ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

מה מורחים להם בסנדוויץ'?

מאת: אלמוג גולד-רוטנברג
מצד אחד צריך לקלוע לטעמם ומצד שני כבר הוכח קשר ישיר בין מה שהצאצאים שלנו אוכלים בבוקר ובשעות הלימודים לבין רמת הקשב, הריכוז והתפקודים המנטאליים והגופניים שלהם
סנדוויץ בריא

גם טעימים, גם בריאים וגם נותנים אנרגיה למשך זמן ארוך (deposit photos)

בעוד כמה ימים קמטי הדאגה על מצחם של ההורים יהיו במקום איך נעסיק אותם היום למה נמרח להם על הסנדוויץ'.

העניין הוא שברוב המקרים גם לנו, המבוגרים יש עבודה להגיע אליה, אולי פקקים לצלוח וילדים לפזר. הכי נח לשלוף ממרח קנוי מהסופר ובמקרה הטוב להוסיף גם חסה ועגבנייה עם פרי ולנשום לרווחה.

אלא שהצצה זריזה ברשימת הרכיבים של ממרחים כמו חומוס, גבינות ואפילו טחינה הנקנים בחנויות מעידים על אוסף מטריד של חומרים מייצבים ומשמרים שההשלכות שלהן על ילדים רכים (וגם על מבוגרים) עלולות להיות מדאיגות. לשם הדוגמה: ברוב ממרחי הטחינה הקנויים (לא הגולמית) נמצא בקושי 18% טחינה וגם היא מהולה במים. טחינה אמורה להיות מורכבת משומשום ואולי מים ומלח ולימון. בקופסאות שבסופר מוצאים לעיתים כ-20 רכיבים שמאוד קשה לפענח. וגם לגוף קשה להתמודד עימם.

אז למרות שאני בעד לתת למזון לעבוד עבורנו ופחות לעבוד בזה, דווקא בגזרה הזאת, דלת האפשרויות הבריאות, כדאי להשקיע מידי פעם. הממרחים האלו יכולים להחזיק 3–7 ימים במקרר אך מתחסלים עוד לפני כן.

הנה כמה רעיונות צבעוניים ומשמחים לסנדוויץ':

שעועית לבנה ותירס – שילוב טעים מתקתק, מזין ומנצח של כוס שעועית לבנה מבושלת (הכי טעים שעועית לימה או בובס שנימוחה בפה) ומסוננת. לשים במעבד מזון עם שליש כוס גרגרי תירס, כף שמן זית, חצי כפית מלח ושליש כפית כמון. מעבדים עד למרקם חלק.

ממרח שוקולד-שעועית אזוקי – לא, את לא צריכה משקפיים. באסיה מכינים משעועית האזוקי שצבעה חום-אדמדם המון קינוחים, ואפשר להפוך אותה גם לממרח משובח: מעבדים ביחד במעבד מזון כוס שעועית אזוקי מבושלת ומסוננת+ 2 כפות דבש / סילאן / מייפל טבעי + 2 כפות שמן קוקוס (אפשר במקום גם ממרח שקדים) + כפית תמצית וניל אמיתית (אפשר גם כפית קוקוס).

ממרח עדשים שחורות – כוס עדשים שחורות מבושלות + בצל קצוץ ומאודה + שליש כוס אגוזי קשיו שהושרו 4 שעות וסוננו + כף פטרוזיליה (לא חובה) + מלח ופלפל.

ממרח סלק – מבשלים שני סלקים בינוניים. מקררים וקולפים. חתוכים ומכניסים למעבד מזון עם שליש כוס אגוזי מלך + 2 כפות מיץ לימון + שן שום + מלח, פלפל ורצוי גם רבע כוס כוסברה.

ממרח חצילים מענג – קולים בתנור בחום גבוה שני חצילים על קליפתם. מצננים וחותכים לחצי. מרוקנים את הפנים לקערה. מוסיפים כף מיץ לימון סחוט + חצי כוס טחינה גולמית + 1–3 שיני שום כתושות (לפי הטעם) + מלח + פלפל.  מועכים הכל במזלג או במעבד מזון. אפשר להוסיף עשבי תיבול.

ובמקום המיונז – משרים כוס אגוזי קשיו ל-4 שעות. מסננים ושוטפים. מכניסים לבלנדר עם 3/4 כוס מים (מתחילים מחצי ומוסיפים בהתאם למרקם הרצוי) + חצי כף מיץ לימון, מלח, פלפל (ואפשר גם שן שום). מבלנדרים על לקבלת מרקם קרמי שיכול להחליף את המיונז המעובד בכל כריך.

ומה עושים בתקופה לחוצה שאין אפשרות לארגן ממרחים כאלו?

האפשרויות העדיפות ביותר הם לרכוש חומוס מחומוסייה אמינה, טחינה גולמית לבד או עם דבש (יוצא כמו ממרח חלבה), ממרח שקדים או בוטנים ללא תוספות של שומנים וחומרים מייצבים ומשמרים, סילאן ללא תוספת סוכר, אבוקדו בעונה, ביצה קשה או טונה (רצוי משימורי זכוכית).
שתהיה שנת לימודים פורייה וטעימה.

אלמוג גולד-רוטנברג, סיירת אפונה וגזר, מנחת הסדנה לאכילה טובה, יועצת ומטפלת בתזונה והרגלי אכילה בריאים

השאירו תגובה: