Nikui_Fly
Sunrider_Fly

מי אמר אוכל לציפורים?

מאת: - ייעוץ והדרכה לתזונה ואורח חיים עם התאמה אישית והסתכלות רחבה על צרכים ומטרות בגישת התזונה האינטגרטיבית
דוחן מעורר לא פעם את התגובה הנדושה "זה נראה כמו אוכל לציפורים". זה שגם ציפורים נהנות ממנו לא אומר שאי אפשר להכין ממנו מטעמים מזינים כמו תבשיל דוחן עם גזר, היזיקי ושורש דייקון
himalayaKrem_IN

דוחן הוא אחד מאותם סוגי דגנים שמעורר לא פעם את התגובה הנדושה "זה נראה כמו אוכל לציפורים". אכן, במדינות המערב הדוחן משמש בעיקר כמספוא להזנת בעלי חיים. הסיבה העיקרית לכך היא שרוב המזון המגודל היום בעולם המערבי נועד להאכלת בעלי חיים, דבר היוצר בזבוז משאבים אדיר. בעוד שקילו דוחן ינפיק לבני האדם קילו של מזון למאכל, קילו דוחן שישמש להאכלת בעלי חיים יניב לנו פחות מ-70 גרם של בשר למאכל.

האבסורד הוא שגם במדינות בהן אנשים גוועים מרעב, מגדלים בקר לייצוא למדינות המערב העשירות. לו היו משתמשים באותם שדות לגידול ירקות ודגנים למאכל בני האדם במקום לבעלי חיים, היה מספיק אוכל עבור כולם. משאבים יש, אפילו עם ריבוי האוכלוסייה של ימינו. הבעיה נובעת מחלוקת משאבים מעוותת.

במדינות רבות דוחן משמש כמרכיב עיקרי בתזונת בני האדם. דוחן נפוץ באפריקה ובמזרח הרחוק. הדגן טף, ממנו האתיופים מכינים את לחם האינג'רה הנהדר, הוא בעצם זן של דוחן. מהדוחן ניתן להכין לחמים, בירות, נזידים ודייסות.

יתרון נוסף בשימוש בדוחן הוא כמות המשקעים הנמוכה לה הוא זקוק ועל כן ניתן לגדלו גם באזורים צחיחים יחסית ובאזורים קשים לחקלאות עם קרקעות לא פוריות.

הדוחן עשיר בוויטמינים B-2 ו-B-3, ובמינרלים סידן, ברזל, וזרחן ומכיל חומצות אמינו, לציטין, וחומצה פיטית. הוא עשוי לסייע בהפחתת רמת הכולסטרול וצמצום נשירת השיער כתוצאה מטיפולי כימותרפיה.

שורש הדייקון הוא סוג של צנון לבן ומוארך. ניתן להשיגו בבתי הטבע. טעמו חריף כשל צנון, אך בבישול הוא נעשה מתקתק. הוא מסייע בעיכול שומן ובניקוי הכבד. במידה ולא השגתם דייקון, אפשר להחליפו בקולורבי או לפת.

תבשיל דוחן עם גזר, היזיקי ושורש דייקון

זמן הכנה: 5 דקות
זמן בישול: 45 דקות
6 מנות

המצרכים הדרושים:
2 גבעולי בצל ירוק, פרוסים
2 כפות שמן זית
2 גזרים מגוררים
שורש דייקון – חתיכה בגודל של כ-7 ס"מ, חתוכה לפרוסות דקות
1 כוס דוחן
1/4 כוס אצת היזיקי (לאחר השרייה של 10 דקות במים), מסוננת
6 כוסות מים
מלח שומשום (גומסיו), לקישוט

אופן ההכנה:
מאדים את הבצל הירוק ב-1 כף שמן זית
מוסיפים את הדייקון החתוך, הדוחן וההיזיקי ומאדים במשך כ-3 דקות.
מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה. מכסים את הסיר ומבשלים על להבה נמוכה במשך כ-30 דקות.
מערבבים ומניחים בצד, בסיר מכוסה, במשך 5 דקות.
מוסיפים את שארית שמן הזית, מפזרים מלח שומשום ומגישים.

המתכון לקוח מתוך הספר "תזונה אינטגרטיבית", שיצא בימים אלה לאור בהוצאת פוקוס

 

צרו קשר עם זהר צמח וילסון



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו