל צמחוניים וטבעונים הנמנעים מאכילת דגים, רמת הEPA וה DHA בדם הייתה זהה לאוכלוסיית אוכלי דגים. החוקרים מסבירים ממצאים אלו בכך שמנגנון ההמרה אצל צמחוניים וטבעונים הינו טוב יותר מאשר אצל אוכלי דגים ובשר. תוצאות מחקר זה הראו באופן מובהק שצמחונים וטבעונים מקבלים את הכמות המספקת של אומגה3 EPA ו DHA על ידי צריכת אומגה3 ALA מן הצומח.

אומגה 3 ממקור צמחי מספקת לגוף את כמות הנדרשת של EPA ו-DHA

כאשר אדם צורך את הצריכה היומית המומלצת של אומגה 3 ממקור צמחי (ALA) שהיא 1.6 גרם (כ 3 קפסולות של שמן מרווה מרושתת), הרי שגם במקרה של אחוז המרה מינמלי של כ1%  ALA ל DHA הגוף יבצע בצורה טבעית המרה של כ16 מיליגרם DHA, כלומר פי 4 יותר מכמות ה DHA המקסימלית שמוח האדם מסוגל להטמיע באותו יום.

מחקר ההמרה משנת 2018 שגילה עובדות חדשות על ההמרה של ALA  ל-DHA

במחקר מסוף שנת 2018  שבדק את נתיב ההמרה של ALA ל DHA בגוף האנושי, התגלו נתונים מפתיעים וחדשים, ראשית כל המחקר הראה בברור כמו מחקרים דומים לפניו שישנה המרה של ALA ל DHA בגוף האנושי בשיעורים שמעולם לא תועדו המחקר הציג תגלית  מרעישה לגבי מנגנון ההמרה, התברר ששנים רבות החוקרים לא בדקו את ערכי ההמרה במקום שבו בעצם מתבצעת ההמרה בגוף כלומר-לאחר שנים שחוקרים בדקו את ערכי ההמרה של  ALA  ל   DHA בכדוריות הדם האדומות, התברר שההמרה  לחומצות השומן הארוכות בעצם מתרחשת בחלקיקי ה LDL, ששם נצפו ערכי המרה משמעותיים ALA  ל DHA של עד כ 40% מיד לאחר צריכת אומגה 3 ממקור צמחי ALA   מחקר זה משנה את כל ההתייחסות של המדע למנגנון ההמרה בצורה משמעותית ונותן למומחי הבריאות כלים חדשים לחלוטין להעריך את אפקטיביות מנגנון ההמרה.

אומגה 3 ממרווה המרושתת

המרווה המרושתת נחשבת היום לבחירה המועדפת כמקור לאומגה 3 על ידי מומחי בריאות ושוחרי בריאות רבים במדינת ישראל, היא מהווה פתרון אידיאלי לצרכנים מכול קבוצות הגיל אשר מחפשים מקור טוב, איכותי ובטוח של אומגה 3.

בניגוד לשאר המקורות של אומגה 3 המרווה המרושתת מציגה ערכי יציבות יוצאי דופן – היא שומרת על תכונותיה גם לאחר כשנתיים וחצי בטמפרטורת החדר ללא תוספת חומרים משמרים או מייצבים. אלו הם ערכים נדירים של יציבות מוצר שמעולם לא נצפו בשום מקור של אומגה 3 נכון להיום.

בשל תכונותיה הנדירות, אדם הצורך את המרווה המרושתת כמקור מעולה לאומגה 3 מקבל את חומצת השומן החיונית ALA ישירות מהמרווה, וגופו מבצע את ההמרה הנדרשת ל EPA ו-DHA.

המוצר הוא טבעוני, כשר, ללא גלוטן, ללא סוכר, ללא מתכות כבדות, אינה מהונדס גנטית, ובטוח לשימוש לכל קבוצות הגיל מינקות ועד בגרות.
המרווה המרושתת היא גם מוצר האומגה 3 היחידי שנמכר היום במדינת ישראל ומתהדר בתו האיכות היחיד במינו – ״מוצר נקי מגלייפוסט״ – גלייפוסט הוא המרכיב העיקרי בקוטל העשבים הנפוץ בעולם "ראונדאפ", אשר נוסף לאחרונה לקבוצת החומרים החשודים כמסרטנים בבני אדם, למרבה הצער השימוש הנרחב בחומר זה גרם לכך ששאריות שלו נמצאו בעשרות מקורות מזון מהחי והצומח), בנוסף לכך בארצות הברית ההתוויה של נקי מגלייפוסט נתפסת כיותר אמינה ומדויקת מאישור הגידול האורגני ((Organic Certified .

ניסויים קליניים ופרה קליניים שנערכו על המרווה המרושתת

על שמן המרווה המרושתת, בוצעו יותר מחמישה ניסויים קליניים ופרה קליניים בתחומים שונים, ביניהם -קוליטיס ומודל דלקתי (של המעי), ניסוי שבדק את מודל אנטי איג׳ינג על רקמות עור אדם, השפעת שמן המרווה המרושתת על מצב רוח ודכאון, וניסוי קליני שבדק את ההשפעה והאפקט שך שמן המרווה המרושתת על פרופיל השומנים בדם – ערכי הכולסטרול הטוב והרע (HDL ו-LDL) וערכי הטריגליצרידים בדם.
ניסויים אלו נעשו במוסדות המחקר המובילים בארץ, הכוללים את האוניברסיטה העברית ירושלים, הפקולטה לחקלאות, מכון וולקני (מנהל המחקר של משרד החקלאות), בי"ח הדסה עין כרם ואוניברסיטת אריאל בשומרון. בכל הניסויים נצפו תוצאות מבטיחות ובחלקן יוצאות דופן לאחר שימוש בשמן המרווה המרושתת.

את מוצרי שמן המרווה ניתן לרכוש היום בחנויות הטבע המובילות במדינת ישראל, בקליניקות של מטפלים מובילים וברשת האינטרנט, המוצר הסופי הוא ללא תוספת חומרים משמרים או מייצבים וזמין למכירה בצורה של קפסולות טבעוניות, או כשמן איכותי בבקבוק, לאחרונה השיקה החברה שם שני מוצרים חדשים ייחודים בתחומם – תרסיס ויטמין D על בסיס שמן מרווה מרושתת ותרסיס משולב של פורטיום (מיצוי של רוזמרין רפואי), שמן אורגנו, ושמן מרווה מרושתת.

הפורטל לתזונה בריאה Eatwell משמש כערוץ פרסומי בלבד ואין הוא ממליץ על מטפל כזה או אחר ואינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו